Majákova |
|
(8.10.2018 15:01:29) Dotaz směřuji na učitele, ale klidně ať se zapojí se svým názorem i rodiče.
Letos je na naší škole docela humbuk kolem nákupu pracovních sešitů. Škola nákup zcela stopla, nic už se nebude nakupovat přes školu. Pokud učitel nějaký pracovní sešit chce, musí se domluvit s rodiči, zda s tím souhlasí, či ne, a sám si zorganizovat nákup.
Chci se zeptat učitelů, jak to ve vašich školách řešíte vy. Já jsem druhostupňová, takže se nás to moc netýká, přesto jsem pár posledních let objednávala pro děcka pracáky do dějepisu z vydavatelství TAKTIK, protože mi přišly hodně povedené (cena cca 70,-Kč/kus na celý rok). S rodiči jsem se vždy domluvila na třídné schůzce, nikdy nikdo z rodičů neodmítl.
Jako rodiči prvostupňových dětí na jiné škole se mi však nelíbí, že se pro žáky nakupují pracovní sešity do každého předmětu - to už mi přijde dost zbytečné. Děti pak téměř nepíší souvislý text, neumí vytvářet věty. Na konci roku vyhazuji tyto pracáky zpola vyplněné. Letos jsem za ně platila 600,- Kč a to nevím, zda to byly sešity na celý rok, nebo jen na 1. pololetí. A co mi na tom vadí nejvíce, že se nás nikdo nezeptá, zda s tím souhlasíme. Jen se vždy pošle lísteček s cenou, která se má zaplatit. Přitom státní školství je bezplatné a škola si nemůže diktovat platby za školní pomůcky. Já ráda koupím pomůcku, když vidím její jasný přínos, ale někdy mi přijdou vynaložené výdaje prostě zbytečné.
Jaký je váš názor? Díky.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(8.10.2018 15:21:59) podle mne je to těžké - jak sama píšeš, ty nějaký pracák doporučuješ, protože se ti zdá fajn, jenže každý z učitelů má pocit, že zrovna tenhle pracák je fajn pro jeho předmět a tak se nakupí pracák na většinu předmětů nám ze školy sice posílají lísteček se seznamem učebnic, co škola doporučuje a chce uhradit (myslím, že částečně, že je tam nějaká spoluúčast asi města), teoreticky mohu jako rodič odmítnout těch cca 500,- kč zaplatit, ale nevím, jak pak bude dítě ve škole fungovat bez nich... takže dobrovolně povinné (nestěžuju si, jsem ráda, že nakoupí škola a nemusím sama shánět a "jen" platím) je fakt, že mám dojem, že ty pracáky to hrozně usnadňují, učebnice odsouvají do pozadí a děti (aspoň ty moje) si pak neumí udělat ani výtah z textu, najít podstatné věci a učit se ze sešitu a učebnice - oni vůbec ty sešity pak mají téměř prázdné, učebnice domů ani nenosí, všechno se učí jen předžvýkané z pracáku... na druhou stranu třeba pracáky z matiky a češtiny vítám, beru to jako krásné procvičování... no, jako rodič jsem moc nepomohla, co?
|
Majákova |
|
(8.10.2018 15:33:40) Já rozhodně vítám pracáky v jazycích, tuplem v těch cizích, ale hodil by se mi i v ČJ (ale ty neobjednáváme, nejsou nutné).
V tom dějepisu, kde je nutná názornost, aby si děti představily dobové reálie, jsou super, ale nechávám to na zvážení rodičům. Já se bez něj obejdu, ale pro jejich děti jsou přínosem, rádi s nimi pracují a když se objednají kolektivně, tak jsou za zvýhodněnou cenu a bez poštovného. Ale rozhodně bych ho neobjednala bez souhlasu rodičů, protože mi to přijde jako nadstandard. A ne každý pracák je dobrý,je třeba i důkladně vybírat.
Taky se mi dost nelébí ten nepoměr mezi 1. a 2. stupněm. Na prvním stupni jsou pracáky do všech předmětů standard, na druhém stupni u nás nejsou běžné, naopak, když se nějaký objednává, je to u nás bráno jako velký nadstandard a musím hodně zdůvodňovat, proč bych ho chtěla ve výuce mít.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(8.10.2018 15:37:37) já bych důvod nepoměru mezi prvním a druhým stupněm viděla v tom, že na prvním stupni jsou ty děti méně schopné psát vlastní zápisky, t.j. pracák je pro ně jednodušší... ale je taky pravda, že já sama jsem vizuální typ, takže pracák je pro mne lepší - lépe si z něj věci pamatuju... (ale jak říkám, zase mě podporuje v mé lenosti si to pročíst v běžném textu )
|
Majákova |
|
(8.10.2018 15:57:48) Rose, právě proto si myslím, že by měly děti na 1.stupni více psát zápisy samy. Procvičují tím psaní, tvoření vět. Na druhém stupni se potýkám s tím, že mnoho dětí neumí zformulovat větu - ústně ani písemně.
|
|
|
Kaipa |
|
(8.10.2018 17:07:59) Vidíš, a mně třeba pracovní sešit na dějepis přijde jako pěkná chujovina. Koloseum bych jim raději ukázala na nějakém videu než na pidi obrázku v pracovním sešitě. A teď, babo, raď, který pracovní sešit je opravdu nutný a který zbytný (to jsou asi všechny, bych si tak tipla).
|
Majákova |
|
(8.10.2018 17:15:59) Kaipo, to bys ten pracák musela vidět. Nejsou to obrázky pro obrázky, ty mohu promítnout. Jsou tam úkoly, které nejdou přepsat, propojování různých rovin, srovnávačky, několik propojených úkolů coby indicie, rébusy atd. Není to doplňovačka textů. Kdyby ten pracák nebyl takto dobrý, nebereme ho. Objednala jsem si ho na základě kladných recenzí a jsem z něj nadšená. Roky jsem z něj kopírovala, ale už to dělat nechci, nepřijde mi to ekonomické. Vůbec se to nedá srovnat s pracáky, které vidím u svých dětí třeba do vlastivědy. Tam je jen doplňování správných odpovědí, nic víc. Moje dcera by je chtěla objednat všechny do všech předmětů, baví ji, má ale jen ten můj děják.
|
HelenaPa |
|
(8.10.2018 17:21:36) Ano, zrovna ten dějepis od Taktiku si naše dějepisářka taky strašně chválí. A to je "stará škola", která zatím nikdy nic takového nepotřebovala.
|
|
Kaipa |
|
(8.10.2018 19:20:06) Majáková, ok, ale reagovala jsem na tvůj zakládající příspěvek: V tom dějepisu, kde je nutná názornost, aby si děti představily dobové reálie... Tak to možná vyznělo jinak, než jsi to myslela.
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(10.10.2018 10:54:36) Majáková, mně třeba zrovna v tom dějepise přišel pracovní sešit dost zbytečnej. Dobrá učebnice by stačila. Obdobně přírodopis, zeměpis... Za mě - maximálně jazyky, matika, čeština. Za prvé kvůli tomu, co všechno by měly děti do školy tahat. Za druhé kvůli spornýmu přínosu v řadě předmětů. Za třetí kvůli ceně, kdo to má pořád platit...
|
|
|
|
PJana |
|
(8.10.2018 15:28:08) Pomíjím stránku placení. Ze zkušenosti od dětí mi některé sešity přišly jako naprosto nevhodné. V některých byly tak malé "chlívečky" na vepsání textu, nebo málo místa pro rozepsání matematického zápisu (druhý stupeň), že to dětem činilo značné problémy. Navíc mi často vadilo, že děti jsou degradované do pozice vyplňovačů, což vedlo k tomu, že slovní úlohu dokázaly do pracovního sešitu vyplnit, ale do normálního sešitu už stejnou úlohu zapsat nedokázaly. Osobně pracovní sešity nesnáším. No, naštěstí už jenom jeden rok.
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(8.10.2018 15:54:21) Beru pracovní sešity na jazyky, matiku ( fy a jiné výpočtové předměty). Ale přijde mi nesmysl na vlastivědu přírodovědu. Byla jsem docela naštvaná, stejně se holka učí z učebnice.
|
|
Konzerva |
|
(8.10.2018 15:57:51) Já myslím, že pracáky by měly být tam, kde je potřeba něco více a často procvičovat - typicky doplňovačky na nějaké počítání, i/y, mě/mně apod. Ale to by měl být jen první krok v procvičování té látky.
Třeba když začínám s vyjmenovanými slovy, začnu doplňovačkami. Ale po několika hodinách by se mělo přistoupit k procvičování v psaní celých slov a vět a diktátu.
Myslím, že v jazycích a matice je takových procvičování hodně, tam bych viděla jako smysluplné mít pracáky. Je to dobré i pro mě jakožto rodiče, že si nemusím nic vymýšlet, když chci dítě doma prozkoušet nebo s ním procvičovat.
U cizích jazyků mi ale zase připadá, že ty pracáky bývají často navázány na nějaký text, který se poslouchá ve škole, takže já s tím stejně doma pracovat nemůžu.
Ale u ostatních předmětů, by měla stačit učebnice, výklad učitele a zápisky v sešitě. A občas nějaký doplňující materiál klidně, ale to by měl mít učitel svoje materiály a dětem je ofocovat nebo tisknout z internetu, což by měla umožňovat škola. Koneckonců se přece jede furt to samý a učitel neshání každý rok nové materiály do svého předmětu, jen je obměňuje občas.
|
Majákova |
|
(8.10.2018 16:13:29) Konzervo, roky jsem to tak dělala, že jsem měla pracák Hravý dějepis od Taktik a dětem z něj kopírovala. Jenže jsem si stále uvědomovala, že porušuji autorské práva, navíc na to od školy nedostávám papíry, takže by si je děti musely kupovat. Ve finále je pro ně lepší, když si raději koupí ten pracák, který je pěkně barevný narozdíl od kopií a já nemám práci s ustavičným kopírováním, škola ušetří za toner. V pracáku jsou práce s dobovými texty, s obrázky, rozvíjí časoprostorovou orientaci různým víceúrovňovým propojováním a kritické myšlení. Nahrazuji tímto zupání letopočtů aj. Učebnice nabízí jen encyklopedický přehled reálií.
|
|
|
Katka. |
|
(8.10.2018 16:23:09) Syn je v 7 třídě, mají pracák na češtinu, matiku, angličtinu, němčinu. Jsem za to ráda, teď jsem mu na doma objednala fyziku a zeměpis. Do zeměpisu nemaji vůbec učebnice a v sešitě od začátku září pár holých vět..
|
Majákova |
|
(8.10.2018 16:33:11) Katko, a chce od vás škola souhlas nebo se vás neptá a objednávají je automaticky?
|
Katka. |
|
(8.10.2018 17:39:07) Na aj, nj a češtinu se nikdo neptá. Na matiku učitelka ano a všichni s tím souhlasí.
|
|
|
|
Rozállie |
|
(8.10.2018 17:11:24) Nesnáším pracovní sešity Ten systém je příšerný - vyfasovat učebnici, rok ji tahat na zádech a za tu dobu asi 2x otevřít, protože je zjevně nevyhovující. Takže se vymyslí pracovní sešit, který je klidně ještě horší, než učebnice .... Ale musí se vyplnit, aby si rodiče nestěžovali, že za 160,- je vyplněných 10 stran. U nás máme naprosto hrozné, pro děti nesrozumitelné, chlívečky jsou mrňavé, akorát k vzteku, fakt se mi nelíbí... V M matoucí zadání, v Čj dokola doplňovačky, v prvouce se v první třídě jen vybarvuje (jak pro školku), ale v druhé třídě dlouhé, dětem nesrozumitelné, věty mrňavým písmem, vlastivěda a přírodověda ještě větší děs. Brrr Asi určitě existují i dobré, jen holt my máme smůlu na tyhle děsy.
|
|
HelenaPa |
|
(8.10.2018 17:11:34) Ve škole na nás tlačí, abychom zvažovali, na co PS potřebujeme. Že si rodiče stěžují, že nejsou moc používané. V angličtině je používám dost, mají všichni, nikdo si nestěžoval. I když nejsou úplně ideální (mají málo místa na vpisování, některá cvičení přeskakuju, protože se mi "nehodí"), dobře se doplňují s učebnicí, takže se dá doma dobře procvičovat. V přírodopise a chemii neoužívám pracovní sešit, ale ani učebnici. Děláme si "interactive science notebok", takže si všechno chystám sama. Je s tím hodně kopírování, s tím mi ale naštěstí ve škole nikdo problémy nedělá.
Jako matka si nestěžuju. Už jsem vyhodila víc peněz za horší kraviny než nedopsaný pracovní sešit. Takže pokud bude učitel v klidu, když bude mít oporu PS, tak ať ho klidně používají a je ve třídě poohoda....
|
|
Slonisko |
|
(8.10.2018 17:29:23) Na prvním stupni mi přijde zbytečné, aby byla učebnice a pracovní sešit zvlášť, preferovala bych variantu 2v1.
Na druhém nevím, podle mne, by stačila opravdu dobrá učebnice. Smysl pracovních sešitů vidím u jazyků a gramatických doplňovaček z češtiny.
Na matematiku by měla stačit sbírka příkladů, hromada papírů a odpadkový koš.
U syna ve škole pracovní sešity používají, vždycky na začátku šk. roku podepisujeme souhlas s jejich zakoupením. Při podepisování lehce brblám, ale podepíšu a zaplatím. (letos jsem tedy odmítla zakoupit jeden pracovní sešit protože zbyl doma po starším bratrovi, za celý rok z něj vyplnil jen jednu stranu).
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(8.10.2018 18:06:51) Mám pracáky na matiku na druhém stupni od Taktiku - Hravá matematika. Jsem moc ráda, že je máme, úlohy jsou těžší, spletitější, vzájemně provázané, současně, různorodé,...oproti prac. sešitům ze SPN, které jsme měli předtím ( tam jsou typové příklady 20x za sebou, žádné nápady). Přesto je žáci milujou, úlohy je baví, dělají i věci navíc, nepovinně. Zkoušeli jsme ale jeden rok po dohodě s rodiči Hravou chemii, ta se nepodařila využít ani z 60%, takže jsem to už neopakovala.
|
Majákova |
|
(8.10.2018 18:19:25) Martino, přesně. Ta řada Hravá...od Taktiku je skvělá, absolutně se nedá srovnat s pracáky od jiných vydavatelství. Jak jsem psala, i mou dceru baví natolik, že chce, abych jí je všechny pro 6. třídu objednala. Skvěle rozvíjí myšlenkové operace, myšlení, nikoli biflování. Proto jsem ráda, že je v dějepisu mám. Rodičům jsem je na třídní schůzce ukazovala, popsala výhody a hlavně je vždycky vyplníme celé, něco si i děti googlí, baví je to (samozřejmě ne všechny, ale ty nebaví nic).
|
|
Senedra |
|
(8.10.2018 19:25:27) Taktik se mi pro druhý stupeň na matematiku nějak moc nelíbil, ale měli jsme učebnice od jiného vydavatelství, tak možná i pro to. Zeměpis a Přírodopis si kolegové chválí, dost je využívají na interaktivní tabuli.
Viděla jsem ( ale bohužel nevím, od kterého nakladatelství) i pracovní sešity pro 1. stupeň v e- formě, ty se mi líbily moc.
Jinak u nás se oznámí rodičům částka. Pokud by ji nechtěli zaplatit, dáme dětem erární pracovní sešity, ale musí je na konci roku vrátit vygumované.
|
Martina, 2 kluci |
|
(8.10.2018 19:42:31) Já mám učebnice SPN, což občas s Hravou matematikou v pracovním sešitě celkem dře. Začala jsem s touhle kombinací před 3 roky, obcas se štvu, je to práce navíc, že se mi to k sobě nehodí, ale nechci se jich vzdát, jsou krásný.
|
|
|
|
Delete |
|
(8.10.2018 19:22:23) Taktik má hezké věci na druhý stupeň, jedno moje dítě mělo jen ty a na všechny předměty a všechny si je schovávám, přírodopis a fyziku jsem si koupila i pro sebe nevyplněnou. Na prvním stupni se mi věci od Taktiku tolik nelíbí.
Já mám pracovní sešity ráda, ale jsem náročná, málokdy mi vyhovuje nějaká řada nebo i jen sešit jako celek. Od první do třetí třídy bych bez pracáků být nechtěla, i když běžně pracuju s lapbooky, pomůckami, s Logicem (Logico Piccolo). Pracovní sešity mi umožňují lépe individualizovat výuku. Vždycky děláme něco společně, i mimo lavice, ve skupinách a tak, ale na procvičování je pak fajn, když může každý dělat svým tempem a to, co ho baví víc. A v tomhle mi tedy pracovní sešit šetří hodně času, dám k dispozici stránky, případně čísla úloh, a děti už dělají, jak potřebují.
Navíc naše Lili a Vili má skvělé pracovní čítanky na rozvoj čtenářské gramotnosti. Jistěže by skoro všechno šlo vymyslet a dělat na něčem jiném, ale tyhle čítanky psal člověk, který věděl, co dělá. Takže i kdybych neměla jiné pracovní sešity, tak tyhle prostě jo.
Pak máme mezipředmětové, a ty jsou skvěle dělané pro kooperativní a mezipředmětovou výuku. Nevyužiju je na 100 %, někdy dám přednost třeba tomu lapbooku, ale na 90 % je máme vyplněné. Akorát se moc nehodí jako zásobárna cvičení na vyplňování (proto mnohým učitelům nevyhovují), je to spíš soubor různých činností, od kterých se dá odpíchnout, nebo naopak jimi zakončit nějakou činnost. Podobně jsou dělané i učebnice, ale třeba ty mi stačí v elektronické podobě.
Jo a snad na každé stránce učebnice nebo pracovního sešitu je nějaké cvičení na tvoření vět, už od první třídy, takže i kdyby jel člověk jen podle toho, tak zrovna v tomto směru fakt děti nestrádají.
No a s tím učením se z vlastních zápisků, na to třeba ještě ve třetí třídě je dost brzy. V tu dobu pro většinu dětí začíná teprve objevování, že něco jako cílená příprava a učení se něčemu konkrétnímu existuje a jak na to. Psaní vlastních zápisů má tak spíš jen paměťový efekt pro ty, co si to, co píšou, lépe zapamatují, pak trochu nácvik orientace v textu (nadpis, věta, heslo), ale jinak je to spíš věcí té čtvrté a páté třídy. Problém je, že tam se leckdy děti učí, čím jak co podtrhnout a kam napsat datum a číslo hodiny, ale k čemu jim ten zápis má být a jak ho dělat jinak, než opisováním rámečků z učebnice, jim zůstane utajeno.
Co se týče povinnosti pořizování a placení, tak u nás na prvním stupni bylo zvykem jen oznamovat částky, ale už máme vydaný pokyn žádat o souhlas, na druhém stupni se bez souhlasu rodičů nepořizuje nic. U mých vlastních dětí na jednom gymplu pracovní sešity nejsou vůbec, na tom druhém pro nižší gympl bylo povinné je pořídit, ale protože šlo o soukromý gympl, tak jsme to prostě brali jako součást nákladů. A vzhledem k tomu, že to bylo od Taktiku a fakt s tím pracovali, tak i spokojenost.
|
HelenaPa |
|
(8.10.2018 19:44:49) Lili a Vili si u nás taky holky chválí.
|
|
|
Winky |
|
(8.10.2018 21:33:25) Jojo, je Toho moc. Syn má na CJ asi 7 ks učebnice, prac sešit, sešity na diktáty a procvicovaci sešit.... jo a ještě čítanka. Určitě nestihnou vše. A já tapu co mu chybí a co vypustili (na dodelavani všeho je alergickej, pac to přece paní učitelka říkala ze nemusí...). On zrovna teda potřebuje extra doucko, ale ani tak to neudělá vše.
A otravne je, ze musí nosit všechno, co kdyby...
Co se nákladu tyče, nikdo se nepta, ani 1. ani 2. Stupeň, i když jsme se jako rodiče o komunikaci snažili (aby nám bylo sděleno CO se koupi, odpověď byla opět- pracovní sešity...) grrr
|
magrata1 |
|
(9.10.2018 8:02:07) Nehledě na ekologickou stránku věci.
|
Majákova |
|
(9.10.2018 9:34:55) Souhlasím s tím, že čím více sešitů, pracovních sešitů, tím horší orientace. V pracovních sešitech jsou věci navíc, já pak nevím, zda stačí učit se z učebnice nebo má znát i informace z pracáku, které mi přijdou jako navíc. Orientuje se hůř dítě i rodič. Ideální by bylo, kdyby žáci měli v hodině přístup na PC, vše jde procvičovat interaktivně. My sice máme v každé třídě na zdi obrazovku asi o uhlopříčce 120 cm, ale pro celou třídu je to malé, děti z toho text nepřečtou, je to jiné než mít monitor před sebou.
|
|
|
Delete |
|
(9.10.2018 20:24:22) Tak u nás je to na prvním stupni třída od třídy jak s taháním všeho, tak s počtem sešitů. V mé třídě děti tahají domů jen to, v čem je domácí úkol, takže maximálně jedna učebnice + sešit nebo jeden pracovaní sešit. Vše ostatní zůstává ve škole. Akorát si pro to musí rodiče zajít, když je dítě déle nemocné, pokud chtějí, aby po návratu do školy nemuselo moc dohánět (nejde o vyplnění, ale o to, aby vůbec věděli, co ve škole děláme...já sice píšu učivo i udělaná cvičení na web, ale rodiče většinou chtějí tu "berličku" v podobě učebnice). Sešit máme jeden na matematiku a jeden na češtinu na vše, a k tomu pro práci ve škole jeden na čtení (techniky na rozvoj čtenářských dovedností) a jeden s velkými čtverečky na základy geometrie a rozvoj matematatických dovedností (v podstatě prvky Hejného matematiky). Pak mají ještě velký sešit na angličtinu, tam si lepí pracovní listy, domů ho také spíš nenosí. V některých třídách nosí úplně vše.
Ale překvapil mě (pozitivně) návrh kolegyně na druhém stupni, abychom (obecně) minimalizovali množství toho, co děti musí tahat domů, a aby si třeba učebnice a třeba ty pracovní sešity, pokud je někdo používá, mohli nechávat ve skříňkách. Právě aby se minimalizovala ta hmotnost tašek. Takže u nás je v tomhle druhý stupeň na tom asi lépe než první.
|
|
|
|