HelenaPa |
|
(23.4.2020 13:35:15) Je tu prosím někdo, kdo se vyzná v autorském právu? Nerada bych ho porušila, takže potřebuji radu. Myslím, že pro vzdělávací účely existuje nějaká zákonná licence, která mi umožní používat obrázky třeba z internetu. Do hodin mívám pro děti obrázkové prezentace, kde, přiznávám, nedávám na každý stažený obrázek odkaz. Přece jen protáhnout prezentaci do přestávky, aby mi tam proběhlo x slidů s odkazy, které stejně nikdo číst nebude, mi přišlo zbytečné. Teď bych k té prezentaci chtěla namluvit komentář a umístit ji na YT kanál naší školy pro svoje žáky. Žádné z výukových videí, které jsem viděla, nemělo dělané odkazy. Liší se nějak v pohledu autorských práv, jestli video bude veřejné nebo neveřejné? Poruším tím zveřejněním na YT nějak autorská práva? Vztahuje se na to také zákonná licence pro vzdělávací účely? Díky za rady.
|
DiagnozaOtec |
|
(23.4.2020 14:12:24) Spadá to do tzv. zákonných licencí. Autorské dílo takto lze využít. Více v par. 31 odst. 1. pism. c) c) užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu;
vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.
|
HelenaPa |
|
(23.4.2020 14:21:32) Takže pokud nebudu chtít dohledávat všechny autory obrázků, tak to porušuje zákon? To je blbý. To asi budu muset fungovat učebnice strana 65-67. Leda by se přílišná komplikovanost dala schovat pod "je-li to možné", což by asi neprošlo. :-(
|
DiagnozaOtec |
|
(23.4.2020 14:40:07) Ja bych to asi vubec neresil.
|
HelenaPa |
|
(23.4.2020 14:43:15) Já z logiky věci taky ne, už jsem psala, že v hodinách to nedělám. Upřímně, těm dětem je to fakt jedno. Ale přece jen, na netu se k tomu může dostat i někdo další.
Pořád doufám, že nastavení videa jako neveřeného, jen pro ty, co dostanou odkaz, by mohlo být řešením. Ale asi jsem naivní. Hlavně se v právu naprosto nevyznám.
|
Žžena |
|
(23.4.2020 15:27:11) Já si teda myslím, že PRÁVĚ v hodinách bys tuto otázku autorských práv, resp. zdrojů fotek, multimediálního obsahu apod. měla řešit přednostně a transparentně. Protože právě tam dětem dáváš každodenní příklad, který budou ve vlastním přístupu k autorským právům asi následovat. Tj. stáhnou obrázek, vloží do své práce bez zdroje a dál neřeší.
|
HelenaPa |
|
(23.4.2020 16:29:25) Ano vím. Kážu vodu, piju víno. Naprosto nejdu příkladem. Teď to chci napravit a ptám se jak to je. Problém?
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.4.2020 16:43:32) když u každýho obrázku okomentuju autora a původ, nejspíš se k ničemu jinýmu nedostanu
nějaká "úleva" pro školy je, já používám obrázky do svých prezentací, nikam jinam a nikomu jinýmu je nedávám, teď teda jo, ale zpětně nedohledám, kde jsem který obrázek zkopírovala a měnit je by byla blbost, přitom teď opravdu není čas ještě na výměnu obrázků
trochu neřešitelný, legálně to asi úplně není, ale já to zatím nechám tak, na YT nic nemám, prezentace mi snad nikdo zkoumat nebude
vím, asi to není úplně správný, ale já se tím neobohacuju, jen mám ty obrázky pro děcka o něco lepší, než kdybych je kopírovala v knihovně
|
HelenaPa |
|
(23.4.2020 16:49:16) Yuki, vidím to stejně. To, co dělám nově na YT už dělám s odkazama. Ale dohledávat všechno zpětně mi přijde nerealizovatělné. Neobohatím sebe, jen to dětem víc pomůže. Sebe bych obohatila, kdybych celý den seděla doma za 100% a jen zadala učevnice str. 53-56, udělejte si výpisky. To by mi bylo fakt blbý.
|
|
Žžena |
|
(23.4.2020 18:21:44) Yuki, hele nic ve zlým. Pak se prostě všichni diví, že děcka tvoří své práce stylem Copy+Paste a později, i na VŠ, mají problém s citacemi a uváděním zdrojů. Ano, je to tak prostě jednodušší. Já neříkám, že máš teď všechno zpětně dohledat... ale někde se teda začít musí, ne? Nikdy není pozdě. Když kopíruju obrázek, nakopíruju dolů na slide malým písmem ten zdrojový odkaz, jdu dál a mám hotovo.
To přece není o obohacení. To je o naučení děcek, jak se správně zachází se zdroji.
|
|
|
|
|
|
|
|
Michal Karlik |
|
(23.4.2020 14:34:14) Dobry den,
prakticka zkusenost meho kolegy - sestrihal si vlastni video z dovolene a doprovodil ho "brnkanim" z tam koupeneho cd a sdilel na youtube.
Za cas prislo upozorneni, ze hudbu pouziva v rozporu s autorskymi pravy.
Ja tezko posoudim skutecny pravni stav napric svetem, nicmene ochrana autorskych prav je docela vydelecna cinnost, takze se vyplati napsat specificky software na "procesavani" internetu.
Pozdravuje Michal Karlik
|
HelenaPa |
|
(23.4.2020 14:41:13) Michale, děkuji, to už se mi taky stalo. Nahrávali jsme pro babičku video ze svatby, kde naše děti tančily. A YT si stěžoval na ochranu autorských práv, protože samozřejmě děti tančily na hudbu. Takže jsme video smazali. A právě proto, že vím, že se tohle děje, se zde ptám, co a jak. Nerada bych na školu přivolala pokutu za porušování autorských práv.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.4.2020 14:53:44) kdyby se někdo ozval, smazala bych s omluvou ze stránek školy to, co tam teď dám, já to tam stejně nechci nechávat dýl než teď pár týdnů, a pochybuju, že někdo má čas teď projíždět, kde co kdo dal
|
HelenaPa |
|
(23.4.2020 14:57:20) Yuki, když se někdo ozve, klidně ho zmíním, nebo smažu. Jen bych nerada, aby se ozval rovnou s pokutou. Taky to tam nehodlám nechávat dlouho. Doufám, že se bude normálně učit co nejdřív a tento divnej systém skončí.
|
DiagnozaOtec |
|
(23.4.2020 15:17:41) Ten youtube je asi trochu problematickej, tim zebje to sdelovani neurcitemu okruhu osob atd. Asi bych hledal cestu jak sdilet video s zaky jinak nez pres YT.
|
|
|
|
|
|
Mia |
|
(23.4.2020 20:24:38) "volné " obrázky i nějaká hudba jsou na www. pixabay. com, meli jsme školení, tak to vím
|
|
Ridwen2 |
|
(23.4.2020 21:26:25) Autorská práva řeším v práci běžně a je to složitá problematika, která má spoustu šedých zón a velmi nejasných výkladů. Nicméně, kde není žalobce, není soudce, a pokud splňuješ podmínky vzdělávacího účelu + žádného neoprávněného obohacení, tak tě může maximálně někdo vyzvat k odstranění. Ovšem pokud bude video neveřejné, je pravděpodobnost, že se to stane, minimální. Druhá věc je dávání příkladu dětem - ty by fakt měly mít zažité, že obrázky postahované z webu se zdrojovat musí. Osobně bych v takových prezentacích a ukázkách volila prosté uvedení zdroje, nemusí to být nějaký složitý odkaz, stačí "obrázek z webových stránek města X", obrázek Biolib, "obrázek Národní muzeum", "autor kresby X. Y", Wikimedia Commons. Při tomto konkrétním účelu se fakt nemusíš zabývat ani žádostmi o souhlas, ani přesným vypisováním zdroje. A celkem se to i hodí, aby si člověk pamatoval, kde to vlastně vzal, když potřebuje sehnat něco podobného.
|
|
|