kachna_ |
|
(18.6.2019 9:34:48) Dcera (4. třída), vynechává písmena, občas při opisu slova. V poradně jsme byli ve druhé třídě (druhé pololetí), kdy se žádná porucha, která by "to vysvětlovala", neukázala, má mírně zhoršenou optickou diferenciaci, ale fakt mírně a cvičení to nikam neposouvá, po dohodě na očním zrušeno. Na začátku čtvrté třídy jsme se dohodli na tom, že PPP nenavštívíme, a to z toho důvodu, že problém vypadal, že ustal. Včera dcera říkala, že to jako problém vnímá. Paní učitelka na tř. schůzkách k tomu neříkala nic. Mám prosbu o radu - nehrozí, pokud jí objednáme do stejné poradny, že pokud nic neobjevili předloni, tak prostě napíšou, že žádný problém není? Minule jsem dítě objednávala já, ale vzhledem k tomu, že škola spolupracuje, tak to dělám jak, požádám paní ředitelku, která toto řeší?
|
K_at |
|
(18.6.2019 9:41:50) Lenko, nemate nekde v okoli ortoptiku? Zkusila bych mozna jinou ppp, vzala sebou materialy ze skoly. Divne mi prijde, ze se nelepsi zrak.dif. ani cvicenim....
|
K_at |
|
(18.6.2019 13:44:13) Jeste dodam, zalezi teda i na tom, jak casto chybuje. Pokud jsou to chyby z nepozornosti, unavy, stresu. Tedy obcas, nebo je to 6 chyb 3x tydne, v kazdem opisu. Pokud si to po sobe cte, tak u 4taka uz bych asi cekala, ze nejaka chyba ho prasti pres oci. Treba ne vsechny.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(18.6.2019 10:06:00) Lenko, ten problém může mít celou řadu příčin. Samozřejmě to může být oslabenou optickou diferenciací, ale třeba taky problémem s pozorností - zvláště, jestli je třída rušná, nebo učitel chrlí více informací najednou. Když učitel ukazuje něco na IT, k tomu vykládá třeba "podívejte se, jak je to tu červené, vybarvěte si to okýnko v pracovním sešitě taky červeně, kdo to nestihne, dodělejte za domácí úkol a otevřete si učebnici na straně 43" tak dítě ani nemusí mít poruchu pozornosti a je úplně mimo, v důsledku čehož může chybovat v jiné oblasti.
Další důvod může být klidně i nesprávně držení tužky či skrytý problém s motorikou - dítě se soustředí na nepohodlí způsobené únavou/bolestí ruky a vynechává písmena, diakritiku (to je dost typické).
Také můžete zkusit foniatra, který zjistí, jestli dítě dobře slyší, a jestli třeba nemá problém s fonematickým sluchem (slyší celkově dobře, slyší všechny hlásky, ale v některých kombinacích hlásku neslyší - třeba L na začátku slova je bez problémů, ale nerozliší ho uprostřed slova).
Vyhledávání chyb je kapitola sama o sobě, to je hodně obtížná disciplína, kterou je obvykle třeba systematicky cvičit. Schopnost vyhledat chybu nastupuje obvykle až poté, co dítě všechno předtím zvládlo.
Na podporu optické diferenciace můžete používat různé snesitelné a zábavné metody, třeba hraní karet, domino, pexeso, memory kartičky, cink...
Do PPP bych se asi hned nehrnula, ale pokusila bych se dostat klidně k nějaké soukromé psycholožce, speciální pedagožce, které dávají mnohem příznivější termíny a dá se s nimi dohodnout i nějaké specifické vyšetření zaměřené více na konkrétní problém. Někdy jsou to dámy, které utekly z PPP, takže mají zkušenosti i s tím, jak poradna funguje, PPP zas od nich někdy přebírá zprávy a zahrnuje je do svých materiálů.
Jestli se na tebe dcera obrátila s tím, že to vnímá jako problém, tak bys měla něco udělat, aby viděla, že má v tobě podporu, že tě zajímá a pomůžeš jí. Držím palce
|
kachna_ |
|
(18.6.2019 12:16:21) Větře, díky moc
|
|
|
Epepe |
|
(18.6.2019 10:13:48) Objednáváš ty, jako zákonný zástupce.
Já bych se spíš zamýšlela, proč to dcera vnímá jako problém? Paní učitelce to nevadí, vám to nevadí, jí to asi výrazně také nepřekáží, když je to jen občas a jen při opisu. Někdo se jí posmívá? Paní učitelka ji tajně shazuje? Je perfekcionistka?
|
kachna_ |
|
(18.6.2019 11:58:32) Epepe, já myslím, že jí to prostě vadí, mě by to na jejím místě taky nebavilo.
|
Epepe |
|
(18.6.2019 12:06:01) No, hele, Lenko, každej jsme nějakej a bojovat s větrnými mlýny, navíc kvůli takové kravině jako je opis! je dobrá zadělávka na celoživotní pocit vlastní nedostačivosti. Nikdo nemusí být perfektní. A jsou věci, které se zlepší, ale je třeba být trpělivý, není to ze dne na den.
|
wer |
|
(18.6.2019 13:58:45) Proč jí to vadí? Protože ji to docela obtěžuje, omezuje. Ztěžuje učení a život vůbec.
|
|
|
|
|
kachna_ |
|
(18.6.2019 11:57:31) Díky moc. Kat, ta optika vypadá pěkně v Kukátku zavedli roční poplatek/dítě, tak přemýšlím, zda nepřejít jinam. Ale jinak sledovaná je, poctivě a pečlivě.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.6.2019 13:40:48) teď bych ji nechala odpočinout, o prázdninách pokud možno číst, obča něco málo napsat, třeba seznam na nákup, žádný slohovku, žádný opis, jen pro zopakování
a pokud ona bude chtít, tak zajdi za třídní učitelkou, měla by je ještě mít z češtiny, zeptej se jí, zeptej se taky, jak zvládá angličtinu ale i matematiku, i tam je potřeba proudy čísla a ten problém se tam může ukázat ještě líp a víc
škola by si měla zkusit poradit sama, když ne, tak požádej někdy v listopadu o vyšetření v ppp, dotazník ale stejně vyplní škola, takže to řeš přes školu, toto má na starosti výchovný poradce
|
|
wer |
|
(18.6.2019 14:22:07) Já bych do PPP šla. Objednávají rodiče. Nečekala bych co udělá škola. Stejně vás teď už objednají nejdřív na září. Co se ve druhé třídě jevilo jako malý problém, který přiřkli jen nezralosti, teď může vypadat úplně jinak. Může to být dysortografie, lepší je vědět jak to kompenzovat.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.6.2019 19:34:11) objednávají sice rodiče, ale škola by měla dodat vyplněný dotazník, kam píše, jak se dítko projevuje, jaký mělo známky, co mu jde a co nejde, z pohledu školy, který může být jiný než pohled rodiče
ideální je říct ve škole, že chceš do ppp, oni výplní dotazník a dají ti ho k podpisu a doplnění, potom ho někdo pošle nebo odnese do ppp, to je jedno kdo
a podle nových pravidel by nejdřív měla škola tři měsíce zkoušet řešit problém sama, ppp chce vědět, co škola ty tři měsíce dělala a k čemu to vedlo, takže bych to neobcházela, jinak se může stát, že dají PO1, neboli doporučí škole, aby to zkusila sama, takže se celková doba prodlouží o několik měsíců zkus to domluvit ve škole hned v září, ale školu z toho nevynechávej, stejně to nejde
|
wer |
|
(18.6.2019 19:55:16) Já znám postup: PPP , dají mi dotazník pro školu. (Případně, sami osloví školu, tak abychom vyplněný dotazník už přinesli na vyšetření.)
Podle zakladatelky škola o problému ví, něco už řešili. Iniciativně bych se dožadovala řešení.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.6.2019 22:41:59) wer, ano, škola dodá dotazník, ale taky bude ppp chtít vědět, co se dělo, takže by to mělo jít tak, že se nejdřív domluvíš ve škole, jestli ti tam řeknou, že jo, už zkoušeli něco, zjistili, že to nejde, vypíšou dotazník, dají ti ho a nebo ti řeknou, že si taky všimli a že teda s tím něco zkusí od září udělat, v tom případě nemá smysl do ppp objednávat
|
Yuki 00,03,07 |
|
(18.6.2019 22:43:23) ještě dodám - součástí dotazníku je totiž dotaz na postup školy, co škola udělala a jak to pomohlo
|
wer |
|
(19.6.2019 21:41:46) Třeba u mého dítěte škola vůbec problém neviděla.
|
|
|
|
|
|
|
|