Mirek_ |
|
(11.5.2016 21:40:06) Náboženství naplňuje některé lidské potřeby (cítit se bezpečněji, patřit do nějaké skupiny, mít nějakou ucelenou představu o životě a jeho smyslu, být milován apod.) a čím více/méně lidí si ty potřeby dokáže naplnit jiným způsobem, tím více budou náboženství slábnout/sílit, alespoň co do počtu vyznavačů. Teď sice v Evropě náboženský život slábne, ale to se může změnit.
|
libik |
|
(11.5.2016 23:18:35) To si řek pěkně o těch potřebách..
|
|
wer |
|
(12.5.2016 6:38:17) Nechápete že člověk prostě jen uvěří. Prostě věřím v Boha, vím to a nemůžu jinak, i když mi víra trochu komplikuje život.
To není jen naplnění nějakých potřeb, díra v životě, která by šla zaplácnout jinak, fakt ne.
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 9:21:53) Já zase věřím, že živé organismy nedělají nic jiného, než že naplňují svoje potřeby.
Sice ti víra trochu komplikuje život, ale nepíšeš o tom že ti ho trochu (nebo možná dost) zjednodušuje. Tj. naplňuje některé tvé potřeby, které bys jinak musela naplňovat složitěji.
|
wer |
|
(12.5.2016 10:26:38) Ne, to je opravdu nepochopení. Jako třeba bych toužila po jahodách, a velmi složité získávala bonbóny s jahodovou příchutí, které mou touhu uspokojí. Jenže víra mi dá skutečné jahody. A pak už nikdy nebudu chtít bonbóny s jahodovou příchutí, ať složitě nebo jednoduše získané.
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 10:29:54) wer, to je hezký příměr. Napadá mě, na kolika takových (velmi pohodlně dostupných) náhražkách náš současný život stojí.
|
|
susu. |
|
(12.5.2016 10:34:25) wer, já to vidím opačně. Lidi velmi složitě získají bonbony s jahodovou příchutí (víru) a v přesvědčení, že mají to nejúžasnější, co mohli získat, zcela ustrnou a po žádných jahodách už nepátrají.
|
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 10:57:05) Já věřím tomu, že "skutečné" jsou jenom ty potřeby. Pokud bys měla potřebu jahodové chuti, tak je více způsobů, jak ji naplnit, a některému dáš (zatím) přednost.
Nicméně - umíš zformulovat, jaká je ta tvoje potřeba, která by bez náboženství nemohla být naplněna? Mě napadá třeba touha žít věčně nebo nepřijít o své vztahy. Tyhle touhy asi - bez víry v posmrtný život a shledání s blízkými v něm - naplníš těžko. Ale dá se žít i s nenaplněnou touhou. Pro někoho bude takové žití těžší než uvěřit v posmrtný život, pro mě je (zatím) lehčí.
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 11:19:26) Mirku, redukováno na touhu žít věčně a setkat se s blízkými to zní poněkud dětinsky. Co třeba touha hledat, co je za oponou lidského života, jaký je smysl naší existence, jak nejlépe fungovat ve vztahu k sobě, druhým lidem a světu, aby se člověk cítil šťastný a naplněný (a nejen on, ale i lidé kolem něj), touha hledat vyší řád ... To jsou odvěké lidské potřeby, někým pociťované více a někým méně, a nějaká forma víry a náboženství je odvěká lidská odpověď na tyto potřeby.
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 11:32:16) Anett+2,
odpověď to je. Jedna z mnoha. Abych využil slova wer, je to "naplnění nějakých potřeb, díry v životě, která by šla zaplácnout jinak". wer si jiné zaplácnutí představit neumí, já ano. A nebo spokojený život s částečně naplněnými potřebami.
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 11:52:45) "wer si jiné zaplácnutí představit neumí, já ano"
Nastíníš, jaké "zaplácnutí" duchovních potřeb člověka si umíš představit, vedle víry a náboženství ?
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 12:01:56) Anett+2, které konkrétní duchovní potřeby? Nebo jak definuješ duchovní potřeby?
Z těch výše uvedených třeba potřebu smyslu můžeš nalňovat tak, že si uvědomuješ svůj přínos a svoje místo v nějakém společenství. Jinak kromě zaplácnutí se dá žít i s nezaplácnutou potřebou, viz zdejší diskuse o sexu.
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 12:04:36) mirku,
a taky je dobrý počítat s tím, že spousta lidí tu potřebu prostě NEMÁ.
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 12:18:18) Jasně Kudlo, asexuálové nemají vůbec potřebu sexu a různí jedinci ji mají různě silnou. A tak to bude i s dalšími potřebami.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 12:25:36) "že si uvědomuješ svůj přínos a svoje místo v nějakém společenství."
To mně osobně tedy potřebu transcendence neuspokojí. Pro uspokojení pocitu užitečnosti a sounáležitosti je to dobré, to ano, ale duchovní přesah nikde
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 12:28:02) Co je to duchovní přesah?
Mácha přesahuje duchovně, protože si jeho Máj čteme dodnes?
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 12:31:44) Mácha? O Máchově duchovním přínosu nic nevím, ten se zabýval romantickým uměním a romantickými dobrodružstvími, pokud vím Obojím se docela proslavil, umění mu i dost šlo, jestli mu tak dobře šla i ta láska, to netuším
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 12:35:31) Co je to duchovní přesah?
(Teď se ptám opakovaně jako Malý princ. Exupery má duchovní přesah?)
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 12:37:43) Já se přidávám k dotazu - co je to vlastně ten duchovní přesah?
(A nevím, jestli jakákoli sebelepší knížka může něco takového mít? Spíš o tom pochybuji.)
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 12:51:25) Ještě jsi nedefinovala, co je to ten duchovní přesah.
Pokud platí to, co říkala Anett "Duchovní přesah je to, co jde nad naši pozemskou materiální zkušenost. To, co hledáme tam, kde přestávají stačit naše smysly.", tak jak to může mít knížka, kterou napsal zase jen pozemskej člověk?
|
Kafe |
|
(12.5.2016 12:54:40) Kudlo - vědomí, že nás něco přesahuje.
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 12:58:07) Kudlo, ale pozemský člověk může VĚŘIT, že existuje něco, co přesahuje jeho pozemskou materiální zkušenost a co nedokáže plně poznat prostřednictvím svých smyslů. A může o tom přemýšlet, může o tom psát knihy, točit filmy nebo skládat hudbu. Konkrétně hudba s duchovním přesahem podle mě vznikla mnohá a naprosto geniální.
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 13:10:33) Tak VĚŘIT můžu lecčemus, třeba na spiritismus, ale je to taky duchovní přesah?
Navíc ta hudba má svý zákonitosti a ač je geniální, tak "duchovní přesah" bych tomu neříkala.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 12:54:33) Tak čte-li člověk třeba jen kuchařky a červenou knihovnu, může nabýt dojmu, že knihy duchovní přesah nenabízejí
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 12:57:50) Anett,
zdá se mi to, nebo tam cítím tu povýšenost?
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 12:59:29) Kudlo, nezdá, je to nepokrytě hnusný ironický rýpanec, protože jsem jen slabý člověk, který občas neodolá pokušení
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 13:06:33) Anett,
pak já nemohu odolat pokušení a sdělit, že to považuji za hloupé a nemístné.
Uvěřit ještě neznamená, že dotyčný pozřel Šalamouna nebo kteroukoli jeho část.
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 13:12:17) Kudlo, souhlasím, že posměšné vtipkování může být hloupé a nemístné. Ale s tím pozřením Šalamounových tentononc se pleteš, tím se tu myslím nikdo neprezentuje, já určitě ne a jestli ti to tak připadá, je to klamná interpretace.
|
|
|
|
|
|
|
Kafe |
|
(12.5.2016 12:55:43) Samozřejmě, že spousta knih i filmů mají duchovní přesah. To je obvykle dělá zajímavějšími.
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 12:59:26) No, ale to, že něco přesahuje mou osobní zkušenost, je vcelku snadný (jsem člověk omezenej svýma schopnostma a možnostma a nemůžu pojmout všechno), a dobrou knížku s takovýmto "přesahem" je schopen pojmout i člověk totálně nevěřící.
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 13:07:35) "dobrou knížku s takovýmto "přesahem" je schopen pojmout i člověk totálně nevěřící."
Jistěže může být schopen ji pojmout. Ale nemusí se se vším ztotožnit. A také myslím, že některé hodně spirituálně zaměřené knihy by člověka, kterému takové myšlení není blízké, nebavily číst, protože mu to prostě nebude nic říkat.
|
Kafe |
|
(12.5.2016 13:11:44) Anett - půjčila jsem kamarádovi-nevěřícímu knihu a říkám: "Je tam i spirituálno, to se mi na tom nejvíc líbí." On, po přečtení: "Až na to spirituálno dost dobrý."
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 13:14:59) Liško, jasně, někoho tyto věci zajímají a někoho vůbec, někomu je to naopak protivné. A v knihách je to často mixované tak, aby je mohli různí lidé číst různě, přesně jak popisuješ
|
|
|
susu. |
|
(12.5.2016 13:12:45) "A také myslím, že některé hodně spirituálně zaměřené knihy by člověka, kterému takové myšlení není blízké, nebavily číst, protože mu to prostě nebude nic říkat."
a) to nejspíš opravdu nebudou b) ono je děsivá sranda číst spiritulání spisy různých nábožensví a pak třeba jejich křesťanské kritiky. A to "děsivá" je míněno vážně, protože je to děsivé. c) pravdy se v ani jednom nedohledáš
|
susu. |
|
(12.5.2016 13:34:35) Tady je příklad, mě osobně z takovýchto úvah mrazí.
http://apostolskacirkev.cz/ostatni-nabozenstvi/joga-versus-krestanstvi
Nebezpečí v józe 1. Jóga vede člověka k tomu, aby se zabýval sám sebou. Neslouží druhým, ale zaměstnává se sebepoznáním, rozvíjením seberealizace, sebeuspokojováním. Vše začíná u sebe. Takto může být charakterizována praxe jógy - buduje se ego. Hinduismus nikdy nenaučí člověka milosrdenství. To dokáže jen evangelium. Boží slovo říká: „Soustředění na sebe je Bohu nepřátelské, neboť se nechce ani nemůže podřídit Božímu zákonu." (Ř 8,7) 2. Jóga vede ku zbožštění člověka. Vede k iluzím o tom, že člověk je ve své podstatě dobrý a má v sobě božskou jiskru, kterou je třeba pouze roznítit, aby dosáhl dokonalosti. Osobní Bůh zjevený v Bibli nikdy neuznává člověka jako Boha nebo součást Boha. Prorok Izajáš vyjadřuje Jahveho jedinečný nárok na osobní božství: „Toto praví Hospodin, stvořitel nebe... Já jsem Hospodin a jiného Boha není. Bůh spravedlivý a Spasitel není mimo mne." (Iz 45,18-21) 3. Jóga vypůsobuje destrukci vlivem hříchu. Jóga zaměstnává naši mysl myšlenkami, že naše základní potřeba je spíše fyzická a mentální než morální, a to je zkáza. Popírá existenci hříchu. Je to však hřích, který nás odděluje od svatého Boha a to jóga neřeší. 4. Jóga povzbuzuje přesvědčení, že spasení je ze skutků. Jóga je systém sebespasení. Nese charakteristiky všech světových náboženství. Říká, co má člověk dělat, aby spasil sám sebe. Nemůžeme se spasit skrze cviky, jsme spaseni skrze Pána Ježíše Krista. „Milostí tedy spaseni jste skrze víru." (Ef 2,8) 5. Jóga vede k otevření se temným silám. Bůh nám dal intelekt a řekl, miluj mne celou myslí. Nikde v Bibli není napsáno, abychom vyprázdnili svou mysl, protože toto udělat je jednou z nejvíce nebezpečných věcí. Je nám řečeno, abychom ji raději naplnili - to je velice důležité! Ježíš říká podobenství o muži, který vyprázdnil svůj život, mysl a srdce. Byl tam duch, který čekal, aby mohl vstoupit a způsobit chaos. Když prostě otevřeš svou mysl duchu tohoto světa, pak ji otevíráš přímo satanu - protože on je bohem tohoto světa. Je mnoho duchů, kteří se rozhlížejí po lidech, kteří mají prázdnou mysl a jsou otevření jakémukoliv vlivu, který přichází. Z toho hlediska jóga v mnoha případech hraničí a dokonce se i prolíná se spiritismem a okultismem. 6. Konečným cílem Jógy je vymazání individuality člověka. Protože tento druh mysticismu vůbec nevěří v hodnotu jedince, není to shoda okolností, že pochází z náboženství, které věří v reinkarnaci, skrze kterou nepřicházíte na svět jako ta sama osobnost, ale jako někdo jiný. Na základě tohoto pozadí nemá charakter individuality věčnou hodnotu. Bible nám říká, že já mám stále stejnou hodnotu. Většina východní mystiky může být znázorněna jako sklenice vody. Sklenice je tvé tělo, voda je tvůj duch. Konečný cíl je, že bys měl být vylit do oceánu, kde v něm budeš ztracen. Je to jeden z nejstrašnějších cílů na konci té cesty - vymazání jednotlivce. Má-li se duch člověka zcela rozplynout v univerzálním duchu tohoto světa - Brahma, pak je to v úplném protikladu k evangeliu Ježíše Krista. Je to naprosto nekřesťanská věc. 7. Jóga zavádí na scestí. Je velmi smutné, že některé hinduistické a orientální praktiky jsou v současné době přebírány křesťany, aby údajně obohatily křesťanství. Měli bychom být velmi opatrní při přijímání všech „novinek" a vše pečlivě zkoumat pomocí Božího slova, abychom nebyli svedeni. Tomu, kdo by se dal cestou jógy se začne stírat rozdíl mezi pohledem jógy a biblickým pohledem křesťanů. Jeho osobní vztah k Bohu, ke Kristu bude narušen, stejně jako bude popřena závažnost Kristovy oběti, přinášející odpuštění hříchů a možnost nového života s Ježíšem, důvěra ve vedení a působení Ducha svatého, jednoznačná závažnost Písma svatého. Indičtí učitelé se mnohdy pochvalně zmíní o Kristu (kladně přijímaný Kristus jako věčné Slovo, Bůh jako „ten, který je", „Bůh je láska" atd. Tyto zmínky jej však jen zasadí do kontextu jógy, aby prokázaly její pravdivost.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.5.2016 13:35:07) co konkrétně tě na tom mrazí?
|
susu. |
|
(12.5.2016 13:40:48) a)Jógou jsem se také zabývala, a většina toho, co tam o ní tvrdí jsou blbosti, manipulace, vyhrožování, nepřesnosti... dala by se rozebírat jedna každá věta. Je to děsivý text a ještě víc mě děsí, že ty to tam nevidíš.
b)Ty máš pocit, že ten text je tolerantní? Že případným vyznavačům jógy dává stejné místo jako "správným věřícím" nebo z nich dělá pomalu strašáky? nebezpečné exitence, se kterými nejlépe ani nemluvit, protože co kdyby tě nakazili nebo ti duchovně ublížili?
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.5.2016 13:37:03) a teda bylo by fér uvést, že ten článek (delší, než cos zkopírovala), napsali manželé, kteří "se dlouhou dobu (15 let) zabývali jógou, a to nejen jako cvičenci, ale i jako cvičitelé. Naše první kontakty s ní se datují do roku 1969." Takže nepíší nějak teoreticky, ale z nějaké svojí zkušenosti, ke které došli.
|
susu. |
|
(12.5.2016 13:45:20) Ráchel, proto je tam ten odkaz. Překopírovala jsem jen ten závěr. A ano, po vymymtí mozku se dojde k mnoha překvapivým závěrům.
Viděla jsem totéž v mnoha variacích - kdo četl, najednou nečte, kdo tancoval, netancuje, kdo cvičil necvičí, kdo jógoval, nejóguje,.... vždycky se pečlivě sepíšou důvody, proč je to špatně z náboženského hlediska. Roky se tomu věnovali a bylo to dobré, uvěřili a je to špatné. Nebo jen vymytý mozek?
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 14:10:01) susu,
přesně tak to vnímám taky.
Tohle bývají exaltovaní lidi, kteří téměř fanaticky uvěří něčemu, aby to za pár let stejně fanaticky zavrhli pro něco jiného.
|
susu. |
|
(12.5.2016 14:17:39) Já , když byla ta Kuřimská kauza, tak jsem koukla i na stránky toho hnutí grálu, či čehoto, občas ta apoštolská církev, ta je "velmi výživná", ještírkovci taky,.. Člověku nad tím zůstává rozum stát, co jsou někteří shcopní vydávat za jedinou pravdu a že jim to vůbec někdo věří.
|
susu. |
|
(12.5.2016 14:23:54) K přemýšlení pro vás. Já nevím, co si myslet, dochází mi fantazie a musím odejít.
http://odkrytepravdy.cz/amulet-talisman/
Klasická kletba vzniká, když někdo vtiskne do ruky někomu amulet se slovy: „dokud ho budeš nosit, nic zlého se ti nestane“. Vcelku stejné, jako by řekl: „ať se ti něco zlého stane, až ho zrovna nebudeš mít“. Něco co vypadá tak nevinně je ve skutečnosti ošklivou kletbou, a velmi záleží, zda dotyčný obdarovaný věří v moc toho předmětu. Kdo totiž nezná pravdu a věří lži a klamu okultních nauk, ten je vždy v nebezpečí. Kdokoliv věří lhářům, je přeci vždy ovládán.
Držitel amuletu se buď označuje ve své poslušnosti k démonu, kterému byl amulet zasvěcen, nebo přijímá zlou kletbu, která byla při předávání předmětu vyslovena. Tato kletba může znít jako DOBŘE MÍNĚNÉ PŘÁNÍ, pozor ale na to, jaké věci se při předávání amuletu, talismanu pronáší. Velmi nebezpečné je takové formulaci věřit.
Mezi amulety zasvěcení démonu samozřejmě patří veškeré předměty Mariánského kultu a křížky s ukřižovaným Kristem, náramky přátelství, růžence a spousta dalších na první pohled i třeba velmi „nenápadných“ předmětů.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(12.5.2016 14:29:32) Jakékoli "odkryté pravdy", to je vždycky velká prča, myslím, že PB si to čte ve volnejch chvílích na způsob Dikobrazu
Pro mě jakýkoli amulety, věštění, talismany a uctívání věcí je modloslužba. Na druhou stranu spatřování modloslužby v náramku přátelství nebo v dárku pro štěstí je zase takový to hysterický spatřování čertů na každým rohu.
PB nám dal rozum, není od věci ho přiměřeně používat.
|
susu | •
|
(13.5.2016 7:08:06) "PB nám dal rozum, není od věci ho přiměřeně používat."
Kopřivo, kéž by se tím všichni řídili. Nemusela bych být takový skeptik.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 14:35:31) susu, jestli si děláš o víře a náboženství obrázek na základě četby webových stránek Hnutí grálu, tak už se vůbec nedivím tvé skepsi
|
susu | •
|
(13.5.2016 7:02:53) Annet, nejenom na základě stránek hnutí grálu, ale dost to dotváří celkový obrázek.
Přiznám se, že jsem doufala, že ten odkaz si prohlídnete víc, já už spěchala, tak jsem sem dala jen ten odkaz na amukety, ale ono to bylo celkově husté.
Horší je, když člověk jde kolem vývěsky KC a oni tam píšou totéž v bleděmodrém.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.5.2016 16:34:52) co jsou to ještírkovci???
|
sovice |
|
(12.5.2016 16:38:04) Aštar Šeran. V rámci slušného vychování napíšu s prominutím - magoři.
|
sovice |
|
(12.5.2016 16:38:56) Teda já je mám ve škatulce, kterou kdosi označil "náboženští mašíblové"
|
|
tante | •
|
(12.5.2016 16:49:38) Aštar Šeran hlavně nikoho nezajímá. Jako vtip už je starej.
|
sovice |
|
(12.5.2016 16:55:43) Nicméně z jejich stránek stále oči přecházejí! Vždycky utrpím vesmírný šok, když omylem zabloudím...
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.5.2016 17:04:12) jo Vesmírní lidé? ti byli povedení
|
|
|
susu | •
|
(13.5.2016 7:05:36) Jojo Aštar Šeran, já mu někdy nemůžu přijít na jméno, tak používám pracovní název ještírkovci.
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.5.2016 16:31:32) proč po vymytí mozku prosím tě? tohle zas připadá dost povýšené mně - někdo došel k jinému závěru, než máš ty = má vymytý mozek?
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(12.5.2016 13:43:03) No konkrétně tohle mi přijde hodně upjatý. Znám třeba katolíky, kteří v duchovních praktikách východních nauk našli významný obohacení vlastního duchovního života. A pochopitelně znám katolíky i evangelíky, co jógu cvičej.
Za sebe bych doporučila ten kopyrajt na Pána Boha zas tak nežrat. Všichni se prostě snažíme se k Němu přiblížit, a všem nám to více méně spíš nejde než jde
Jinak přesah konkrétně já (nésu žádné teolog) chápu trochu jinak, než tu bylo řečeno. Kniha nebo hudba nebo umění obecně se samozřejmě může vztahovat k tomu, co nás přesahuje, čili v tomhle smyslu se dá říct, že "má přesah". Ale jinak tím přesahem konkrétně myslím určitej rozměr reality, kterej dalece přesahuje to, co vnímáme smysly a chápeme rozumem. A případně kterej je zdrojem určitýho řádu a smyslu a s vodpuštěním lásky.
Jak pravil jeden chytrej pán - Si comprehendis, non est Deus. Neboli (abych nebyla jak kili, co tu hází latinu bez překladů) "jestli tomu rozumíš, tak to není Bůh". (Proto se o tom taky tak blbě mluví.)
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(12.5.2016 13:44:14) Jinak teda ještě upřesním - věřím tomu, že někdo dojde k tomu, že je mu jóga na překážku v křesťanské cestě. Věřím, chápu, rozumím, akceptuju.
|
susu. |
|
(12.5.2016 13:48:43) "Věřím tomu, že někdo dojde k tomu, že je mu jóga na překážku v křesťanské cestě. Věřím, chápu, rozumím, akceptuju."
Kopřivo, tohle bych také dokázala pochopit.
Vadí mi to jednoznačné vyjádření, že jóga je špatně. Vadí mi její ostouzení pro někoho jiného, kdo to tak nevidí. Vadí mi oficiální návod, co si myslet na stránkách dané církve. To je to předžvýkání.
|
Kafe |
|
(12.5.2016 13:57:54) susu - však o tom je toto téma. Možná se to předžvýkávání časem ztratí a s tím i potřeba náboženství (jako uceleného myšlenkového celku). Zůstane jen víra.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(12.5.2016 14:11:51) No, tady je jedna pojmová potíž. Někdo používá slovo náboženství ve smyslu "nauka + instituce", a dává to tak trochu do protikladu "víry" jakožto osobního vztahu k Bohu/Univerzální síle/Něčemu...
Ale jestli si dobře vzpomínám, teologie a religionistika pracuje spíš s tím, že náboženství zahrnuje i tu osobní stránku víry, která vychází z nějakých myšlenkových základů určitého duchovního směru (třeba takové klasické východisko osobní víry je, že je jeden Bůh a že stojí mimo tento svět).
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(12.5.2016 16:28:40) Já rozumím i tomu, že dojde k tomu, že to je "jiného ducha" těch, kteří k tomuto došli, není tedy zrovna málo. Pokud člověk věří v to, že existuje duchovní svět, tak většinou také věří tomu, že ne vše, co je duchovní, je dobré - ale že existuje také "temná strana síly".
|
Mirek_ |
|
(13.5.2016 16:32:46) "temná strana"
Tohle bipolární vidění vnímám jako negativum křesťanství a jiných náboženství. Podobně "je jen jediná správná cesta - a to ta moje".
Čili abych relativizoval ještě víc, nějaký jev je temný jen pro někoho a jen někdy. A to ještě jen částečně, protože nějaká činnost (např. ta jóga) může nějakou jedincovu potřebu naplňovat a jinou mařit.
|
Kudla2 |
|
(13.5.2016 16:36:56) To s tou "temnou stranou" taky nechápu, respektive chápala bych, kdyby tou "temnou stranou" bylo míněno, že ten člověk začne třeba krást nebo vraždit, ale jak může "otvírat dveře temný straně" JÓGA (tj. cvičení, možná trochu meditace, který nenabádá ani ke zločinnosti, ani k porušování morálky)?
Je tady nějakej věřící, kterej by to dokázal uspokojivě vysvětlit?
|
|
|
Kafe |
|
(13.5.2016 18:19:14) Chápu, co některým křesťanům na józe vadí, ale řekla bych, že dost přehánějí.
|
Kudla2 |
|
(13.5.2016 19:50:42) A co jim na ní vadí?
Jako že je to jinej systém?
Ale proč?
|
Kafe |
|
(13.5.2016 19:56:01) Vadí jim zaměření na sebe sama, na člověka. Mají pocit, že je to určité zbožštění člověka na úkor Boha. Prostě konkurenční metoda.
|
Kudla2 |
|
(13.5.2016 23:23:20) No jo, ale přeci víra nevyžaduje, aby se ten člověk úplně vzdal sám sebe?
Navíc pokud je pevná, tak jak ji může ohrozit seznámení se s jiným způsobem myšlení?
|
|
Mirek_ |
|
(14.5.2016 22:28:31) Tak vzhledem k tomu, že zaměření na sebe sama přikazuje svým následovníkům sám guru JK, tak by jim to zaměření na sebe sama vadit nemuselo.
Matouš 22 (http://biblenet.cz/b/Matt/22#v36) 36„Mistře, které přikázání je v zákoně největší?“ 37On mu řekl: „‚Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ 38To je největší a první přikázání. 39Druhé je mu podobné: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe.‘
Protahovat svoje svaly v jógových pozicích chápu jako projev lásky k sobě.
|
Kudla2 |
|
(14.5.2016 22:38:00) Přesně to jsem si říkala.
Že tím, že se člověk přiměřeně stará sám o sebe, přece žádnej hřích nepáchá ani sám sebe nezbožˇšťuje ani jinej podobnej nesmysl.
|
|
|
Kudla2 |
|
(14.5.2016 22:39:34) a odůvodnila to nějak?
Mně to přijde totálně cáklý, břišní tance tančej normální ženský, třeba i starší, není v tom nic necudnýho, některý ani to břicho přitom myslím neukazujou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 14:00:28) "jestli tomu rozumíš, tak to není Bůh"
Ano
A k tomu umění, já to vnímám tak, že člověk do uměleckého díla svůj vztah k tomu nepoznanému vkládá a zprostředkovává ho druhým.
|
|
|
Kafe |
|
(12.5.2016 13:45:07) susu - já třeba ten text o józe považuju jen za jiný úhel pohledu, který si s určitým zájmem přečtu, možná se o něm i zamyslím, ale pravděpodobně mě nijak neovlivní.
|
susu. |
|
(12.5.2016 13:49:39) Liško, to je OK. Ehmm, většina členů apoštolské církve to asi bude vidět jinak a ovlivní je to.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tante | •
|
(12.5.2016 16:33:27) "Duchovní přesah", což je pojem dosti vágní, protože z principu nejde definovat věděckým způsobem, má umění, příroda, láska, vhled do nějaké problematiky nebo pro někoho třeba pohled na jedoucí lokomotivu....skládání uhlí..různé věci. On to totiž není ani tak přesah, ale spojení. Většinou to mají lidi tak, že trvá chvíli. Někdo to nikdy nezažil, čehož nejzkratkovitjší zpracování je interpretace, že to tím pádem neexistuje. S církvemi to nijak zvlášť nesouvisí, protože ty neposkytují duchovní prožitky nijak extenzivněji, než ostatní svět.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(12.5.2016 12:43:46) Duchovní přesah je to, co jde nad naši pozemskou materiální zkušenost. To, co hledáme tam, kde přestávají stačit naše smysly. Exupéryho jsem nečetla, ale tuším, že se u něj téma spirituality objevuje.
|
Mirek_ |
|
(12.5.2016 12:54:46) Díky za definici. Mě (zatím) stačí ty smysly...
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(12.5.2016 12:32:37) no a co je to tedy ta potřeba přesahu/transcendence?
|
|
susu. |
|
(12.5.2016 12:52:50) Zase,... pokud někdo není věřící, tak mu nutně musí stačit materiálno.
|
|
|
|
|
|