.kili. |
|
(11.12.2016 12:55:42) dnešní výročí, ale těch let co komunisti stíhali církev. Pamětníci (včetně mne) vědí své.
|
Zufi. |
|
(11.12.2016 13:20:10) Manželův dědeček vyprávěl, co zažil jeho kamarád, katolický kněz, v komunistickém lágru. Byla to hrozná doba, pro všechny ( vyjma kovaných soudruhů samozřejmě).
|
|
Zufi. |
|
(11.12.2016 13:24:54) Kili., mrkněte na diskuzi zde
https://www.stream.cz/slavnedny/10015293-den-cihostskeho-zazraku-11-prosinec-1949
Tak nevím, jestli jsou někteří lidé hloupí nebo zlí nebo hloupí a zlí.
|
.kili. |
|
(11.12.2016 14:44:35) "jestli jsou někteří lidé hloupí nebo zlí nebo hloupí a zlí."
hloupí, to ve smyslu neinformovaní o věci a nevzdělaní všeobecně. Ale to je marné. Komunismus takové lidi pohltil a oni se stali jeho nástroji. Proti hlupákům nic nezmůžete. Proti komunismu se dá cosi dělat.
|
bono |
|
(11.12.2016 17:02:44) Na jedné diskuzi (fakt nevím, proč jsem do ní masochisticky koukla)někdo poznamenal, že být Toufar knězem ve středověku, tak by určitě rád mučil zase na oplátku ony "Máchy". Co dodat, no. Těžko vysvětlit dnešnímu mainstreamu, že Toufar byl prostě v jádru dobrá a nezištná duše, která se starala o lidi věřící i nevěřící. Ale to bohužel oni diskutující nikdy nepochopí, páč se budou zždycky řídit heslem "podle sebe soudím tebe."
|
|
|
|
Andulka, tři děti |
|
(11.12.2016 14:48:01) Ahoj, ono je víc knížek:
http://www.kosmas.cz/knihy/213848/krok-do-tmave-noci/
a třeba ještě tahle: http://www.kosmas.cz/knihy/175690/jako-bychom-dnes-zemrit-meli/
|
|
.kili. |
|
(11.12.2016 14:49:36) "nepochopila jsem to. "
není třeba chápat podstatu onoho zázraku. Mohla to být nějaká náhoda ve fysikálním uspořádání, nebo nastzrojený mechanismus, nebo kdovíco. To není podstatné jako to, co s tím natroopili komunisti. Zneužili svou totalitní moc a vyhlásili novpou válku církvi a věřícím, kterých se chtěli zbavit. Zničili životy i těm, kteří s věcí neměli nic společného. A těm, kteří i jen naznačili nahlas svůj náhled. Prostě byl věřící, měl problém, byl kněz, měl ještě větší problém. Prostě čistka trvající roky.
|
aky |
|
(11.12.2016 15:11:22) ... Zničili životy i těm, kteří s věcí neměli nic společného. Asi tak. Doba, ked sa z vazenia vratil brat, o ktorom viete, ze tam sedel xx rokov nevinne. A im to nestacilo a ak chcete aspon ako tak prezivat, chcu, aby ste sa od brata verejne distancoval a odsudil jeho spravanie a konanie.
|
.kili. |
|
(11.12.2016 15:18:58) " sa z vazenia vratil brat, o ktorom viete, ze tam sedel xx rokov nevinne. A im to nestacilo a ak chcete aspon ako tak prezivat, chcu, aby ste sa od brata verejne distancoval a odsudil jeho spravanie a konanie."
bratra, i rodiřů vzdát se bylo žádáno. Zavírali důstojné pány, jako děcko jsem viděl jak zatýkali kněze, kterým jsem ministroval. Bylo to všechno hrozné a nic se s tím už nedá dělat, dá se ale nezapomenout a už nedovolit aby se to svinstvo opakovalo a aby se svině takového formátu dostaly k moci.
|
aky |
|
(11.12.2016 15:42:08) ... jako děcko jsem viděl jak zatýkali kněze, Na Slovensku sa sudruhovia rozhodli, ze z greckokatolikov sa stanu pravoslavni. Prebehla proticirkevna akcia ""Presovsky sobor"" ( april 1950), pri ktorej zatkli, v ""Procese s vlastizradcami biskupmi Gojdicom, Vojtassakom a Buzalkom"" odsudili na dozivotie a vo vazeni umucili biskupa Gojdica. https://sk.wikipedia.org/wiki/Pavol_Peter_Gojdi%C4%8D
|
.kili. |
|
(11.12.2016 16:33:09) "Procese s vlastizradcami biskupmi Gojdicom, Vojtassakom a Buzalkom"""
a že takových procesů bylo. Na Slovensku např. biskup PavOl Peter Gojdič, v ČR Josef Kardinál Beran .... Československý komunistický aparát byl v boji s církví příkladem všem bratrským zemím .....
|
|
|
|
|
libik |
|
(11.12.2016 15:14:02) Já jsem taky dodnes nepochopila, čím byla víra komunistům tak strašně nebezpečná. Nicméně vymýtili jí celkem úspěšně
|
.kili. |
|
(11.12.2016 15:23:25) - "byla víra komunistům tak strašně nebezpečná."
víra, v daném případě křesťanská, je idealistickou filosofií. Ta stojí proti materialismu, na kterém je postaven (vědecký) komunismus. Šlo tedy o ideov=ho nepřítele.
- "Nicméně vymýtili jí celkem úspěšně"
ale to ne, na těch mýtinách pomyslných přečkaly početné stromy s pevnými kmeny a vzklíčily nové, mladé. Kdeže vymýcení, jakkoli pohanů přibylo přehršle.
|
libik |
|
(11.12.2016 15:34:56) Já vím, Kili, ale vulgárně řečeno, věřící člověk je ten, kdo táhne a nereptá, což oni potřebovali, proč tolik krve..
|
.kili. |
|
(11.12.2016 16:11:24) "věřící člověk je ten, kdo táhne a nereptá, což oni potřebovali, proč tolik krve.."
- v diktatuře předpokládat soudnost nelze - nešlo to nereptání, s tím by si režim poradil i jinak, šlo o ideového nepřítele, ten byl pro ně tím nejhorším, co po planetě chodilo. A ideového nepřítele bylo nutno znižit v zárodku a naprosto.
|
Eudo |
|
(13.12.2016 19:28:18) "v diktatuře předpokládat soudnost nelze"
Presne tak. Ovsem jak se to kdy nazyva. Nekdy se tomu rika diktatura, jindy totez je nazyvano krestanstvi nebo islam. Prast jak uhod.
Jak se nazyvala ta diktatura nabozenska? Totez v bledemodrem. Stejny druh lidi. Nebo presneji: Stejni lide...
|
|
|
|
.kili. |
|
(11.12.2016 16:25:12) "Pohane maji take svoji viru. Skutecnych ateistu myslim mnobo nebude.."
pro ateismus (všechny jeho typy) je charakteristická absence víry v Boha, jehož podstata je nemateriální, nesvětská
paganismusí naproti tomu je polyteistické náboženství zahrnující různé bohy. Je charakterisováno i modlou, která v soudobém pojetí může mýt i nehmotná, jako např. práce.
|
|
|
|
libik |
|
(11.12.2016 15:57:17) Šuplíku, nelžeme si do kapsy, víra v Boha a přemýšlení o dobru a pokoře je tak de mode..
Jasně, že kdekdo tendenčně připustí v levelu "co kdyby", že "něco je", ale aby v tom duchu vedl svůj životní postoj, vztah k sobě a lidem, to vůbec ne..
|
Ananta |
|
(11.12.2016 21:31:01) Katolíci dělali procesy, komunisti dělali pak procesy s nimi... je to jedna pakáž. Vydělila bych křesťany, myslím srdcem křesťany, třeba lidi jako byl Toufar atp., ti za nic nemohli, ti to odnesli. Církev byla záležitost moci, bohatství, zlodějství a lži páchaných na lidech. To nemá s komunismem nic společného, to je historie. Teď je to lepší, odpusťme si/jim.
|
aky |
|
(11.12.2016 23:36:01) ...Církev byla záležitost moci, bohatství, zlodějství a lži páchaných na lidech. Komunisti to zjavne videli rovnako ako Ty a dali ten prisernej cirkvi za vyucenu.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.12.2016 0:21:57) Libiku,
možná je to divný, ale i člověk zcela nevěřící může žít slušně a v míru se svým okolím, aniž by musel k tomu nutně přemýšlet o Bohu.
Zas si na to nesmíte dělat takovej monopol.
|
|
Kudla2 |
|
(12.12.2016 0:22:07) Libiku,
možná je to divný, ale i člověk zcela nevěřící může žít slušně a v míru se svým okolím, aniž by musel k tomu nutně přemýšlet o Bohu.
Zas si na to nesmíte dělat takovej monopol.
|
libik |
|
(12.12.2016 9:59:56) Kudla, prosim tě. Nikdo neřek, že věřící je lepší člověk nebo žije v Bohu (s Bohem). Jenže má jaksi nějaký mentální výcvik, aby se sám nad sebou zamyslel, jako u každého výcviku je u někoho výsledek u jiného nikoliv.
Vem si jenom své postoje na Rodině nedávat,nedostávat, nesloužit, nezvat domů, být sama pro sebe, za sebe
Víra nebo chceš-li etika velmi citelně chybí na každém kroku.
|
Kudla2 |
|
(12.12.2016 14:14:38) Libiku, jenom stručně, protože nechci plevelit tuto diskusi, pan farář Toufar si to nezaslouží:
myslím, že to že věřící považuješ za lepší a etičtější lidi říkáš téměř explicitně, dokonce kladeš rovnítko mezi víru a etiku dle mého názoru je to míchání jablek s hruškama, sama víra nijak nezaručuje ani to, že se budeš chovat eticky, ani že nebudeš. V naší historii byly doby, kdy byli věřící všichni, a nemám pocit, že by taková třicetiletá válka nebo náboženské spory ve Francii i jinde byly nějaké super etické období.
Pokud jde o moje postoje na Rodině, nemohu za to, že je nechápeš - prakticky nic z toho, co tady vyjmenováváš, netvrdím, akorát všecky ty věci chci dělat tehdy, kdy chci JÁ (nebo když já uznám, že je to potřeba), ne aby mě k tomu citovým vydíráním dotlačil někdo jiný. Neřekla jsem třeba nikdy, že si nikoho nezvu domů , naopak mám návštěvy velmi ráda, ale považuji za logické, že si je zvu v momentě, kdy se to JIM i MNĚ hodí, nikoli v době kdy se to hodí pouze jim a ne mně. Stejně tak si osobuju právo dávat tehdy, kdy se mi chce a tolik, kolik se mi chce a ne jen proto, že někdo přijde a natáhne ruku.
Nijak z toho nevyplývá, kolik toho dávaného je (může toho být hodně i málo), a vsadím se, že to většina lidí nemá jinak (protože pokud se po nich chce, aby dali něco, co dát nechtějí, případně na ně někdo za tím účelem manipulativně působí, tak to nesou velmi nelibě a ventilují to i tady). Já to akorát říkám na rovinu, u čehož má řada lidí pocit, že se to nemá, takže se uchylujou k různejm pasivně agresivním taktikám a pak maj z toho špatnej pocit, místo aby řekli jasný NE, když se jim to nehodí, a jasný JO, když ano (což má ten plus, že si pak druhá strana je jistá, že JO znamená opravdu JO a ne "nechce se mi, ale nevím, jak to odmítnout" a že nebude v sobě střádat negativní pocity vůči tomu žadateli).
A za další si myslím, že křesťan i ateista (vy to máte dokonce výslovně v "popisu práce", ale od nás si myslím, že je to čirá slušnost) by se měl starat hlavně o to, co dělá on, a nešilhat do talíře sousedovi, jestli něco dává a jestli toho náhodou není málo, a hlavně se chovat sami podle zásad, které považují za správné (a tady nejsem vůbec na pochybách, že Ty to děláš, považuji Tě za jednoho z nejférovějších lidí tady na Rodině, jsem-li to schopna takto na dálku odhadnout ) a nesledovat tolik zkaženost ostatního světa (se kterou to IMHO vůbec není tak hrozný, aspoň tady u nás).
|
libik |
|
(12.12.2016 21:45:06) Já si nemyslím, že je věřící lepší, ale myslím si, že kostel je jediné místo, kde školej morálku a vztahy (vulgárně řečeno), všude jinde školej tak maximálně obchodní dovednosti a asertivitu.
Připouštím, že jsem se vyjádřila osobně a nevhodně směrem k tobě(odkazem na tvé postoje) a čočku jsem dostala právem.
Shrnuto? Věřící (praktikující) spoluobčan má možnost se zamýšlet nad sociálními interakcemi v nekonečném kursu pod kontinuálním vedením, nemusí být ani lepší ani horší, jenom má možnost o tom přemýšlet, učit se to.
Je-li někdo od přírody nadán k matematice a při tom ho nenaučí číslice, taky se nikam nedostane. Společnost tím strádá a je to i důsledkem komunistické zlovůle.
|
Kudla2 |
|
(12.12.2016 23:00:18) Libiku,
já si rozhodně nemyslím (a bylo mi v životě už mnohokrát dokázáno), že by kostel byl jediným takovým místem, a už vůbec si nemyslím , že by bylo možný morálku nějak "školit", to nemá šanci dopadnout dobře, tak se to dělat nedá. Morálka se dá leda odkoukat od lidí, kteří morálně sami žijou a funguje jim to.
A přijde mi dost nefér uvažovat tak, jako by věřící snad měli patent na morálku nebo mezilidský vztahy, protože jsem poznala celou řadu morálních věřících (a taky pár nemorálních), ale i morálních ateistů, a není ani v nejmenším pravda, že by ti ateisti neměli možnost o těch věcech přemýšlet, a někteří o nich to dokonce i dělali . A nebylo to žádné chromajzlovské neplnohodnotné přemýšlení, jak mám pocit, že trochu naznačuješ, jen to tam nemělo ten božskej přesah, ale ta podstata byla úplně stejná - jak žít s lidma a mezi lidma a optimálně jim k něčemu být, ale minimálně aspoň neškodit.
A kdoví, jestli to u ateisty není ještě trochu záslužnější, protože nemá na pomoc žádný nadpozemský odměny a tresty, ale musí si vystačit jen s čistě pozemskými prostředky .
|
libik |
|
(12.12.2016 23:08:30) prosím tě , Kudla,
můj (původně neobratný ) příspěvek v této diskusi rozvíjí sdělení, že komunisté nám z větší části zredukovali víru. Také jsem si dovolila poznámku, že v kostele se aktivně přemýšlí o člověku a jeho místě mezi lidmi a že to neškodí naopak prospívá společnosti.
Neřeším žádné jednotlivé osoby.
Nechceš snad komunisty za vymýcení toho trapnýho zvyku poslechnout si 1x týdně (nebo někdy) interpretaci Ježíšovy myšlenky pochválit, nebo jo?
|
Kudla2 |
|
(13.12.2016 0:13:00) Libiku,
no, jenže háček je v tom, že Tys původně vůbec netvrdila, že "se v kostele aktivně přemýšlí o člověku a jeho místě mezi lidmi a že to neškodí naopak prospívá společnosti." (proti čemuž vůbec nic nemám), Tys tvrdila, že se to děje JEN v kostele, proti čemuž jsem cítila silnou potřebu se ohradit.
"Nechceš snad komunisty za vymýcení toho trapnýho zvyku poslechnout si 1x týdně (nebo někdy) interpretaci Ježíšovy myšlenky pochválit, nebo jo?" To tedy nechci a absolutně nechápu myšlenkový přemet, který Tě k insinuaci něčeho takového mohl dovést - to, že si myslím, že morálka a slušný chování existuje I mimo kostel, má jako znamenat, že si myslím, že kostely jsou špatně nebo že bych měla dokonce přizvukovat jejich vymýcení ?
(Ale teda jestli chceš něco vědět, tak pokud měly "kostely" absolutní moc, tak se občas nejen že nechovaly morálně, ale naprosto zvěrsky, takže jsem dost ráda, že ji teď nemaj (aniž bych v nejmenším obhajovala, co s nima dělali komunisti), jen že absolutní moc - čehokoli - korumpuje a jediná přijatelná pro mě je situace, kdy je kostel možnost a nikoli sankcionovaná povinnost. Nemyslím, že by bylo na místě je zas až tak moc idealizovat.)
|
libik |
|
(13.12.2016 0:30:28) A kde se to ještě děje?
|
Kudla2 |
|
(13.12.2016 0:47:43) Libiku,
tak u nás naštěstí snad už nikde.
Mám ale zvěsti (nevím, nakolik pravdivý), že třeba v Polsku se na to ještě drží tak, že když Tě neviděj jít do kostela, tak jsi pro ně vyřazená osoba, plus někdo něco podobnýho psal sem o některý nespecifikovaný zemi, kde se mluví německy. Případně Islámskej stát je myslím dost názorná ukázka toho, jak to vypadá, když se ušlechtilá věc jako je víra vymkne z rukou.
Ale takto mě úvahy nevedly, - brala jsem to spíš historicky , jako že není dobré, aby jakákoli instituce měla absolutní moc. To, že je komančové sejmuli, bylo taky z titulu absolutní moci a bylo to špatně, ale oni, když tu moc měli, tak se chovali taky všelijak (a ne, fakt si nemyslím, že by to jakkoli omlouvalo třeba to, co komunisti udělali třeba tomu Toufarovi, nebo i těm, co je "jen" věznili a zakazovali). Naopak si myslím, že ten, kdo po tomhle všem vytrval, musel být v té víře asi dost silný.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|