Alena |
|
(7.11.2020 12:48:26) "Spíš jde o obsah devítek, který asi byl ( nevím jak nyni) o ničem." tak ona se nepridavala a neubirala devitka, druhy stupen mel stale ctyri roky (takze zadne pridavani ci ubirani "-pisu" , tam byl obsah stale stejny). Pruzil prvni stupen 4/5 trid, takze problemy mely jen ty prechodove rocniky. Otazka tedy neni, jestli je k necemu devitka, ale petka :).
|
Delete |
|
(7.11.2020 13:25:33) Aleno,
ono je to tak, že v některých předmětech je navíc ta devítka a v některých pětka.
V naukových pětka, my jsme rozhodně na prvním stupni nebrali fyzikální veličiny, jednoduché stroje, dějepis od pravěku do novověku, zeměpis Evropy. Ve vlastivědě se vše točilo kolem ČR (teda ČSSR), historie jen kolem slavených výročí, zeměpis jen řeky, pohoří a sousední státy. V přírodovědě jsme se učili o blatouchu a sasance, ale rozhodně ne systém rostlin a živočichů...
A přijde mi to na prvním stupni úplně k ničemu, protože když to pak beru v šesté a sedmé třídě znovu (ty fyzikální veličiny a jednoduché stroje), ty děti něvědí ale opravdu nic, není to o "naťuknout a navázat", ale jet opravdu od nuly.
V devítce z naukových věcí proti "nám" přibyly ve fyzice ,mohem hlouběji probírané polovodiče, elektromagnetismus a záření. Mám ty naše učebnice. Měli jsme fyziku jen 3 roky a byla podávaná celkem lidsky, ne tak strašně odborně.
Naopak ČJ a M má přidáno v devítce. Co se bralo v páté třídě za nás, bere se víceméně i teď, akorát to patří ještě na první stupeň. Jazykověda a literatura na úrovni, na jaké se bere na 2. stupni teď, se za nás rozhodně neprobírala. Se spoustou pojmů, které se teď objevují v testech na přijímačky z devítky, jsem se já osobně nepotkala ani na gymplu.
Takže nadbytečná není ani pětka, ani devítka, ale především spousta učiva, ktrerým se vyplnily díry.
Moje sbírka učebnic se utěšeně rozrůstá a je to opravdu zajímavé "čtení".
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(7.11.2020 13:28:56) Musím říct, že u nás se na 2. stupni literka brala letem světem, rozhodně jsme se na přijímačky nemuseli učit díla a spisovatele. Nevím teda, jak obsáhlé je to teď, ale podle mě se toho děti učí v této oblasti mnohem víc.
|
Delete |
|
(7.11.2020 14:09:18) margotko,
však to píšu, my jsme literaturu v podobě, jak se učí na 2. stupni dneska, vůbec neměli. To znám až z gymplu.
|
|
|
Alena |
|
(7.11.2020 13:49:54) " devítce z naukových věcí proti "nám" přibyly ve fyzice ,mohem hlouběji probírané polovodiče, elektromagnetismus a záření. Mám ty naše učebnice. Měli jsme fyziku jen 3 roky a byla podávaná celkem lidsky, ne tak strašně odborně." Ano, take jsem si vybavila, ze fyziku jsme meli jen tri roky, od sestky. Byla to docela zabava. na druhou stranu si pamatuji na povinnou volbu mezi matematickofyzikalnimi praktiky (a chem-bio), mela jsem ty prvni a mam pocit, ze zrovna s nimi bylo svazan pocatek technickeho rysovani (myslim, ze v matice to neprobehlo), meli jsme udelat rys nejake technicke soucastky (se vsim vsudy vcetne prace s pismenkovou sablonou), bylo to silene slozite, nebyli jsme vykresleni, vysledek tristni, uplna nocni mura :)
"Jazykověda a literatura na úrovni, na jaké se bere na 2. stupni teď, se za nás rozhodně neprobírala. Se spoustou pojmů, které se teď objevují v testech na přijímačky z devítky, jsem se já osobně nepotkala ani na gymplu." Nenapada te konkretni priklad? TO by me docela zajimalo. V prijimackach je samozrejme rozsahle "porozumeni textu", to po nas nikdo nechtel, ale jinak se mi nic tak vyznamneho nevybavuje. Mne pripada sileny, ze se veskery pravopis do deti musi nahazet za prvni stupen (na ukor nejakeho pisemneho projevu), kdy to spoustu deti proste nepojme, vysledkem je bud overovani diktaty v pozdejsich letech(coz ale neni nejake systematicke uceni) nebo ignorance problemu, ale nakonec to stejna maji v podobe korektury u maturity.
|
Vranice |
|
(7.11.2020 14:45:37) Aleno: "Jazykověda a literatura na úrovni, na jaké se bere na 2. stupni teď, se za nás rozhodně neprobírala. Se spoustou pojmů, které se teď objevují v testech na přijímačky z devítky, jsem se já osobně nepotkala ani na gymplu." Nenapada te konkretni priklad?
Třeba figury a tropy (synekdocha, metonymie, anafora, epizeuxis...).
|
Okolík |
|
(7.11.2020 15:47:11) Vranice, epizeuxis byl nedávno v maturitní písemce, to si pamatuju. V přijímačkách na gymnázia a na SŠ jsem si všimla, že tam je pojem nejdříve vysvětlen a pak je na něj otázka. Znát ten pojem dopředu v otázkách, co jsem zaregistrovala,nebylo nutné.
|
|
|
Delete |
|
(7.11.2020 14:47:30) Aleno,
našla jsem třeba epos a žánr epický, liryckoepický a lyrický...to jsou pro mě pojmy až z 1. ročníku gymplu. Nonsensová literatura, to si sice umím přeložit, ale nevybavuju si vůbec, že bychom o tom někdy mluvili, takže ani příklad, ani si nejsem jistá, jestli to má být opakem literatury faktů nebo to je něco konkrétního.
Navíc je v každém testu nějaký ten pojem z literární teorie (anafora, apostrofa, oxymorón), sice s definicí, ale myslím, že pokud to někdo čte poprvé, tak jen na základě definice najít v textu jev nebo rozhodnout, jestli to nebo ono definici odpovídá, není žádná sranda. Takže se to ty děti v češtině učí, aby je to u přijímaček nezaskočilo.
A my fakt tohle nedělali ani na gymplu, jeli jsme čistě přehled autorů a děl. Což mi tedy nevyhovovalo, líbí se mi, jak se to učí dneska, ale na gympl. Pro základku mi to přijde brzy a zbytečné .
A přesně, veškerý pravopsi nacpaný do prvního stupně a pak už jen pořád dokola diktáty s tím, že "to už máte dávno umět".
My jsme žádnou povinnou volbu neměli, dokonce ani technické rýsování (a na gymplu mě minula i deskriptivní geometrie), ale zase co se týče šablonky, tak to nás cepovali v matematické třídě opravdu od 5. třídy a v osmičce už jsem podle šablonky byla schopná psát skoro tak rychle, jako jiní bez. Navíc mě to bavilo . Laborky jsme měli povinné z přírodopisu, fyziky i chemie, chemii jednou za dva týdny dvojhodinovka, fyzika a přírodopis méně často, ale byly. Ale měla to jen naše třída, protože "s rozšířenou výukou přírodovědných předmětů", ostatní třídy asi ne.
|
Alena |
|
(7.11.2020 15:04:11) "našla jsem třeba epos a žánr epický, liryckoepický a lyrický...to jsou pro mě pojmy až z 1. ročníku gymplu. Nonsensová literatura, to si sice umím přeložit," aha, tak lyriku a epiku si ze zakladky urcite pamatuju, to byly pojmy zduraznovane,kdyz se brala nejaka balada. No jo, nonsens jsme nebrali, to je mensinovy zanr, ted se to uci protoze to deti vetsinou bavi, jsou to humorne basnicky s "nesmyslnym dejem" .
"Navíc je v každém testu nějaký ten pojem z literární teorie (anafora, apostrofa, oxymorón), sice s definicí, " aha, to se prece neda vsechno podchytit, vsechny ty pojmy, to fakt nekdo ty deti uci, aby nemely problem pri prijimackach? to slysim prvne,. To by bylo produktivnejsi cist vic s porozumenim, protoze na to je to cviceni. Ze to holt nekdo u prijimacek neda, tak neda,vetsina neda cely test spravne. Rade tehle definic rozumi u prijimacek pataci.
|
Vranice |
|
(7.11.2020 15:10:54) Aleno: "to fakt nekdo ty deti uci, aby nemely problem pri prijimackach? to slysim prvne,."
Ano, měli to na konci osmičky jen letmo, neboť se to prý bude opakovat v devítce. Právě kvůli přijímačkám.
|
|
Delete |
|
(7.11.2020 15:49:02) O čtení s porozuměním si nech zdát.
Češtináři žijou v přesvědčení a přesvědčování, že musí probírat...všechny ty věty vedlejší doplňkové a další...to mě napadá, my taky měli vedlejší věry, ale rozhodně ne přípustkovou, doplňkovou a já nevím, kolik jich tam v tom seznamu je...a že mě zrovna většný a slovní rozbor bavil, neměla jsem s ním problém, ale tohle je i na mě moc .
Fmutnou realitou výuky češtiny jsou dotazy v učitelských skupinách, kdy já radím češtinářům, jak zábavně dětem vysvětlit rozdíl mezi videm dokonavým a nedokonavým a i učitelce krátce po fakultě (v reálu, u nás ve škole) vysvětluju, co je pětilístek a jak se dá použít .
Čtenáčská gramotnost je pořád něco, na co se musí školit učitelé a smutnou realitou je, že češtináři jsou ještě navíc přesvědčení, že oni to nepotřebují.
No a rodiči jsou oslavováni především ti, kteří do dětí na přijímačky nadrtí jak ty vedlejší věty, tak ty poj,y. Jakmile někdo vybočí ze zaběhané rutiny, je považován za špatného .
|
K_at |
|
(7.11.2020 16:09:55) Delete, ano. V 8.tride dcery jsme s mužem zjistili, že nerozumíme tomu, co berou. Vůbec netuším, proč takový kraviny mají umět. Naopak bychom byli rádi, kdyby po nich ve škole chtěli nějakou četbu a práci s textem. Protože už asi 5 let dítě čte zásadně v aj a pokleslou literaturu.
|
Federika |
|
(7.11.2020 16:18:51) Kat, na čtení v angličtiě snad není nic špatnýho, ne? Já mám taky problém dceru donutit číst a často jí mnou vybraná literatura nesedí. A když se to pa povede, tak takovej zápis do čtenářskýho deníku může v jejím podání vypadat takhle chudák učitel
Doporučil/a bych knihu? ANO
Komu?
Úplně všem lidem na světě. Já neměla ráda Harryho Pottera, strašně jsem to nechtěla číst, ale když mě máma přinutila (nenáviděla jsem ji za to) , tak jsem byla nakonec překvapená a chtěla jsem vidět i film a líbil se mi tak moc, že je to můj nejoblíbenější film na celým světě a dívám se na všechny díly už potřetí a knihy bych si chtěla přečíst i v angličtině. Je to supeeer.
|
K_at |
|
(7.11.2020 16:26:56) Federiko, zápis je super. Autentický. No ale naši drahou nedonutis. Kdysi přečetla Narnii, Metro všechny díly, a nějaký ty Zeměplochy - v CJ. A tím skončila. V AJ čte furt nějaký komiksy, fanfikce. Ale o spisivatelixh, jazyku a obsahu knih nemá páru. To je prostě konečná. Harryho Pottera nesnáší. Nechápu. My čteme průběžně. Od malinka chodila do knihovny, četly jsme hodiny .... A konec. Možná na pustém ostrově věž WiFi a s knihovnou......
|
Federika |
|
(7.11.2020 16:32:56) Kat, mladší syn měl období, kdy nečetl-a pak ho to najednou chytlo, že si sám sháněl přes antikvariáty chybějící díly ze série atak a četl v autobuse,četl v noci... Teď ale taky čte jen to co nutně musí a dává přednost minecraftu A pokud čte, tak jen v angličtině.
|
K_at |
|
(7.11.2020 16:46:01) Federiko, vony jsou ty dnešní děti fakt někdy divný!
|
|
|
|
|
Slonisko |
|
(7.11.2020 16:22:27) Kat, já se teď pokoušela přesvědčit syna, že by tu knihu k maturitě měl číst v češtině. No, nepovedlo se. Jeho argument byl, že Agata Christie píše děsně hezkým jazykem a že to v překladu číst nebude. Jak tohle dítě odmaturuje z češtiny fakt netuším.
|
Federika |
|
(7.11.2020 16:23:51) Odmaturuje. Můj syn k maturitě nečetl skoro nic v češtině. Odmaturoval za jedna.
|
|
babi_ |
|
(7.11.2020 17:18:30) Ohledně maturity "z češtiny" si myslím, že k části "literatura" je v pořádku číst v originále. Akorát musí být schopen pak o díle poreferovat česky
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(7.11.2020 15:49:24) Delete, v přijímačkách to sice je, ale je to tam pokaždý předem vysvětlený a to vysvětlení je fakt víc než dostačující. I s ukázkou.
|
Delete |
|
(7.11.2020 16:09:58) Federiko,
já to vím a i jsem to napsala. Ale to průměrné dítě, pokud se dřív s tím pojmem nesetkalo, tak jen málokdy dokáže definici aplikovat.
Takže se to řeší různě a mimo jiné tím, že se to prostě učí (jak můžeš číst u Vranice).
Ale tay sis jistě všimla, že jako ty hlavní příklady jsem uváděla lyriku, epiku, epos a nonsensovou literaturu. To v těch přijímačkách vysvětleno nebylo, ale mělo se vybrat, do kterého žánru patří úryvek. Takže znalost se očekávala.
|
Federika |
|
(7.11.2020 16:11:41) Deváťáci nebo páťáci? Lyriku, epiku páťáci brali, to ostatní asi ne, nevím. Nicméně ty úkoly s definicí patří v přijímačkách k nejlehčím, právě proto, že to tam mají vysvětleno a ještě u toho příklady.
|
Delete |
|
(7.11.2020 16:26:13) Federiko,
lyriku a epiku jsem psala jako příklad pojmů, se kterými já se setkala až na gymplu.
Rozhodně tento druh pojmů nepovažuju za nutné učivo češtiny na základní škole.
O tom píšu, ne o tom, jestli to někomu přijde jednodušší než vyhledávat při přijímačkách v textu do té doby neznámý pojem, i když uvedený s definicí, nebo něco, co v textu vyhledával čtyři roky (různá zájmena, přívlastky atd.)
|
Federika |
|
(7.11.2020 16:31:13) Delete, nevím, mně přijde, že zrovna přijímačky mají nějak posoudit vyspělost dítěte a že tohle do toho patří, nemá si s tím poradit každej. F. v pátý třídě brala lyriku, epiku, pak pohádku, bajku, báseň, epos...koukala jsem do sešitu, loňskýho.
|
Delete |
|
(7.11.2020 17:03:23) Federiko,
ještě jednou....nepíšu o přijímačkách, ale právě o tom, že mi přijde naprosto zbytečné, aby se páťáci učili pojmy jako lyrika, epika, epos...a přijde mi to celkem zbytečné i pro ty deváťáky, zejména v kontrastu s tím, že pak kvůli výuce takových pojmů není čas právě na to čtení s porozuměním.
Napsala jsi tu zápis ze čtení, který je krásnou ukázkou myšlení a vnímání dítěte. Shazuješ to vyhádřením Lchudák učitel", proč? Takhle se má vyjadřovat jedenáctileté dítě, k čemu mu u toho je znalost pojmů lyrika a epika? Jedenáctileté dítě má číst pro zážitek, ne kvůli jazykovědnému rozboru.
Jsem fakt ráda, že jsem tohoto byla ušetřena.
A štve mě, že právě kvůli přesunutí spousty takového učiva do nižších ročníků, jen aby se zaplácly díry, které vznikly natažením na 9 let (přitom v době původní devítileté základky tam tyhle hrůzy nebyly, ale došlo bohužel ke "zvědečtění" obsahu učiva), se věčně "nestíhá" a v dnešní době řada lidí raději uvažuje o natažení už tak dlouhé základky o další rok, než aby se začlo přemýšlet, co všechno se dá v klidu odsunout na později (na střední školu, kde to bylo, když jsme tam chodili my).
|
Federika |
|
(7.11.2020 17:07:23) Mně teda přijde normální, že dítě ví,co je lyrika a epika. Ale to je fuk. Chudák učitel jsem myslela to,že musí číst osobní věci typu " mámu jsem nenáviděla"
|
|
Žžena |
|
(7.11.2020 19:48:17) Já myslím, že lyrika a epika jsou pojmy, které mají místo už na začátku výuky literatury. Děti si samy všimnou, že některé texty mají děj a že básnička o mamince nebo o jaru to má jinak, často to shrnou jako "je to o ničem", což je škoda. Lyrika je tak trochu Popelka školní literatury, ale dalo by se s ní dobře pracovat.
|
|
Alena |
|
(7.11.2020 19:55:35) " že právě kvůli přesunutí spousty takového učiva do nižších ročníků, jen aby se zaplácly díry, které vznikly natažením na 9 let" Tak zrovna lyriku a epiku (obzvlast po prosle modni vlne pouzivani vyrazu "to je epicky" :)povazuju za docela zakladni vec a meli jsme ji i my, absolvenit osmiletych zakladnich skol a urcite mnohem drive nez v osmicce. To bych nasla mnohem vic veci v jazyce nadbytecnych.
|
|
Andulka, tři děti |
|
(7.11.2020 22:00:28) Delete,
chceš říct, že bys za celých 9 let školní docházky neseznámila žáky s pojmy lyrika, epika a epos? A kdy by se to tedy podle Tebe měli studenti dozvědět ??
|
K_at |
|
(7.11.2020 22:03:18) Andulko, nejsem Delete, ale myslím, že její odpověď měla mnohem širší kontext, než lyrika a epika.....
|
|
Tante Bante |
|
(7.11.2020 22:09:56) Nevím, jak Delete, ale já ti klidně a upřímně řeknu, že na ZŠ ne. To "ne" neznamená, že to nesmíš nikomu říct, to totiž klidně můžeš a pravděpodobně se tě na to některé dítě i samo zeptá. Ale není to kurikulum. Už vůbec to není, co naše škola dělá, že donutí děti našprtat, že epos je když.. To, že třeba tvoje děti pochopí, co je epos, je fajn, jenže nemáš elementární zkušenost, kterou má každý soudný učitel, že cca 60% dětí na ZŠ to vůbec nepochopí. Nespojí si pojem s obsahem. A tím pádem není důvod to vymáhat. Zkoušet z toho, dělat z toho náplň času. Má to velkou cenu s inteligentními, myslícími dětmi. Samozřejmě pokud vycházíme z premisy, že všechny děti myslí stejně, jsme jinde.
|
Okolík |
|
(7.11.2020 22:11:15) Tante, lyrika/epika, to snad ty děti na ZŠ trochu podceňuješ...
|
Tante Bante |
|
(7.11.2020 22:22:46) Ne. Jen ti říkám, jak to je. Vzdělávací obsah to má pro menšinu žáků. Zrovna třeba tohle jde i dobře ověřit. Není na tom nic tak moc divného, jen málo dětí na ZŠ čte věci, které fakt jsou epika a lyrika. Až skončí karanténa, můžeš jít udělat anketu do hospody. Kdo ti řekne, co je lyrika a co epika a co v rámci žánru přečetl. Daleko lepší je pojetí báseň x próza. To jde vysvětlit a děti mají zkušenost.
|
Federika |
|
(7.11.2020 22:26:40) Tak třeba když řeknu dítěti, aby si na recitační soutěž vybralo spíš nějakou epickou báseň než lyrickou, že se pro něj víc hodí, tak jsem docela ráda,že mi rozumí Mě přijde, že ty děti fakt podceňujete.tohle přece není vůbec těžký na pochopení. A "báseň a próza", to se snad bere někdy ve třetí.
|
monam |
|
(7.11.2020 22:29:13) Federiko, to bylo na mě, psala jsem že jsem děti vezla na kraj Prahy a cestou jsem jim vysvětlila, že zpátky pojedou po vlastní ose. Byly vyděšené
|
Federika |
|
(7.11.2020 22:30:32) Jo taaak Moje děti vlakem zvládají, bohužel k nám žádnej nejezdí Už se těším, až budou mít všichni řidičák.
|
monam |
|
(7.11.2020 22:32:14) Federiko, tak ony by to myslím taky zvládly, kdyby musely. Myslím, že by si vzpomněly na mobil, jízdní řády a tak Ale v ten první moment byly hodně vyděšené (je tedy fakt, že tam, kde jsem je vezla to neznaly, nikdy tam nebyly).
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(7.11.2020 23:03:37) Tante, s lyrikou mají zkušenost od školky. Písničky, básničky, ve škole v čítance lyrické básně taky jsou.
|
Tante Bante |
|
(7.11.2020 23:22:10) Ženo, to já vím. Není to tak, že to neexistuje a nejde to uchopit. Jenže ne každému a jako jo, je to problém estetické výchovy. Aktuálně toho, že žádná neexistuje. Jde o to, jak vidíš a vnímáš svět kolem sebe. Ve skutečnosti tohle je strašně různé. Je to jedna ze zkušeností, které uděláš jako učitel nebo jiný člověk v pomáhající profesi.
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(7.11.2020 23:10:52) Já teda vidím lyrika/epika (ne epos, ten klidně až na střední) jako důležitý koncept už na základce, a klidně na prvním stupni. Protože nejde vůbec o tu terminologii. Lyriku všichni znaj od školky. Většina básniček, písničky, koneckonců i v čítance... je přítomna lyrika. Je kolem nás i v tom kánonu pro děti a je škoda neuchopit ji. Akorát, a to je problém všech estetických výchov, by to musel umět zprostředkovat učitel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|