kachna_ |
|
(6.9.2015 21:50:04) Zdravím, Když jsem byla malá, učila jsem se s mamčou často někde po cestách - slovní fotbal, násobilku, sčítání, odčítání. Líbilo se mi to, bavilo mě to. S holkama tyhle hry hrajeme taky, myslím, že je to baví. Ale když budu takhle s prvňáčkem sčítat a odčítat, nehrozí, že se to sčítání a odčítání naučí zpaměti a nenaučí se princip?
|
TaJ |
|
(6.9.2015 22:20:39) Lenko, toho bych se nebála, princip se naučí ve škole a procvičovat pak už můžete kdekoli a jakkoli, taky jsme to takhle loni dělali, mám teď druháka, ono je potom jedno, jestli počítá napsané sloupečky příkladů a nebo jestli si je říkáte v autobuse...jinak my jsme teď koncem léta sehnali v Kauflandu takovou fajn věcičku - je to jako kalkulačka, ale jsou tam právě i aplikace na procvičování příkladů, dá se tam nastavit obtížnost, sčítání, odčítání, násobení, dělení...pak je tam hra na doplňování znamének, kde je jedno číslo, pak mezera a druhé číslo a pak výsledek a má se tam doplnit, co tam patří...a pak je tam ještě hra na trénování paměti, že to ukáže tuším čtyřmístné číslo na chvilku a pak zmizí a pak se tam má napsat to samé...při správné odpovědi naskočí smějící se smajlík, při špatné šklebík, je tam i zvukový doprovod, který se dá vypnout...stálo to asi 150,- a syn z toho byl úplně nadšený....jinak je tam i funkce klasické kalkulačky...
|
|
Monika |
|
(6.9.2015 23:44:16) Nechápu otázku. Ptáš se, jestli to máš s dětmi počítání procvičovat nebo nemáš? To, jestli pochopí princip nebo budou počítat "zpaměti" asi záleží na nich, ale nějak si nedovedu představit, že někdo nepochopí princip sčítání. Jestli z toho máš obavy, tak s nima procvičuj na obrázcích nebo "krokováním", ale představa, že když budeš dávat náhodné příklady typu "kolik je 3 a 5, že se to dítě naučí zpaměti a přitom nepochopí princip, mi přijde zvláštní ... A nebo teda neprocvičuj nic a uvidíš ...
|
Delete |
|
(6.9.2015 23:54:41) Moniko,
není to tak zvláštní, jak se někomu může zdát. Problém je v představě počtu a v číslech jako symbolech. Mám ve třídě holčinu, která díky staršímu sourtozenci uměla zpaměti říkat výsledky různých příkladů, ale když dostala úlohu zadanou jinak, neuměla si pod tím nic představit. Takže sice věděla, že 3 + 5 rovná se 8, ale rozložit 8 na 3 a něco prostě nezvládla. Brzy se to potom srovnalo, holka je OK a dokázala si přenést představu počtu i do vyšších řádů (takže bez problémů spočítá i 123 + 5)....Ale na začátku to prostě byla jen naučená básnička.
|
|
|
Saamajna |
|
(7.9.2015 0:29:36) Musi nejdriv pochopit princip na kulickach nebo kaminkach...
A kdyz Ti uz dokaze ukazat: plus znamena dve casti prisunout k sobe a dat dohromady a minus tu celou cast (mnozinu) rozdelit a jednu cast odsunout pryc,
MUSI to zautomatizovat, nadrtit se rozklad cisel zpameti az do deseti (ze 3+5 je 8 protoze hromadku osmi kaminku muzu rozdelit na 3 a 5 - tim je pro deti odcitani stejne jednoduchy jako scitani!), bez toho, aby to musel po jedne na prstech pocitat.
A na tohle automatizovani jsou ty hry bezvadny!
|
|
janna001 |
|
(7.9.2015 7:06:51) Dělala jsem to se synem taky a princip pochopil. Nevím, jestli to může nastat.
|
kachna_ |
|
(7.9.2015 10:25:11) Já taky nevím. Přesněji, u mladší dcery bych si taky myslela, že tím nic nezkazí. U té starší (kde je to aktuální) vůbec netuším, myslí jinak než já, moje postupy jí nevyhovují.
|
|
|
hbf |
|
(7.9.2015 9:39:04) Ten postup je následující: 1) Dítě počítá s konkrétními předměty, na něž si může sáhnout (kuličky, bonbóny, šišky, ...) 2) Dítě počítá s představou konkrétních předmětů (tzn. že postupně přestává potřebovat mít to haraburdí fyzicky k dispozici) 3) Dítě počítá již pouze abstraktně. 4) Podobně jako počítač má dítě problém s operacemi s plovoucím řádem. A na rozdíl od počítače to nejde vyřešit matematickým koprocesorem
Takže pokud víte, že u synka tento vývoj kompletně proběhnul, krom sčítání a odčítání i násobení a dělení, tak se nebojte a jděte směle dál. Pokud to ještě někde drhne, tak nespěchejte.
Když chápe, snažte se dávat netriviální příklady, zabrousit lehce do záporných čísel (nebojte, znají to z teploměru), dostat se k tomu, že x + y = y + x, ale že to neplatí u odčítání... Zábavných, praktických, ale i skrytých úloh se dají najít tuny.
PS: neocenitelným pomocníkem je kostka na Člověče nezlob se.
|
|
kachna_ |
|
(7.9.2015 10:10:26) Díky moc. Rady pomohly. Uděláme si nějakou počítací pomůcku do auta.
|
|
Kalamity YANKA |
|
(8.9.2015 5:15:20) Nevšimla jsem si, že by nějakému dítěti vrazně ublížilo, že umí sčítat a odčítat.
|
|
svynka | •
|
(8.9.2015 6:17:16) Myslím, že deti sa dopracujú aj k princípu. Pamatám ako syn prišiel domov s tým, že "Péťa říkal že 100-200= -100. Takže potom 1-2= -1, že?" A to ho držalo ešte nejakú polhodinku, že si skúšal príklady na odčítanie.
|
|
|