Ornelka |
|
(13.1.2016 18:25:14) Volně navazuji na včerejší diskusi o adoptivních babičkách a její odměně. Zazněl tam názor, že adoptivní babička dostane po tu dobu, co tam bude peníze (což zrovna v tomto projektu adoptivních babiček je 50 kč za hodinu) a blízkost a city a energii dítěte.
Od včerejška nad tím přemýšlím. Chápu co je to blízkost a city a chápu jak to asi bylo míněno s tou energií dítěte. Otázka zní,je opravdu energie dítěte pro adoptivní babičku takový přínos? Je pro cizí adoptivní babičku přínos energie dítěte v období vzdoru? U období vzdoru si naopak myslím, že za toto by babička měla dostat zvláštní příplatek . Je pro babičku přínos vnímat energii sice šikovného a zvídavého děvčátka, ale takového, které chce neustálou pozornost?
Byla jsem toho svědkem nedávno v Globusu ve frontě na saláty. Holčička starší paní za mnou neustále něco vykládala a chtěla pozornost a odpovědi. A ta paní, s největší pravděpodobností vlastní babička, ji řekla" Adélko, prosím tě, mohla bys na chvilku tu svoji pusinku zavřít a jen tak se rozhlížet do obchodě, mně už dnes z těch tvých otázek opravdu bolí hlava". A Adélka "ale babičko, to neumím a babííí koukni tam, co říkáš na toho pána co veze v tom košíku krmení pro pejska? Jakého asi mají doma pejska? Co říkáš, zeptáme se toho pána jakého mají doma pejska?..." Upřímně, babičku jsem litovala. A dovedu si představit tu maminku, co je na svoji šikovnou a zvídavou a krásně mluvící holčičku pyšná a myslí si, že pro babičku je přínos vnímat energii tohoto dítěte. A ji zatím z toho bolí hlava.
Tím nechci zpochybňovat projekt adoptivních babiček. Jen jsem toho názoru, že každý by si měl předem vyjasnit co od tohoto projektu očekává, kolik je do toho ochotný vložit (ať už finančně nebo citově v tom smyslu, že tu náhradní babičku chci mít opravdu rád a přijmout ji za člena rodiny)a nemít nereálná očekávání, že pokud do babičky nechci dát ty svoje vlastní city, musí ji přece stačit těch 50 kč na hodinu a to že získá po tu dobu energii mého dítěte. Vlastně jsme zase u toho, že pojem babička je u tohoto projektu zavádějící. A k tomu jsem se dostat nechtěla , to se řešilo včera a dnes se to podruhé řešit nemusí. Opravdu mě dnes zajímá jen ten pojem energie dítěte. Skutečně si myslíte, že energie vašeho dítěte je něco tak moc, z čehož by si cizí paní měla sednout na zadek(v případě, že do ní nechcete investovat své city a máte za to, že jakmile cizí babičku nebudete potřebovat, klidně a bez výčitek se s ní rozloučíte) a měla by to brát jako přínos? Já si tedy nemyslím, že by cizí paní měla kvůli energii mé rodiny si sednout na zadek. Nebrala bych to jako hodnotu pro tuto paní a v případě, že bych s ní do budoucna nepočítala, raději bych ji slušněji za hlídání zaplatila finanční hotovostí, né myšlenkami, že její odměna je už energie mé rodiny, kterou může s námi v tuto chvíli sdílet.
|
Žžena |
|
(13.1.2016 18:34:02) Tak to jsi asi nepochopila situaci. Nejde o to, že z Tvého malého poděsa by si mělo širé okolí sednout úžasem na zadek. Jde o to, že jsou lidé, kteří s dětmi prostě rádi tráví čas (a pak jsou samozřejmě i lidé, kteří to mají naopak, takoví to ale zajisté nepůjdou dělat dobrovolně, ani za pade, ani za víc). Zkrátka někdy se stane, že se sejdou lidi, co si "sednou", z nich jeden je malej a druhej dříve narozenej, a ten kontakt může být oboustranně přínosný, i když nejsou pokrevně příbuzní, i když je to třeba dočasný.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 18:46:34) Žženo, já to pochopila přesně takto jak to píšeš, čili stejně jako ty, čili správně-pokud si tedy o svém názoru-který mám mimochodem i já-myslíš, že je to správný
Ono to o té energii bylo psáno v té souvislosti-pokud jsem tedy toto dobře pochopila-že stačí těch 50 kč a ta energie dítěte BEZ TOHO, aby bylo na tuto babičku mysleno i do budoucna. Samozřejmě naprosto chápu, že si musí ty dvě strany sednout a pak to babička může dělat s láskou a klidně i zadarmo a bude spokojená. Tomuto naprosto rozumím, sednout si navzájem a pak to dělat klidně s láskou i zadarmo a radovat se z roztomilosti adoptivních dětí. Toto opravdu může babičku nabíjet.
|
Žžena |
|
(13.1.2016 19:16:36) Jasmin, "adoptivní babička", kterou jsem měla jako dítě já, byla paní v důchodu žijící ve vícegeneračním domě s vlastní rodinou, a já jsem jí tak nějak "vyšla" do období. kdy doma zrovna nebyly žádné děti. Vnoučata měla dospělá na studiích, pravnoučata ještě nebyla na světě, asi jí chyběla dětská společnost. Znaly jsme se přes moji vlastní babičku, která se s ní přátelila, chodila k ní "na plk", a časem došlo na to, že jsem k té paní "na plk" chodila i já... sama. V předškolním věku. Mívala zavařený třešně (bělice, na to v životě nezapomenu), občas uvařila krupici, a povídaly jsme si. Občas přišel na návštěvu její soused (80+) a oba vykládali malé holce o tom, jaké to bylo, když oni byli dětmi. Hlídání to nebylo, měla jsem doma babičku vlastní. Ani nepotřebovala "najít rodinu", měla vlastní.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 19:22:32) No jo, tak to je sice krásné, ale jak píšeš, hlídání to nebylo. Takže to je zase o něčem jiném. Prostě paní když měla zrovna chuť, tak tě pozvala k sobě jako i jiní lidé zvou třeba sousedku a také to od ní nechtějí zaplatit.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 19:25:43) A navíc ti ještě vyprávěla o tom, jaké to bylo, když byla malá. Takže toto byla její radost a v tobě našla dobrou posluchačku. To je ale opravdu o něčem jiném a na téma"vzpomínky na milé sousedy našeho dětství".
|
Žžena |
|
(13.1.2016 19:27:47) Jasmin, to není o něčem jiném. To je přesně o tom, že prostě existují lidé, kteří stráví nějaký čas rádi i s nějakým ne-příbuzným dítětem. To je třeba ten "matroš" na adoptivní babičky.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 19:35:12) Byla jsi fajn dítě, co je klidné a umí poslouchat to, o čem staří lidé rádi povídají. A to je o svém dětství. Byla jsi zkrátka pro ni skvělou posluchačkou a to je i v dnešní době velice žádané.
|
Žžena |
|
(13.1.2016 19:47:06) Tak nepředpokládám, že by projekt náhradních babiček spočíval v tom, že jsou dotyčné nuceny za almužnu trávit čas s dětmi, které je se.ou.
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(13.1.2016 19:25:43) Jasmin, jde o to, že lidé, kteří rádi tráví čas s dětmi, nebo je to zrovna baví, třeba ten pojem "hlídání" nemají tak striktní, jako práci za odměnu xx Kč/hod., nebo předplacení služby péče ve vlastní nemohoucnosti.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 19:32:21) Jak píši jinde, paní v tobě našla dobrou posluchačku. Vy jste si byly přínosem navzájem. To byla její odměna. Zaměstnaní lidé by na její povídání neměli čas, kdežto ty ano. A že ti udělala krupičnou kašinebo dala misku třešní? To je přece normální, že hostitel hostu něco připraví. Je to i v etiketě o návštěvách. Hostitel připraví občerstvení a za to určuje program návštěvy. Takže hostitel za to pohoštění může povídat. Akorát je tedy dál v etiketě, že by svého hosta neměl nudit . A pokud tebe nenudila, je to vše naprosto vpořádku. Ale s tím projektem náhradní babičky s požadavky od rodičů (co vše má pro dítě udělat, třeba ho vyzvednout ze školy, zavést do kroužku apod.)to opravdu nemá co dělat.
|
Žžena |
|
(13.1.2016 19:37:13) Jasmin, souvisí to s tím, jaký typ osoby tu náhradní babičku půjde asi dělat. Není to sen každýho a není to ani povinný.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 20:00:03) "souvisí to s tím, jaký typ osoby tu náhradní babičku půjde asi dělat. Není to sen každýho a není to ani povinný."
Tak jasně že to souvisí s typem babičky a že to není povinný. To nikdo nerozporuje. Jen jsem se ti snažila říct, že ani tvá "náhradní babička" by nemusela být ta vysněná adeptka na náhradní babičku, jakou by si lidé v dnešní době představovali. Nikde tě nevyzvedávala, nikam tě nevodila, nemusela snášet tvoji upovídanost atd.
Ty jsi byla naopak ideální adeptka na náhradní vnouče . Nemluvná,hodná klidná holčička, jen jsi ji poslouchala, chodila jsi k ní, kdy jí se to hodilo a kdy měla chuť povídat a chuť mít posluchače.
|
Žžena |
|
(13.1.2016 20:04:05) Tak v době, kdy jsem byla já malá, se vyzvedávání neprožívalo jako dnes. Vyzvedávalo se nejpozději ve školce, od první třídy děti absolvovaly cesty do/ze školy i do/z kroužků samy. V tomhle se u nás zvyklosti změnily dost zásadně.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 20:07:03) Ale ani to nikdo nezpochybňuje. Jen tuto dřívější babičku dáváš stále za vzor a důkaz, že takové paní i dnes existují. A já ti píši, že tato paní až takový vzor pro dnešní dobu a pro dnešní požadavky být nemusí.
|
Žžena |
|
(13.1.2016 20:09:11) "Stále za vzor a důkaz" ji fakt nedávám. Je to jeden konkrétní příklad (odpověď na otázku ze zadání tématu, tj. jak chápu dávání dětské energie cizího dítěte adoptivní babičce) zasazený do určitého kontextu.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 20:17:13) Dobře, tak jeden konkrétní případ, ať je to přesné. Nicméně to nic nemění na tom, že tento konkrétní případ také nemusí být vzor pro dnešní požadavky na náhradní babičky. To že ty jsi ji dělala milou společnost a pozornou posluchačku pro její vyprávění o jejím dětství neznamená, že by s láskou přijímala u sebe doma i třeba trochu hyperaktivní chlapečky, co by její vyprávění neposlouchali.
|
Žžena |
|
(13.1.2016 20:19:07) V tom ale nejsme v rozporu.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 20:25:39) tak to je pak o.k., že nejsme v rozporu
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(13.1.2016 20:37:41) "Nikde tě nevyzvedávala, nikam tě nevodila, nemusela snášet tvoji upovídanost atd..."
Jasmin, jenže naší generaci nikdo nevyzvedával a nikam nevodil, max. do školky.
|
Epepe |
|
(13.1.2016 20:49:43) Monty už z jeslí chodila sama domů...
|
Monty |
|
(13.1.2016 20:55:40) Umami, "max. do školky".
|
. . |
|
(13.1.2016 20:57:28) Monty, max. je maximálně? Tedy takový obvyklý průměr je doprovod do jeslí
|
Monty |
|
(13.1.2016 21:00:03) Slupko, já do jeslí nechodila, ale měla jsem za to, že tam děti vodili rodiče, než šli do práce a vyzvedávali si je, když šli z práce. Nejčastěji. Ze školky asi tak nějak podobně. Možná má někdo jinou zkušenost, ale v dobách mého dětství babičky na vyzvedávání a vodění kamkoli až tak moc potřeba nebyly, toť vše.
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 21:04:45) Tak to mě babička někdy ze školky vyzvedávala, heeeč
|
|
. . |
|
(13.1.2016 21:13:04) Monty, jen jsem tě upozorňovala, že dedukce Umami byla ok, a tvoje mrkání lehce mimo.
Co se týká doprovodu: ano, dříve se doprovázelo méně, a často to ve zlatých socialistických časech stíhali bezpřesčasoví rodiče. (staré zlaté časy uvádím bez nostalgie a touhy po návratu, jen jim přiznávám určité výhody, např. malé množství automobilů, zpráv o násilnících, přesčasů, možností jak trávit volný čas atd...).
|
Monty |
|
(13.1.2016 21:19:29) Slupko, "max. do školky" znamená, že se už nedoprovázelo do školy/nevyzvedávalo ze školy - tedy max. do školkového VĚKU.
|
. . |
|
(13.1.2016 21:32:40) Monty no dyť jo, maximálně do školkového věku. Takže když tento věk je na vodění někam maximum (řekněme věk 4 - 6 let), tak ten střed, kdy se vodilo nejvíc dětí někam, je někde koncem jeslí - asi tak 3 roky. A minimálně, aspoň, se vodilo první rok jeslí. (pokud do nich dítě chodilo, samozřejmě)
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(13.1.2016 22:06:13) Já jsem starší a do školy mě vodili a z družiny vyzvedávali určitě do třetí třídy.
|
Lída+4 |
|
(14.1.2016 21:49:51) Hm, nás vodili (a to jen přes první přechod, ten byl hnusnej) někdy do doby krátce po začátku bráchovy první a mý druhý třídy. Od toho přechodu jsme chodili dál sami, cestou zpátky nás vyzvedávali taky na tý druhý straně ulice. Pak na křižovatce instalovali semafory a my jsme od té doby chodili sami. Naprostá většina spolužáků ale chodila sama už krátce po začátku první třídy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ornelka |
|
(13.1.2016 20:50:22) Monty, to už jsme si se Žženou dávno vykomunikovaly to přicházíš s křížkem po funusu. Ale jinak
|
|
Maťa. |
|
(14.1.2016 21:30:43) Monty, mňa vodili. Také ségru. Tak do tretej triedy v škole.
A to sme mali školu a školku za rohom a naši pracovali tiež za rohom.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fren |
|
(13.1.2016 18:38:03) myslím,že je jen mizivé procento rodin, keré by tuto hlídací paní jako babičku bez problémů a rádi vstřebaly jaksi mezi sebe a totéž ovšem musí chtít i ta "babička" no a pak si musí obě dvě tyto rodiny a všichni dohromady jaksi lidsky sednout; a moc dobře víme,že je stím problém kkolikrát mezi vl.krví,ne tak s cizími lidmi,kdy mívá jedna nebo druhá strana nereálná očekávání.
vstřebávat blízkost a city a energii dítěte: mě to jednoznačně asociuje jen vlastní zdůvodnění si takto rodičů,že si nechají hlídat dítěte vyčůraně za almužnu.
A dle vzorků chování našich rodičů,socialistických sobeckých odchovanců, si stejně myslím,že takových babiček za pajcku bude minimum,dnes i 60letí už zvládají net,takže mají možnosti jak komunikovat se světem,získávat informace,pak hodně seniorů jde občas s turisty na akce a prostě se mi nechce věřit,že by se tak našlo hodně těch,kteří vlastně zadarmo na sebe budou brát odpovědnost za cizí dítě a kteří takto vůbec ještě chtějí kompenzovat svou samotu.
|
Kudla2 |
|
(13.1.2016 18:41:28) "vstřebávat blízkost a city a energii dítěte: mě to jednoznačně asociuje jen vlastní zdůvodnění si takto rodičů,že si nechají hlídat dítěte vyčůraně za almužnu."
Mně taky, a myslím na to, co říkala libik - že ten starý člověk by mohl být tak vyhladovělý po pozornosti, že by to dělal za hubičku a sliboval si od toho něco, co by mu nemohli a nechtěli dát. Což by mi přišlo sprostý.
|
Fren |
|
(13.1.2016 19:09:38) proč sprostý? Jen je to nereálné očekávání; nějak si neumím představit zrovna dnes,kdy tedy větššina rodičů spočine konečně večer na gauči s vyplazeným jazykem,že právě ted tedy jsou ochotny začít konverzovat s "babičkou", v době,kdy mají konečně chvíli jen prosebe,o chlapech nemluvě, o těch tady čtu furt, že si nejsou schopny všímat ani vl.ženy,že furt sedí před PC,natož tak starší cizí osoby. Mě tahle představa fakt dnes přijde jako scifi.
A je to tak,dnes ten šílený net způsobil všeobecně menší potřebu fyz.kontaktu s ost.lidmi.I já se mezi ně počítám,a nakonec neni to tak špatný,nechce se mi jaksi napsat "bohužel".
|
|
|
|
|