Delete |
|
(28.3.2019 16:25:10) Přece právě tím, že ten správný výraz napíšu, si ho fixuju daleko líp, ne?
Akorát při ověřování znalostí tenhle efekt není. Naopak díky doplňování jen daného jevu je jistota, že se ověřuje znalost jen toho jevu a známka je pak známkou za tuto znalost.
Diktát je formou spíše pro procvičování (neznámkovaný) a zjišťování komplexních znalostí a vynucované zaměření na něco je mi proti srsti, protože hodnocení zdaleka nemusí vypovídat o znalostech toho, na co je diktát zaměřený (když se píše diktát na ě/je a dítě má všechna ě/je správně, ale udělá dvě chyby v i/y, tak má v ŽK známku z diktátu na ě/je za 2 (za 3), přitom ě/je umí výborně. Naopak doplňovačka dává v tomto směru odpověď jasnou.
A ještě jedna věc, ona doplňovačka se zdá jednodušší, ale pro mnohé děti je náročnější než diktát. Je totiž mnohem náročnější na udržení pozornosti a pokud si děti musí číst text samy, tak úspěšnost často závisí i na schopnosti čtení a domýšlení neúplných slov (bez ohledu na to, že vědí, že tam je i/y nebo n/nn, takže se to čte vlastně stejně).
|
neznámá |
|
(28.3.2019 16:30:40) Delete, zrovna jsem chtěla napsat, že doplňovačka není až tak jednoduchá. Je to kombinace čtení, soustředění a ještě znalostí a kolikrát i porozumění textu. Moje dys děti maj z doplňovaček snad ještě horší známky než z krátkých diktátů.
|
TaJ |
|
(28.3.2019 16:40:54) Neznámá, jo, u nás syn taky má míň chyb (prakticky žádné) v klasickém diktátu, než v doplňovačkách...tam si to musí přečíst, pobrat, jaké slovo to vlastně je (když to má třeba dva významy podle toho, jaké je tam i/y), nebo u nás je někdy problém, že to přečte prostě jen tak rychle a čte tam něco jiného, než tam opravdu je...
|
Monty |
|
(28.3.2019 19:58:25) Tak u nás je to přesně naopak. Syn nesnáší psaní psacím písmem obecně, diktáty jsou vlastně jediný případ, kdy musí a navíc mu vadí, že se musí přizpůsobit tempu něčí řeči, takže z diktátů nosil běžně čtyřky a pětky, z doplňovaček jedničky a dvojky.
|
Federika |
|
(28.3.2019 20:11:16) Monty, proč musí psát diktáty psace? Všechny moje děti psaly diktáty tiskace, dělají to pořád a nikdy to problém nebyl.
|
Monty |
|
(28.3.2019 20:14:54) Federiko, nevím proč musí, asi kvůli velkým písmenům, mně je to upřímně řečeno dost jedno, diktáty obecně pokládám za naprostou krávovinu, takže mě nijak nedralo, jaký z nich má známky. Je mi ho jen líto, že se jich nezbavil ani na střední škole.
|
. . |
|
(28.3.2019 20:21:14) Tyjo musím se příležitostně zeptat syna, jestli na 8lg psal diktáty, a pokud, tak jak vlastně, když je dyslektik dysgrafik (tedy lehký nebo mírný nebo jak se to to...).
|
Tante Bante |
|
(28.3.2019 20:28:47) Můj syn psal na 8G diktáty, IVP dysgrafik, ale žádné úlevy neměl, leda že profesor to byl ochotný po něm louskat. Dcera totéž, ta je ještě i dyslektička, takže se vybourá na diktátě vždycky. Podle mě diktáty jsou dobrá tréningová metoda. Vydatná. Na 8G by mi i přišlo, že to má smysl.
|
Monty |
|
(28.3.2019 20:32:00) Tante, tak já si myslím, že diktáty smysl nemají. Co člověk, to názor.
|
Tante Bante |
|
(28.3.2019 20:35:03) No tak jasně, hlavně pokud jde o didaktiku, tak samozřejmě názory učitelů platí stejně jako názory laiků . Ale jinak je mi to egál. Já to už nezachráním a svoje děti si vypiplám i diktátama i bez nich.
|
Monty |
|
(28.3.2019 20:41:21) Tante, no, já to beru řekněme z praktického hlediska a z hlediska toho, co od dítěte v nějakém směru očekávám. A pro mě prostě není očekávaný výstup výuky českého jazyka, aby dítě umělo v nějakém časovém úseku přepsat bezchybně něčí mluvené slovo.
|
. . |
|
(28.3.2019 20:45:11) Monty, však to taky není cílem diktátů.
|
Monty |
|
(28.3.2019 20:48:18) Slupko, a co je cílem diktátů? Nachytat dítě na Divadlo na Vinohradech nebo Kašperské Hory? Já jejich smysl nechápala nikdy, a to jsem neměla z diktátů jinou známku než jedničku.
|
. . |
|
(28.3.2019 20:58:11) Monty, nejde o chytání (známkovat by se neměly - možná je to důvod, proč si žádné hodnocení synova diktátu nepamatuju - na základce nehrotili nic, na gymplu ty diktáty asi taky ne - zjistím),
ale o cvik. Dítě samotné většinou nenapadne používat ve vlastních textech celou škálu různých jevů a hledat si k tomu, jak se správně píšou. Když to bude opisovat, nebude to vnímat vůbec. Nebo nuceně číst. Když se mu diktuje, co má napsat, tak se holt nad tím musí zamyslet a napsat to. Procvičuje prostě hlavu v tomto směru.
Tebou uváděné příklady jsou samozřejmě zbytečné prudění, ale to je předpokládám tvoje oblíbená nesmyslná hyperbolka
|
Monty |
|
(28.3.2019 21:01:23) Slupko, ani ne, něco takového měl syn v diktátech pokaždý. Teda aspoň v těch, které jsem viděla na rodičáku.
Mmch., našla jsem k tématu zajímavý text.
|
. . |
|
(28.3.2019 21:10:04) Monty, tak možná mám štěstí, že jsem v životě na rodičáku diktát neviděla
Text je pěkný, břitký, celkem se s ním ztotožňuji, ale význam diktátu neklasifikovaného v mých očích nesnižuje.
|
|
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(28.3.2019 20:48:41) Pro mě také ne. Proto jsem taky psala o tréningové metodě a ne o výstupu. Zaznamenávat rukou bezchybně něčí mluvené slovo už des není potřeba. Ale všechno ostatní, co psaní diktátu může naučit, se pořád hodí. Alespoň sem tam někomu.
|
Monty |
|
(28.3.2019 20:49:18) Tante, a co je to ostatní, co se nedá naučit jiným způsobem než diktátem?
|
Tante Bante |
|
(28.3.2019 20:52:34) Šmankote, kde jsme psala, že "se nedá naučit jiným způsobem než diktátem"? Co se dá naučit diktátem, to si může člověk tvé mentální kapacity dobře domyslet. Pokud ti to připadá jako blbost, taky tvoje věc. Já sem vždycky nějakou dobu nejdu a dostanu vzpomínkový optimismus..
|
Monty |
|
(28.3.2019 20:56:56) Tante, proto se ptám, co kromě ručního zápisu mluveného slova se dá naučit diktátem a ničím jiným. Samotnou by mě to zajímalo. V době, kdy se zavedly diktáty se totiž dalo jaksi více očekávat, že tato dovednost bude v praktickém životě užitečná, dneska je to už jen přežitek. Nemyslím to nijak konfrontačně, zajímá mě, jestli existuje nějaká skrytá dovednost diktátového typu, kterou jsem v úvahách opomenula.
|
Federika |
|
(28.3.2019 21:02:11) Diktát by právě neměl bejt tím, co jsi popisovala. Nachytáváním dětí na švestkách. Diktát je cvik, způsob osvojování si pravidel. Napíšeš jednou Kašperky s malým "h", poznáš, že je to chyba, zjistíš proč a víckrát to už neuděláš.Normálně při čtení nebo mluvení by ti to ani nedošlo.
|
|
. . |
|
(28.3.2019 21:06:31) Naučit se to dá různě, ale jde o to procvičování. Ne každý, kdo jednou vidí, jak se píšou Kašperské Hory, si to navždy pamatuje. Já tam tedy byla na horách, tak už to vím, ale jsou lidi, co to vidí třikrát za sebou a pořád nic...
|
|
|
|
K_at |
|
(28.3.2019 20:56:53) Monty, diktat je proste multifunkcni ve. Od sluchovy diferenciace a sluchovy pameti, pres zrak, gramatiku, atd. Vsechno. Je blby, pokud je to jedina metoda procvicovani, ale proste ta rychlost, vybavnovst, aplijace pravidel za pochodu.....
|
|
|
K_at |
|
(28.3.2019 20:50:20) Tante, potreba neni, ale hodi se to. Prece jen, technika je jenom technika....
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(28.3.2019 20:32:49) Tante, neříkám, že to nemá smysl, jen prostě nevím, jak to bylo - syn IVP na toto neměl, potíže nehlásil, a hodnocení jsem takhle do detailu nezkoumala (celkové bylo ok).
|
Tante Bante |
|
(28.3.2019 20:39:18) No, takhle to bylo se synem, co si pamatuji, IVP měl, v podstatě ho na nižším gymnáziu nebrali na vědomí, ale ničemu to nevadilo a na vyšším mu pak povolili notebook a bylo. U dcery to bylo tužší těsto, jiná škola. Ale také se s tím poprala.
|
|
|
|
|
Federika |
|
(28.3.2019 20:46:04) Kvůli velkým písmenům? No děti píšou tiskace, ale malým tiskacím normálně napíšou velký tam, kde má bejt velký, to moc nechápu. Mně diktáty blbý nepřijdou, docela se ten cvik hodí.
|
|
|
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(28.3.2019 19:21:31) Delete, haha, než jsem odešla ze školy, tak jsem přesně tohle vysvětlovala rodičům. Vznikla z toho strašná vřava, že tomu prý nerozumím, protože jsem nevzdělaná a líná . Dala bych takové desatero typického rodiče dítěte na prvním stupni:
Všechny děti si zaslouží jedničky (slovem "všechny" je míněno moje dítě). Cokoliv dítě udělá, je kreativní. Ve škole se píší diktáty, ale za tolik chyb, kolik má moje dítě, by měla být jednička, protože jinak to demotivuje. Jen zkostnatělí blbci nutí děti pamatovat si násobilku. Počmárat fixami je úprava. Hudební výchova je odpočinkový předmět. Výtvarný výchova je odpočinkový předmět. Práce nesmí namáhat. Pracovní vyučování je blbost. Prvouka je blbost.
|
|
|