Yuki 00,03,07 |
|
(4.2.2021 15:02:49) co by ve škole dělal deváťák na hodinách přípravy k přijímačkám, když je dělat nebude? buď by si ho učitel ani nevšímal, nebo by zdržoval ty ostatní, v horším případě by ještě otravoval
takže já bych neposlala
|
libik |
|
(4.2.2021 15:10:06) No, mně to nepřipadá jako argumentace pro patnáctiletou, já jí doporučuju, aby "šla mezi lidi"
|
77kraska |
|
(4.2.2021 15:13:34) libik, ja bych ji tam poslala, i kdyby nenapsala ani jedine pismeno, ani jedinou cislici ...uz jen kvuli kolektivu
|
Alena |
|
(4.2.2021 17:17:54) ", ja bych ji tam poslala, i kdyby nenapsala ani jedine pismeno, ani jedinou cislici ...uz jen kvuli kolektivu" presne tak.
|
K_at |
|
(4.2.2021 17:23:42) Aleno, no jo, ale tak když se 5am půjde socializovat víc dětí tímto způsobem, možná budou fakt puberťáci otravovat ty vestresovaný budoucí cermati uchazeče.
|
Alena |
|
(4.2.2021 18:15:21) Kat, jako ze budou nesnesitelne obtezovat spoluzaky jinyli tematy nez je Pythagorova veta? To me moc uveritelne nepripada. Nevim jestli by me vubec napadla kategorie uvazovani "aby me dite ve sve vlastni skole nekoho neotravovalo"". Pokud skola nabizi dochazku vsem, jiste pocita s variantou, ze vsichni prijdou.
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.2.2021 16:24:49) šanty, pokud to bude příprava k přijímačkám, pak tam nikdo jiný nemá co dělat, takový typ příkladů opravdu ve škole běžně nedělali a chudák děcko tam bude sedět a dívat se na to, jak ostatní přemýšlí nad něčím, co jeho nezajímá, to si fakt pomůže většina normálních dětí se v takové situaci nudí a prudí, a mimochodem přijímačkový děti už začínají být nervózní, zajímá je už víc řešení testů než tlachání, takže ta socializace úplně podle představ rodičů nebude, zvlášť jestli se školy otevřou fakt třeba 6 týdnů před přijímačkama
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.2.2021 16:44:03) Šanti, nejen na gympl se dělají přijímačky a ano, ty děcka mají jiný starosti než tlachání, i o přestávkách loni řešili testy stejně se tam bude nudit a NE, opravdu se na pohovorech nikdo neptá na otázky z cermatích testů
|
Federika |
|
(4.2.2021 17:15:14) Yuki, a co je v těch Cermatech takovýho, že by to bylo jiný než běžná školní látka? Náhodou se tím teď docela zabejvám a jediný, co je v cermatech navíc (a škoda, protože zrovna to je užitečný) je intenzívní práce s textem, jinak nic, prostě školní látka.
|
Alena |
|
(4.2.2021 17:16:12) Federiko souhlasim, s tou praci s textem, spousta deti se k tomu dostane akorat u tech prijimacek.
|
Federika |
|
(4.2.2021 18:15:18) Některé děti mých známých mají učebnice "čtení s porozuměním" Objednala jsem teď tu pro šestou třídu, protože mě zajímá, jaký jsou. Kamarádka si je chválí a její dcera pracuje s různými texty už od druhé třídy. Mám kluka,deváťáka, z ruské rodiny. Je to fakt složitý, snaží se, vyrůstal tady, chodil do školy, člověk by řekl, že nebude mít problém. Ale doma mluví rusky, škola mizerná, on sám asi česky moc nečte a těm textům v Cermatu fakt nerozumí. Nebo teda-on jim rozumí, ale ne do té míry, aby dokázal správě odpovídat na ty otázky. Nevím moc, jak mu pomoct, upozorňuju ho na stále se opakující typ otázek, ale on to v tom textu prostě nevidí.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.2.2021 18:14:26) Federiko, zabýváš se i matikou? ta je úplně mimo, ve srovnání s tou školní navíc teda děti, který jdou bez přijímaček, jsou někdy taky ty, co mají dost už té školní výuky
ale jak to tak vypadá, tady je odborníků na přijímačky tolik, že zase odcházím
|
Federika |
|
(4.2.2021 18:15:50) Matikou vůbec-nehrnu se do něčeho, o čem vím prd
|
|
Alena |
|
(4.2.2021 18:18:47) yuki, nemyslim, ze by clovek musel byt ucitel, aby posoudil obsah prijimaci zkousky z matematiky pro devataky. A opravdu nedokazu pobrat, co je na nich "uplne mimo" nebo skodlive, ze jsou pro bezneho devataka skodlive.
|
Federika |
|
(4.2.2021 18:20:59) Tak kromě těch textů mi ti deváťáci vlastně na všechno říkají, že to brali... Ale většinou: už dávno, jen tak šmahem, moc to nepochopili, probírají teprve teď a tak.
|
Delete |
|
(4.2.2021 18:50:59) Fed,
ono to tak je, něco proberou v šestce a už se k tomu nevrátí. To teda i v té matematice. Mám dojem, že loni nebo předloni řada deváťáků koukala jak puk na úlohu na společný násobek nebo dělitel. To je klasika, od šesté třídy už není moc důvod se k těm úlohám vracet, po třech letech většina zapomene. No a v češtině to není o nic lepší.
|
Federika |
|
(4.2.2021 19:00:04) Ale tak to chápu, taky to většinou celkem rychle pochopí. S tou gramatikou fakt zas tolik problémy nemají, jasně, nenajdou všechny chyby a tak, ale celkově to takovej průšvih není. Ty texty jo. Rčení a přísloví taky Občas je o sranda, co tam napíšou. ..."To je jako když ... na stěnu hází..." Doplň.
Jako když BLÁTO na stěnu hází, maltu na stěnu, lžíci... Nebo když mají dát dohromady současné trojslabičné slovo, podle vzoru žena, příbuzné se slovem HUSTÝ. Vznikne z toho "husťačka" Ale tohle je aspoň baví.
|
Kaipa |
|
(4.2.2021 19:04:46) Já jsem kdysi taky doučovala a v učebnici bylo cvičení, kde děti odvozovaly obyvatelská jména od názvů států. Byla tam Chile. Vznikaly tvary typu: Chileštín, Chilín, Chilouš,... Geniální a nezapomenutelné.
|
Federika |
|
(4.2.2021 19:06:24) Jo, i můj netrpělivej syn kdysi při skloňování slova kost, plurálu, 7. pád vyjmenovala kdeco a pak už řval: "S kostíkama a dej mi pokoj!!"
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 19:06:49) A "Čilouš" je dobrý
|
|
|
Monty |
|
(4.2.2021 19:24:38) Hm, a k čemu jsou dětem rčení a přísloví? Jazyk se stále vyvíjí, každá generace mluví trochu jinak, používá jiné "hlášky", jaký smysl má zkoušet je z něčeho, co je reálně už řadu let mrtvé? Nějak nechápu, co přesně má u PZ "prokázat" znalost nějaké říkanky typu "Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři".
|
K_at |
|
(4.2.2021 19:26:47) Monty, no je to boží na přemýšlení. Moji 5-7 let teď vymysleli, co to znamená "únor bílý, pole sílí". Závěrečná pointa už byla na mě. Ale došli těsně před cíl.
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 19:33:57) Mají tam docela základní rčení. Ale je fakt, že většinou to neznají. Ti, co víc čtou, spíš jo. Je to hodnocený jen jedním bodem, nic se nestane, když zrovna tohle neznají.
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 19:34:38) A mrtvá rčení tam určitě nemají. Je dobrý, když v textu těm rčením rozumějí.
|
|
A. Andrs |
|
(4.2.2021 19:37:06) rada rceni ma meteorologicky vyznam
|
|
Monty |
|
(4.2.2021 20:10:40) šánty, já je moc nepoužívám, nicméně znám jich opravdu hodně, včetně zahraničích, protože je to řekněme oblast mého zájmu. Jinak nepokládám rčení, přísloví ani pranostiky za něco, co by nějak výrazně přispívalo k všeobecné kultivovanosti mládeže nebo na čem by závisela budoucí úspěšnost dorostence v profesním nebo osobním životě.
|
Monty |
|
(4.2.2021 20:22:37) šánty, to bezesporu. Ovšem my se pořád držíme rakousko-uherskýho modelu vzdělanosti jako hovno košile. Školy připravují děti na minulost. Absurdní.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 20:27:32) skoly pripravuji deti na "uspesnou karieru" v 50. - 80. letech 20. stoleti...mozna az v 90. letech 20. stoleti...pak uz ne
mne by zajimalo - jestli to tady nekdo vi nebo jestli Monty ma nejake historicke prameny nebo stare ucebnice - jak k tomu vubec doslo, ze se uci do hloubky ta ceska lingvistika (jestli se tomu da rict lingvistika...nebo spravne gramatika)....to tak bylo uz ve 20.-30. letech? a jak tomu bylo v 60. - 70. letech? kdo to vymyslel?
|
Monty |
|
(4.2.2021 20:38:13) Sedmi, poměrně přehledně je to popsáno třeba tady.
"Ve čtyřicátých letech 20. století je zakotvena jazyková terminologie užívaná bez výrazných změn na našich školách dodnes (na její tvorbě se rozhodující měrou podíleli B. Havránek a V. Šmilauer) a prosazuje se gramatické pojetí výuky českého jazyka."
|
77kraska |
|
(4.2.2021 20:53:58) MOnty, diky....jsi genius
kopiruji si
|
|
|
|
|
|
Stará husa |
|
(4.2.2021 20:18:40) Já miluju přísloví a rčení, jsem hotová teta Kateřina. Znalost základních přísloví a rčení považuju za součást všeobecného vzdělání.
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 20:44:12) Je to jen jedna z mnoha částí testu. Problém je v tom, že tenhle test si klade za cíl "vybrat". Škola nemá dostatečný míst pro všechny přihlášené, tak si holt musí nějak z těch dětí vybrat, třeba 30 z 500. Žádný takový test není spravedlivý, ani nemůže bejt. Cílem není rozhodně to, aby všichni znali všechno, právě naopak, jinak by si nevybrali. Bylo pár škol, které měly vlastní testy. Náročnější, obsáhlejší. Rčení, pranostiky, přísloví, tam vždycky byly. Jen v náročnější formě, ne jako u Cermaty, kde jsou fakt běžný věci, bez vysvětlování. Vybavuju si že syn tam měl všechno okolo "zubů". Měli doplnit, vysvětlit a užít ve vlastních větách věci jako: -Darovanému koni na zuby nekoukej -Zahlodal zub času -podívat se tomu na zub a tak...
|
Monty |
|
(4.2.2021 20:50:27) Federiko, nezpochybňuji, že to tam je. Pouze konstatuji, že je to pitomost. Ano, školy si musí "nějak vybrat", ale používat k tomu mrtvé dovednosti je fakt absurdní, to už ty děti rovnou můžou nechat vázat povříslo nebo stavět snopy na poli do panáků.
|
Federika |
|
(4.2.2021 20:52:30) To, co tam mají, nejsou "mrtvý" záležitosti, jsou to fakt běžná spojení. Takhle bys mohla zpochybnit úplně všechno, co tam je, ale zatím ty školy jinou možnost prostě nemají. Teď si řada z nich bude dělat svoje testy nebo zkoušky, ale jednak to jsou většinou školy, kde není takovej převis a jednak-je to bohužel často ještě míň spravedlivý.
|
Monty |
|
(4.2.2021 21:00:29) Federiko, běžná pro starý lidi. Mladí to můžou znát (a často znají) od rodičů a prarodičů, ti, co čtou, tak z beletrie, ale sami tak nemluví. Podívej, syn měl u jedněch "vlastních" přijímaček, jinak celkem dobře udělaných, doplnit "Na Okoř je cesta, jako..." Proč? K čemu? Co proboha poznám podle toho, jestli dítě zná nebo nezná trampskou odrhovačku?
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:01:26) A Cermaty právě nic takovýho nemají. Jen běžně používaná rčení a přísloví, nemají je dokonce ani vysvětlovat, jen doplnit. A je za to jeden, max. dva body.
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:18:48) eh, Šánti? Já přísloví i rčení používám
|
babi_ |
|
(4.2.2021 21:20:24) Federiko, spletla si tě s Monty asi. Ta sice rčení používá, ale nemyslí si, že by jí měly rozumět i děti.
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:31:40) Mně by se třeba líbilo, kdyby děti mohly strávit třeba týden ve škole, kterou si vybraly, mohly by vidět, jak se tam pracuje, zjistit, jestli by to bylo pro ně vhodný, jestli by se jim to líbilo, jestli by se tam cítily dobře. A pak by si zase škola mohla vybrat tak, že by s každým dítětem mohla strávit nějakou dobu, povídat si, něco třeba napsat,splnit, ale celkově zjistit, jestli i to dítě je pro jejich školu vhodný. V reálu to nejde, tak co naděláme.
|
libik |
|
(4.2.2021 21:33:25) kde se vzala zkomolenina, zadaný je to normálně
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:35:03) Libík, v tématech je to dobře, to jen někdo omylem "upravil" a odeslal odpověď...
|
|
babi_ |
|
(4.2.2021 21:36:22) Uklepla se Alena v 18:18.
Žalovat se nemá, ale hlásit se to musí
|
K_at |
|
(4.2.2021 21:37:32) Babi
|
|
libik |
|
(4.2.2021 21:37:38)
Já jsem se lekla, že mi hrabe víc než obvykle
|
|
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:37:16) My jsme to takhle měli při přestupu na základku, týden, na zkoušku. A já mám třeba všechny děti strašně rozdílný, co sedí jednomu, nemusí sedět druhýmu. Den otevřených dveří je na takový rozhodnutí fakt málo.
|
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 21:38:16) Fed, mne by se libilo, kdyby na high school vzali kazdeho bez zkousek jako v Americe...ale ted mi napisete, ze cely system je jiny a bla bla bla
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:40:50) Sedmi, ne, to by se líbilo i mně. A celej takovej ten studentskej život. Já ho zažila jen chvíli na vejšce v Berlíně a v Madridu, v Praze něco takovýho ani neexistovalo. Moje dcera miluje všechny ty nablblý seriály z prostředí High School.Strašně po něm touží
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:46:18) Jo,Šánty, ale jinej. V Berlíně jsem se cítila bejt studentkou tělem i duší, tady ne, byl to jiný
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:57:05) Hmm, nevím, my jsme chodili i na hlavní budovu, na koleji jsem taky byla, pravda, ne dlouho. Mě tenkrát ten Berlín uchvátil I když jsem si říkala, že v Berlíně žijou nejošklivější lidi na světě
|
77kraska |
|
(4.2.2021 21:59:15) no ja jsem si taky pripadala jako "studentka" az jako postgrad v Anglii....ale to bylo univerzitni mesto a tam se porad neco delo...a nedelo se v tom meste skoro nic, co se netykalo univerzity
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 22:03:57) Byl takovej děsně dekadentní, mě to přitahovalo. Jako správná studentka Berlína jsem chodila v jedněch hadrech a v ošuntělých teniskách, chodila jsem si ráno ve 4 vybrat studentskou páci, abych měla na zábavu a chodila do Bahnhof Zoo, vyhlížet následovníky z knížky "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo"
|
|
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(4.2.2021 21:42:57) Sedmi, já ti nevím
Za nás, kdo měl maturitu, už nebyl úplný blbec a obvykle sehnal slušnou práci, dneska , kdo není právník, doktor, IT specialista a nemá kliku, známý nebo dostatečný tah na branku, tak si může s diplomem víš co..
Nevím, jestli je ideální, aby se nám tu přechodné období motali nezaměstnaní magistři, do doby než zrekvalifikujou na elektrikáře a jejich děti už si dobře rozmyslej, co dělat, aby se uživily.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 21:47:37) libik, ja taky nevim....ale tenhle system je cely nejak spatny...
vloni u nas v devitce pulka tridy po prvnim kole prijimaciho rizeni nebyla nikde prijata a zoufale obihala druha kola a soukrome skoly...ted se nekteri z nich snazi nekam prestoupit, ale je zmatek kvuli pandemii
proste neni normalni, aby ve 14 nebo v 15 mely uzavreny sance na maturitu, kdyz se jim nepovedou prijimacky....jo, ted tu bude tisic argumentu proti
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:49:49) Sedmi, jo, loni to bylo divoký a letos to bude taky zajímavý. Bylo mi těch deváťáků líto.
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 21:57:07) santy, ano, nikdy nemas uzavrene zadne sance....dokud zijes....dokonce muzes jit na U3V (univerzita tretiho veku), kdyz touzis po urcitem vzdelani
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(4.2.2021 21:46:38) Sedmi, systém je jiný......... ale má i další pozitiva, třeba volbu předmětů na daný semestr, a volbu úrovně v daném předmětu - to je úplně boží. Dá se pak sestavit něco stravitelného prakticky pro každého (syn měl třeba pár měsíců jen matiku, Shakespeara, kytaru a posilovnu... to nevychází, jo tak ještě nějakou obecnou angličtinu, co musel jako zahraniční student).
|
77kraska |
|
(4.2.2021 21:49:45) babi, nevlastni syn mel vareni a golf na high school v Americe...ostatni si uz nepamatuji, je to 10+ let...my s partnerem jsme se tomu smali, jsouce absolventy pomerne narocnych gymplu
|
|
|
|
|
Monty |
|
(4.2.2021 21:36:02) Šánty, nejlepší by bylo, kdyby se výuka přizpůsobila realitě 21. století.
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:38:35) Monty, třeba se zrovna teď už pár měsíců přizpůsobuje Ale moc se mi to nelíbí.
|
|
Monty |
|
(4.2.2021 21:49:07) Šánty, já nadávám jak na výuku, tak na Cermat. Oboje stojí za hovno.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 21:55:36) Monty, souhlas....my (matersky plural) se jeste ucily na Scio a na vlastni testy skol (na 8G) a prisly mi lepsi
vyuka byla strasna a do pulky dubna se toho hromada neprobrala....ale skola by to asi stejne neprobrala, i kdyby se PZ delaly 30. cervna
|
Monty |
|
(4.2.2021 22:00:37) Sedmi, z mé strany v tom není nic osobního, mě ten systém sere z principu. Školy zaražený až po podrážky v minulém a předminulém století, přijímačky nesmyslný, vzdělání jako takový neustále devalvuje. A úplně nejhorší na tom je, kolik lidí tomu pořád tleská, protože "to" generuje jedničky.
|
babi_ |
|
(4.2.2021 22:07:31) Monty, nevím, kolik lidí tleská - řekla bych, že moc jich nebude. Ale je fakt, že i ti rodiče, kteří mají na výběr školy, ve kterých se děje něco smysluplnýho a neznámkuje se, dají dítko prostě do té nejbližší. Takže to vypadá že jim vyhovuje, i když jede RU obsah frontálkou na známky. Mně přijde, že přeměnit školství je těžkej úkol, a rodiče svými volbami tomu moc nepomáhaj - nakonec i ty nejaktivnější to zajímá-štve jen pár let, a pak buď rezignujou, nebo založej svojí školu.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 22:11:24) babi, rodice to stve jen tech par let, co dite chodi na skoly tech kterych stupnu....pak se na to vykaslou, protoze resi dalsi stupne skol nebo uz praci ditete ci jeho dospele problemy
|
babi_ |
|
(4.2.2021 22:14:27) Sedmi ano, to mám na mysli. Každého to "osobně" pálí jen pár let. A ti, kteří mají proměnu školství v popisu práce, nemají ten tah na branku a správný vhled.
|
Monty |
|
(4.2.2021 22:19:43) Babi, no, to tak úplně ne, spoustu lidí to štve kontinuálně, ale není vůle na té nejvyšší úrovni, na školství si nikdo kampaň nepostaví, protože to není téma, na kterém by se shodl byť jen ten oslovovaný elektorát. To možná u nějakých extrémistů typu SPD, a pořád to budou jen dílčí témata typu inkluze nebo rušení víceletých gymnázií, v celé šíři problému je to jako politické téma v našich podmínkách nepoužitelný. Bohužel.
|
K_at |
|
(4.2.2021 22:25:59) Třeba teď mě večer rozsekal nějaký rozhovor pána z ČŠI. Že papíry je zase až tak nezajímají. To jsem se nejdřív smála, potom nadávala. A nic si nepřečetla!!!!
|
|
babi_ |
|
(4.2.2021 22:30:18) Monty, těch lidí, co to štve kontinuálně, je holt málo, ne spousta - vždyť to píšeš, není to téma pro dost voličů.
|
Monty |
|
(4.2.2021 22:35:21) Babi, upřesňuji - je nich spousta, ale ne dost na to, aby to bylo politické téma.
|
|
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:04:05) babi, obdivuji, jak krasne a slusne jsi to vyjadrila: "ti, kteří mají proměnu školství v popisu práce, nemají ten tah na branku a správný vhled"
fakt stesti, ze to je problem, co lidi pali jen parkrat za zivot....kdyby to jako ve skolstvi fungovalo v mem resortu, tak jdu asi delat jinou profesi (nastesti v mem resortu bylo nekolik skvelych ministru a vcelku to tam funguje bez vyraznejsich vykyvu)
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 22:07:33) MOnty, zato z me strany je to ciste osobni, protoze dite se mi nedostalo na 8G, na 6G - a pak na 4G jsme daly prihlasku jen na soukromy G, pac na statni by se nedostalo (+ na OA, ale tam se taky nedostalo).....sama jsem byla copata jednickarka, ovsem moje dite neni, uz jsem se s tim smirila, navic moje laťka je cim dal nize po zkusenosti s jejim polorodym sourozencem, ktery bude koncit VS letos ve 30 letech (pokud PB da)
no a i kdyby to nebylo osobni, tak mi CERMAT prisel debilni....teda neznam letosni CERMAT, nad kterym Federika tolik jasa, treba udelali velky krok kupredu
|
Monty |
|
(4.2.2021 22:14:16) Sedmi, především je debilní hodnotit jako jediná kritéria pro přijetí na jakoukoli střední školu jen matematiku a češtinu, a to navíc na "CERMAT úrovni", tj. z větší části nepraktické a zbytné dovednosti. I "povinný" test z OSP by byl lepší než tohle.
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2021 5:55:02) Pri vsi ucte - kdyby skoly ucily to, co CERMAT v testech zada, jasala bych. Ne kvuli prijimackam, ale kvuli celkove gramotnosti. Treba cestina - ve skole pokrytecky jazykozpyt k nicemu, druhy vedlejsich vet a jine perly, v CERMATU porozumeni textu. Matematika totez (zejmena v provedeni skol, ktere se specializuji vyhradne na zakladni pocetni operace, kde pro ne vesmir konci).
|
77kraska |
|
(5.2.2021 7:57:51) VItr, ale skoly to zrejme neuci schvalne, pac potom by testy udelal kazdy na plny pocet bodu a nedalo by se vybrat, koho prijmout
asi je nastavene tak, ze skola neuci skoro nic z toho a pak se prijmou deti, do kterych to rodice nebo zaplacene sily nahustily....nebo ty, ktere jsou od prirody tak chytre, ze Cermat daji i bez pripravy
zrejme je v tom skryta nejaka genialni logika
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2021 11:41:25) "ale skoly to zrejme neuci schvalne, pac potom by testy udelal kazdy na plny pocet bodu a nedalo by se vybrat, koho prijmout"
Vždycky ne, zejména malotřídkám je to fuk. Ale ono je jednodušší učit a hodnotit takové ty základní kupecké počty a slovní druhy...
|
|
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 9:10:09) "především je debilní hodnotit jako jediná kritéria pro přijetí na jakoukoli střední školu jen matematiku a češtinu, a to navíc na "CERMAT úrovni", tj. z větší části nepraktické a zbytné dovednosti. I "povinný" test z OSP by byl lepší než tohle" (vzdy na zacatek techto debat uvadim: nejsem fanousek jednotnych prijimacich zkousek :). Ze by CERMAT testoval z vetsi casti neprakticke dovednosti - v ramci toho, z ceho muze vybirat - s tim nemohu souhlasit. CERMAT musi vychazet z RVP a tak povazuju vysledek jeste za velmi slusny. Postavit test je velmi obtizne a kdyz vidim stare testy nekterych gymplu (nebo soucasne pokusy napodobit test CERMATu v ramci placene pripravy na prijimacky), musim rict, ze je to pokrok. Skoly samotne casto nevedi, jake deti chteji a co by testovaly. Pred jednotnymi prijimackami nebyla povinnost testovat m,cj, presto to tak zhusta skoncilo. Testy skol byly nevyrovnane, a kdyz mi kamaradka z renovovaneho gymplu vypravela, jak probiha jejich oprava (kulantne prelozeno:"odpoledne nekteri pospichaji domu, tak to berou hopem "), lze pocitit k centralnimu vyhodnoceni zachvev sympatie. Nyni maji skoly moznost k testu pridat svoje kriteria, ale casto tento princip vubec nevyuzivaji. Anebo je pridavek podivuhodny. Loni jsem videla dva testy z vseobecneho prehledu pro pataky a tipovala jsem datum sestaveni kolem roku 1980 (kdo napsal Babicku, Pejska a kocicku, jak se jmenuje budova na obrazku - slo o "Palac Zofin"..). Libi se mi letosni ctyrleta varianta - at si vezme CERMAT, kdo chce.
|
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:00:28) Sedmi, já jsem nikde nepsala, že jásám. Jen to, že školy potřebujou bohužel děti vybrat a tak k tou používají nějaký standardizovaný testy. Ty testy nejsou ideální, protože žádný testy by nebyly ideální. Určitou-a celkem dost slušnou-rozřazovací schopnost mají. Cž neznamená, ale to by tak bylo u všech testů, že jim nepropadnou sítem děti schopnější a naopak, že se tam nedostanou děti, který tam nepatří.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:06:54) Federiko....ze matematika, to chapu....proc cestina a v teto podobe, to nechapu
u matematiky mne a spolurodice u 8G prekvapilo, ze tam byly ulohy typu, ktery jsme nikdy predtim nevideli...a deti je taky nevidely a ve skole by je uz ani neprobiraly po PZ
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:09:48) Sedmi, ale v jaké podobě? Pořád se volá po tom, aby se děti víc vedly ke čtenářské gramotnosti, aby uměly psát, číst, pracovat s textem..A ty Cermaty jsou fakt hlavně o práci s textem.Aby mohlo dítě odpovědět správně, musí číst, přemejšlet, rozumět přečtenýmu, bejt schopný zanalyzovat obsah sdělenýho ... Pokud tohle umí, tak má skoro vyhráno.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:14:07) Fed ja se snad podivam na aktualni vzorovy testy Cermatu z CJ...tvuj popis mi prijde nepodobny mym vzpominkam na ne
|
Monty |
|
(4.2.2021 23:16:28) Sedmi, taky mi přijde, že Federika popisuje nějaký jiný CERMAT než ten, co jsem viděla já.
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:17:30) Podívej. Já je teď, dělám denně, právě jsem dva opravila, jeden 38 bodů a druhej bohužel 12. Největší část tvoří "oblíbené" úkoly, kde je text, někdy ne zrovna jednoduchej a pod ním jsou úkoly typu:" Rozhodně, zda z textu jednoznačně vyplývá..." ANO nebo NE. Pak je tam za hodně bodů seřazení rozházenýho textu. Pak je tam třeba smysl textu atd atd.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:19:20) Fed, ano takove ulohy si pamatuju....ale taky si pamatuji ulohy mnohem mene pratelske
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:20:24) jdu se fakt podivat na stranky Cermatu
stare Cermaty jsem pri rekonstrukci bytu zrecyklovala...ale jiste jsou nekde na netu
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:27:48) hm, treba toto je povedene v novych testech Cermatu:
Ke každé z následujících podúloh (24.1 a 24.2) napište podle zadání současné spisovné slovo, které NENÍ jménem vlastním. (Současné slovo znamená slovo používané v dnešní době, nikoli zastaralé. Vlastní jméno je např. Praha.) 24.1 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného tříslabičné, je příbuzné se slovem UMĚT a skloňuje se podle vzoru MUŽ. 24.2 Napište podstatné jméno, které je v 1. pádě čísla jednotného tříslabičné, je příbuzné se slovem HLAVA a skloňuje se podle vzoru HRAD.
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:28:47) To jsou zrovna ty věci,které děti baví, brzy přijdou na to, jak to utvořit. Někdy se seknou, viz ta "husťačka", o který jsem psala
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:30:22) Federiko, co jako chteji slyset u ulohy c. 24.2?
ja bych napsala PODHLAVNÍK, ale nevim, jestli to napadne pataka
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:33:28) Samozřejmě že ho to napadne. A je tohle pátá třída? To je fuk. Učím je to tak, že si řeknou ten vzor, podle počtu slabik si udělají třeba tři čárky, před ně napíšou TEN, d prostřední čárky napíšou kořen slova, přičemž musí vědět, že v nm se může i měnit hláska a pak si to zkouší vytvořit, přidávat předpony a tak. Většinou jim to klapne.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:34:30) men prijde slovo podhlavnik ponekud zastarale...doma to nerikame
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:35:28) Pohlavek je myslíš taky zastaralý?
|
|
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:33:48) vlastne se muzu podivat do vysledku
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:34:14) A když ho nenapadne podhlavník, napadne ho třeba "pohlavek"
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:35:19) pohlavek taky doma nerikame....navic kdo dnes dava diteti pohlavek? nikdo, je to myslim zakazane
|
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:35:14) Ve výsledku bude i víc možností. Je to "umělec" a "pohlavek, podhlavník", třeba.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:36:08) umelec je jasny a je to zname slovo
to druhe si umim predstavit, ze patakovi dela problem
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:37:39) Mrkni, jestli je to pětka nebo devítka. A co by se stalo? Měl by jeden bod za umělce a holt by neměl jeden bod za pohlavek. Takový srovnávání textu je za tři body, to už bolí.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:39:57) Fed, je to PZ na 8G
ale ztraceny bod ke ztracenemu bodu a razem jsi o deset nebo dvacet mist niz v seznamu uchazecu podle poctu bodu
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:42:54) Ano, loni na tom gymplu, kam se hlásila dcera, vzali poslední na odvolání naši kamarádku a ta měla 42 a 42 bodů, přičemž jim nejdřív řekli, že si ani odvolání nemají podávat, že to nemá smysl. Tak to prostě je, vzali si ty, kteří to dělali téměř na 50 procent Proč ne? Jinak je to u škol, kde nemají dostatek přihlášených. Dcera známé se teď bude hlásit na gymnázium, kam vezmou i necvičeného šimpanze, podle výsledků. Teda možná cvičenýho, nevím. Tak ta se připravovat nemusí.A nemusí ani vědět, co je to pohlavek.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:46:09) Fed, tak jsem zvedava, o kolik se zlepsi ti Tvi sverenci od ledna do dubna....a preji jim uspech
mej se, dobrou, jsi fajn...hlavne se setri, jsi jeste v rekonvalescenci
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:48:37) Jo,dík. No, o kolik, tak nějak to tuším. Jeden z nich má smůlu. Jinak se lepší o hodně, ale tenhle, ač se snaží, má fakt hodně velký mezery. Mrzí mě to, blbej není, denně mi sám volá, zjišťuje, čemu nerozumí, na záchodě má nalepený kartičky...Vymejšlíme variantu B Nikdo nemá v 15 zavřený dveře kamkoli...
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:50:58) jo jeste taky NADHLAVNÍK
to by mohli znat ze skauta
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:52:28) tak jeste je cas do dubna.....a neni, cim by se rozptylovali, kdyz se nikam nesmi, jen na distancni vyuku....to bude jako vloni, kdy pilni meli cas se naucit na PZ
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:54:54) Nemá doma moc podmínky na učení.Ale to je jiná kapitola, třeba překvapí, ale má to těžký. Svět se nezboří. Docela mě překvapilo, jak narvaný jsou některý střední odborný školy v Praze.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:58:52) Fed, narvano bude vsude....uz vloni bylo narvano a letos jsou to jeste silnejsi rocniky nez vloni, myslim na 4G
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:59:30) ....a na odborne skoly....na OA bylo vloni taky tezke se dostat
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 0:00:48) Myslela jsem, že ty odborný střední nemají až takový převisy-a jsou často i větší. Jojo, loni jsem utěšovala kamarádku, mladou, deváťačku Páchala sebevraždu, teda jen v hlavě, naštěstí. Už je v klidu, ale je na škole, která se jí nelíbí a bude letos dělat přijímačky zas.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 0:08:08) jo, Fed, podivej se na www.infoabsolvent.cz
tam jsou lonske previsy
tak dobrou
|
77kraska |
|
(5.2.2021 0:11:10) jinak ovsem myslim, ze by autori testu Cermat na 8G udelali lepe, kdyby do tech vysledku napsali vsechna slova, ktera je k tomu zadani napadnou....uz jen pro inspiraci uchazecum....a nikoliv "napr. pohlavek"....at tam napisou "napr. pohlavek, podhlavník, nadhlavník.....".....a uz vubec nevim, proc se nesmeji psat slova zastarala....a kdo posoudi zastaralost?
|
Federika |
|
(5.2.2021 0:20:43) No kdyby tam mohlo bejt cokoli,tak by si moc vymejšleli, viz třeba ta "husťačka" Pokud to odpovídá zadání a skloňuje se podle vzoru hrad, je to správně.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:38:40) v reseni maji napsano "napr. pohlavek"
to mi prijde naprosto zcestne...v dobe, kdy se deti nemaji bit
muze to byt pohlavek mezi dospelymi, ale ti se spis fackuji
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:40:16) Hehe, tak pohlavek se sice nemá dávat, ale pořád je to běžný slovo. Nezapomeň, že pokud to tedy je pátá třída (koukala ses?) , tak tam vůbec nejde o to, že to mají vědět všichni. Ti nejchytřejší to dají a o to těm školám jde, potřebujou vybrat a někdy je to docela boj, při fakt velkým převisu.
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:41:51) ano, je to pata trida
|
|
|
77kraska |
|
(4.2.2021 23:40:59) pardon, spravne ma byt scestne
|
|
77kraska |
|
(5.2.2021 8:07:05) nedovadej to ad absurdum, prosim Te
mela by tam byt slova, ktera se bezne pouzivaji....muj nazor
ty ulohy s porozumenim textu mi v zasade prijdou OK...k ostatnim bych mela vyhrady
|
Monty |
|
(5.2.2021 8:33:29) Sedmi, proč by to tam vůbec mělo být? Copak se "inteligence" nebo "studijní předpoklady" poznají podle něčeho takového? A jak přesně?
|
Okolík |
|
(5.2.2021 9:12:04) Monty a podle čeho se tedy ta inteligence a studijní předpoklady poznají? Co by v těch přijímačkách být mělo? Stranou ponechme možnost přijmout všechny a pak je "vytřídit". I když by to bylo nejlepší, nejsou na to české školy připravené ....
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 9:16:21) Monty, protože ty testy nemají zkoumat jen IQ a studijní předpoklady, ale i zvládnutí školní látky. A tenhle úkol je určitě zajímavější než nějaký doplňování předpon a přípon, zatrhávání kořene slov a určování vzoru. Mimochodem, chytrý dítě s tím fakt nemá problém. Dítě s hodně omezenou slovní zásobou a absolutní neznalostí tvorby slov jo. Tak to nějakou výpovědní hodnotu ( za bodík) může mít. Daleko větší hodnotu tam mají ale ty texty a jejich porozumění.
|
Monty |
|
(5.2.2021 9:34:33) Federiko, jenže to právě ve 21. století postrádá smysl, který to mělo před sto lety, kdy dělal přijímačky na reálku Kája Mařík. On totiž hlavní problém těch testů ani tak není, co obsahují nebo neobsahují, ale to, že u nich klíčovou roli hraje příprava a trénink. Což samozřejmě zvýhodňuje děti rodičů, kteří jsou schopni a ochotni platit a "věnovat se". Druhá věc je aplikace toho již naučeného - pokud dítě ovládá to, co obsahuje RVP a je "studijně schopné" nebo "přiměřeně inteligentní", mělo by dokázat aplikovat to, co umí na něco, co ještě neumí, co je "o krok dál". A tam pak není ani tak potřeba hodnotit výsledek, ale aplikovaný postup. Pokud chci hodnotit něčí schopnosti, nebude mě zajímat to, co už má/mělo by mít zažité, ale způsob, jakým by pokračovalo dál, jak ty znalosti dokáže rozvíjet. Budu chtít zjistit způsob jeho uvažování a řešení problému, takže místo příkladu, kde je třeba aplikovat jasně daný postup mu dejme tomu dám logickou hádanku a bude mě zajímat, jak bude při jejím řešení postupovat. Není to úplně totéž jako slovní úloha, protože slovní úloha je pro řadu dětí matoucí kombinací textu a "rovnice", v logické hádance je jakákoli "rovnice" schovaná tak dobře, že neruší ani děti s matematickým myšlením, které slovní popis rovnice rozčiluje, ani děti s pragmatickým myšlením, které rozčiluje nesmyslnost zadání příkladu, který se tváří "jako doopravdy". Problém je v tom, že už ani tohle nebude fungovat, protože jsou rodiče, co vykoupí všechny existující knihy a sborníky logických hádanek a prostě to do těch dětí nějak dostanou. Takže bohužel jediné, co připadá teoreticky v úvahu, byť je to v praxi zatím neproveditelné je opravdu vzít všechny a prosívat časem. Ono by to asi po nějaké době už nebylo takové drama jako teď, protože co je dostupné pro všechny, ztrácí na exkluzivitě, ale naše školství si v tuhle chvíli podobný experiment dovolit nemůže...
|
A. Andrs |
|
(5.2.2021 9:40:05) Monty, to se ale rozcilujes nad pricipem vzdelavani, Lekar je ten, kdo si dokaze nacpat do hlavy anatomii. Nijak se nezkoumaji dalsi schopnosti, ktere jsou k lekarskemu povolani potreba. A ze jich je.
|
Monty |
|
(5.2.2021 9:42:26) To ar, nad principem všeobecného vzdělávání a jeho "hodnocení". Od lékaře očekávám, že bude ovládat anatomii, i když po x letech praxe nemusí (a většinou ani nebude) umět vyjmenovat názvy všech kostí v těle, zvlášť pokud se bude věnovat třeba gynekologii.
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 9:42:58) V době dávné, ještě za nás, se to právě dělalo jinak. Tam si zatrhávala přípony a koncovky, předpony a přesně kořen slova, aniž si tušila, proč to dělat. Teď si to na jednoduchým příkladu aplikujou v praxi a dokonce mají víc možností. A na rozdíl od našich testů kdysi požadujou hlavně čtenářskou gramotnost.
|
adelaide k. |
|
(5.2.2021 9:51:07) Jak kde Federiko, jak kde :)
|
Federika |
|
(5.2.2021 9:55:37) Adelaide, že jste to nedělali nebo zatrháváte přípony teď?
|
|
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 9:43:52) "On totiž hlavní problém těch testů ani tak není, co obsahují nebo neobsahují, ale to, že u nich klíčovou roli hraje příprava a trénink. Což samozřejmě zvýhodňuje děti rodičů, kteří jsou schopni a ochotni platit a "věnovat se". " To je ale problem jakehokoli testu. U CERMATU je to zvyhodneni jeste nejmensi (dostupnost zdarma). Ale kdyz to tak vidim ted kolem sebe, zacina byt cim dal dulezitejsi volba skoly. A tady maji samozrejme vyhodu deti rodicu, co se o vzdelavani zajimaji nebo ho plati.
|
|
Lída+4 |
|
(5.2.2021 9:45:02) Monty, co je to za blbost, že děti s matematickým myšlením slovní popis rovnice rozčiluje? Promiň, ale píšeš o něčem, čemu vůbec nerozumíš.
|
Monty |
|
(5.2.2021 9:47:19) Lído, ach pardon, nenapsala jsem "některé děti", ony jaksi nejsou všechny stejné.
|
Lída+4 |
|
(5.2.2021 9:53:43) Monty, ono je rozčiluje něco jinýho - část z těch úloh je zadaná nejednoznačně.
|
Monty |
|
(5.2.2021 9:55:53) Lído, nejednoznačně, nesmyslně... slovní úlohy vyhovují dětem, které "za tím" nic nehledají a prostě si automaticky spojí text s rovnicí, jak jsou naučené ze školy.
|
Alena |
|
(5.2.2021 9:57:19) " slovní úlohy vyhovují dětem, které "za tím" nic nehledají a prostě si automaticky spojí text s rovnicí, jak jsou naučené ze školy. " :) to je uplny nesmysl, Monty.
|
Monty |
|
(5.2.2021 9:58:50) Aleno, holt co člověk, to názor.
|
|
|
Lída+4 |
|
(5.2.2021 10:42:16) Monty, to je naprostá blbost.
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:43:50) Lído, tak jo, je to blbost, CERMAT je super a znalost vedlejších vět je pro studium i život zásadní. Co už s tím nadělám.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Andrs |
|
(5.2.2021 9:38:12) jak rika Dusek: je to schopnost jak zopakovat probranou latku a uz sam nazev napovida, ze ta latka je nejak probrana
|
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2021 11:43:07) OSP i CERMATí matematika i čeština splňují požadavek na to, aby dítě dělalo přijímačky z toho, co se ve škole neučí (aka "rovné" podmínky pro děti z různých škol)
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(5.2.2021 8:04:01) santy, jasne, princip to neni.....na umelce prijde kazdy.....na pohlavek, nadhlavnik a podhlavnik jen chytre dite
ale toto je jeste jedna z tech rozumnejsich uloh....kde je znevyhodnene jen dite cizincu, na ktereho matka nevolala "nezlob, nebo dostanes pohlavek"
|
Delete |
|
(5.2.2021 8:27:45) Zadání odpovídá i slovo hlavolam.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:20:52) Jenže problém je v tom, že nejvíc nepřátelské jsou pro ně právě tyhle úkoly, ty s textem Je za ně nejvíc bodů-spolu s hledáním pravopisných hrubek-a dělají jim největší potíže. Slýchám, že jsou nejtěžší, zabírají nejvíc času a tak si je nechávají až na konec.
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 23:11:06) A jinak matematika, tu jsem nikdy nedělala, nevím přesně, co tam je. Ale dcera říkala, že všechno brali, kromě geometrie, tu v pátý teprve začínali. Tak asi záleží na škole.
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 9:20:04) ".my (matersky plural) se jeste ucily na Scio a na vlastni testy skol (na 8G) a prisly mi lepsi" Sedmi, z vlastniho testu skoly, o kterou jste se uchazely - opravdu ti toto pripada lepsi?:
13. K jednotlivým úryvkům přiřaďte správného autora a správný literární druh: a) Byl horký letní den. Beránek na výsluní dostal chuť pít a zaběhl si k tůni. Co čert však nechtěl, bloudil vlk v tom kraji, měl prázdný břich a hledal, kde se nají…
b) Padám z nebe, svítím, objímám se s kvítím, nejsem hvězda, létavice, nejsem sama, je nás více. Co to je?
c) Jako kdysi ke Krokovi, tak chodili také k Libuši z blízka i z daleka lidé ve svých rozepřích. K její moudrosti se utíkali žádat o nález. A ona, spravedlivě soudíc, činila moudrá narovnání mezi znesvářenými stranami…
d) Zimo,zimo, táhni pryč, nebo na tě vezmu bič! Odtáhnu tě za pačesy za ty hory, za ty lesyaž se vrátím nazpátek, svleču zimní kabátek.
e) Dva řemeslníci šli světem. Jedenkráte přijdou k pěknému zámku a plotem se dívají oba do zahrady, kde se krásná princezna procházela. „Bořku, víš-li pak, co bych si přál?“ ptal se jeden z nich, mladý hezký chasník. „Snad abys byl pánem toho zámku?“ odpověděl Bořek. „Chyba lávky, neuhodl jsi! Tu princeznu bych chtěl.“
Nabídka autorů: Jiří Žáček, Ivan Andrejevič Krylov, František Hrubín, Božena Němcová, Alois Jirásek Nabídka literárních druhů: pověst, hádanka, pohádka, říkadlo, bajka
|
Lída+4 |
|
(5.2.2021 9:33:43) Aleno, zrovna tohle je nádherně zřejmý a logický. Útvar poznáš, a máš aspoň tušit, jaký útvary daní spisovatelé psali nejvíc. Co nepoznáš, dáš vylučovacím způsobem...
|
Alena |
|
(5.2.2021 9:40:27) " zrovna tohle je nádherně zřejmý a logický. Útvar poznáš, a máš aspoň tušit, jaký útvary daní spisovatelé psali nejvíc." A to je prave to na cem se neshodnem. Ja si opravdu nemyslim, ze by soucasny student osmileteho gymnazia mel v dnesni dobe disponovat znalosti Ivan Andrejevič Krylova a mel poznavat bajku. Ty deti ctou opravdu jinou literaturu.
|
Lída+4 |
|
(5.2.2021 9:42:47) Aleno, ale aspoň ty základní útvary by znát mohli. Historie literatury je pořád součástí výuky, mimo jiné.
|
Alena |
|
(5.2.2021 9:53:28) " ale aspoň ty základní útvary by znát mohli. Historie literatury je pořád součástí výuky, mimo jiné.":) mne na tomhle pripada absurdni, ze ti to pripada v poradku. To je to, co psala Pulka, proste jsme se to ucili my, tak to je potreba. Uz i stat u devataku uznava, ze testovat znalost autoru je nesmysl. Proc by si melo osmilete gymnazium v jednadvacatem stoleti vybirat deti, co poznaji bajku (propana, kdo tohle v dnesni dobe cte, to je uplny relikt minulych casu) a Krylova, nemeli by spis chtit deti, co chapou text a umi psat? Pro me by to byl signal, ze skola o prijimackach premysli zcela ustrnute (jak asi bude vypadat vyuky?) a obesla bych ji obloukem.
|
Monty |
|
(5.2.2021 9:56:55) "Proc by si melo osmilete gymnazium v jednadvacatem stoleti vybirat deti, co poznaji bajku (propana, kdo tohle v dnesni dobe cte, to je uplny relikt minulych casu) a Krylova, nemeli by spis chtit deti, co chapou text a umi psat?"
No, zhruba tak.
|
Federika |
|
(5.2.2021 9:58:27) Monty, tohle ale právě v Cermatech není. To byl vlastní test školy
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:00:13) Federiko, ano, já postřehla, že je to vlastní test školy. Ale nějaký ten CERMAT jsem v životě už taky viděla, stahovala jsem je z webu a tiskla synovi před přijímačkami.
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:02:58) Jo, pak bys viděla, že hlavní náplní těch testů je hlavně práce s textem. Žádní autoři se tam nepřiřazují. A čím novější test Cermat, tím větší důraz na práci s textem.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 10:05:28) Fed a jednou prijde okamzik, kdy cely test Cermatu bude zameren na porozumeni ceskemu textu.....ale to ja uz tady nebudu
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:07:02) Jenže zrovna s tím mají ty děti největší problém.
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:10:26) Federiko, kdo má problém s porozuměním psanému textu, ten asi nebude úplně ideální adept pro studium. Ono totiž porozumění se trénuje mnohem hůř než určování slovních druhů nebo literárních forem.
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:13:41) Ano, ale kupodivu je porozumění textu to nejnáročnější a z mé zkušenosti ten, kdo s tím nemá problém, dává hravě i těch pár otázek z pravopisu, ty mu přijdou nesrovnatelně lehčí.
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:23:08) Federiko, jak jsem tu včera psala o tom vývoji jazyka a komunikačních prostředků vůbec, tak by mě docela zajímalo, jak by dopadli autoři CERMATu, kdyby dostali test na porozumění "komunikačním prostředkům" té mládeže.
Třeba
něco takového...
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:30:12) "...ale kupodivu je porozumění textu to nejnáročnější a z mé zkušenosti ten, kdo s tím nemá problém, dává hravě i těch pár otázek z pravopisu, ty mu přijdou nesrovnatelně lehčí."
Federiko, nejde o to, jestli je to "lehčí" nebo "těžší", podstatné je, jaký to má smysl. Ostatně, také jsem to tu už psala, moje mluvnici nesnášející a beletrii nečtoucí dítě nikdy nemělo problém s jakýmkoli testem z ČJ, vždycky mu vycházely o něco líp než testy z matematiky, která ho naopak baví a nedá se říct, že by s ní mělo na gymnáziu potíže. Ve SCIU i při plošném testování mělo pokaždé "vysoce nadprůměrný výsledek", a to i v době, kdy mělo z češtiny na vysvědčení trojku.
|
Alena |
|
(5.2.2021 10:33:14) " nemělo problém s jakýmkoli testem z ČJ," A proc by s nim melo problem mit? A jak souvisi testy s trojkou?
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:36:46) Aleno, tak jinak, výsledek toho testu nijak neodráží jeho vztah k češtině ani k jeho "studijní předpoklady" v tomto předmětu. Pokud je účelem testu "vybrat ty nejlepší", je přinejmenším trochu zvláštní, že jím hladce prochází i ti, kteří rozhodně nejlepší nejsou.
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:38:00) To ale nemá zkoumat jen "studijní předpoklady v tom předmětu".
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:40:13) Federiko, no a co to teda má "zkoumat"? Jestli dítě chápe vcelku banální text a najde v něm podřadný souvětí? K čemu přesně podle tebe je přijímací test z češtiny?
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:44:09) Monty, už se nechci opakovat, ta práce s textem je tam na úplně jiný úrovni, psala jsem to několikrát. Jde o celkové studijní předpoklady, schopnost poradit si s nějakým zadáním, vyplnit nějaký úkol, předvést splnění úkolu v čase, ukázat postoj k nárokům studia.
Žádnej test na světě tohle nevyhodnotí vždycky správně.Ale jiná možnost momentálně není, pokud budou takové převisy, jaké jsou, jinak to nebude. Nechápu třeba podobné testy v případě škol, které mají problém naplnit třídy. Jde třeba i o to gymnázium, o kterém jsem psala, na Praze 4. Vezmou všechny, tak proč zkoušky?
|
|
|
|
77kraska |
|
(5.2.2021 10:41:47) Monty, tato debata nema smyslu
my dve uz deti na SS mame....pro mne nema cenu se divat dozadu nybrz dopredu
priste se o Cermat budu zajimat kvuli vnoucatum, pokud budou vnoucata a pokud bude Cermat
teda pokud dceru treba letos nevyhodi ze skoly a nebude se hlasit znova na SS
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:45:32) Sedmi, ale mně vůbec nejde o jakékoli konkrétní dítě. Mně vadí ten idiotský systém jako takový.
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:46:29) Hmm, Monty, a jak bys to udělala ty?
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:51:40) Federiko, už jsem to tu psala, když už jednotný test, tak test OSP. Ideální varianta je samozřejmě žádný test, ale to je v našich podmínkách nereálné.
|
Federika |
|
(5.2.2021 11:17:04) Test OSP ti taky zdaleka neotestuje všechno. Vybavuju si úkol v OSP pro páťáky, vlastní test OSP. Byly tam ukázky z nejrůznějších jazyků a žák měl jazyky přiřadit. Moje děti by třeba měl výhodu, ale spousta dětí se do pátý třídy nesetkala s maďarštinou, holandštinou...Čeština je v testech OSP taky hodně zastoupená, myslím,že jste to tady jednou kritizovali, takové to: "Co je nejpodobnější vztahu" atd atd. Není ideální rozřazovací test.
|
Monty |
|
(5.2.2021 11:22:43) Federiko, a čeština a matika podle tebe "všechno" otestuje? Pokud tedy nebudeme vůbec řešit smysluplnost testování dětí jako takovou.
|
Federika |
|
(5.2.2021 11:32:43) Ne, žádnej test netestuje všechno. I já bych byla radši, kdyby testy nebyly. Vybrala by se škola a hotovo Kam by se vešli?
|
|
|
Vítr z hor |
|
(5.2.2021 11:30:07) "Moje děti by třeba měl výhodu, ale spousta dětí se do pátý třídy nesetkala s maďarštinou, holandštinou..."
Fed, podle mě to je úmysl. Takhle škola (i její původní verze) měla odjakživa cílovou skupinu a profil rodiny, z níž měl vycházet ideální žák. Tomu je samozřejmě přizpůsoben i test, který vychýlí výsledky žádoucím směrem.
|
Federika |
|
(5.2.2021 11:34:41) Větře, možná jo. Jen je to možný taky napadnout, že to nepatří do obecných studijních předpokladů. Mně by se prostě nejvíc líbilo to, že by si jak dítě mohlo vybrat školu, tak škola dítě-ale podle toho, co ta škola přímo chce.
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(5.2.2021 10:52:28) Monty, ja se uz sobecky zameruji je na sve dite a na pripadne vnouce....na system kaslu, ten stejne nezmenim.....a uz vubec ho nezmenim presvedcovanim nepresvedcitelnych na Rodine
|
|
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 10:44:29) "Výsledek toho testu nijak neodráží jeho vztah k češtině ani k jeho "studijní předpoklady" v tomto předmětu. Pokud je účelem testu "vybrat ty nejlepší", je přinejmenším trochu zvláštní, že jím hladce prochází i ti, kteří rozhodně nejlepší nejsou."
Studijni predpoklady nesouvisi se vztahem k predmetu (krome toho pamatuji doby, kdy cestina byla jeho oblibenejsi :). tvoje dite ma nadprumernou inteligenci a jestli mas pocit, ze by ho mely zastavit testy pro absoloventy zakladni skoly, ktere jsou urceny i pro uchazece mene popularnich odbornych skol, tak je mozna trochu precenujes.
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:53:07) Aleno, já přece neřeším, jestli to někoho zastaví nebo nezastaví, ptám se, k čemu takový test je a co má jeho výsledek hodnotiteli "ukázat".
|
Alena |
|
(5.2.2021 10:56:26) V nasich podminkach test plni zadani spolecnosti, otestovat dite z predmetu cesky jazyk a matematika v rozsahu predepsaneho uciva zakladni skoly.
|
Monty |
|
(5.2.2021 11:26:39) Aleno, no, a k čemu to je? Jasně, že to má nějaké zadání, ale pro mě je podstatný význam a očekávaný výsledek. Jako hodnotitelný výstup ze všeobecného vzdělávání (ať už trvalo 5, 7 nebo 9 let) mi to přijde přinejmenším zvláštní.
|
Alena |
|
(5.2.2021 12:08:44) "no, a k čemu to je?" MOnty, to je samozrejme otazka. Otazka je zda jednotne prijimacky, zda vubec nejaka, zda testy. Ale tohle vsechno propana neresi CERMAT. To je jen agentura, ktera vyrabi testy na zaklade dodanych podminek. A z myho pohledu si s tim jeste v ramci mantinelu poradila docela dobre. CERMAT vazne nemuze za to, ze se nepise u prijimacek sloh a ci nevede minutovy monolog na dane tema.
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:10:10) Aleno, nemůže za to CERMAT, ten plní zadání. Může za to ten, kdo zadává, tedy MŠMT.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 12:13:17) Monty, je to zadani SPOLECNOSTI
|
77kraska |
|
(5.2.2021 12:15:54) Monty, zjevne jsme se dostaly na fanouskovske stranky Cermatu....tady nic nezmuzeme
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:19:34) Sedmi, těžko se mi smiřuje s myšlenkou, že jsme jako SPOLEČNOST tvořeni převážně zkostnatělými individui, zaraženými až po podrážky v prdeli roku 1921. Mmch., škoda, že mi nikdo neodpověděl na otázku, zda by tvůrci (či zadavatelé) CERMAT testů rozuměli komunikačním prostředkům dnešní mládeže.
|
Alena |
|
(5.2.2021 14:00:18) "že mi nikdo neodpověděl na otázku, zda by tvůrci (či zadavatelé) CERMAT testů rozuměli komunikačním prostředkům dnešní mládeže" Tak jim to posli, rodinu asi nectou. :)
Jako spolecnost jen zkostnanelými individui tvoreni nejsme, ale ja nevim, ci je tedy vina, ze se centralne od revoluce se skolstvim hnulo jen velmi malo, kdyz za to nemuze spolecnost ? Kdo tedy za to muze? SSSR?
|
|
|
|
Alena |
|
(5.2.2021 12:17:47) "Může za to ten, kdo zadává, tedy MŠMT." Tak. Byla tu debata o zmene ucebni naplne a o tom, ze z cestiny se neubira lautr nic. POkud se podivam do ucebnic a bezne skolni naplne, do rady starych testu, co si delaly skoly na kolene, musim konstatovat, ze zlaty soucasny testy. Priznam se, ze fakt nevim, k cemu hnidopisske prohledavani testu, abys nasla nejakou otazku na pravopis ci mluvnicky kategorie (a ignorovala to dobre, co je tam navzdory silene vyuce), kdyz to tvori gro ucebni latky ve skole?
|
Monty |
|
(5.2.2021 12:20:49) "Priznam se, ze fakt nevim, k cemu hnidopisske prohledavani testu, abys nasla nejakou otazku na pravopis ci mluvnicky kategorie (a ignorovala to dobre, co je tam navzdory silene vyuce), kdyz to tvori gro ucebni latky ve skole?"
Aleno, ale to je přece ta základní a zásadní chyba, že TOHLE tvoří gró učební látky ve škole!
|
Alena |
|
(5.2.2021 12:25:55) "ale to je přece ta základní a zásadní chyba, že TOHLE tvoří gró učební látky ve škole! " Ale ja prece netvrdim, ze to neni chyba. Ja jen rikam, ze CERMAT neni puvodcem vseho zla, jak se tady casto obvinuje, ale ze na to jake ma mantinely, vyrabi pomerne slusne testy a ze jakekol predchozi (vcetne SCIA, protoze to nasobne znevyhodnuje financne slabsi rodiny) nebyly lepsi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:33:39) Monty,jde o to, že ty testy mají pak možnost vybrat si ty "správné" děti, ačkoli, jak jsem už víckrát psala, tohle nikdy nebude úplně fér. Dítě, který si poradí s těmi texty-a toho je tam fakt úplně nejvíc-si v naprosté většině případů poradí i s nějakým zájménem nebo rozlišením 2. a 4. pádu. Dítě, který se pečlivě naučí gramatiku, nacvičí kdeco, přitom ale na to intelektově třeba nemá, si s těmi texty tak snadno neporadí a přes určitou hranici v počtu bodů se nedostane. Obráceně to nebývá.
|
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:35:13) Taky nevím, jak souvisí trojka z češtiny s testem. Můj syn měl čtyřku z matiky, na gymplu. Je na VŠ s matematikou, přijímačky dělal všude s maximálním počtem bodů.
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(5.2.2021 10:07:46) Federiko, práce s textem na úrovni "najdi v textu pravopisnou chybu/přístavek/souvětí podřadné".
|
Federika |
|
(5.2.2021 10:11:20) Ne, vúbec ne. Co jednoznačně vyplývá z textu, jestli lze bez ztráty významu nahradit to či ono slovo tímhle synonymem atd. Tvoří to hlavní náplň testu.
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(5.2.2021 9:57:51) Aleno, ja myslela jiny vlastni test skoly....na Krylova
|
Alena |
|
(5.2.2021 9:58:42) " ja myslela jiny vlastni test skoly....na Krylova" Ted nerozumim? Jaky vlastni test?
|
77kraska |
|
(5.2.2021 10:04:34) Aleno, psala jsem, ze se mi libily nektere vlastni testy skoly
ty jsi dala ukazku jednoho ne uplne pekneho vlastniho testu skoly
tak Ti pisu, ze jsem myslela jiny vlastni test jine skoly
prosim Te, byla jsi nekdy testovana na porozumeni psanemu textu?
|
Alena |
|
(5.2.2021 10:28:42) :)
"prosim Te, byla jsi nekdy testovana na porozumeni psanemu textu?" Sedmi,co podle tebe znamena veta " ja myslela jiny vlastni test skoly....na Krylova". ? Patrne tam melo byt "ne Krylova"? Nebo si myslela jiny test na Krylova? Nebo test jine skoly, jak vyplyva z dalsiho textu?
Psalas, ze jste se pripravovali na " vlastni testy skol (na 8G) a prisly mi lepsi". Z toho mi vyplyva, ze testy, co si delaly skoly, na ktere jste se hlasili, ti proste pripadaly lepsi (nepsalas "nektere" ci dokonce "nektere vlastni jine skoly"), Tak jsem z neho dala ukazku. Testy tehle skoly jsou na jedno brdo, v jinych letech vypadaji podobne. Proto se ptam: Jake testy jake skoly si tedy mela na mysli?
|
77kraska |
|
(5.2.2021 10:38:26) treba testy na 8G na Keplerovi...z cestiny....to je moc pekny test....rok asi 2016
ale o tom jsme si tu uz psaly spolu nekolikrat skoda, ze si to nepamatujes
|
Alena |
|
(5.2.2021 10:47:50) Testy z cestiny od Keplera nejsou spatne, ale jsou velmi obtizne, nekdy az zbytecne. Ale kdyz napises vlastni testy byly lepsi, opravdu nemam predstavu, ze myslis, jeden druh testu jedne skoly. A nema to nic co delat s tim, kolikrat jsme tady Keplera uz chvalili.
|
77kraska |
|
(5.2.2021 10:56:10) Aleno, shromazdila jsem testy dalsich skoly tehdy.....ale je to 5 let a nechci se k nim konkretne vyjadrovat, protoze jsem ty vytistene vloni vyhodila, na netu je hledat nebudu a nepamatuju si je tak presne, abych o nich mohla debatovat.....Cermat mi prisel ze vsech nejpitomejsi, to jsem tu psala mockrat, stejne tak jine matce (doktorce filozofie), se kterou jsme mely takovy krouzek na pripravu svych deti
|
77kraska |
|
(5.2.2021 10:56:57) ...utkvel mi Kepler, ktery mi prisel tezky, ale velmi chytry
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(4.2.2021 21:59:07) Šánty, s těma testama jo. S tou gramotností zatím ještě moc neee Ale pořád upravujou, ty poslední testy jsou fakt hodně jen o čtenářský gramotnosti. Texty, texty, orientace v textu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|