Li. |
|
(6.3.2019 13:21:11) Chvála Bohu, naše škola dílny nemá. zastávám názor, že už takhle mají učiva až moc a tráví ve škole opravdu hodně času.
Já kdysi dílny měla a nic mi to nepřineslo. Byla jsem před nimi i po nich manuální nemehlo. A dnes, když se práce čím dál tím víc specializuje, netuším, proč by člověk, který se živí hlavou, měl umět vyrobit dřevěnou krabičku (jsme kdysi ve škole vyráběli). Stejně skeptický mám postoj k práci na zahradě, kterou jsme kdysi měli povinně. Pracovat se dalo na zahradě jen od září do října. A pak zase v dubnu až červnu. Byla to nuda, jen jsme ryli nebo vytrhávali plevel. A v zimě jsme se vyloženě nudili ve třídě. Vždy jsem to považovala za ztracený čas (dnes pilně pracuju na své zahradě, ale to opravdu není zásluha ZŠ).
|
Renka + 3 |
|
(6.3.2019 13:46:53) Protože pak chceš vyvrtat díru do zdi a člověk na to kouká jako tele na vrata. I člověk, který se živí hlavou by nemusel být doma totální nemehlo. Já byla zvyklá, že můj táta i děda ledacos uměli a pak první partner, se kterým jsem bydlela, byl levý jak turecká šavle, neuměl ani upevnit vrták do vrtačky. Pro mě to byl šok. Já jsem ho učila. Ono ne každou věc v domácnosti je třeba volat řemeslníka, navíc je jich málo a na málo lukrativní kšeft ani nepřijedou. A pak, tohle je přece odreagování od učení, chvíli nesedí a nehrbí se, navíc něco dělají rukama.
|
Len |
|
(6.3.2019 13:53:19) Renko, mela jsem to stejne s manzelem. Ale naucil se za tech 18 let se mnou uz spoustu veci. Ted predelavame loznici a uz je docela radost ho pozorovat.
|
|
Li. |
|
(6.3.2019 13:54:33) Jsem bytostně přesvědčená o tom, že těch pár hodin ve škole ze žádného dítěte zručného řemeslníka neudělá. Mně dílny nedaly vůbec nic. Základ je doma. Tam se dá od rodičů mnohé pochytit. A k tvému příkladu - neumím vyvrtat díru do zdi a nestydím se za to. Nejdříve se o mě starali kamarádi, pak můj muž. Každý nemůže umět všechno.
|
Marika Letní |
|
(6.3.2019 13:59:08) Li "těch pár hodin ve škole ze žádného dítěte zručného řemeslníka neudělá. "
To snad ani nelze. To by musely do učení na několik let. Cílem dílen na ZŠ je, aby uměly přitlouct hřebík a uříznout prkýnko, natřít plot, shrabat listí a podobné jednoduché věci. Dost dětí se k tomu doma nedostane.
Já se domnívám, že to význam ve škole má. Dítě se má rozvíjet co nejvíce směry.
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 14:06:00) "Cílem dílen na ZŠ je, aby uměly přitlouct hřebík a uříznout prkýnko, natřít plot, shrabat listí a podobné jednoduché věci. "
Což bude ten důvod, proč leckomu připadají nesmyslné. Izolované činnosti, které postrádají smysl. Učí se činnosti pro činnost a vyrábí se samoúčelné výrobky na místo toho, aby se dělalo něco, co dává smysl. Už tu diskuse na podobné téma byla.
|
Li. |
|
(6.3.2019 14:12:48) Bouřko
|
|
Marika Letní |
|
(6.3.2019 14:18:55) Bouřko, proč izolované činnosti? Uřízne prkýnka, zatluče hřebíky, natře to. Vznikne z toho třeba krmítko pro ptáky, příště něco jiného, nebo opraví a natřou školní plot. Přece jsem nepopisovala výukový plán, ale dovednosti, které má získat.
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 15:14:55) Marko, v tom školním podání to bývají izolované činnosti. Teď se dělá tohle, pak zase něco, smysl ti to nedává, o výrobky nestojíš, pokud tě ta činnost nebaví jako taková, tak je to pro tebe akorát pakárna. Mně spoust věcí nebaví a vlastně mě vůbec nezajímají, ale jsem ochotná je dělat, pokud jsou nutné k tomu, abych vytvořila něco, co je smysluplné. Valná část těch dílnových a pěstitelských záležitostí smysl zcela postrádala. Plely se záhony, které člověk ani neosázel ani nesklidil. Hrabalo se listí na pozemku, který mimo pěstitelky člověk jinak nenavštívil. Vyráběl se stojánek, který ti k ničemu nebyl, přívěšek, který se ti nelíbil. Natírání školního plotu? Proč, když nemůžu rozhodnout, jak bych chtěla, aby vypadal? Pak jsem jen levná pracovní síla. Jo jde to dělat jinak. Ale kolik jich to dělá?
|
Marika Letní |
|
(6.3.2019 17:36:06) Bouřko takhle (že tě to nebaví a nevidíš smysl) můžeš nahlížet na každý školní předmět. Proč bys měla rozhodovat o tom, jak bude vypadat školní plot? Ty rozhoduješ jako žák o tom, jak vypadá třída nebo učebnice? Ale to je detail, je možné že barvu plotu děti vyberou.
A proč levná pracovní síla? Žáci se podílejí na tom, aby měli hezké prostředí, kde tráví mnoho času. Některé školy s inovativním přístupem to tak dělají, že děti zapojují do běžných činností. Když dětem dáš vše pod nos, tak místo, aby se o věci staraly, tak si jich neváží a třeba je i zničí. Když se na nich podílejí, mají k nim jiný vztah. To je známá věc.
"Plely se záhony, které člověk ani neosázel ani nesklidil."
To je ale chyba učitele, že neplánuje smysluplně výuku. Kvůli tomu ale nezavrhnu předmět. Když jsem měla blbého učitele na dějepis v sedmičce, tak kvůli tomu zrušíme výuku dějepisu? Když jsem měla špatnou angličtinářku na gmplu, zrušíme angličtinu?
|
Alena |
|
(6.3.2019 17:58:45) Proc by žáci neměli rozhodovat o tom jak vypadá trida? Někde to tak je. Bouřku chápu, naplánovat, nerozhodovat je vykonávat potřebný "usek" je otrava, deti by měly i plánovat a mít zodpovědnost. To jak popisuje Bourka pestitelky, je mi duverne známe a neznám nikoho kdo by to měl jinak. Za mne nejzbytecnejsi předmět (synove ve škole pěstovali, ale meli svezahony a o všechno se starali sami - navíc v druhe tride)
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 18:08:47) Aleno, přesně, ta činnost má smysl v rámci nějakého celku.
|
|
Marika Letní |
|
(6.3.2019 19:06:25) Aleno jo, někde se děti podílejí, však to sama píšu. Ovšem Bouřka posuzuje "zbytečnost" dílen podle toho, že žáci nerozhodli o podobě plotu a jsou jen levná pracovní síla. A to já nevidím jako argument pro posouzení zbytečnosti předmětu. O něčem rozhodnou, o něčem ne a kvůli tomu není výuka zbytečná.
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 19:23:01) Marko, já nepsala nic o zbytečnosti, ale o nesmyslnosti pojetí. Či spíše smysluprostosti.
|
|
|
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 18:13:26) Marko, no já tak pohlížím na celé školství , protože v něm tu smysluplnost dost postrádám. A proč by se žáci nepodíleli na tom, jak vypadá jejich třída nebo učební materiály? Někde to tak je. Největší motivaci člověk mívá, když dělá něco pro sebe.
|
Marika Letní |
|
(6.3.2019 19:21:40) Bouřko "Největší motivaci člověk mívá, když dělá něco pro sebe."
No a to jsem přesně psala já. Tobě se to nelíbilo, že když natřou plot, jsou levná pracovní síla.
Nevidím jako důvod pro zbytečnost dílen a podobných předmětů, že žáci nerozhodnou vždy o všem, co budou dělat. Mnohem důležitější je, aby to učil někdo, kdo to umí a umí děti nadchnout. Stejně jako jiné předměty.
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 19:27:48) Marko, ten plot nenatírají pro sebe. Natírají ho pro někoho. Prostředí, ve kterém jsem nucena se vyskytovat, ale nemám možnost o něm spolurozhodovat, rozhodně nepovažuju za své. Kdyby samy přišli s tím, že plot chce natřít (samozřejmě je k tomu lze nějak dovést), vymysleli jak a realizovali to, tak to je zcela jiná.
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 19:34:18) Jinak tohle bude nejlépe fungovat, když pro ně bude normou, že se podílejí na svém prostředí (škole) ve všech ohledech. Když budou moct navrhovat, co tam chtějí a jak to má vypadat. Pak budou brát za své i to, že se o to mají starat.
|
|
Analfabeta |
|
(7.3.2019 9:50:49) Natírání plotu není dovednost,kterou by se mělo dítko učit o pracovním vyučování, pokud se teda zvona neučí býti natěračem. Natírání plotu supluje něčí práci a neschopnost na tu práci zjednat příslušného řemeslníka, případně má tuto práci v popisu práce školník. To mi připomíná situaci před cca 35 roky, kdy jsem byla nějakou dobu ve školství a hoši ze 7.-9.tříd o pracovkách skládali uhlí do sklepa. To by měl normálně dělat školník, ale proč by to dělal, když to zdarma a místo vyučování udělaly levní otroci? Ani jsem se nedivila, když si pak rodiče stěžovali a klukům podobné činnosti zakázali. PS: bylo to ve zvláštní škole a uhlí skládali cikánští kluci.
|
Marika Letní |
|
(7.3.2019 12:08:07) Analfabeta pokud dali skádat uhlí jen cikánům, tak je to špatně. Jinak nevidím na fyzické práci nic špatného. Jsem ráda, když děti v naší škole zapojují do běžných činností, proto jsem ji vybrala
Mně taky nevadí jít pohrabat listí na školní zahradu a mohla bych říct, ať maká školník. Ale chápu, že tohle má každý jinak.
|
|
|
|
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 19:38:55) Co je nesmysluplneho na tom uvařit so jídlo, a pak ho sníst, dozvědět se jak se vyrábí myslí, jogurt, jak se dostane mléko do krabice a jaký je rozdíl mezi spotrebujte do a minimálním datem spotřeby.? Děti si třeba potřebují protrenovat čtení s porozuměním. Na to je recept ideální. Neumí to dost často a pak se diví, ono se to těsto nějak rozteká...
|
Federika |
|
(6.3.2019 19:40:45) Nesmysluplný na tom je to, že netřeba na tohle ztrácet čas další hodinou ve škole, tohle se běžně děti snad dozví doma od rodičů... Já už bych další a zbytečný hodiny ve škole navíc nechtěla.
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 19:45:48) Rozdíl mezi spotrebujte do na minimálním datem spotřeby běžně a nepoužívá 80% britů. Češi na tom budou stejně ušetří jim to dost peněz... v tom vaření jde prakticky propojit spousta předmětů. Prepocitavani jednotek, čtení s porozuměním, práce podle postupu, zeměpis , dějepis, přírodopis...
|
|
Alena |
|
(6.3.2019 19:46:13) Jeste kdyby je ucil varit nekdo, kdo opravdu varit umi...
|
|
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 19:45:47) Jahalo, to vaření ještě jakýs takýs smysl dává, ovšem za mně je prostě na tyhle věci na druhém stupni pozdě
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 19:50:16) Spousta šestáků poprvé drží struhadlo a jsou v šoku, že je ostré...
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 19:54:27) Asi mám kolem sebe divný vzorek. Kolem mně se se struhadlem seznamují starší batolata, ne pomalu puberťáci.
|
Alena |
|
(6.3.2019 19:58:57) Souhlasim. Nevim jestli ma toto resit druhy stupen. Dala bych prednost psani deseti a v technicke oblasti podstatne slozitejsim ukolum.
|
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 20:15:58) Bouřko, také jsem z toho pokaždé v šoku... No nákup podle seznamu je pro ne taky neřešitelný oříšek. Nikdy nevíš co doopravdy donesou. Schválně co koupi šesták kdy má v seznamu lískové oříšky (mleté)?
|
Alena |
|
(6.3.2019 20:19:29) Jahalo, ale tohle neni problem skoly. To po ni muzes take chtit vyuku ustylani, cisteni zubu, umistovani nadobi do mycky ci odemykani.
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 20:24:26) Tím vaření se dá pěkně prakticky propojit a navázat na spoustu předmětů. Pro dost dětí je to také místo kde mohou zažít konečně úspěch , úplně bych ho nezavrhovala.
|
|
|
Monika |
|
(6.3.2019 20:23:11) Slané buráky?
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 20:25:18) Moniko to je příliš blízko, ty bych i brala.
|
|
|
Federika |
|
(6.3.2019 21:41:29) Jahalo, a co by měli donést? Moje čtvrťačka by rozhodně lískové oříšky (mleté) donesla, stejně jako donese kešu oříšky nesolené Mají to na jednom regálu v obchodech, případně v nabídkách DM...
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 21:51:12) Federiko to neuvěříš, ale odnesl mléko...
|
Monika |
|
(6.3.2019 21:55:33) A vysvětlil ti nějak své duševní pochody (jak se to stalo)?
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 22:02:36) Prostě mleté přečetl jako mlíko byl dost uražený co sr mi nelíbí
|
|
|
Federika |
|
(6.3.2019 21:56:24) hehe, třeba si přečetl jen první tři písmenka
|
|
|
Okolík |
|
(6.3.2019 21:53:04) Kde maji v ČR mleté lískáče? Kupujem je v Německu, u nas jsem je ještě neviděla, ani před Vánocemi....
|
Federika |
|
(6.3.2019 21:55:55) U nás v Bille, na regále se všema ostatníma oříškama A pak někde bejvá oddělení DM, zdravá výživa a tam taky... I mletý mandle.
|
|
Jahala. |
|
(6.3.2019 22:00:40) Kaufland, Billa, Lidl...
|
Okolík |
|
(6.3.2019 22:15:47) V Kauflandu i Lidlu jsem mleté lískáče hledala, neměli je. V Bille nevím. E je to už pár let. Zkusím se kouknout.
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(6.3.2019 20:07:37) Nevím, Jahalo, moje děti to v podstatě neměly ani od koho odkoukat a vařily všechny brzo a dobře, líp než já a to já jsem to vaření ve škole měla.
|
Alena |
|
(6.3.2019 20:10:59) souhlasim, vareni je hit, mladez se k nemu dnes dostane modernejsimi cestami nez skolnim patlanim pomazanek nebo v rodicovske kuchyni. V mem okoli vari nactileti i hojne pecou - dvanacti, trinactileti...to ze sveho detstvi neznam.
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.3.2019 18:33:51) No, každý školní předmět určitě ne, ale mé zážitky z dìlen, pozemků i vaření jsou tristní. Vždy to učil nějaký chudák učitel, kterému tím doplnili úvazek. Nikdy jsme na to neměli nikoho aprobovaného. Úleva byla v 8. třídě, to jsme na šití měli češtinářku, která měla jano koníčka ruční práce. V prvním pololetí nas naucila, jak se co dělá, ve 2. jsme si mohli vybrat jednu techniku a vyrobit za pololetí 2 výrobky. Háčkované bačkory jsme nosili do roztrhání a vyšívaný ubrus rodiče instalují na stůl na Velikonoce (dle motivu). A k tomu jsme se střídali v předčítání literatury dle našeho výběru.
|
Renka + 3 |
|
(6.3.2019 18:40:16) Okolíku, tady je ale krásně vidět, že by to smysl mělo, kdyby se to dobře uchopilo. Bohužel většina lidí má vzpomínky na to, že to byla i pro kantory zašívárna, kterou dělali bez zájmu, když se to snaží očůrat jak děti, tak učitelé, tak to smysl nemá, to je jasné.
|
Len |
|
(6.3.2019 19:10:22) No, sama za sebe vidim mnohem vetsi smysl v tom umet privrtat policku a neco si doma sama opravit, nez cokoliv vysivat ci hackovat.
|
|
Renka + 3 |
|
(6.3.2019 19:17:42) LoraX, já bych dala dětem vybrat, můj bratranec s radostí pletl a háčkoval, oblékl si všechny plyšáky, mě to moc nebavilo, i když jsem to zkoušela, já radši ty dílny
|
Alena |
|
(6.3.2019 19:24:39) TO neni o tom kdo by co radsi, rucni prace jako hackovani ci siti rozvijeji jemnou motoriku jeste lepe, pro male deti je to idealni.V tomhle je treba Waldorf prukopnikem - v druhe tride skvele pletou ci hackuji deti bez rozdilu genderu. Deti siji ci tkaji uz ve skolce (nuz ale maji v ruce take). Tady je zrovna (mimo jine) o dilnach a siti na prvnim stupni ve Finsku: https://www.rodicevitani.cz/skolstvi/zahranicni-inspirace/v-hodinach-se-zadne-zazraky-nedeji-ale-ucitele-vic-spolupracuji-a-vsude-vladne-klid-a-pohoda-rika-ocenena-ucitelka-o-skolach-ve-finsku/
|
|
Bouřka |
|
(6.3.2019 19:30:40) Syna háčkování a šití baví taky. Ale hádám, že kdyby s tím na něj někdo vyrukoval v pubertě, tak asi neuspěje. Tyhle věci děti zajímají mnohem dřív, než je převálcujou stereotypy a předsudky.
|
|
|
Federika |
|
(6.3.2019 19:33:40) Já bych teda radši řezala než přišívala knoflík. Učila jsem se obojí, ale dneska knoflík nepřišiju, zato uříznout umím leccos
|
|
|
Okolík |
|
(6.3.2019 20:00:44) Tak naše škola neměla ani podmínky. Zadny pozemek, tak člověka holt přestane bavit půl roku týden co týden zametat chodník, zalévat školní kytky a sbírat odpadky. Kuchyňku jsme neměli vůbec a na patlani pomazánek si nosili i vlastní nádobí. Dneska holt školy investují raději do novych6 počítačů nez do nové kuchyňky či dílny. Dílny jsme měli, dokonce to učil i aprobovaný školník, ale tam jsem se nenaučila nic, co bych už neuměla z domova. Moje děti chodí na gympl, takže nemusejí těmito předměty ztrácet čas. Potřebné dovednosti získaly doma. Ruční práce tedy nezaujaly nikoho z nich....
|
|
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(6.3.2019 14:25:09) Marko, přesně tak. Některé děti se tohle doma nenaučí. Mě dílny ve škole nějaké základy daly. Můj táta vyrostl na vesnici, ledacos uměl, ale já vyrostla v paneláku a tam toho třeba tolik dělat nebylo, ve škole jsem se naučila něco uříznout, obrousit, přitlouct, sešroubovat, vyvrtat, nalakovat atd. Pracovali jsme s plechem, dřevem, polystyrenem, to nás bavilo všechny, řezat horkým drátem. I když se vyrábí dřevěná krabička, dle mě to smysl má.
|
|
|
|
|