Berengarie |
|
(11.1.2019 20:02:34) Příležitostně učím témata související s finanční gramotností na místní základce. Ve svém volném čase, neplaceně. Co se týče učení (didaktiky, metodiky), jsem úplný amatér, nemám vystudovanou ani pajdu, ani nic souvisejícího se vzděláváním. Nicméně mě to baví, děti taky. A protože pracovně mám k celé oblasti blízko, chápu podstatu a jsem myslím schopna ji dětem předat. ALE: na každém tématu strávím fakt hodně času, protože dostupné materiály jsou povětšinou nepoužitelné. Vymýšlím to tak, aby děti téma skutečně pochopily, aby k pochopení došly samy, aby základem celé hodiny byla hra kopírující ve všech významných prvcích realitu. Nakonec to vymyslím, ale stojí mě to celkem hodně sil, a tak přemýšlím, jak si to usnadnit. Protože nechci „vynalézat kolo“. Na pajdu se mi kvůli tomu nechce, ale uvítala bych tipy na kurzy, kde se něco podobného učí. Ve smyslu „jak učit alternativně, projektově, interaktivně“. Ideálně ne moc dlouhé, ale efektivní. Existuje něco takového?
|
Monika |
|
(11.1.2019 20:33:48) Pokud píšeš, že na to nakonec vždycky přijdeš, tak snad raději věnuj prostě čas takové přípravě, kterou děláš, než čtení nějakých teoretických učebnic? Tipuju, že půjde spíš různé "suché kecy" a na konkrétní "vyučovací látku" je stejně budeš muset aplikovat sama, nejspíš stejně, jak to děláš teď. Znám několik dobrých učitelek, které tu pajdu mají a v začátcích stejně věnovali přípravám strašně moc - času i energie. Časem to jde zřejmě rychleji, příp. pokud učíš to samé, tak už máš přípravy hotové a "jen" dolaďuješ, případně přizpůsobuješ dle konkrétních okolností ...
|
Berengarie |
|
(11.1.2019 21:22:10) Moniko, tos mě moc nepotěšila. To si opravdu tvé známé - učitelky musely přijít na všechno samy? Já právě neučím nikdy to samé, maximálně stejné téma pro nižší a pro vyšší stupeň. A doufala jsem, že tomu nebudu muset tolik času a energie věnovat, protože to mám jako hooodně příležitostný vedlejšák, kromě toho chodím ještě normálně do práce.
Jen pro ilustraci - teď chystám téma "Jak funguje státní rozpočet". Mým cílem je, aby děti pochopily, že pokud se někomu přidá, musí to někdo (ze svých daní) zaplatit, příp. si stát musí někde půjčit. Což je princip, který by měl chápat každý volič a bohužel tomu tak není. Mám představu, že každý ze třídy bude ministrem něčeho a bude obhajovat své návrhy. No jo, ale jak zapojit každého? Jak detailní instrukce připravit? Jak hru připravit, aby vyšla na cca 3 hodiny? Ty jo, jen to píšu, už si představuju tu práci...
|
Alena |
|
(11.1.2019 21:38:25) Ja si tedy take nemyslim, ze na "to" existuje nejaky kurz (didaktika financni gramotnosti? pochybuji, ze bys si tam nafasovala podklady pro hru ve tride), financni gramotnost navic neni prehnane rozsireny predmet, ale nez kurz by asi pomohly navstevy hodin nekoho v tomto oboru schopneho. Kamaradky-ucitelky i mnohem beznejsich oboru si takove veci chystaji sami. Nevim, jestli najdes nejake typy na portalu pro ucitele https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/19139/katalog-materialu-pro-rozvoj-financni-gramotnosti.html/
|
Berengarie |
|
(11.1.2019 21:40:18) Aleno, tam jsem hledala a je to tak tragické, že jsem to radši rychle zapomněla.
|
|
|
Monika |
|
(11.1.2019 21:39:32) No, měly by tu psát spíš místní učitelky, ne já. Ale tipuju, že existují "návody" jak naučit číst, psát apod., ale pokud jde o "přitažlivé podání konkrétní látky", tak buď si to vymyslíš sama nebo využiješ něco, co vymyslel někdo jiný. Knihy o finanční gramotnosti pro děti už jsem viděla. Ale myslím, že stejně je velmi podstatný "osobní vklad" učitele, jaká jsi osobnost, jak to umíš podat, děti zaujmout ... Pokud Ti to jde, tak ta "data" nejspíš dáš dohromady. Možná bys mohla ty "lekce pro děti" dávat i sem. Přesně jak píšeš - všichni by si měli uvědomit, že ty peníze, které "by stát měl dát na to a to a to ...." se taky musí někde vzít ... Tady to občas vypadá, že si i řada dospělých představuje, že hodnoty prostě vznikají tak, že se vytisknou peníze ve státní tiskárně ...
|
Berengarie |
|
(11.1.2019 22:08:34) Jo, to byla v tomhle tématu má hlavní motivace - vysvětlit dětem něco, co je klíčové pro to, aby byl člověk schopen kompetentně volit, a co spousta dospělých vůbec nechápe.
|
|
|
Monika |
|
(11.1.2019 21:44:59) Jo, a pokud jde o tu hru - když budeš mít 15 ministerstev a každý ministr bude mít náměstka, máš hned role pro 30 dětí Pokud by dští bylo víc, tak přespočetné nastrkej na ministerstvo financí, které se s tím vším musí poprat Případně míň ministerstev a po dvou náměstcích - práce ve dvojici nebo ve trojici je O.K., ne?
|
Berengarie |
|
(11.1.2019 22:05:52) Ty jo, tak daleko jsem nedošla, abych plánovala náměstky. Ale díky za tip, ministerstvo financí musí míte každopádně víc lidí, než jednoho ministra, protože to bude (nebo by mělo být) proti všem. Máme 15 děti ve třídě, odborná ministerstva zúžím na ty nejpodstatnější a dětem nejpochopitelnejší, to akorát vyjde.
|
Monika |
|
(11.1.2019 23:08:05) Nezapomeň na ministra školství - schválně, na co bude potřebovat peníze
|
Berengarie |
|
(12.1.2019 7:15:33) Moniko, určitě. A víš co? Já dám ministrovi školství taky náměstka!
|
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(12.1.2019 1:18:17) Tak to je zrovna super téma...myslím, že by velká část dospělé populace měla přijít na tuto tvou hodinu . Jinak teda "chválím", jestli takhle můžu, protože to, co učily učitelky naše děti v naší škole kolem finanční gramotnosti, byla prostě hrůza, naprosto zbytečně strávený školní čas. O ničem, samá nicneříkající teorie. A zrovna tohle téma pochopit a zvládnout je dneska pro spoustu lidi tak moc důležité. Osobní příprava je ideální, většinou zbude i pro další ročníky , nejhorší je prvotní zpracování témat. A co si myslím - děti samy "řeknou", jak moc zajímavé a přínosné pro ně ty hodiny jsou.
|
Berengarie |
|
(12.1.2019 19:06:02) Pampelo, díky. Vím, že dospělí by to potřebovali mnohem víc, ale takové ambice fakt nemám. Prostě disponuju jen omezeným množstvím energie a chci ji vkládat tam, kde to má šanci něco reálně přinést.
|
Pam-pela |
|
(13.1.2019 0:56:59) Berengarie, u těch dětí je to přínosnější. A je moc fajn, že se najde někdo, kdo jim umí předat kus toho, co umí a čemu rozumí sám...navíc ve svém volném čase... Je to něco, co má smysl.
|
|
|
byvala radka |
|
(14.1.2019 11:14:53) taky nechápu, proč v předmětu finanční gramotnost berou složité výpočty atd. základ: nemůžu vydat víc, než vydělám nepůjčovat si domácí hospodaření - do obálek nebo do kolonek, nejdřív zaplatit nebo odložit peníze na povinné platby (bydlení, poplatky za telefony, jízdenky, stravenky atd.) a ze zbytkem teprve hospodařit (jídlo, drogerka, oděvy+obuv, kultura, sport ...) spořit si - dnes sporné (leda tak do strožoku), protože se nic nevyplatí (nikde není úrok takový, aby to k něčemu bylo) půjčky - jednoduché počty - kolik mi půjčí a kolik v důsledku zaplatím (ne počítat to složitě přes RPSN či jak se to jmenuje) - např. "výhodná" půjčka z české spořky - půjčím 50 tis. a vrátím 80 tis. (když si vynásobím dobu splácení a měsíční splátky) - co je na tom výhodného????
|
|
|
|
|
Termix |
|
(11.1.2019 21:47:23) Mám mimo jiné tu pedagogickou fakultu vystudovanou, ale můžu tě ujistit, že odtamtud jsem si donesla jen hodně suchou teorii. A jediný důležitý poznatek, že každá činnost musí mít nějaký cíl, tak na ten jsem si přišla už před tím sama. Na všechny věci, všechny materiály, prostě komplet všechno si dělám podle sebe. Protože i když bych využila nějakou aktivitu od někoho jiného, je otázkou, jestli by se mi hodila přesně. Ale nápady si beru třeba ze stránek www.teacherspayteachers.com.
|
Berengarie |
|
(11.1.2019 22:11:27) Termixi, díky za tip. Rychle jsem prolétla a připadá mi, ze z toho asi nelze vzít komplet hotový materiál, ale jako insirace výborné.
|
Jahala. |
|
(11.1.2019 22:40:34) Lze vzít obecnou didaktiku a tam získané napasovat na své, stejně vždy musíš vše upravit na daný kolektiv a co funguje super v jednom může být propadák v druhém. Moderní didaktika od Čapka je dobrá, ale i tak konkrétní priprava zabere spoustu času. Povídání o jedné přípravě na desítky let dopředu patří do Urban legend stejně jako černá sanitka...já vytvářela výukové materiál jako bakalářku po třech letech ž ní využívám jen jádro zbytek upravuji konkrétně pro každou třídu.
|
Rozállie |
|
(12.1.2019 5:48:46) "Povídání o jedné přípravě na desítky let dopředu patří do Urban legend "
Ne, nepatří, na vlastní oči jsem viděla několik takových "příprav", v podobě zápisků v letitém sešitě.
Jinak souhlas s tím, že ze školy by si zakladatelka odnesla jen suchou teorii. Když už se našel nějaký konkrétní "návod", byl určen pro malý počet dětí (2-3), nebo spíše alternativy, ne pro běžnou třídu. Nápady to nebyly špatný, ale upřímně, jako inspirace bohatěji poslouží internet.
A tedy oceňuji myšlenku i ochotu, pěkné
|
Termix |
|
(12.1.2019 10:56:47) Ale budou to jistě jednotky. Třeba na VŠ, kde taky učím, mám základ už několik let stejný, ona se ta témata prostě nemění, ale stejně před každou přednáškou musím celou prezentaci projít znovu, zaktualizovat, přidat něco nového, předělat to, co mi třeba nefungovalo, udělat to tak, abych se nestyděla předstoupit před svých 40 studentů a nežvanila nesmysly. Učím tam docela specifický obor a studenti toho už taky vědí hodně.
|
Jahala. |
|
(12.1.2019 11:14:20) Termíny, přesně to jsem psala jádro ke stejné, ale prostě upravit ro je třeba pozice jinak ty materiály. Jo příprava je kratší, než když vytváříš to jádro, ale je. Jo mám ne sešit ale krabici, kterou projedu a připomenu si co mám a jak to fungovalo a upravím...
|
|
Myšutka* |
|
(12.1.2019 11:57:13) Přesně tak, mám "základ", který by se dal klidně nazvat umolousanou složkou z doby mamutů, ale pokaždé ji musím projít, dávám jiný "kabát", průběžně dohledávám nové zajímavosti. Když jsem učila statistiku, tak jsem si průběžně schovávala různé zajímavosti (včetně "blbostí z TV"), na kterých jsem pak vysvětlovala, k čemu jsou jim ty znalosti dobré. Takže se sice tolik nenadřu, jako prvních deset let, ale i tak to zabírá hodně času.
|
|
|
|
|
|
|
Sisisasa |
|
(12.1.2019 9:53:15) Dám jsem tip na výbornou knížku. ZLATÝ POKLAD od Vladimíra Pikory a Markéty Šichtářové. Může posloužit jako zdroj inspirace.
|
Berengarie |
|
(12.1.2019 19:08:40) Sisisaso, Markétu Šichtařovou moc nemusím, ale už jsi druhý člověk, který mě na tuhle knihu upozorňuje, tak ji teda zkusím.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.1.2019 11:07:00) nejvíc toho, jak se učit, jsem se na učila na kurzu Kritického myšlení. byli jsme tam učitelé z různých stupňů škol, různých předmětů, bylo to super. ale teda bylo to jednou měsíčně rok, v Brně.
|
Berengarie |
|
(12.1.2019 19:10:12) Ráchel, našla jsem takových kurzů několik, nevzpomeneš si na nějaké podrobnosti? Kdo ho pořádal, ideálně i jméno přednášejícího?
|
|
|
Roya |
|
(12.1.2019 14:04:35) Jak píší ostatní, nejspíš jsou tvé materiály ty nejlepší, jaké mohou být, protože ti, kdo "učí učit", většinou nemají ponětí o tom, co je pro tebe denní chléb. Na kurzech a seminářích člověk dostane inspiraci, pár nějakých konkrétních technik, ale nasadit si to na to své už stejně musí sám. Ale to, jak to popisuješ (a jsem tím nadšená), mi připomíná workshop globální výchovy, který jsme kdysi měli na kurzu v rámci ped. fakulty - tam jsme právě hráli podobné hry, které se tedy netýkaly přímo financí, ale toho, jak jeden faktor, nebo spíš souběh více faktorů, ovlivňuje naše životy, aniž bychom si to sami uvědomovali (třeba jsme byli africké kmeny a rozhodovali jsme se, co budeme každý rok pěstovat, do toho přicházelo hozením kostky náhodně zvolené počasí ten rok a z toho plynoucí výhodné nebo nevýhodné podmínky pro danou plodinu apod.). Autory globální výchovy jsou ti dva, od nichž teď vidím v nabídce pro učitele tyto knihy: https://www.kosmas.cz/knihy/149813/cviceni-a-hry-pro-globalni-vychovu-1/ https://www.kosmas.cz/knihy/149815/cviceni-a-hry-pro-globalni-vychovu-2/ Třeba bys v nich našla aktivity, u kterých by stačilo vyměnit položky. A další kniha, která obsahuje spousty způsobů, jak žáky opravdu zapojit, je Moderní didaktika od Roberta Čapka, a tu mám a mohu vřele doporučit, i když tu práci s přípravou asi moc neurychlí, je tam popsáno jak na to, ale na konkrétní témata si to zase člověk musí navléknout sám: https://www.grada.cz/moderni-didaktika-6293/?gclid=EAIaIQobChMI6vCHnaXo3wIVlsqyCh0XmwpLEAAYASAAEgJOyvD_BwE. Moc fandím a zdravím!
|
Berengarie |
|
(12.1.2019 19:18:04) Royo, taky moc zdravím! Díky za tipy na literaturu, hned jsem si ji objednala. I když teda tu globální výchovu jsem si začala googlit a zase mám zamotanou hlavu. Taková nádherná témata, hned mě napadá, jak by se dala pojmout. No nic, začnu po malých krůčcích a pak se uvidí. Tak ještě jednou díky a měj se!
|
|
|
janna001 |
|
(12.1.2019 14:39:58) Jéje, to já řeším ještě pořád i po letech. Materiály si hodně tvořím vlastní, nebo stáhnuté z internetu upravuju, to aspoň není tak časově náročné. Absolvovala jsem určitě přes 10 školení a seminářů, které mě měly naučit, jak udělat hodinu zábavnou a kreativní a přitom děti látku naučit (učím němčinu na SŠ). K něčemu jich byla max. čtvrtina. Tak se pracně prokousávám sama.
|
|
Trebuchet |
|
(12.1.2019 20:53:29) Zkusila bych kurz kritického myšlení, v Brně to dělají v NaZemi, jinde nevím. Myslím, že hlavně pro učitele je to dost přínosné.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.1.2019 22:03:03) to je přesně ten, co jsem absolvovala. je to docela náročný, hodně domácích úkolů a tak, ale stojí to za to, doporučuju
|
|
|
Modřinka |
|
(13.1.2019 19:35:14) Je super,ze to děláš a chceš dělat dobře. A nedělej si o pajde iluze. Faktem zůstává,ze pokud chceš udělat neotřelou, pro děti zábavnou hodinu a při tom je něco naučit,budeš se připravovat na hodinu minimálně hodinu. To je to,co řada lidí kolem pracovní doby učitelů nechápe.Učím patnáct let a pořád to platí.
|
|
|