Patejl1 |
|
(19.3.2015 22:50:20) Do určité míry ano, samozřejmě vždy záleží na okolnostech, ale kresba postavy je docela hodně vypovídající.
Hodnotí se komplexnost (tj. od hlavonožce po postavu se všemi detaily), poměrnost atd.
|
v v |
|
(19.3.2015 22:53:18) Myslela jsem to tak, že třeba řada rodičů tuší, že kresba postavy vypovídá o školní zralosti a i ve školce se postava trénuje. Prostě že se dítěti řekne, kde má krk a co má mít v obličeji a že má udělat prsty. A že dítě si to zapamatuje a potom to na povel nakreslí. Ale že jsou děti, které to takto dle instrukcí neudělají, i když by mohli, ale nakreslí si něco vlastního.
|
Patejl1 |
|
(19.3.2015 22:58:15) tak obecně všechny nebo spíš velká většina psychologických metody jdou natrénovat - i když psychologové rádi tvrdí, že ne.
Prostě na takové vyšetření by dítě nemělo mít žádnou extra přípravu a pak je výsledek relativně odpovídající.
A samozřejmě není to žádná super objektivní a super spolehlivá metoda.
|
v v |
|
(19.3.2015 23:00:37) Právě mě to tak přijde, že to lze snadno natrénovat. Že se to ve školce nebo doma dítě nenásilně naučí a potom v PP předvede. Protože nevěřím, že kdyby to děti netrénovaly, tak by každé dítě nakreslilo přesně postavu, která má mít tyto náležitosti. Myslím si, že rodiče děti intuitivně už vedou k tomu, aby postava měla krk a prsty, protože vědí, že to má být ta zralost.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.3.2015 23:00:58) no ale zrovna ta postava je natrénovaná ze školky tak, že tím nevysledují absolutně nic
syn uměl i tu postavu, ale u zápisu se mu nechtělo, nejsem si jistá, jestli měl tatínek vůbec dvě oči a matně si vzpomínám na nějaký modrý nos nebo co to bylo, každopádně to nemělo nic společnýho ani s tím, co měl malovat, ani s tím, co ho učili ve školce nebo já doma, maloval si to, na co měl náladu - to je tak jediná výpovědní hodnota, ale ve škole ráno ví, co má dělat, takže i tato výpovědní hodnota je mínusová, možná ukázala jeho kresba, že unavený kluk maluje nesmysly :))
|
Monty |
|
(19.3.2015 23:03:08) "no ale zrovna ta postava je natrénovaná ze školky tak, že tím nevysledují absolutně nic"
Yuki, vycházíš z mylného předpokladu, že všechny děti ve školce něco poslušně trénujou. Já sice nevím, co kreslil syn u zápisu a jestli tam vůbec něco kreslil, ale vím naprosto přesně, jak dopadaly všechny pokusy přinutit ho, aby nakreslil něco "podle zadání".
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.3.2015 23:04:44) jedna věc je, co dělají děti, druhá věc je, co dělá školka, školka je připravuje na školu, takže i na zápis, tudíž je připravuje i na tu postavu, takže i ten, kdo zarytě nedělá co ostatní, tak to aspoň slyší a vidí, tomu se vyhnout nemůže
|
v v |
|
(19.3.2015 23:12:34) Tak ono se v hodně zemích EU moc školní zralost neřeší, pokud dítě nemá nějaké závěžné poruchy. ČR je proslulá různým testováním v PP a odklady. Myslím, že je tu snad nejvíce odkladů. V ostatních zemích by prostě ty děti šly do školy dle data narození a hotovo. Zde se posuzují a řeší. A čím dál více, asi aby se zvyšovala zaměstnanost psychologů.
|
vlad. |
|
(19.3.2015 23:16:48) No systém spíš trpí tím, že ty psychology nedokáže uplatit v dostatečném počtu. Vzhledem k tomu, jak je to tady nastaveno, by se jich uživilo mnohem více, termíny v PPP jsou někde šílené. Všechny děti mohou jít dle data narození do školy tam, kde je škola schopna zajistit diferencovanou výuku a ne tam, kde je na 26-30 dětí 1 učitelka bez asistenta, i kdyby neměla žádné dys- což se stát nemůže, a průměr je nastaven na snaživou holčičku.
|
|
nordica |
|
(19.3.2015 23:41:00) Pražando, trefilas to přesně - abychom na ty povinné testy všeho jednou nezašli. Syn nebyl v cizině v životě testován na nic - prostě ho přijali do mateřské školky, pak do povinného předškolního ročníku, nic se neřešilo. 5 týdnů po návratu do Čech šel do 1.třídy, bez zápisu, jen jsem se došla do nejbližší školy zeptat, zda mi ho vezmou Když tady čtu ostatní maminky, tak jen zírám, jsem ráda, že jsme toho byli ušetřeni. Syna "netestování" nijak nepoznamenalo, spíš naopak. A mmch - maloval/kreslil vždy jako čuńátko, dneska by na to měl min. 2 diagnózy.
|
Alena | •
|
(20.3.2015 7:18:34) Neblazni, postava se kresli v PPP, vetsinou ne u zapisu. Ja nic takoveho neznam ani z okoli.(krom ala zkousek na jazykovky). Syna se treba jen zeptali, jestli by nerek basnicku,on rek ze ne a tim to skoncilo. Druhy syn podobne, jina skola. Jo meli tam pro deti pripravene hry, ale u toho je nikdo nehodnotil.
|
Kapradina |
|
(20.3.2015 7:42:56) Máme za sebou čerstvě zápisy do 3 škol a jen v jedné děti nekreslily postavu, v těch zbývajících ano, v jedné u stolečku s paní učitelkou (to moc nedopadlo, dítě se asi stydělo víc projevit) a ve druhé škole samostatně u stolečku, zatímco probíhal ústní zápis s jiným dítětem a ač tam bylo dítě samo, nakreslilo nejen postavu, ale i pozadí a tak ...
Pod postavavou si představuju i nějakého rize mužského hrdinu třeba fotbalistu, hokejistu, nebo i toho řidiče autobusu, takže prostor pro mužský svět tu snad je. Nerozumím, proč mají chlapečkové averzi ke kreslení jakékoliv postavy, zatímco autobusy a dinosaury kreslí o 106 - určitě šlo to oblíbené zakomponovat do obrázku taky.
|
Kapradina |
|
(20.3.2015 9:37:55) Tak já předpokládám, že chlapečci, kteří by měli být školou povinní ví, že bagr a lokomotiva nejezdí na baterky a že je v reálu někdo řídí a obsluhuje, aby se stroje mohly pohybovat. Postava nefiguruje snad jen v holčičím světě.
|
Kapradina |
|
(20.3.2015 9:52:57) Qweeerty, i holčičky malují něco jiného než jen princezny. Každá holka vypíchla z masopustního průvodu co jí zaujalo - moc se mi líbí ztvárnění podomácky vyrobeného traktoru, který brázdil masopusní průvod u nás a rozvážel čaj, grog a bramboráky a k večeru i "unavené" maškary.
tady ukázka výkresů ze školky:
|
adelaide k. |
|
(20.3.2015 10:30:58) qwerty, ale to neznamená, že je to typická klukčičí kresba
Nejlepší kamarád mého syna by nalamoval ještě propracovanější postavy se spoustou detailů
|
|
Monty |
|
(20.3.2015 10:42:10) Neexistuje nic jako "typicky holčičí obrázky". Pokud ano, pak pouze jako výsledek přijetí toho konstruktu - tím, co hlásáš, ho sama vytváříš. Ono je to vymyšlené velice chytře, dokonce je to praktické jako prvek manipulace; nebýt takových promyšlených konstruktů, tak se celá civilizace dávno zhroutila (je to zhruba na úrovni Desatera), v tomhle smyslu chápu, že to má nějaké opodstatnění, resp. mělo, v roce 2015 už bych čekala, že bude těch ovcí, co slepě přijímají středověké zvyklosti míň. Jsem naivní optimista.
|
Monty |
|
(20.3.2015 10:49:02) qweeerty, pro mne za mne si klidně věř i tomu, že je Země placatá. To byl jeden čas taky obecně uznávaný názor a kdo by tvrdil něco jiného, mohl skončit i na hranici.
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:00:28) qweerty, to od je skvělý argument od někoho, kdo věří na výsledek "myšlenkových pochodů lidí". Kdyby ty pochody před x tisíci lety došly k tomu, že je praktičtější ten genderový konstrukt postavit opačně, tak by ses tu dnes rozčilovala, že holky musí kreslit princezny, když je jim přece vlastní namalovat bagr.
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:31:00) qweerty, a to, že je někdo rychlejší a fyzicky silnější nějak ovlivňuje jeho zájmy a charakter? Vážně? Takže kdo utáhne naložený valník, nemůže uronit slzu u romantickýho filmu?
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:36:50) qweerty, moje ne, já ti nabízím tvoje... ty jsi přišla s typicky holčičíma kresbama a s předsudky tohoto typu. Já si to fakt nemyslím.
|
|
|
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:35:04) qweerty, ale prosím tě, když je to přece daný a není to žádný sociální konstrukt, tak to na ně nemůže mít naprosto žádný vliv. Chlapci prostě fláknou genderovou šikanistku početnicí po hubě a půjdou společně ulovit školníka.
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:38:35) qweeerty, jo, ale na rozdíl od tebe jsem přesvědčena o tom, že takové myšlenky má i spousta holčiček.
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:42:51) qweerty, těch holčiček bude řádově míň leda proto, že je odmalička masírujeme nesmyslnými předsudky. Kdyby ses od nich oprostila, bude to zcela vyvážené.
|
|
|
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(20.3.2015 11:37:33) a) mamuti vyhynuli před 10 tisíci lety - odvozovat dnešní chování od jejich lovu je zpozdilé
b) mnoho žen je silnějších a rychlejších než někteří muži, ale ani to skoro nikdy nepoměřujeme, protože v dnešním světě má síla rychlost jen malý význam (naprostá většina mužů neloví ani králíky)
|
Martina, 3 synové |
|
(20.3.2015 11:41:08) Při vší skromnosti jsem přesvědčena, že v závodě na 300 m předběhnu 25% mužů své věkové kategorie.
|
Chloé |
|
(20.3.2015 11:42:30) Martino, napodobne. Pri vsi skromnosti vim, ze je nejen predbehnu, ale i preplavu .
|
Chloé |
|
(20.3.2015 11:44:34) Na tyhle predsudky jsem si vzpomnela zrovna dnes pri ceste do prace, kdyz jsem videla zaparkovany kamion s nalozenyma autama pred jednou prodejnou aut a kamionacka zrovna montovala plosinu, aby ta auta mohla dostat dolu.
|
Kahlan+5 |
|
(20.3.2015 11:56:20) Nedavno byl nekde clanek o jerabnicich Je to fakt nezvyk, ale pravda je, ze zadna sila na toto povoleni neni treba, spis presnost a dobra koordinace...
Jinak k tem genderovym hrackam: ja mam dva syny a dve dcery, na stridacku. A teprve se tretim ditetem, druhym klukem, jsme videli takove ty klucici zajmy: auticka, fotbalovy mic, bakugani, spiderman, atd. Nejstarsiho syna to nikdy nezajimalo a nezajima dodnes. Ale u toho mladsiho bylo videt, jak to v nem je od zacatku, mel doma vsechny hracky, panenky, kocarky, par aut, lego a zcela jednoznacne si vybral auta. Dcera si hrala tak nejak se vsim, s panenkami nejak moc nevedela, co delat, ale rada sklada lego, ted to holcici lego friends. Ted je ji 9 a zajima se o robotiku, chce byt strojni inzenyrkou. Ve skole na ni ostatni koukaji jako na exota a nechapou. Prvniho robota uz sestavila z Lega a s mirnou pomoci tatinka ho naprogramovala
|
|
|
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:52:58) qweerty, a pohlaví nic nevypovídá o osobnosti. I když si to odmítáš připustit.
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:56:21) "...bavim se o znacich v chovani chrakteristickych pro to ci ono pohlavi"
Ne, ty je odvozuješ od pohlaví.
|
|
|
|
Monty |
|
(20.3.2015 11:54:07) qweerty, ne, to není stejné.
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(20.3.2015 11:55:11) A ne?
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(20.3.2015 12:01:42) Ano, zevšeobecňování není vědecká metoda: právě proto nelze říct, že muži běhají rychleji než ženy - všichni víme, že to není pravda.
|
Monty |
|
(20.3.2015 13:24:03) Šmarjá... Oddělují se proto, aby si holky mohly v šatně nakreslit pár princezen, popovídat si o štrikování a romantických seriálech, zatímco kluci se tam budou prát o model bagru.
|
Monty |
|
(20.3.2015 13:37:59) qweerty, protože pořád směšuješ dohromady dvě věci - biologický a fyziologický rozdíly, který jsou daný (i když u každého živočišného druhu jinak) a rozdíly charakterové a osobnostní, kde pohlaví nehraje žádnou roli a ničím předem daný nejsou. Typ pohlavního hormonu nebo tělesná konstituce prostě neovlivní to, co bude dítě kreslit nebo s čím si bude hrát. Můžeme např. říct, že statisticky jsou ženy menší než muži, což bude pravda, že mají jiné rozložení tělesného tuku, což bude taky pravda, i když existují výjimky, ale tvrdit, že kdo je kluk, bude se automaticky zajímat o auta a fotbal, a kdo holka, bude kreslit princezny, je prostě blbost.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(20.3.2015 13:22:49) qweeerty, drobná poznámka... ne každý člověk je zároveň atlet. Atleti jsou pouhou podmnožinou lidí.
|
|
Martina, 3 synové |
|
(20.3.2015 13:36:00) Jenže 99,9% lidí nedělá atletiku vrcholově.
My se bavíme o společenských stereotypech. Kdyby na krajský přebor mužů v běhu nastoupila mezi muže Denisa Roslová, tak mohou ti chlapi celý závod pozorovat její pěkný zadek.
|
Monty |
|
(20.3.2015 13:43:11) Martino, ano - bavíme se o společenských stereotypech a sociálním konstruktu, který nemá naprosto nic společného s tím, kdo jak rychle běhá nebo jestli má nebo nemá dělohu. Mám syna, který se ve spoustě věcí projevuje jako (dle qweeertina dělení) "typický chlap", ale kdyby ho někdo nutil běhat, hrát fotbal nebo se zajímat o auta, protože je přece chlap, tak si max. zaťuká na čelo.
|
Monty |
|
(20.3.2015 14:18:04) Val, ale houby, právě že má - jeho děda, se kterým měl moc hezký a blízký vztah byl vyučený automechanik, bral do ho dílny, do garáže, jezdil s ním na traktoru, jako dítě taky dostával autíčka, někdy ve čtyřech letech našel po svém otci nějakou knížku o veteránech a rád si tím listoval, ale prostě ho to "nechytlo". To samé se sportem, babička ho odmalička vedla ke sportu, chodila s ním bruslit, lyžovat, učila ho na kole, jeho bratranec se dokonce léta věnuje extrémním sportům, narážel na to často, ale taky ho to nijak nezaujalo. Naopak o tu jeho biologii se v rodině nikdo a nikdy nezajímal.
|
|
jentak | •
|
(20.3.2015 14:22:54) Je to přesně jak píše Monty - jde to zevnitř a když to v sobě nemá, tak jak bude moci, tak od toho prchne a vypustí to. Viděla jsem to na svém bratrovi - táta ho všude bral, hokej, fotbal, sledování v televizi byla povinnost a bratr vypadal, že to žere. Nežral, když mohl, okamžitě přestal.
|
Monty |
|
(20.3.2015 14:30:40) jentak, já už jsem tu taky psala, jak to bylo v naší rodině - matka je ročník 1950, má o dva roky staršího bratra, takže píšu o době hluboký genderový nerovnoprávnosti, kdy žádní aktivisté v tomto směru nefigurovali, a od nejútlejšího věku to bylo tak, že strýc se motal u babičky v kuchyni a zajímal se o vaření, zatímco matka byla nadšenec do sportu (hrála i fotbal) a aut, začala si dělat řidičák hned, jak to šlo. Nikdy nikdo nezpochybnil, že strýc je muž a matka žena, přesto strýc celý život rád vaří, peče, umí šít, a matka se to naučila až z nutnosti po čtyřicítce, ale nesnáší to a nebaví ji to. Babička byla naprostá konzerva, holka z vesnice, ale nikdy jsem od ní neslyšela, že by jí to přišlo divný nebo že by se to pokoušela ve svých dětech "zlomit".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|