withep |
|
(29.4.2017 7:37:17) Jak to myslíš, jak bychom reagovali? Copak rodiče mohou ovlivnit, jestli k dělení dojde? Budou o tom hlasovat?
Já bych to uvítala, ale zajímalo by mě, jak přesně chtějí zachovat ty kamarádské vazby. To rozdají dětem dotazníky, s kým by chtěly ve třídě zůstat? Nebo se toho ujme nějaký zkušený "kolektivní diagnostik"? Budou třeba taky cíleně rodělovat děti, mezi kterými dochází k častým konfliktům?
Povím ti, co jsem při přechodu na druhý stupeň zažila já. Po jeslích, školce, změně školky a obtížném začleňování do školního kolektivu jsem ve druhé třídě odmítla přejít na jazykovku, že už mám toho jako dost. A v páté třídě šok - přesklupili tři paralelky (čtvtou nechali, ta byla plavecká) podle abcedy. Z naší původní třídy jsm zůstali jen tři... hrozné. V jazykovce bych byla zůstala v jednom kolektivu až do maturity, většina šla na gympl do stejné třídy.
Takže takhle ne. Dokonce bych to i provedla "nespravedlivě" (ale šetrněji) - že by 2/3 z původních tříd zůstaly a zbylá třetina z každé třídy vytvořila třídu novou.
|
Delete |
|
(29.4.2017 15:55:32) withep,
ředitel to chce udělt v zájmu dětí, tedy s předvědčením, že jim to všem pomůže. Ale pokud by se našlo moc rodičů, kteří budou přesvědčení, že to dětem nepůmůže a budou proti, nechá třídy tak, jak jsou. Je to možnost, ne nutnost. Takže ano, názor rodičů bude hrát velkou roli.
No a na posouzení vztahů v kolektivu není třeba diagnostik. Třídní učitelka je velmi slušný odborník a že to mám zmáknuté mám já osobně navíc potvrzené skutečnou sociometriií od odborníka, protože ty problémy ve třídě byly, jsou a budou....takže i když tomu možná nevěříš, tak já fakt vím, kdo s kým kamarádí a jak moc, kdo je ve třídě nepsaný kápo, koho mají všichni rádi pro jeho kamarádské chování atd....kolegyně je na tom stejně.
Cílem není jen zmenšení počtu dětí ve třídě, ale narušení třecích ploch a snížení počtu dětí s SVP na třídu.
Rozdělení tak, že by se odtrhla třetina z každé třídy a dvě třetiny by zůstaly, by nebylo nejvhodnější, a vyvolávalo by to pocit nespravedlnosti. Navíc by se tím nejpíš nepodařilo obsáhnout všechny důvody pro rozdělení.
My už tedy jistý návrh rozdělení máme, vypadá to na tři třídy, z nichž každá bude typově jiná, ale všechny budou bez problémů zvládnutelné. Obě známe i děti z druhé třídy, takže nebylo těžké si představit, jak spolu fungují děti ode mě a od ní. Už jsme jedno takové dělení dělaly na začátku roku kvůli angličtinám a dost se nám povedlo, vlastně jeden z návrhů byl i ten, že ty nové třídy budou podle těch skupin na angličtinu. Jenže tam jsme braly do úvahy i to, že jedna z angličtinářek bude mít k dispozici moji asistentku, takže jsme přeci jen ty skupiny udělaly nevyvážené z hlediska dětí s SVP.
|
withep |
|
(30.4.2017 13:11:53) Delete, já tomu věřím . Nedávno na schůzkách mi povídala o vztazích v kolektivu učitelka naší prvňačky, ono je to na těch dětech asi dost vidět. Pokud je účelem i odstranění třecích ploch a dalších problémů, pak je asi nejlepší rovné dělení na třetiny.
Myslím si, že rodiče budou převážně souhlasit, ale bála bych se, že do toho dělení budou chtít kecat
|
Delete |
|
(30.4.2017 20:09:29) withep,
tak to už je na panu řediteli, aby rodičům vysvětlil, že do toho rozdělování kecat nebudou a proč .
Ale je fakt, že já i kolegyně máme dost velkou důvěru rodičů, tak myslím, že když budou vědět, že je to na nás, že protestovat nebudou (na rozdíl od nějakéo dělení podle abecedy, atd.).
Já spíš pořád přemýšlím, co by rodičům kromě strachu z narušení kamarádských vztahů mohlo ještě na rozdělení vadit.
Mě napadlo to, že když pak odejdou děti na osmiletá gymnázia, že zase bude snaha je spojovat, ale to prý rozhodně ne. Pak to, že spolu ztratí konatkt (budou na různých patrech), tak to taky ne. Že některým zůstane "stará třída" a jiní budou muset odejít do "nové" (to oddělení třetiny z každého kolektivu)...taky ne.
Tak snad to bude OK.
|
Slonisko |
|
(30.4.2017 20:27:03) Delete, mně by vadilo, kdyby po rozdělení vznikly třídy "chytřejších" a "hloupějších" a mé dítě bylo v té méně chytré třídě. (Tím vůbec nemyslím, že se to tak chystáte dělit, jen jsem přemýšlela co by mi opravdu vadilo)
|
Lída+4 |
|
(30.4.2017 20:33:49) Vidíš, já bych to spíš uvítala. Ať už by moje dítě skončilo v kterýkoli z těch tříd.
|
Slonisko |
|
(30.4.2017 20:36:37) Lído, já původně chtěla napsat moje chytré dítě A pak mi to přišlo blbý.
|
|
Delete |
|
(30.4.2017 21:21:07) Lído,
nejsem si jistá u starších, ale u těchto malých dětí se nám dělení podle úrovně vysloveně neosvědčilo. Měli to tak na angličtinu. Jedna třetina dětí na tom vysloveně vydělala, jedna byla celkem v pohodě, ale tu poslední třetinu to odrovnalo. Možná kdyby se sešly děti sice ne moc nadané, ale hodné, ale bohužel moje třída je plná takových, co mají problémy i v učení, i v chování. Dostali se tak do jedné skupiny a k nim ještě pár těch hodných slabých a tyhle to odnesly nejvíc, protože neměly šanci naučit se ani to málo, na co měly. Tahle skupina, i když v ní bylo nejméně dětí, byla neučitelná. A to byli druháci, poměrně malé a teoreticky zvládnutelné děti. Ale těžko se popisuje, co takových 10 problémových dětí (těch 5 bylo těch slabých hodných) dokáže se sebelépe připravenou hodinou udělat, když tam není nikdo, s kým se dá pracovat... A vlastně to odnesly i ty děti zlobivé, protože když s nimi člověk pracuje v prostředí, kde pracují ostatní, tak se většinou dají utáhnout. Takhle nebylo jak a na čem.
Letos jsme si dali tu práci a namíchali je a i když je jich víc a ještě přibyly děti ze speciální třídy (tedy potenciálně další problém), tak se ve všech těch skupinách pracuje velmi dobře. Vím to, protože v jedné jsem byla na hospitaci, v jedné mám asistentku a v jedné jsem suplovala, navíc v době angličtiny mám většinou Lokno" a sedím v kabinetě na stejné chodbě, takže stačí otevřít dveře ma chodbu a mám celkem přehled.
U větších dětí to už může fungovat jinak, ale já bych po loňské a letošní zkušenosti do dělení podle výkonu rozhodně nešla. Ještě tak kdyby se to tak dělilo na každý předmět, podle zájmu a výkonu (podobný systém byl naznačen v Zoufalých manželkách na nějaké soukromé škole, že tam děti stejných ročníků dělili na třetiny podle úrovně a podle toho se snimi pracovalo, přičemž se přísně tajilo, kdo je v jaké úrovni, rodiče ani děti nevěděli, jak jsou na tom ostatní skupiny). Ale to je hezké na představu, s realizací si nejsem moc jistá .
|
|
|
Delete |
|
(30.4.2017 21:07:04) Slonisko,
k tomu taky nedojde, to máme teď . Jedna třída má opravdu významně vyšší potenciál a obrovské procento těch opravdu chytrých dětí. Ta druhá je namíchaná, je tam obrovský rozptyl a celkový průměr je spíš nižší. Ve výsledku to vychází tak, že ve všech třech nových třídách bude velké procento dětí nadaných a k nim se pak trochu naředí ty děti s problémy s učením (bez ohledu na příčinu), které jsou nakumulované spíš v té jedné třídě.
Dokážu si představit, že právě tohle by rodičům té rychlejší třídy mohlo vadit. I když i tam jsou děti slabší a tím, jak je jich míň, tak je to pro ně vlastně horší, protože musí chytat to rychlejší tempo, a to, že jsou slabší, je tam víc znát.
Na druhou stranu s dvaceti dětmi se dá úplně jinak pracovat, líp se jim věnovat individuálně a ve všech třídách bude těch hodně chytrých alespoň 10, takže tempo se spíš srovná ve všech, než aby se někde zbrzdilo.
|
|
|
|
|
|
|