Dari79 |
|
(20.9.2020 19:06:44) Holky, kdo máte dítě (měli jste) ve 4. třídě...
Co se učí v matematice (normální)?
My máme od 1. třídy Frause, teď jsem to prolistovala a to jsou furt to samé - pavučiny, autobusy a tak...
nově tam vidím tak max. římské číslice a základní počítání se zlomky - typu polovina - čtvrtina, jinak mi to přijde, že je to jen pořád rozvíjení "staré látky". Samozřejmě vím (po celých 3 školních letech s Frausem), že je to jiný systém, ale prostě mě zajímá, co se učí v normální matice.
Dík.
|
Alena |
|
(20.9.2020 19:17:16) nic, co by neobsahoval Hejny. Prednost pocetnich operaci, zavorka, pisemne deleni a nasobeni.
|
|
Kaliope X |
|
(20.9.2020 19:28:44) V Hejném je jen málo geometrie, jinak mi to přišlo pro dítko mnohem lepší, než běžná matematika. Dítko dělalo Hejného celý první stupeň, jsem si jistá, že díky tomu mělo Cermat téměř za plný počet.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.9.2020 19:34:16) ono moc není co dělat novýho, rozšiřují se znalosti, pomalu, opakuje se, procvičuje, násobilka, dělení, ale zatím nic víc
|
Půlka psa |
|
(20.9.2020 19:42:30) Yuki, šlo to za "našich mladých let" taky tak pomalu nebo se to nějak rozvolnilo v poslední době? Připadá mi, že jsme toho v matice probírali víc. Nejen na prvním stupni, ale na základce obecně.
|
Scarlett O´Hara |
|
(20.9.2020 20:16:55) Půlko, nevím, jestli ještě patříš ke generaci, která měla v sedmé třídě spočítaného Bělouna - dnes je to problém i pro spoustu "maturantů"
|
Alena |
|
(20.9.2020 21:22:57) "která měla v sedmé třídě spočítaného Bělouna" neznam nikoho, opravdu nikoho z zadne generace, ktera by mela v sedmicce spocitaneho Belouna. Ten se proste pocital v osmicce, v sedmicce to nedava smysl. I tenkrat by to byl problem pro spoustu maturantu (treba zdravotnich sester, i kdyz samozrejme rada deti nebyla do maturitniho studia pustena). Beloun umoznoval i matiku navrcet (dat totozne priklady z knihy do pisemky by dneska nefungovalo). Pamatuju si, ze jsme tenkrat meli priklad z procent, narysovat primitivni trojuhelnik pres SUS... rekla bych , ze dnes jsou prijimacky narocnejsi.
|
Scarlett O´Hara |
|
(20.9.2020 22:14:28) Aleno, ok, tak nejpozději v pololetí v osmé- prostě k přijímačkám byl spočítaný, a u nás ve třídě to měli (netuším, jestli povinně) všíchni, kdo chtěli jít na SŠ. I ty zdravotní sestry.
|
Alena |
|
(20.9.2020 22:34:48) Ano, vsichni to meli povinne "spocitane". Presto to same zadani rada deti u prijimacek podruhe spocitat nedokazala. System byl zkratka jiny a nerekla bych, ze se takto daji porovnavat schopnosti dnesnich deti (a dokonce na zaklade vzpominek dokazovat, ze my jsme byli "lepsi " :) s predchozimi generacemi.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(20.9.2020 21:13:07) Nasla jsem ucebnici ze ctvrte tridy. Je to cele z pohledu mnozin, ale jinak nic navic ("dospelejsi" doprovodny text ). Logika minimalni, na radu prikladu z CERMATU pro pataky (tezko se porovnava jiny konec prvniho stupne), bychom zirali s otevrenou pusou. Ale mam pocit, ze procenta jsme delali driv (petka, sestka?) nez jsou ted.
|
Půlka psa |
|
(20.9.2020 22:43:07) Řekla bych, že procenta a zlomky byly dřív a dělalo se víc goniometrie a rovnic s více neznámými, ale nevím, jestli si to dobře pamatuju. Ono se mi to možná taky míchá se střední. Zatímco v češtině vím, co byla ZŠ, a co střední, protože tam se bralo úplně jiné učivo, tak v matice nevím. Svým způsobem se to tam opakovalo. Dokážu lokalizovat Vennovy diagramy, protože to byl jen 1. stupeň a později se už nikdy nepoužívaly, ale jinak se mi to plete.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.9.2020 22:47:46) my jsme končili osmou třídou a stihli jsme i kvadratické rovnice, to teď nedělají, dokonce už se nedělají ani lomené výrazy Na druhou stranu - vážně to člověk potřebuje znát? je to opravdu ten základ, bez kterýho si nespočítáš cenu za vymalování nebo slevovou akci? já jsem kvadratickou rovnici nikdy nepotřebovala, ani goniometrii, ani lomený výraz, takže mi vůbec nevadí, že to tam není, bylo by mnohem lepší, kdyby absolvent základní školy uměl počítat procenta, počítat s desetinnými čísly a třeba se vyznal v tom miniaturním textu pod smlouvou
|
Okolík |
|
(20.9.2020 22:49:57) Fakt se nedělají lomené výrazy? Vždyť jsou v přijímačkách... Nebo už ne? Jinak kvadrát. rovnici a goniometrii jsme my měli až na gymplu, ale kdo šel do devítky, měl to tam a na SŠ už šel s touto znalostí...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.9.2020 22:50:31) Nově, asi tak rok, nejsou v rvp
|
|
Půlka psa |
|
(20.9.2020 23:05:46) My jsme určitě měli goniometrii na základce a naše dítě taky. (Ale jako pro popeláře, který základkou končí, by asi bylo užitnější znát třeba rozdíl mezi výpočtem s procenty a s procentním bodem nebo nějaká podobné praktické záležitosti.)
|
Alena |
|
(20.9.2020 23:25:47) My jsme určitě měli goniometrii na základce a naše dítě taky" kamaradky dcera ji mela loni v devitce taky (v poslednim tydnu v cervnu a nevim jestli to nebylo jen pro cast tridy, ptz pry by je ucitelka na stredni bez goniometrie nepustila )
|
|
|
|
Alena |
|
(20.9.2020 22:51:47) yuki, fakt jsme pocitali na zakladce diskriminant? Nemuzu si to vybavit... jinak mas pravdu, radeji mena a poradne.
|
Okolík |
|
(20.9.2020 22:52:44) Kvadrat.rovnice jsou i bez diskriminantu. Některé.
|
Alena |
|
(20.9.2020 23:01:09) To jo. Ale mam tedy asi zmatek v nazvoslovi, domnivala jsem se, ze v zadani zjednoduste, odstrante zavorky u "(2x + 5) na druhou" jde o praci s kvadratickou rovnici. Coz je priklad z letosnich prijimacek. Pokud ale devataci "kvadraticke rovnice nemaji" jak rika yuki, dosla jsem k tomu, ze se asi mysli nejake slozitejsi reseni kvadratickych rovnic a napadl me ten diskriminant :).
|
Okolík |
|
(20.9.2020 23:02:45) To je jenom úprava mnohočlenu umocněním, ne?
|
Alena |
|
(20.9.2020 23:22:52) Je. Ale vysledkem je kvadraticka rovnice.
|
|
|
Aninabe |
|
(21.9.2020 6:31:56) Aleno, tohle je podle mě na řešení rozkladovým vzorcem, to měli. Deváťáka/kvartána mám letos, tak vím, co dělali i co má být v PZK, ačkoli ty PZK nedělá. Nemají spočítat kořen u kvadratický rovnice. U normální ano, to je látka 8. třídy.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(20.9.2020 22:57:45) je možný, že to nebylo úplně učivo zš, já jsem byla v matematické, my jsme třeba v šesté třídě milovali pravděpodobnost, hrozně nás bavilo počítat, jestli se dá vyhrát ve sportce, myslím, že nikdo z nás nevsázel ale mám dojem, že se o těch kvadratických mluvilo jako o učivu, který se teď už nemá, ale střední školy to ještě nezjistily a očekávají, že to děti budou umět
|
|
Senedra |
|
(21.9.2020 6:54:13) Aleno, počítali
A to, co píšeš, je úprava algebraického výrazu. V tomhle případě za použití vzorce. To je něco jiného než řešení kvadratické rovnice.
Okolíku - všechny kvadratické rovnice mají diskriminant . Jen u některých je zbytečné složité počítat kořeny pomocí něho.
|
Alena |
|
(21.9.2020 7:53:01) "Aleno, počítali " ... vzpominky mam v teto oblasti naprosto puste, pamatuju si je az ze stredni.:) (mimochodem, napsala jsem omylem nejaky matematicky vtip?)
"A to, co píšeš, je úprava algebraického výrazu. V tomhle případě za použití vzorce. To je něco jiného než řešení kvadratické rovnice." To nepopiram, ale o reseni soucasnymi devataky se nemluvilo. Jen o praci s.
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(20.9.2020 23:03:03) "Na druhou stranu - vážně to člověk potřebuje znát? je to opravdu ten základ, bez kterýho si nespočítáš cenu za vymalování nebo slevovou akci?"
Však to jsem taky nenapsala. Ptala jsem se, jaké byly tehdy osnovy a nepsala jsem, že to tehdy bylo lepší. Teda něco bylo lepší určitě, třeba těch množin je vyloženě škoda, ale jinak jsem se k hodnocení minulosti vůbec nevyjadřovala. Ono obecně se na té základce dělají zbytečnosti (sice nerozumí textu, ale ví, že to je vedlejší věta příslovečná přípustková). No a i v té matice by se asi našly věci, na které by bylo třeba se s ohledem na praktický život víc soustředit.
|
|
|
|
|
Dana |
|
(21.9.2020 6:59:35) Hejný je takové hračičkování. Děti, které ho měly sice lépe zvládají přijímací zkoušky na gymnázia, protože tam jsou podobné příklady. Ale většinou zase neumějí rychle a správně obyčejné počty, dělení a násobení. Schválně dej synovi vypočítat nějaký příklad dělení trojciferného čísla dvojciferným a sama uvidíš. Mnozí to nezvládají ještě v šesté třídě. Sice jsou dneska kalkulačky, ale přece jen mi to pro praktický život, umět rychle a správně dělit a násobit, připadá užitečnější než nějaké Vennovy diagramy.
|
Vítr z hor |
|
(21.9.2020 7:14:38) Nasobeni a deleni zvladne kalkulacka, ale prakticke reseni za cloveka nevymysli. Vlastne nevim, jestli jsem nekdy v zivote opravdu potrebovala delit trojciferne cislo dvojcifernym bez kalkulacky
|
|
Kaliope X |
|
(21.9.2020 8:47:37) Dítko s Hejným počítat, násobit a dělit zvládá bez problémů a hlavně pochopilo jak násobit a dělit a vždy bude vědět, jak se dopracovat k výsledku. Já jsem ta, co vždy dopočítává, odříkávání řady násobků bez pochopení systému mi nikdy nebylo jasné, jednou zapomenu a nebudu tušit, jak se dopracovat k řešení. V Hejném je super, že ukazuje různé způsoby počítání, včetně toho násobení a dělení.
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(21.9.2020 11:33:51) Nikdy nikdo nedělí písemně, jakmile vyleze ze školy. Jasně, je dobrý to umět a je dobrý to umět dobře. Ale pořád je to jen rutina v jednoduché operaci. Pro složitější matematiku potřebuješ chápat podstatu a přemýšlet.
Syn je vydrilovanej sloupečkama rutinních příkladů, při přípravě na přijímačky se poprvé setkal s tím, že si má něco nakreslit, vymyslet, stanovit algoritmus. Prostě matika NAPRD. Ale dobře se to známkuje.
|
Aninabe |
|
(21.9.2020 11:37:01) Kopřivo, jj. Připravuju na PZK a když si třeba rodiče myslej, že dítě je v matice dobrý a stačí dělat češtinu, ukážu nějakou středně těžkou úlohu. Následuje překvapení a pochopení, že úplně bez přípravy to fakt nepůjde, zvlášť když berou 1 z 5 nebo hůř. Školní matika na to nepřipraví. Není to těžší, je to prostě jiný.
|
kachna_ |
|
(22.9.2020 8:49:48) Aninabe, tzn. chtít po dítěti, ať si přijímačky bez přípravy "prostě zkusí" je blbost. Když chci, aby měla reálnou šanci přijímačky udělat, musela by tomu obětovat ten čas na přípravu?
Abych odpověděla i zakladatelce, nevím, že by ve čtvrté probírali něco nového.
|
Aninabe |
|
(22.9.2020 18:44:24) Kachno, ano, jen zkusit PZK nefunguje pro naprostou většinu dětí. Pokud tedy neberou 30 ze 40, pak asi ano. To bude ale velká výjimka. Neznamená to nutně nějaký kurzy, vystačíš s materiály cermat, najdou se všemožné materiály z regulérních i náhradních termínů, možná cca 20 testů na čj a mat. Když to nestačí nebo se to zdá moc těžký, tak nějakou tu knihu testů na seznámení s typem úloh, to je náklad v nízkých stororunách. Co to žere, to je čas. Dodám ale B , platí to hlavně pro páťáky, řekla bych, že deváťáci by to měli z probraný látky zvládnout. Ale nějaký nácvik je na místě též. Mmch, každý rok jsou některé úlohy shodné pro 5., 7. i 9. třídu, logicky je to nejhorší pro ty páťáčky , ostatní už to spíš dají.
|
|
|
|
|
|
|