| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Čeština - otázka pro páťáka

 Celkem 47 názorů.
 Girili 


Téma: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 0:04:58)
Správná je jen jedna odpověď

Která z možností obsahuje pouze slova s jedním kořenem (slovním základem)?
a) nikdy, nenapadlo, nesmí, navzájem,
b) podívat, dvanáctiletý, kolem, přišel,
c) půlkilometrové, převážně, pozice, proměnila,
d) otočila, okamžik, otázka, obličej.

Poradí někdo?
Dítě má určitý tip, já o tom úplně přesvědčená nejsem, ale nic lepšího jsem nevymyslela.
 Muumi 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 5:21:25)
Hlasuju pro možnost a).
V ostatních skupinách vidím vždycky slovo se 2 kořeny.
 Monika 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 6:19:46)
a)
 klikli 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 6:26:21)
Také bych to viděla na a).
 Žžena 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 6:40:47)
a

dvanáctiletý, půlkilometrový, okamžik vylučujou ostatní možnosti.
 Marika Letní 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:00:40)
a)
 Ennywan 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:07:17)
Twl proč. Kořen slova byl vždy nad moje síly, pokud to nebylo úplně okaté. Pokud je to za a), tak co přesně teda ten kořen je?
 K_at 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:15:33)
Ennywan, mně to taky nikdy nedávalo úplně smysl. ~b~ tady taky jen odhaduju.
 Alena 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:20:35)
Tady to zrovna nemusis poznat presne. Koren je zaklad slova, ke kteremu se mohou pridavat predpony (treba ne- a na- ve slove nenapadlo) a pripony ci koncovky. To je pripad acka. Ostatni moznosti v sobe maji vyraz vznikly slozenim dvou slov ( cili maji dva koreny) - dvanact a leta - dvanactilety, oko a mzik - okamzik, polovina a kilometr - pulkilometrovy.
 Žžena 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:21:17)
Ennywan,
prostě je to slovo ze svou samostatných slov, který mají každě svůj kořen.
Půlkilometrový je dobrej příklad? Jasně tam vidíš, že je to ze dvou jinak samostatně existujících slov (půl a kilometr).
To samé dvanáctiletý (dvanáct a let) a okamžik.
Prostě vidíš, že jsou to slepený dvě plnohodnotný slova a ne jen na jeden základ naplácané předpony a přípony.
 Ennywan 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:38:52)
Žženo v těchto příkladech je to okaté. Takže tuto možnost jasně vyloučíš. Je fakt, že kromě a) je ve všech možnostech min. jedno slovo, které se skládá ze dvou kořenů (slov). Ale co je teda v tom a) ten kořen pro všechny slova společný?
 Alena 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:41:29)
"Ale co je teda v tom a) ten kořen pro všechny slova společný" V a) neni zadny koren pro vsechny slova spolecny, ani to nikdo netvrdi. Kazde slovo ma jeden (svuj,ruzny) koren.
 Ennywan 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:45:51)
Aha, takže to jsem nepochopila vůbec zadání. Automaticky jsem předpokládala, že v tom a) je pro všechna slova stejný kořen a nedávalo mi to smysl. Njn, jsem zahanbena. Je vidět, že přijímačky fakt nejsou pro mě, protože nejsem schopná porozumět textu.
 K_at 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:13:28)
Enny, neboj. Já bych s moderními přijímačkami neudělala zkoušky nikam. Úplně se v tom ztrácím. Hrozný.
 TaJ 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:20:26)
Kat, jsem na tom podobně, synovi budu muset příští rok na přípravu k přijímačkám někoho najít, protože sama bych neudělala ani ty pro páťáky. S češtinou jsem nikdy ve škole neměla problém, pravopis jsem si nikdy nepotřebovala odůvodňovat, větný rozbor jsem za celý život taky nikdy nepotřebovala. Ale na rozdíl od syna jsem tedy vždycky hodně četla, takže to mám nakoukané 😉. No a o matematice radši nemluvím 😉
 K_at 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:31:22)
TaJ, no asi tak. Jinej svět. Přitom čj v pohodě. Matika mě bavila, i když mi nešla. Měla jsem všechno vydřené. Nemám matematické zvažování. No šla bych na učiliště asi.
 TaJ 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:52:02)
Kat, já taky na ten učňák šla a teprve potom jsem si večerně dodělala maturitu, tam přijímačky zrovna nebyly. Na základce mě učení nebavilo, měla jsem pár trojek, na učňáku i na střední jsem měla celou dobu vyznamenání a šla mi celkem najednou i matika a to jsme měli přísnou matikářku.
 K_at 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 9:49:45)
TaJ, mně to vlastně i bavilo. Docela. Na ZŠ. Taky jsem polovinu docházky marodila a tak to bylo už tehdy napůl o samo domo studiu. ~b~
 Girili 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:21:36)
Kat, já shledávám ty testy docela zajímavými, ale tedy je třeba být pozorný a pečlivě číst zadání. Ti, co mají problém s pozorností a soustředěním, jsou dost v nevýhodě. :-/
 K_at 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:45:31)
Enny, nene, slova s jedním kořenem. Nikoliv jediným a společným. Přečti ještě jednou zadání!!!
 Katka a 2 výrostci 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:32:18)
Je to a.Jen přemyšlim,k čemu je to vlastne dobré,konkrétně toto ovládat...
 K_at 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 7:34:02)
Katko, bingo. Taky si říkám, k čemu mi to pomůže. Možná odvodit nějaký pravopis v některých případech. Ale jinak....k ničemu. Jako mnoho věcí v mluvnici, co děcka stále učí.
 Kaipa 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:10:10)
kat, bingo! Díky uvědomění si dvou kořenů umíš třeba napsat správně slovo půlitr. ~;)
 Girili 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:16:12)
Půllitr ~;)
 TaJ 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:26:36)
Girili, já myslím, že to tak Kaipa napsala záměrně 😉
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:30:00)
jen jestli nebyla chyba v ů/ú - kdyby napsala púlitr, tak je jasné, že je to měrná jednotka podle medvídka pú ~;)
 Kaipa 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 9:00:58)
TaJ, ~R^ ~t~. To je taková krása, když to někomu myslí.
 Girili 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 15:05:13)
Sorry. A to je teprve pondělí! ~t~
 Kaipa 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 9:03:00)
🙈
 Girili 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:06:41)
Ženy, díky moc! Shodly jste se s dítětem. Nebyla jsem si tím řešením jistá, protože si vůbec nevybavuji, že bychom kdy řešili dva kořeny slova. Navíc mě zmátl ten půlkilometr, kde je půl a pak teprve předpona kilo-...
To je poprvé, kdy mě dítě, které dělalo ze začátku cermat testy na 20 bodů, dostalo s češtinářskou otázkou. Je dobré, hodně se zlepšilo.

Držím všem k příjimačkám palce! :-)
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 8:57:19)
Shodla jsem se s ostatními i dítětem, je to a). Ale nechápu, proč tohle chtějí po dětech v 5. třídě? Když vezmu v úvahu, jak mizernou úroveň pravopisu a písemného projevu vůbec dnes předvádíme (já taky~f~ ), jaký má tohle smysl? Neměl by se v ČJ klást důraz na něco jiného?
 Alena 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 9:30:07)
Tohle je ale zrovna pro pataky-uchazece o gympl- dost logicke,to neni zadny spek. Co je to koren maji predkladano kvuli predpone vy- hodne brzy. Spis mi pripada sileny, ze po nich chceme zvladnuti celeho pravopisu na prvnim stupni.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 9:58:13)
Kořen, předpona přípona asi smysl na prvním stupni má. Jen nevím, jestli k tomu správně napsanému půllitru, který tady někdo zmuňuje, je zrovna tenhle typ otázek nutný. No nejsem odborník. A souhhlas, celý pravopis by na prvním stupni být nemusel. Stačilo by opravdu pořádně zvládnout něco.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 10:07:54)
řekla bych, že snaha zvládnout pravopis během prvního stupně, je především o tom, aby děti co nejdřív psaly bez pravopisných chyb - aby si co nejdřív zafixovaly ten správný pravopis...
 Alena 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 10:15:48)
Rose, tak jasne, ale je otazka jestli je to to nejdulezitejsi. Vyuka pravopisu zabere tolik casu, ze nezbyva prostor na dobre cteni s porozumenim a vlastni psany i mluveny projev. Spoustu deti ani neni na pobrani nekterych pravopisnych jevu dost zrala.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 10:21:01)
aleno, ale čtení je na prvním stupni samostatný předmět, ne? to snad s psaním zas tolik (v tomto smyslu) nesouvisí... nebo že by se měly ubrat hodiny čj a přidat čtení?
 Alena 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 10:31:56)
" ale čtení je na prvním stupni samostatný předmět, ne?" Tak oddelene cteni od cj nemely uz ani moje skoro dospele deti. Jde spis o casovou dotaci pro jednotliva temata, pravopis (a predmet cesky jazyk nerovna se pravopis) ma velkou plochu. Vlastne kdyby mel ucitel naucit vsechny deti psat bez chyby, nedelal by patrne nic jineho a jeste by pravdepodobne neuspel. Treba pravidla psani s- z- v predponach, vsechny ty pomucky ala smery dolu, dohromady, dokonceni deje...n x n , pripony ný a ík, to je pro nezralejsi deti uplne abstraktni... travi hodiny a hodiny necim, co by starsi deti pobraly nasobne rychleji.
 Senedra 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 13:38:40)
Rose, čtení není samostatný předmět, je zahrnutý do výuky českého jazyka.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 13:58:45)
jj omlouvám se... jak má dcera v rozvrhu rozdělené čtení a psaní, pokládala jsem to za samostatné předměty... a ono je to jen rozdělené paní učitelkou :-)
 Senedra 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 14:29:43)
Rose, taky to tak ve třídě mám - aby děti zbytečně netahaly čítanky do školy ~t~
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 10:23:04)
Otázka zní, co je přesně do základů pravopisu patří. Na prvním stupni určitě třeba vyjmenovaná slova, shoda a podobně. Ale co další věci, například různé výjimky a špeky nebo interpunkce v komplikovanýchh souvětích?
 Monika 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 10:21:50)
Julliet, tak ti, co chtějí na osmileté gymnázium, by to asi dát měli ~;)
 Monika 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 11:32:43)
Julliet, myslím, že je podceňuješ. Věděla to i moje dcera, která se na 8G ani nehlásila, tj. nepřipravovala. Oni v češtině s těmi kořeny něco řeší každou chvíli, mám pocit ...
 babi_ 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 9:20:50)
Určitě a)

v dalších jsou:

dvanáctiletý
půlkilometrové
okamžik

EDIT: aha, už to tu všichni vědí a v prvé řadě páťák - ok, jako bych nic neřek´
 mamoch 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 9:52:14)
S tím bych nehnula, čeština mě nikdy nebavila. Za to matiku jsem milovala a testy Cermat mám vypočítaný každý rok všechny, vnučky připravuju a moc mě to baví. "Škoda" že už bude za chvíli po zkouškách:)
 Fern 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 11:09:06)
Silene a naprosto zbytecne toto!

Kdyz se vynechaji tyto a dalsich x podobne trapnych marnosti a zbytecnosti,mohly by deti stravit ve skole o polovinu mene casu.
Nebo se v ni venovat o to vice pohybovym aktivitam,at jim nozicky,rucicky,pater a klouby nezakrni uplne a maji tak o par let pozdeji ponekud kvalitnejsi zivot bez bolesti, nez co je ceka nyni.
 Girili 


Re: Čeština - otázka pro páťáka 

(3.4.2023 15:12:32)
Ještě uvedu na pravou míru - toto je snad jediná otázka podobného typu z celého testu. Ostatní se soustředí právě na pochopení textu, psaný projev ap.

Díky všem. :-)

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.