Termix |
|
(10.1.2019 20:49:49) Mám jen soukromé studenty, ať jednotlivce nebo skupinky. Nikdy se s nikým nebavím o politice. A jo, neříkám, co se mi líbí a nebo nelíbí. Bývalá učitelka výtvarky mých dětí mi ale svým vkusem na hudbu děsně pila krev a byla bych ocenila, kdyby svoje preference nepřenášela na děti. Děti během vyučování a malování jako kulisu poslouchaly Michala Davida a vadilo mi to hodně. Dcera to pak chtěla poslouchat i doma, protože paní učitelka je přece Pán Bůh …. grrrr.
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 21:26:06) Termixi,
a neměli bychom tu nestrannost ve smyslu nevnucování vlastních preferencí, žádáme-li ji po učitelích, aplikovat i sami na sebe?
Myslím teď ohledně toho Michala Davida - teď vlastně říkáš, že je špatnej a ten, kdo ho nabídne k poslouchání, je taky špatnej, ale neměli bychom to tedy nechat na těch dětech sakumprásk a víc jim důvěřovat, že pokud je to opravdu takovej brak, tak to časem odvrhnou (případně se smířit s tím, že budou mít aspoň po nějakou dobu jinej hudební vkus než my)?
Osobně si myslím, že Michal David jako muzikant středního proudu není minimálně po hudební stránce vůbec špatnej. Oč je horší než písničky stejného žánru všude na světě?
|
Ropucha + 2 |
|
(10.1.2019 21:45:25) Kudlo, souhlasím, že děti se zorientují po svém a neublíží jim ani vývojové stadium obliby Michala Davida. Vkus se tříbí a vyvíjí postupně.
Nicméně učitel by měl držet na uzdě své preference a pouští-li hudební doprovod dětem, měl by pouštět hudbu primárně podle jejich přání a nikoliv podle svého. (Což možná popisovaná učitelka dělala, mohla nabízet různé interprety a dětem se třeba M.D. zrovna líbil nejvíce.)
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 21:53:15) "Nicméně učitel by měl držet na uzdě své preference a pouští-li hudební doprovod dětem, měl by pouštět hudbu primárně podle jejich přání a nikoliv podle svého. "
a proč?
jednak se děti nemusí v těch preferencích shodnout, jednak nemusí mít ještě žádné.
Kdyby to byl Mozart, tak by to nevadilo?
(ptám se proto, že kdyby Mozart jo a David ne, tak by i to bylo svým způsobem filtrování a je otázka, jestli máme nárok, aby nám to vadilo u někoho, kdo se nám nelíbí nebo ho považujem za nekvalitního, a nevadilo u někoho, kdo se nám líbí, když princip je tentýž)
|
Ropucha + 2 |
|
(10.1.2019 22:06:34) Kudlo, píši, že pokud jde o hudební kulisu pro zábavu, mělo by se vybírat hlavně podle dětí, co se libí jim, nikoliv pouze podle učitele. Učitel samozřejmě může nabízet, může děti seznámit s hudbou, která se mu líbí, ale primárně by měl hledat produkci, která zaujme děti. Výhradně Mozart je totéž, jako výhradně M. David.
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 22:10:01) Ropucho,
to mně přijde až přehnaně politicky korektní.
(a teda překvapilo mě, že někdo dětem v hodinách vůbec pouští hudbu)
|
|
|
Termix |
|
(10.1.2019 22:14:19) Mozart by býval skvělý Ne vážně. Mně by nevadilo, kdyby to aspoň střídala. Ale celý rok … colu pijeme colu a céčka … Já se teda přiznám, že ačkoliv jsem sama člověk, který se neumí soustředit v úplném tichu a jako kulisu mám téměř pořád zapnuté ČT 24, teda pokud neučím, ale ve škole mi tahle kulisa vadila hodně. Nevadí mi nějaká motivační hudba, ale asi se shodneme že MD to celý školní rok nemůže být.
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 22:26:44) Termix,
obávám se, že neshodneme.
Mně osobně by vadila JAKÁKOLI hudba, Mozart i David, pokud bych se měla soustředit, mám to naopak než Ty.
Ale netroufla bych si předepisovat, co se má na hodinách pouštět, když tam sama nesedím a nijak mě to nezasahuje, a netuším, jak to vnímaj ty děti (ty by do toho naopak mluvit mohly, protože ony tam seděj).
|
breburda71 |
|
(10.1.2019 22:31:05) Tak ale Mozart má určitě lepší vliv na hudební cítění než Michal David ( navíc stimuluje mozek)..Pokud už pop, tak s nějakým přesahem, je spousta skvělých interpretů..Michal David je bohapustý kýč, na půlnoční retro disco možná dobrý, ale jinak bych to teda dětem rozhodně nepouštěla ( natož celý rok)
|
breburda71 |
|
(10.1.2019 22:33:49) Navíc škola by měla tak nějak výchovně působit, spousta dětí se k dobré hudbě / natož vážné) ani nedostane, Michal David je bohužel dostupnější, takže na něj rozhodně narazí samy..
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 22:38:03) breburdo,
jenže škola často těm dětem tu vážnou hudbu nejen nabízí, ale přímo cpe, s výsledkem ne nulovým, ale přímo záporným.
Já si myslím, že vážná hudba je vyšší level a člověk se k ní musí "proposlouchat", a to nedá každej.
Pokud někomu pustíš bez přípravy rovnou třeba Janáčka, tak je velká šance, že v něm nevyvoláš lásku k muzice, ale zhnusení a že ho vztáhne na vážnou muziku en bloc.
Podívej se na výchovné koncerty, zná někdo někoho, komu se líbily a neměl z nich srandu? Já bohužel ne.
|
breburda71 |
|
(10.1.2019 22:43:34) Já si třeba myslím, že pustit kvalitní hudbu jako kulisu k jiné práci je mnohem lepší než nějaký výchovný koncert...například...A že škola cpe vážnou hudbu, s tím se nesetkalo ani jedno z mých dětí, a vlastně ani já..Zrovna dneska mně skoro vyhrkly slzy do očí,když jsem šla kolem jedné základky a byla otevřená okna a děti nadšeně zpívaly Happy day..Za nás to byla třeba Internacionála..
|
|
Vítr z hor |
|
(11.1.2019 6:11:06) Vaznou hudbu velmi citlive vnimaji male deti, jenze malokdo ji umi detem podat vcas. Mozna by to jeste fungovalo od 1. tridy. Ale pustit to poprve az pubertakum je nesmysl. To same vychovne koncerty. Kdyz se zacne vcas a je to kvalitni, tak to funguje. Treba Statni Opera porada velmi dobre akce pro skoly. V posledni dobe ale vztah deti k vazne hudbe determinuji hlavne rodice. Bud jim ji vcas zprostredkuji - nebo znechuti.
|
Latté |
|
(11.1.2019 9:09:22) ..."Vaznou hudbu velmi citlive vnimaji male deti, jenze malokdo ji umi detem podat vcas. Mozna by to jeste fungovalo od 1. tridy."...
Ano, svatá pravda. Znala jsem třídu a učitelku (bohužel ne ta naše), která úžasně vedla děti od první třídy k umění všeho druhu,ve Státní opeře byly děti jako doma, chodily na koncerty, výstavy, vedla je k hudbě, divadlu i k výtvarnu, protože sama v tom byla velmi dobrá a pro to nadšená, děti na konci 5. třídy měly perfektní přehled jak v oblasti hudby (včetně postav a dějů z nejznámějších oper), tak v oblasti malířství, sochařství, historie a kultury všeobecně. Dokonce spolu s učitelkou vytvořily na završení těch 5 let moc krásné dílko, které jen podtrhuje jejich úžasný rozhled a znalosti, navíc posloužilo i pro dobrou věc (smysluplné charitě se třída intenzívně věnovala celých 5 let) a kromě uměleckého dílka to byl i pro ty děti do jisté míry "podnikatelký" projekt, na kterém trénovaly a zdokonalovaly svoji finanční gramotnost. Úžasný přístup.
Bohužel v rámci stejné školy jedna z vedlejších tříd nikdy za 5 let nebyla na koncertě vážné hudby, v divadle minimálně a pokud ano, tak nikdy ne na ničem hodnotnějším, co by děti jakýmkoliv způsobem obohatilo, děti nebyly vůbec vedeny k nějakému povědomí jak o hudbě, tak o jiných druzích umění. Místo do Opery měli na programu takové akce jako návštěva brlohu bezdomovce pod jedním močí zapáchajícím pražským mostem a následná procházka s ním, návštěvy různých Eko-koutků, Eko-statků, pasení ovcí, vytváření modelu WC s ekologickým splachováním ze samotvrdnoucí hmoty nebo výroba letáků proti palmovému oleji (mimochodem klidně s gramatickými chybami a výtvarně na úrovni mateřské školy) a následná demonstrace (pořvávání v okolí školy a u metra) a obtěžování kolemjdoucích a řidičů těmi letáky (pod vedením učitelky, během vyučování samozřejmě)
|
Ropucha + 2 |
|
(11.1.2019 12:32:21) Fuf, nojo, to je holt otázka preferencí, někdo ocení kvalitní kulturní výuku a někdo zase kvalitní ekologickou a občanskou výchovu.
|
Kudla2 |
|
(11.1.2019 13:28:45) Ropucho,
a to se budou ještě diametrálně rozcházet v tom, co je a není kvalitní.
Jak to tak čtu, tak jsem čím dál raději, že nejsem učitelka, protože vyhovět všem těm protichůdnejm požadavkům by bylo na mašli.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.1.2019 13:44:52) Kudlo, proto jsem pro pestrou nabídku škol, pro podporu alternativ všeho druhu, které mohou existovat vedle sebe. Ať si každý vybere systém, který považuje za smysluplný.
|
|
|
|
|
susu. |
|
(11.1.2019 9:15:25) Mě teda jako dítě vážná hudba fakt nezaujala a to ji do nás hrnuli na výchovných koncertech. Něco málo se mi začíná líbit teď, když stárnu, ale klasické šmidlání velkých filharmonií se mi nelíbí pořád.
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 22:35:10) breburdo,
já si myslím, že i když je Mozart kvalitnější hudba než David, tak tohle uvažování malinko zavání cestou do pekel.
(vnucování nebo aspoň podkládání toho, co si má kdo myslet o muzice, která je ve velký míře otázkou prostě osobního vkusu, "tohle je dobrý a tohle je špatný").
Tak buď to nedělejme sami, nebo to nechme dělat i ty učitele (i když my jako rodiče nejsme tolik vázaní neutralitou, jako ten učitel).
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.1.2019 22:40:26) nevím, jestli současnou mládež zaujme zrovna Michal David, můžu tě ujistit, že si najdou ještě mnohem horší vyluzavače zvuku
|
Monty |
|
(10.1.2019 23:00:00) Možná ani neví, kdo to Michal David je. Já tuhle vyprávěla vtip o Heleně Vondráčkový a syn na mě nechápavě hleděl, protože o osobě toho jména slyšel poprvé v životě.
|
breburda71 |
|
(10.1.2019 23:14:27) To asi nevědí,ale to nic neubírá na kýčovitosti jeho produkci..
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 23:22:15) Breburdo,
ale z tohoto pohledu je kýč asi celej střední proud, přesto se to hojně poslouchá a lidi proti tomu neprotestujou a některým se to i líbí.
|
breburda71 |
|
(11.1.2019 0:07:09) Kudlo, to není pravda...I ve středním proudu je spousta skvělé hudby, nebo aspoň ne tak prvoplánové jako u M.D.
|
Kudla2 |
|
(11.1.2019 0:40:06) Breburdo,
zas je to "hitmaker", opravdu by se ty jeho věci tak prosadily, kdyby byly tak špatný?
(Já vím, že se na jejich prosazování podepsali komančové, ale kdyby to byla taková mizérie, tak by přece musely už dávno zmizet v propadlišti dějin, což se nestalo).
Aby byl jasno, nejsem žádná jeho fanynka a jeho muzika nebyla nikdy moje srdcovka, přesto si myslím, že úplně špatná není a podobný názor jsem četla i od nějakého muzikanta (bohužel už nemůžu dohledat a nepamatuju si, kdo to byl)
|
|
|
|
|
|
|
Konzerva |
|
(11.1.2019 9:30:56) "Tak ale Mozart má určitě lepší vliv na hudební cítění než Michal David ( navíc stimuluje mozek)..Pokud už pop, tak s nějakým přesahem, je spousta skvělých interpretů..Michal David je bohapustý kýč, na půlnoční retro disco možná dobrý, ale jinak bych to teda dětem rozhodně nepouštěla ( natož celý rok)"
Breburdo,
někteří muzikanti považují Mozarta za "popík" ve vážný hudbě...
|
breburda71 |
|
(11.1.2019 10:09:39) Konzervo, ale pořád je to úplně jinej vesmír než Michal David...Já osobně miluju Bacha..A taky Stinga, Gabriela, Zuzanu Navarovou,Glenna Millera, Foo Fighters, Faith No More, a spoustu dalších skvělých hudebníků..Není to nic proti jeho osobě, jen ta hudba mi fakt přijde plytká..
|
Konzerva |
|
(11.1.2019 10:18:18) Breburdo
a co má být, že je plytká? Je určená na tancování na diskotéce. Na to je ideální.
Texty jsou, abych tak řekla, morálně nezávadné - opěvují lásku, přátelství apod. nebo reagují na aktuální věci, který letí - typicky céčka. JO, není to žádnej výkřik poezie, ale je to oddechovka.
totéž by se přece dalo říct i o lidovkách, že jsou plytký, ať už hudebně nebo textově. Byly určený k tomu, aby si je lidi zazpívaly, zatancovali si, uměli si je zahrát večer po práci a vyjadřovali jejich zkušenosti.
|
breburda71 |
|
(11.1.2019 10:28:19) Konzervo, ať si každý na diskotékách tancuje na co chce..Já bych určitě dětem jako kulisu při výtvarce celý(!) rok nepouštěla Michala Davida..Je to srovnatelné s Troškovými filmy, lidi to maj rádi, tak co by ne..Škola má trochu vychovávat a vést k těm ne až tak populárním ( ale zato kvalitním) věcem..Kdyby učitelka při výtvarce promítala Kameňák nebo Babovřesky, taky by to bylo v pořádku? Taky lidová zábava, že jo..Ale jasný, u nás v Prdelákově jediný interpret vyprodal komplet celý zimák, povedlo se to jedině Michalu Davidovi..
|
Konzerva |
|
(11.1.2019 10:31:52) Breburdo,
já hned na začátku psala, že když už se teda při vv poslouchá nějaká hudba, což samo o sobě považuju za sporný, tak by se to mělo střídat. Klidně tak, že jednu hodinu věnuje popíku a bude tam David, Holky z naší školky, Vondráčková, Gott, Golden Kids, Suchý a šlitr. Další hodinu beatu, další třeba renesanci.
|
|
|
|
|
|
|
Petrajda |
|
(10.1.2019 22:36:19) Já taky hudbu vnímám vždycky a vždycky mi ubírá kus mojí pozornosti. A nemůžu mít třeba TV jako kulisu, pokud je puštěná, vždycky napůl oka sleduju, co se tam děje.
|
|
Termix |
|
(10.1.2019 22:45:02) No to se shodneme. Mně nevadí ve škole motivační hudba jako příprava k práci nad nějakým obrázkem, ale poté stop a ticho. Mně prostě vadí ty všudypřítomné zvuky. A nechci, aby děti musely poslouchat pořád něco. Já to mám jinak, ale to jsem já. Svým studentům bych v životě nepustila nic v době, kdy se mají soustředit.
|
Kudla2 |
|
(10.1.2019 22:47:40) Termix,
já vlastně nevím, jak to chodí v hodinách kreslení, ale obecně mě překvapilo, že se dětem něco pouští v hodinách - čekala bych spíš ticho na práci, také si nemyslím, že by bylo nutný za každou cenu pořád něco poslouchat.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(11.1.2019 12:28:50) Také by mi vadila jakákoliv hudba pouštěná jako kulisa. Vím, že to někteří učitelé při výtvarné výchově dělají, ale považuji to za zlozvyk. Podle mě by součástí výuky mělo být vedení k soustředění na jednu věc, ke ztišení a koncentraci na vlastní myšlenky a tvorbu. V dnešní době to považuji za obzvlášť důležité, škola může být pro děti první prostředí, kde něco takového zažijí.
|
Alena |
|
(11.1.2019 13:54:01) Souhlasim, vytváření hudební kulisy při vytvarce je nesvar.Navic hudba pak ovlivňuje výtvarný vykon.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.1.2019 14:00:50) Aleno, rozhodně. Když dítě vnímá juchání Michala Davida, těžko bude zároveň vnímat nějaké vlastní hluboké prožívání a přenášet ho do výtvarného projevu. Myslím, že profesionální výtvarník by takhle nevyučoval.
|
Kudla2 |
|
(11.1.2019 14:12:01) to se ale pouštíme na hodně tenký led.
Juchání Michala Davida by vadilo, ale juchání Mozarta už ne?
Případně jak řešit, že někdo k soustředění potřebuje hudbu a jinej zas ticho?
Myslím, že by to bylo dobře řešitelný sluchátkama, který si může vzít kdo chce a pustit si tam co chce, a zároveň neobtěžuje toho, co potřebuje to ticho. A učitel se vyhne nařčení z ovlivňování dětí svým hudebním vkusem.
|
Ropucha + 2 |
|
(11.1.2019 15:26:12) Kudlo, a já jsem něco takového o Mozartovi napsala? Nerada bych použila okřídlené, že překrucuješ a manipuluješ. Píši, že JAKOUKOLIV hudební kulisu považuji za nevhodnou a píši i proč.
|
Kudla2 |
|
(11.1.2019 15:35:52) Ropucho,
promiň, máš pravdu.
Přiznám se, že už mi splývalo, kdo co napsal, a Tys opravdu nenapsala nic, co by mě opravňovalo k takové reakci.
(a příště by možná stačil slabší kalibr, ač se nezdám, tak na opodstatněný výhrady slyším i bez silných slov)
|
Ropucha + 2 |
|
(11.1.2019 17:32:02) Kudlo, ok. Holt mě také někdy přemůže podrážděnost a netrpělivost.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pam-pela |
|
(11.1.2019 1:15:04) Ať chcem, nebo nechcem, a ať učitelka chce, nebo nechce, tu subjektivitu do vyučování ta učitelka vnáčí vždycky - víc či míň vědomě. Učitelka (a zvlášť ty na prvním stupni) ovlivňuje děti hodně. Tahle učitelka dává základ, může ovlivnit i chuť, či nechuť dítěte ke škole, po vzdělání a vědění, ovlivní i jeho názory na různé společenské věci. Mozek dozrává postupně a aspoň nás teda učili, že na každou základní vědomost a vštípení si jí je vhodný čas, který když se prošvihne, je pak velmi obtížné danou věc doučit...
Spousta lidí tady dává důraz na druhostupňové a střední vzdělávání, ale ono má nezastupitelné místo i to prvostupňové a možná je pro dítě to nejdůležitější, protože je to základ, na který se pak tvoří nadstavby. Je dobrý si vybrat tu správnou motivující učitelku pro svoje dítě, a tak, aby se hodila i názorově do toho, co chceme, aby dítě preferovalo a na čem stavělo. Protože ano, byť nevyřčen, osobní názor učitele se přece projevuje, každý den a každou hodinu výuky.
|
|
|