Půlka psa |
|
(15.10.2017 8:00:36) Mazlíkovi je sedm a zhruba před rokem nás vyloučili z logopedie s tím, že už to všechno umí a stačí jen dohlížet na to, aby to používal. Chodili jsme tam s L uvnitř slova.
Potíž je v tom, že když se na to soustředí, tak říká L, když se nesoustředí nebo je unavený, tak U. Denně s ním to L cvičím, opravuju ho v běžné řeči a vyprávíme si příběhy. Je úplně jedno, jestli na to jdu po dobrém, po zlém, uplácením, chválením, na začátku historky tam L je a jak se zabere do příběhu, tak zmizí.
Prostě to umí, ale je pro něj jednodušší to nějak občůrat. Když je unavený, tak navíc mluví tak nějak hůř srozumitelně obecně.
Co s tím? Jak to tohle cvičí? Má smysl s tím někam docházet, když to vlastně umí?Samo to asi nepřejde. Máte zkušenost?
Díky předem.
|
Pruhovaná |
|
(15.10.2017 8:07:22) Myslím, že potřebuje dozrát do stavu, že bude sám chtít mluvit lépe. My chodili s r a ř. R se naučil, ale děsně na té logopedii zlobil. Až jsem ztratila trpělivost a řekla mu, že už tam chodit nebudeme, ať mluví blbě a až bude velkej a bude mu to vadit, ať si tam chodí sám. Bylo mu myslím taky tak 6,7. A někdy v třeba čtrnácti se to ř fakt naučil sám, ani na logopedii nechodil, prostě si to někde přečetl a natrénoval. Maximálně bych mu "nerozuměla", kdyby mluvil jo blbě.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2017 8:11:35) Hned v první větě - 7 let.
|
Pruhovaná |
|
(15.10.2017 8:13:31) Jo všimla jsem si hned po odeslání a ještě včas opravila .
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(15.10.2017 8:15:43) Mám zkušenost se synem - od 4 let jsme cca 2,5 roku chodili na logopedii a denně cvičili - neuměl 15 hlásek, měl významnou dyslálii plus ještě nějakou jinou vadu. Vše se do nástupu 1. třídy naučil, učitelka tomu nechtěla věřit. Ale dřeli jsme. Vidím to na problém s fixací dané hlásky a jediné řešení, co mě napadá je trénovat ta slovíčka, věty, básničky opravdu denně. My měli i logopedické pexeso - kluk musel vždy vymyslet větu, kde byla slova s tou danou hláskou a za to jsem dávala třeba i nějaké odměny. Už je to teda dlouho, kluk už je dospělej. Mluví krásně. Případně bych se znovu zašla poradit k tomu klinickému logopedovi.
|
|
Cimbur |
|
(15.10.2017 8:42:53) Já tomu teda houby rozumím, ale z me zkušenosti s určitou zralosti jak po mávnutí proutkem děcko začalo mluvit dobře.
|
|
neznámá |
|
(15.10.2017 8:47:26) Mě to přijde normální. Píšeš, že je mu sedum, s logopedií skončil v šesti, asi už si chybu zafixoval. Chybu bych opravovala, ale třeba u příběhů bych ho nechala mluvit, abych ho moc neotrávila a neztratil chuť povídat. Moje starší děti se shodly, že správnou výslovnost neslyšely (já teda u všech dětí nejvíc bojuji s K), že se musely soustředit na správné držení jazyka, ale sluchově slyšely K/T stejně.
Já letos slavíme výročí docházky na logo - 10 let postupně se všema dětma a stále docházet budeme. Ani nevíš jak ti závidím, že už nedocházíte.
|
Kafe |
|
(15.10.2017 9:21:08) "Moje starší děti se shodly, že správnou výslovnost neslyšely (já teda u všech dětí nejvíc bojuji s K), že se musely soustředit na správné držení jazyka, ale sluchově slyšely K/T stejně."
máme doma stejný problém; škoda, že je K ve slovech tak frekventované; výrazně to zhoršuje srozumitelnost jeho řeči
také to neslyší - když píše, přemýšlí, jestli napsat K nebo T, protože rozdíl neslyší
|
neznámá |
|
(15.10.2017 9:28:52) Jo K je peklo, ale když už moje děti daly K ( po letech cvičení), ostatní hlásky naskočily samy. Někdy si říkám, jestli má cenu denně mnoho let cvičit logopedii a jiná cvičení, když zlepšení přichází nárazově a ze dne na den, prostě něco přeskočí v mozku, jestli by to nepřeskočilo i samo bez cvičení. Jestli do správné výslovnosti prostě jen nedorostou samy.
Ono to možná souvisí s hudebním sluchem. Moje děti ho nemají. Já ho taky nemám a v logopedii neumím rozlišit ty drobné nuance mezi hláskama. Logopedka nadšeně křičí "slyšela jste, už to tam bylo" a já neslyšela nic, abych slyšela musí to být čistá hláska.
|
Kafe |
|
(15.10.2017 9:35:44) neznámá - máme to úplně stejně. Hudební sluch dítě nemá (taky po kom...) a já si často říkám, jestli ta energie vložená do všech cvičení a opakování, má vůbec smysl. Kdy tvým dětem to K naskočilo? Prckovi je 9 a vyvodí ho tak občas u logopedky, když mu drží jazyk. Jinak se jazýček prostě správně neohne a nezacouvá.
|
neznámá |
|
(15.10.2017 9:50:49) Nejstaršímu naskočilo asi v devíti letech a asi třech letech cvičení. Dalšímu v sedmi letech, taky asi po třech letech cvičení, K bylo opravdu stěžejní, ostatní hlásky pak šly jak po másle. Ale v rozčílení stále vyslovují špatně. S poslední zatím K cvičím rok a bez výsledku. A nejednalo se jen o domácí cvičení, logopedii s nimi dělali i denně ve školce.
Logopedka mě uklidňuje, že nikomu logopedická vada nezůstane do dospělosti. Já ji většinou oponuji, že segra celý život ráčkuje, ale to je prý něco jiného, tak nevím.
|
K_at |
|
(15.10.2017 16:15:03) Tuten, ty brdo, co dite, to original a u vas to je fakt original na druhou. Ale mas je sikulky, deti.
|
Kafe |
|
(15.10.2017 16:29:28) Tuten - synek chodil 2 roky do logopedické školky a na začátku mi říkali, jak se brzy krásně rozmluví. Později poupravili, že to asi zabere trošku více času, ale ať se nebojím. Pak byl ve stacionáři v Žitné, kde nastupoval s referencemi: "Tam udělá obrovský pokrok!" nu a zase nic. I když on je divný VD, protože slovní zásobu má přiměřenou věku, a to má 2 mateřštiny. Jenže když mu koukám na jazýček, když mluví, tak on s ním skoro nehejbe. Leží v té puse polochcíple.
|
K_at |
|
(15.10.2017 16:30:51) Lisko, a ptala ses na to nekoho?
|
Kafe |
|
(15.10.2017 16:41:20) teď jsem z něj vymámila takové skoro K a když mu do tlamičky strčím prst, tak to bylo hezké K; ale sám to neřekne
k tomu línému jazyku - logopedka to ví, ostatně všech 5 to vědělo
|
K_at |
|
(15.10.2017 16:43:07) Liski, kolik mu je? Nepamatuju si to. Pardon.
|
Kafe |
|
(15.10.2017 16:46:18) 9
|
|
|
|
|
K_at |
|
(15.10.2017 16:38:58) Tut, jak to snasi decka? Myslim oni sami? Jsou z toho spatni?
|
|
|
TaJ |
|
(16.10.2017 11:28:08) Liško, k tomu jazyku, že s ním skoro nehýbe...máme to podobně, kdysi mi říkala logopedka už ve školce, že když vidí, jakou má tu motoriku jazyka a úst celkově, tak že by nikdy neřekla, že bude tak dobře mluvit, dokud ho neslyšela...že podle toho, jak ho viděla, by měl mluvit mnohem hůř....doteď vlastně úplně nechápu, jakým způsobem některé hlásky tvoří, protože je vidět, že tu pusu má takovou ochablejší, ale dokáže mluvit čistě, prostě si zřejmě našel nějaký svůj způsob , takže teď ve škole s logopedkou dost pracují i na té motorice úst a posilování jazyka a rtů, na správném dýchání...on často dýchá pusou, i když mandli má dávno vyndanou a žádný problém tam nemá, když se soustředí, tak dokáže normálně dýchat se zavřenou pusou...ale jakmile se zamyslí, zapomene, vypne...tak má pusu zase otevřenou...
|
|
|
K_at |
|
(15.10.2017 16:29:30) Tut, s dysfatiky je to beh na mnoho let. Hodne nervu, hodne driny. Myslim, ze jsi udelala a delas, co jde. A zbytek uz je asi na prirode. Vsak oni se ti tvoji v zivotne neztrati
|
|
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(15.10.2017 10:16:21) Můj syn má výborný hudební sluch a s R a Ř jsme se trápili dlouho, pak opravdu jako mávnutním kouzelného proutku obě hlásky naskočily a teď mluví krásně. Trvalo to ale docela dlouho, správně začal mluvit až ve třetí třídě. On to ale slyšel, že to neříká dobře, ale nezvládal to správně vyslovit.
|
|
|