Evka a3 |
|
(13.11.2016 17:19:08) požaduji, aby škola děti naučila, co naučit má
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 17:48:56) A co je má naučit? Mě to fakt zajímá...
|
rišulka |
|
(13.11.2016 17:59:27) Prosím, odpovězte!
Díky, Eržiko! Mě to taky zajímá. Nejsme vzorek většinové populace, ale právě pro mého syna a další se školství mění (snaha je), ale zatím je to jen plné pojmů (pro nás) - nemožné vytvořit IVP "na míru", protože si neví rady, kolidují požadované termíny s tím,co je ve skutečnosti možné. Tzn. obsah a objem učiva plus očekávané výstupy - nepřekonatelné, nejde to napasovat a tak tam máme nicneříkající bláboly (pracuje se na úpravě/změně). Jen pro úplnost - nejedná se o slovíčkaření, ono to je důležité..
|
rišulka |
|
(13.11.2016 18:07:40) A ještě - kolik jste dnes dostaly esemesek? A kolik v nich bylo chyb?
Jen chci říct, že v dnešní uspěchané a značně uvolněné době se tohle u dospělých přehlíží, ale děti se drilují jak za císařepána. Samozřejmě by měly znát a pochopit principy gramatiky (a jiných oblastí). V našem případě jsem ráda, že ten kluk chce něco vyjádřit (že to jeho hlava vůbec vymyslí), i přesto, že svým způsobem, jakkoliv kostrbatým.
Jednoduše - převažuje forma nad obsahem. Z pohledu toho většinového vzorku je to správně?
|
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 19:53:22) rišulko - ad IVP.
Všechno jde, když se chce - a když chtějí konkrétní lidi. Syn má seznam SPU a kdečeho, a má napsanou integraci bez IVP - IVP je z povahy výukového programu. Chodí do montessori školy, do věkově smíšených tříd, kde se neznámkuje. Pracuje podle svých potřeb - podle plánů, stále postupuje dopředu. Často pracuje na pomůckách.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(13.11.2016 18:14:18) To co je v osnovách, aby se nestalo při přijímačkách na vyšší stupeň, že něco prostě nebrali.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(13.11.2016 19:31:42) Neexistují? To každá škola učí co chce? My třeba neprobrali všechno z češtiny k maturitě a já si vytáhla otázku, kterou jsem ještě nebrali. Naštěstí jsem to okecala, proto mě to napadlo, že je třeba probrat všechno. Ale dneska je jiná doba.
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 20:01:34) Ano, jsou jen závazné výstupy.
Ale často slyším, že to JINAK NEJDE, než to dělají. Osnovy, učebnice, přesný plán, co se musí probrat a žádná provázanost nezi předměty.
(no já samozřejmě VÍM, že to jde)...
|
Brunhilda |
|
(13.11.2016 22:24:09) Eržiko, jde, ale opravdu jsi přesvědčená, že to jde na běžné základní škole s počtem dětí cca 500, třídách po cca 50 žácích? Umím si to představit i na větší škole, ale platy by tomu musely odpovídat, aby se učitelům chtělo trávit čas propojováním předmětů a vytvářením něčeho, co by v jednotlivých předmětech ve stejném časovém období navazovalo. Taky by nesměly být pevně dané 45 minutové hodiny.
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 22:27:09) Tak tříd po 50 žácích tu moc nemáme, a škol pro 500 dětí v regionu také ne.
Lze to i ve státní škole... je to o lidech.
|
Brunhilda |
|
(13.11.2016 22:40:48) Pardon, to byl překlep, dělala jsem dvě věci najednou - myslela jsem 25 žáků. 50 by bylo fakt moc . U nás je většina škol přes 500. A fakt si to neumím představit. To by se muselo sejít 30-40 stejně smýšlejících zapálených a aktivních pedagogů a osvícený ředitel a stejně by to bylo šílený práce takový kolos s tolika dětmi ve třídě nějak zorganizovat, aby fungovalo to, co u vás.
A bohužel většina rodičů nemá na to, aby platila dítěti malou školu, ve které je poloviční počet dětí ve třídě, než je obvyklé a tak tam jde tohle všechno zařídit.
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 22:43:56) Brunhildo, vím, o jedné takové škole pro 500 dětí, kde ředitel motivuje mladý aktivní učitelský sbor...
|
Brunhilda |
|
(13.11.2016 22:48:49) Eržiko, kde? Jak dlouho to tam funguje? A fakt fungují jen ze státních peněz?
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 22:54:52) http://www.zsmalika.cz/
Fungují dlouho, jezdí se na ně koukat, pokud vím.
|
|
|
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 22:48:38) Píšu na prvním stupni. O druhý stupeň škola usiluje.
Druhý stupeň s podobným přístupem tu má církevní, žáků tuším cca do dvaceti. A pak je tu soukromá, tam je tuším max 18 žáků i na druhém stupni.
|
Brunhilda |
|
(13.11.2016 22:50:10) Jak už psala Jahala, soukromé školy jsou jiná kategorie.
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 22:56:56) Proč jiná kategorie?
Jakože na státní to nelze?
Proč - vždyť i soukromé školy musí plnit stejné výstupy, inspekce je tam několikrát častěji než na státní?
|
Brunhilda |
|
(13.11.2016 23:16:05) Mezi státní a soukromou školou vidím dva rozdíly - první jsou finance, s nimi máš daleko větší možnosti než bez nich, a druhý je to, že na soukromou školu dají své dítě motivovaní rodiče. Stejně tak jako na nějakou alternativu. Fakt si myslím, že vzorek dětí na soukromých a na alternativách je jiný než na státních školách. Tím nemyslím jejich schopnosti, dovednosti, IQ, ale spíš rodinné zázemí a přístup ke vzdělání. Na školu s "jinou" výukou dají děti ti rodiče, kterým záleží na tom, "jak" se na škole učí, jak to tam funguje a s tímto přístupem taky vychovávají své děti. Neříkám, že na běžné státní škole takové děti nejsou, určitě je jich tam dost, protože rodiče neměli možnost dát dítě jinam (dojezdová vzdálenost, finance,..). Ale je tam i dost dětí, u kterých to rodiče neřeší a tím pádem není ani šance něco změnit. Proto si myslím, že to není tak jednoduché.
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 23:25:43) Brunhildo, chápu. Ale zase mi vadí neustálé argumenty, proč to nejde. Finance na soukromých školách - je to různé - někde vydělávají, někde jsou rády, že poplatí to, na co nemají jako soukromé nárok... prostory, energie. Třeba i proto, aby tam mohlo chodit co nejširší spektrum dětí rodičů, kteří mají zájem. A i rodiče volí soukr. školu z různých důvodů... A taky se soukromé školy fakt hodně liší...
Ale jsou státní spádové, které nejsou tak malé, a přesto vyučují JINAK. Jedna je tu kousek - kapacitu má 90 žáků na prvním stupni. V těchto případech hodně závisí na zřizovateli.
|
Jahala. |
|
(13.11.2016 23:43:10) Proc jsi z te dokonale školy dala k tetě Jene? Já základ vidím v malém počtu děti. za malotridka o které jsem psala je v malé vísce kde lišky dávají dobrou noc. vesnice si školy vazi a dožije ji co to dá mají dvě učitelky a celkem 12 dětí kamoska ma ve třídě jednu tretacku a 4 pataky. i když jsou na jednu hodinu dvě přípravy tak právě jinak běží. Na každé dítě má čas se mi opravdu individuálně věnovat a to se prostě počítá.
|
Eržika. |
|
(14.11.2016 6:46:34) Jahalo, tu školu jsem psala jako příklad státní školy, kde mají ve třídě cca 25 dětí.
K tetě Jeně jsem dala dítě (mladší) protože teta Jena má druhý stupeň.
|
|
|
Brunhilda |
|
(14.11.2016 7:07:35) Eržiko, taky tě chápu. Já bych si strašně přála, aby to fungovalo všude JINAK. Ale fakt to není jednoduché a nejsou to jen výmluvy. Např. kompletně přeorganizovat velkou školu, která je zajetá ve starých kolejích a je tam jen pár nadšenců a ostatní o změny nestojí, fakt není snadné. I kdyby se tam dostal nějaký velmi aktivní ředitel, musel by tři čtvrtiny učitelského sboru vyměnit, a to taky není snadné. A děti, které jsou zvyklé na nějaký způsob výuky, najednou na druhém stupni nepřemotivuješ (některé ano, ale některé opravdu ne).
Docela by bylo zajímavý udělat takový pokus - přesunout třídu - třeba sedmáky, osmáky - na nějakou alternativu a třeba rok je pozorovat, co by to udělalo.
No a navíc by se musela komplet změnit příprava nových učitelů na VŠ.
Já neříkám, že to nejde, jen že to vůbec není jednoduchý. Taky bych šla radši na jinou školu, měla jsem i nabídku, ale musela bych mít auto, abych mohla dojíždět.
|
Brunhilda |
|
(14.11.2016 7:20:36) Jo, jinak my tu máme taky školu, která je trochu jiná. Není to nějak obří rozdíl, ale stačí. Je velká, přes 500 žáků. Ale přerod byl takový, že to začalo v malé jednostupňovce, kde byly zapálené učitelky, které hledaly nové způsoby učení. Zavedly slovní hodnocení, učily čtení genetickou metodou, zaváděly metody kritického myšlení,.. Škola se stala vyhlášenou a vyhledávanou, pak prostory nestačily a nakonec se podařilo najít školu, do které se celý první stupeň mohl přesunout. Na druhém stupni se normálně známkuje, probíhá to tam víceméně normálně, jen se dělá více projektů, děti se vedou k větší samostatnosti, atd. Jenže: funguje to tam taky proto, že je těžké se tam dostat a kromě spádových dětí se tam dostávaly hlavně děti právě motivovaných rodičů, kteří školu různě sponzorují. Je tedy výborně vybavená, nadstandartně oproti jiným školám v okolí a může si například dovolit posílat učitelky na další a další školení a semináře.
No a vedle té původní jednostupňovky tu funguje ještě jiná jednostupňovka, ve které bylo také pár zapálených učitelek, které se inspirovaly tou výše uvedenou. Spoustu metod začaly používat taky, ale protože není nijak snadné sehnat jen tak lehce učitelky prvního stupně a ještě k tomu aby byly ochotné věnovat čas studiu nových metod, chození na školení a na každotýdenní porady (za stejné peníze, které mají v jiné škole za méně práce), tak se to tam postupně začíná vracet do starých kolejí.
|
|
Eržika. |
|
(14.11.2016 8:49:48) Brunhildo, určitě to není jednoduché. A spousta rodičů to neřeší - chce mít známky v žákajdě a klid, my jsme to přežily, oni to taky přežijí...
Ale zase je čím dál tím víc rodičů a škol, kterým toto nestačí.
Jak je dítko na druhém stupni, tak tam většina dětí přecházela z "běžných" škol (mé je výjimka). Jsou vděčné, že tam mohou být... a škola je baví.
|
|
Monty |
|
(14.11.2016 9:49:27) Eržiko, jenže právě ty známky rodiče chtějí proto, že je takhle blbě nastavený celý systém. Kdyby se na nich nebazírovalo a nepřikládala se jim váha, kterou reálně ani nemají, pochybuji, že by je tolik rodičů řešilo.
|
Eržika. |
|
(14.11.2016 9:59:20) A učitelé je v tom utvrzují. Na druhostupňovém rodičáku každý učitel důležitě otevřel notýsek, a po sdělení jména žáka přečetl příslušný řádek přehledu. A nabádal mě, že se má dítě doma připravovat.
|
Monty |
|
(14.11.2016 10:07:50) Eržiko, u nás to sice takhle na rodičáku nevypadá a řekla bych, že většina učitelů na druhém stupni je v pohodě, ale zas mám trochu pocit, že používají známky jako motivaci a nedochází jim, že to každý žák vnímá jinak. Na každého to prostě neplatí a místo motivace to může vnímat jako "nefér přístup" a místo aby se snažit začal, tak se na to vybodne.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brunhilda |
|
(13.11.2016 22:43:50) V jaké státní škole to lze? Kolik tříd, kolik žáků v nich, kolik učitelů? Abych si udělala představu, co je možné. A jde mi o druhý stupeň, kde se střídá více učitelů v jedné třídě.
|
|
|
Jahala. |
|
(13.11.2016 22:33:01) Všechny školy kde to jde mají jednu specifickou společnou věc a to 6 - 12 dětí na pedagoga. jenže to je vážně jiný příběh. Mám kamosku v malotridce když je nejhůř a ma všechny děti spojené (na vychovy) ma ji 12. Co s dětmi zvládne a co zvládnou ty děti je úžasně, ale je to úplně jiný příběh. To je prostě úplně jiná práce
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 22:42:29) Jahalo, mé děti chodily na první stupeň, kde to šlo - a dětí tam bylo do 27, včetně integrovaných, ve věkově smíšené třídě....
|
Brunhilda |
|
(13.11.2016 22:47:57) Tak to jo, první stupeň si představit dovedu. Moje děti sice nechodily do věkově smíšené třídy, ale měly vyučování v blocích a tím, že celou třídu učí jeden učitel, se dá spousta věcí udělat jinak a provázat jednotlivé předměty. A když není zvonění, může učitel postupovat podle toho, jak se to hodí. Mně by se taky líbilo, kdybych mohla pokračovat v hodině, která žáky baví a zrovna začaly chápat princip toho, co jsem jim chtěla sdělit, takže by se hodilo procvičovat, aby se jim pravidlo zafixovalo. Jenže zvonění je zvonění, další učitel musí začít svou hodinu včas.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(13.11.2016 19:58:41) Právě - na CERMAT stejně nepřipraví. A ostaní součásti přijímaček - hodnocení dle známek - jsou dle mě zcela scestné - vůbec nepočítají s rozdílným hodnocením a nároky základek a berou minimálně v úvahu další kritéria.
|
|
Monty |
|
(13.11.2016 20:08:28) Eržiko, jj, s tím souhlasím - známky by u přijímaček neměly hrát žádnou roli. Tohle mi na našem školství přijde fakt hodně na palici. A očividně ani není žádná snaha to změnit, pokud se nemýlím.
|
|
|