PJana |
|
(18.7.2024 20:52:39) Teta (80 let) je v zásadě strašně opatrná, ale dnes ji "přepadl" energošmejd. Přišel k ní prodejce elektřiny, říkal, že přebírají smlouvy od EON a potřebuje přepsat smlouvu na novou společnost. Teta měla zatmění a skočila mu na to. Podepsala novou smlouvu a ještě mu dovolila okopírovat občanku (snad bez čísla a rodného čísla). Okamžitě si uvědomila chybu. Volala na EON a tam jí slíbili, že pošlou formuláře na vypovězení té nově podepsané smlouvy a novou smlouvu. Zároveň to nahlásila na policii. Ti to sepsali. Teď má pořád strach, co bude dál. Zítra zajde na polici a zeptá se, jestli mají o tom jejím hlášení zápis. Má strach, aby si na její občanku někdo něco nekoupil apod. Kdo máte zkušenost? Jak postupovat dál?
|
Gavašetka |
|
(19.7.2024 11:22:47) Osobní zkušenost naštěstí nemám, ale tetu bych ocenila, že si to brzy uvědomila! Oni to mají ti energošmejdi fakt vymakané... Hodně se touhle problematikou zabývají občanské poradny, tak koukni, jestli v blízkosti bydliště nějakou nemáte, měli by tam poradit. Na webu Energetického regulačního úřadu je k tomu taky spousta informací. Pro info dávám dokaz, co mi vyběhlo při zadání slova "energosmejdi": https://eru.gov.cz/vyhledat?dotaz=energo%C5%A1mejd
Plus přidávám odkaz na přehled, kde se nacházejí občanské poradny: https://www.obcanskeporadny.cz/cs/poradny
|
Gavašetka |
|
(19.7.2024 11:26:13) A ještě dodávám, co je přímo na webu ERÚ:
Informujte občany o možnostech, které jim dává zákon.
Pokud došlo k uzavření smlouvy o zprostředkování při podomním prodeji, může spotřebitel od smlouvy odstoupit bez sankce (podle občanského zákoníku):
- do 14 dnů od jejího uzavření, - do 30 dnů, pokud byla uzavřena na základě nevyžádané návštěvy prodejce, - do 90 dnů, pokud byla při jejím sjednání použita nekalá obchodní praktika. Zprostředkovatelskou smlouvu lze pak bez postihu (podle energetického zákona) vypovědět kdykoliv v průběhu jejího trvání – pozor však, že v takovém případě může zprostředkovatel již požadovat smluvní odměnu, pokud ji ve smlouvě jasně a srozumitelně uvedl.
Jestliže byla při podomním prodeji uzavřena smlouva přímo s dodavatelem energií (nikoliv jen se zprostředkovatelem), lze takovou smlouvu ukončit ve stejných termínech, jako v případě zprostředkování (viz předchozí bod, tedy do 14, 30 a 90 dnů podle konkrétních podmínek). Smlouvu o dodávkách uzavřenou distančním způsobem může navíc spotřebitel vypovědět až do 15. dne po zahájení dodávek. Zde už ale platí výpovědní lhůta 15 dnů, která běží od prvního dne následujícího měsíce po doručení výpovědi. V tomto případě bude nutné uhradit již spotřebované energie, nikoliv však jakoukoli sankci!
Pokud by zprostředkovatel za spotřebitele uzavřel smlouvu s dodavatelem, může ji spotřebitel vypovědět do 15 dnů po zahájení dodávek (tedy stejně, jako kdyby šlo o smlouvu uzavřenou distančním způsobem, přičemž nezáleží na tom, jestli zprostředkovatel za spotřebitele podepsal smlouvu na pobočce dodavatele či mimo ni).
Jak výpověď, tak odstoupení, je nutné provést PÍSEMNĚ!
|
|
|
|