Radou (06,09,14) |
|
(25.3.2014 8:19:51) Zjistila jsem, že můj syn slyší spoustu různých tónových frekvencí ještě mezi jednotlivými půltony. Například mezi notou C a cis je schopen rozpoznat ještě něco dalšího. Slyšela jsem, že se s touto schopností rodí snad všichni lidé, ale časem se tato schopnost ztrácí. Mému synovi je sedm let. Dá se tato schopnost nějak udržet či rozvinout nebo nějak jinak využít? Vím, že v různých kulturách slyší lidé hudbu jinak, právě v jiných frekvencích. Jsou u nás v Česku lidi, kteří by se tomuto věnovali? A má vůbec cenu se tomuhle věnovat, nebo to mám nechat plavat a nechat ho rozvinout pouze v naší západní kultuře? Syn si umí sám naladit housle, hraje perfektně i na klavír. Částečně dokáže ovládnout jakýkoli nástroj, který mu přijde pod ruku. Ráda bych ho vzala třeba na nějaké semináře či workshopy pro děti, které by mu ukázaly i jiné kultury. Sama jsem v tomto oboru absolutní nevzdělanec. Pokud je tu někdo z Prahy a okolí, kdo takto vede své děti ke kultuře a hudbě, ráda bych se k vám připojila a sama poučila, nebo si alespoň vyslechla dobrou radu.
|
Lída+2 |
|
(25.3.2014 8:29:22) Sice neporadím,ale mám dotaz....
když slyší třeba pilu jak řeže dříví, fén nebo vysavač, má s tím problém? neboi ten zvuk normálně snese.
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(25.3.2014 9:05:35) Tak "mezifrekvence" mezi půltóny normální evropské chromatiky slyší každej, kdo má aspoň trochu slušnej relativní sluch. Jinak by ani nenaladil housle nebo kytaru.
Věnovala bych se obecnýmu rozvíjení muzikality (klidně i s ukázkama jiné než evropské hudby, to k tomu patří).
|
Líza |
|
(25.3.2014 9:57:09) Souhlas s Kopřivou.
|
|
|
.Katka |
|
(25.3.2014 11:01:13) Tak to by mohl ocenit toto: http://old.stream.cz/uservideo/494660-sonata-pro-ctvrttonovy-klavir-alois-haba
Možná z něho bude stejnej šílenec jako ten Hába. Ale mezi normálníma smrtelníkama se čtvrttónová hudba nějak neuchytila...
Pro nás obyčejné lidi (nadané tak nějak přiměřeně) půltóny úplně stačí, čtvrttóny jsou tak nějak mimo rozlišovací schopnost, to normálně člověk nenaladí a když už, tak spíš nedopatřením - třeba když se zpěvák netrefí do správnýho tónu, ale o čtvrt tónu vedle. Čtvrttón by měl rozpoznat každý dobrý hudebník, ale že by se čtvrttónama nějak dokázal pracovat, to ne, já vím jen o tom Hábovi. Ono taky jde o to, že ten čtvrttónový klavír je specialitka (má dvě klaviatury o čtvrt tónu posunuté), na většinu nástrojů se čtvrttóny ani zahrát nedají, to jde prakticky jen na smyčcové nástroje a hlas. A nejde jen o čtvrttóny, těch mezitónů může být libovolně mnoho.
Nemyslím, že v jiných kulturách používají více mezitónů, spíš používají jiné stupnice (tj. jinou sadu tónů, z kterých je píseň složena). Samotné frekvence, s těma se toho moc nedá dělat, protože ty jsou fyzikálně dané, prostě zvukové vlny mají takové vlastnosti, že například poloviční frekvence automaticky znamená o oktávu nižší tón a dvojnásobná frekvence o oktávu vyšší. To vidíš prakticky třeba na kytaře, když podržíš strunu v polovině a brnkneš, zní ti o oktávu vyšší tón než na celé struně. Nebo třeba velikosti hudebních nástrojů taky vycházejí z fyzikálních vlastností tónů - čím menší nástroj, tím vyšší zvuk.
Že „komorní a“ má frekvenci 440 herzů, to je jen taková konvence, na které se lidi dohodli v roce 1939, předtím to bylo 435 Hz, ale na celém systému to nic nemění, je to pouze taková pomůcka, aby všichni ladili spolu.
Myslím, že právě hra na housle je pro tvého syna ideální, tam schopnost přesného ladění využije nejvíc (ještě kromě zpěvu).
|
|
kiki | •
|
(25.3.2014 11:50:34) Zdravím,myslím ze vám doma roste velký muzikant a jestli bude sám chtít,využije svůj dar v budoucnu i bez vašeho vedeni. Vzdyt už teď se věnuje hudbě velmi nadprumerne. Nevim,co s těmi ctvrttony,mne osobně hudba typu Berg,Haba moc neříká,vlastně mi vadí,neladí mi. Ma pravděpodobně absolutní sluch. To se pak s průměrnými muzikanty natrápí...
|
Líza |
|
(25.3.2014 11:52:19) Slyšet čtvrttóny (nebo i méně) neznamená, že má člověk absolutní sluch.
|
kiki | •
|
(25.3.2014 12:29:25) Pisu zřejmě...nejsem odborník. Absolutní sluch je tedy pravděpodobně to,ze když slysim zahrát nějaký tón,hned vim,ktery. Kdyz spadne sklenka,řeknu cis. No,ale on by právě třeba řekl ,ze slyší něco mezi cis a d, a to mne přijde pfavd to absolutní. Berte mě s rezervou,na odborné diskuze by člověk mel asi jinam,než na Rodinu,ne?
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(25.3.2014 12:33:38) Absolutní sluch je, že bez referenčního tónu je člověk schopen určit absolutní výšku tónu. Čili jo, cinkne sklínka a on řekne Cis. Absolutních sluchařů zas tolik není.
A pochopitelně, že pokud je to cis trochu nadladěný, tak řekne - no ale je to trochu vejš než cis. Ale to je normální, to zvládá i průměrnej muzikant. Každej, kterej si umí bez ladičky naladit kytaru.
|
dadlenka |
|
(25.3.2014 12:55:01) a absolutní sluchaři jsou taky dobří krbaři:-D
|
Yuki 00,03,07 |
|
(25.3.2014 17:17:35)
|
|
|
Radou (06,09,14) |
|
(25.3.2014 13:51:05) Kopřivo, já mám spíše hudební hluch, ale vzpomínám si, že ten můj kluk nalil asi v pěti letech různé množství vody do skleniček, cinknul lžičkou a řekl právě to cis nebo něco podobného. Já bych nenaladila ani tu kytaru, protože to neslyším. A on se mě při hře na klavír pořád ptá, co si myslím, že je lepší a pak pořád hraje to samé dokola a já nedokážu reagovat. A pak se dozvím, že mění právě ty půltóny a nechápe, že v tom neslyším rozdíl. Když měl asi čtyři roky, tak jsme se dívali na pohádku Zlatovláska a on pořád, že "ten pán zpívá na černé". Trvalo mi asi 10 minut, než jsem pochopila, že v melodii se vyskytují "černé klapky", nebo-li ony půltóny. Ani jeho učitelka v ZUŠ neví přesně, jak slyší hudbu. Jinak nesnáší velký hluk. Museli jsme ho kvůli tomu vytáhnout ze školky. Ale fénování nebo tak něco mu nevadí. Spíš pištění dětí. Jak kdy, záleží na tom, v jakém je zrovna rozpoložení.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(25.3.2014 20:02:49) Radou, to je bezva, že syn je hudebně nadanej, fakt ti to věřím. Jediný, co jsem chtěla svýma příspěvkama sdělit, je, že slyšet výšky "mezi" půltónama není nic mimořádnýho, je to normální součást dobrýho hudebního sluchu. To spíš je mimořádný spontánně ovládnout nástroje, spolehlivě hrát podle sluchu a vůbec i to zaujetí pro hudbu je nejspíš mimořádný.
Z toho prostýho důvodu bych nijak neakcentovala mimoevropský hudební systémy. Prostě kluk dobře slyší a zajímá ho to, což je skvělý. Ale věnovat se nějak zvlášť třeba čtvrttónový hudbě nemá žádnej důvod.
|
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(25.3.2014 12:32:04) Přesně, já slyším i pythagorejskou komu, a absolutní sluch nemám. Jen velmi slušnej relativní. Čtvrttóny slyší kdekdo, šmarja.
|
kiki | •
|
(25.3.2014 12:55:54) Hm,myslím,ze nesouhlasím. Naladit kytaru přesně bez ladičky znamená vybavit si přesně výšku určitého tonu bez dane předlohy,tedy nemyslím kvarty mezi jednotlivými strunami,ale vědět,jak má přesně znít ta krajní (neznám postup ladění)struna a podle ni ladit dalsi. A to je přece něco jako s tou sklínkou,coz podle mě tak běžný jev není.
|
Líza |
|
(25.3.2014 12:57:10) Naladit kytaru bez ladičky znamená podle jedné referenční struny naladit správně ty ostatní. Slyšet čtvrttón je fakt naprostej základ, bez toho se tak možná obejde hráč klávesovejch nástrojů (ale i ten by měl poznat, kdy je potřeba pozvat ladiče....)
|
kiki | •
|
(25.3.2014 13:11:01) Jo,s těmi ctvrttony a příchodem ladice je mi to jasny. Jen se chci zeptat,přijde ti diskutovaný chlapec nadaný víc než průměr? Mne naprosto. Vzhledem k tomu,ze většina děti má problém s půltóny,tedy i s dur a moll. Jo a naladit kytaru je opravdu snadne jen s ladickou nebo s referenční dtrunou(dik za termín),tedy opět ne běžná věc pro každého trampa.
|
Epepe |
|
(25.3.2014 14:30:39) kiki, spíš, že většina dětí neví, co je to tón ... ten chlapec se o hudbu evidentně zajímá, má hudební sluch a honit si tu na něm triko a řešit, jestli to bude druhý Mozart, je zbytečné. Takový zájem by se měl každopádně podporovat. Pokud chodí do hudebky, tak tam by to měli podchytit, ale je možné, že na to taky kašlou a v tom případě je dobře, že se maminka zajímá "kam s ním".
|
|
|
|
remus |
|
(25.3.2014 13:08:04) Manžel si kytaru dokáže naladit zcela přesně bez jakékoliv ladičky, že je potřeba naladit klavír, tak to neslyšel, tohle jako laik opravdu nemůžeš posoudit, co to znamená mít 100% hudební sluch a už vůbec to nelze posoudit takhle na dálku, ani v případě zakladatelky.
|
|
|
|
|
|
remus |
|
(25.3.2014 13:05:48) Tohle by měl posoudit jeho učitel, jak moc je syn nadaný. Předpokládám, že ho učí někdo, komu důvěřuješ a kdo tomu rozumí. Ono nadání je 20% úspěchu. Musí mít někoho, kdo mu pomáhá a vede ho i v technice hraní. Nám taky z hudebky rovnou volal ředitel a o dalším plánu ve výuce dcery mluvil. Sami bychom to doma těžko posuzovali.
|
Tragika |
|
(25.3.2014 13:38:59) Radou, slyšet čtvrttóny je fajn a jde o celkem rozšířený jev. Něco jiného je mít sluch absolutní. Z tvého příspěvku jsem nepochopila, jestli syn výšku tónu bezpečně identifikuje, popřípadě rozezná, v jaké tónině se daná skladba hraje. Syna můžeš rozvíjet skrze dobrého učitele hudby. Bez znalosti not je ale dobrý sluch ( v oblasti hudby) k ničemu. Předpokládám, že tvůj syn noty zná , takže může podle sluchu zapisovat do not písničky, které se mu líbí a následně si je zahrát. Dále je dobré trénovat zpěv z listu - tzn. jen pomocí notového zápisu bez použití hudebního nástroje. Pokud zvládne zápis hlavního partu, následně může dopsat akordické značky, či druhý hlas. Trochu bych se obávala multiinstrumentálnosti v sedmi letech. Zaměřila bych se na jeden, maximálně dva hudební nástroje. Talent jistě syn má, ale to není ani 50% úspěchu.
|
.Katka |
|
(25.3.2014 14:03:30) To mně připomnělo, že moje holky si už tak od 5 let s oblibou psaly noty do notačního programu. Dobrý zdarma je třeba MuseScore: http://musescore.org/cs Je to něco jako textový editor, ale pro zápis skladeb do not, a můžeš si přehrát, cos vytvořila, případně vytisknout noty.
|
Radou (06,09,14) |
|
(25.3.2014 14:09:46) Katko, s něčím podobným si J. nedávno hrál. Tatínek mu to nainstaloval a J. si na tom něco skládal. Papír a tužku nevezme do ruky jak je rok dlouhý. Ty počítačové programy na skládání skladeb jsou docela povedené.
|
|
|
Radou (06,09,14) |
|
(25.3.2014 14:04:53) Tragiko, já osobně si nemyslím, že by měl J. absolutní hudební sluch. Jeho učitelka to podezření má, ale není si tím 100% jistá. A ani mi na tom nezáleží. Spíše jsem myslela, jestli by to šlo rozvíjet či podporovat i jinak než hraním na klasický hudební nástroj. Ráda bych mu ukázala, že existují i jiné stupnice atp. To s dětma ve škole moc neprobírají, pokud vůbec ano. Sama jsem ale velký nevzdělanec a naprostý laik, co se hudby týče. Jinak J. si s notama příliš nerozumí. Je to pro něho boj. Raději hraje podle sluchu. Myslím, že když vidí nějakou notu, dokáže ji v duchu spíš slyšet, ale ne přečíst.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(25.3.2014 14:58:12) Já asi furt nechápu, oč jde. Když jsi naprostý laik a nevzdělanec, jak chceš dítě rozvíjet v oblasti mimoevropské hudby? Jestli má nadání, tak to se budeš muset spolehnout na někoho, kdo o těch věcech něco ví, ne?
|
.Katka |
|
(25.3.2014 15:31:41) Však na to se Radou právě ptá, jestli nevíme o nějakých aktivitách nebo workshopech nebo samy něco s dětmi neděláme, že by se přidala. Já se obávám, že na této úrovni nic lepšího než ZUŠ nebo soukromého učitele nesežene, ale nevím, Praha je velká, třeba tam něco zajímavého mají.
|
|
Radou (06,09,14) |
|
(25.3.2014 17:47:17) Kopřivo, a proč myslíš, že se tady ptám na ty věci? Porozumněla jsi moji původní otázce? Kdybych věděla, jak ho k tomu vést, tak bych o tom vůbec nepsala. Je mi fuk, jestli má absolutní sluch, nebo ne. Ptala jsem se na úplně jiné věci. O tom, že je nadaný, není pochyb. Hrát v sedmi letech na dva nástroje, umět si naladit housle, zahrát z hlavy těžkou filmovou skladbu pouze na základě sluchu, dostat se do celostátního kola soutěže, tohle není průměr. Mysli si, co chceš. Třeba že nadaný byl pouze Mozart s absolutním sluchem a nikdo jiný.
|
kiki | •
|
(25.3.2014 18:04:32) Nic si z toho nedělej, Kopřiva trochu pálí... Trochu citim tu malou ceskou závist,i když by mě s tím Kopřiva poslala do háje,jo a sorry za zmínění absolutního sluchu v diskuzi. No a osobně bych syna zatím vzdělávala hlavne v našem dur mollovem systému,hrozilo by podle mě rozdrobeni veškeré snahy a pak by třeba nebyl v něčem opravdu výborný. Treba. Jinak vám přeji hodne úspěchu a synovi hlavne radost z muziky.
|
Líza |
|
(26.3.2014 5:31:21) Kiki, jsi vedle jak ta jedle. Kopřiva je spickovej muzikant a závidět někomu něco nemá zapotřebí. Jen prostě píše pravdu. Slyšet větší podrobnosti než je pulton je normální. O hudebním talentu svědčí ty ostatní věci, který Radou doplnila později.
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(25.3.2014 20:03:31) Jo a psala jsem něco o tom, že nadaný jsou jen lidi s absolutním sluchem? Já jsem uváděla na pravou míru, co je absolutní sluch. (MMCH sama ho taky nemám a muzice se věnuju.)
|
|
Tragika |
|
(25.3.2014 20:17:18) Radou, myslím si, že ty na jedné straně chceš dítě seznámit s ,,jinými stupnicemi,, a na straně druhé říkáš, že syn pořádně nezná noty a tudíž asi ani nezná 8 stupnic durových. Znalost not je bohužel základ, i když se to někteří alternativní učitelé hudby snaží obejít. Bez nich máš jen omezenou možnost být dobrým hudebníkem. X zpěváků populární hudby noty nezná. Holt se najde někdo ochotný, kdo jim skladbu přebrnká a nahraje melodii. To ale u nástroje možné není. Dřív nebo později neznalost not hráče limituje a vymezuje do úplně jiné ligy. Dobrý sluch neslouží jen k naladění nástroje. Máme čtyři syny a podle sluchu zahrají na nástroj lecos. Jo, jsou muzikální, jako mnoho lidí kolem. Můj syn v celostátní soutěži dokonce zvítězil, ale diplom si dnes může maximálně pověsit na WC.
|
Radou (06,09,14) |
|
(25.3.2014 21:20:16) Tragiko, mně nejde o to, aby uměl všechno zahrát a se vším pracovat. To bych ho musela zapsat k někomu, kdo by se mu intenzivně a pravidelně věnoval a učil ho to. Spíš mi šlo o nějaké vzdělávací programy, které by ho zábavnou formou seznámily s tím, že existuje i jiná hudba, než ta klasická, na které se staví v ZUŠ. A že existují třeba i nástroje, které vydávají jiné zvuky a tóny, než ty "klasické" z orchestru. Třeba by se mu to mohlo zalíbit. V našich ZUŠkách se spíš maká a driluje, ale málokdo si s hudbou a tóny hraje. Já sama si s hudbou hrát neumím, ale u něho vidím, že má k tomu sklony. Proto bych mu to ráda dopřála. Třeba se ukáže, že se mýlím a jeho to nezaujme. Ale chci to zkusit. Zatím mi nikdo neodpověděl na můj dotaz a mám pocit, že tato diskuze nevede nikam. Spíš se tu přetřásá, jestli je mé dítě opravdu talentované, nebo ne. Proto ji ukončuji a budu hledat jinde.
|
.Katka |
|
(25.3.2014 23:03:09) Radou, kdyby ses sem ještě vrátila: to je hodně náročný požadavek: něco, co bude hudebně rozvíjet nadané sedmileté dítě směry, kterým se kolikrát nevěnují ani dospělí. Myslím, že pro tuto věkovou kategorii seženeš hlavně něco „pro průměrné masy“. Neříkám, že to není „díra na trhu“, ale on ten trh bude hodně malinký. Takže moje skromné tipy: 1. lidová hudba - co to spojit s tancem? Nějaký národopisný soubor? 2. http://www.cestarytmu.cz/rytmus-do-skol Napsala bych tam a informovala se, protože evidentně něco dělají i pro děti - je to fakt zajímavý směr, rytmická africká hudba - a taky se dá mimochodem spojit s africkým tancem 3. pravidelně opakované, ale víceméně jednorázové akce: např. http://www.strunypodzimu.cz/wp-content/uploads/SP2013_strunydetem_program_nahled.pdf nebo http://www.ceskafilharmonie.cz/jak-se-dela-orchestr-p61.html
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Epepe |
|
(25.3.2014 14:38:06) Jinak, my máme taky (běžně) hudebně nadané dítě. Prostě žádný sluchař z něj nebude, ale je vidět, že ho hudba zajímá a "slyší". (Teď mu tedy prasklo ucho, tak snad mu to vydrží. ) Už jsem tu psala, že když mu byly asi 2,5, tak ufoukl trubku. My na to koukali doma jak jelimani, já z ní nevydala ani tón. Náš synek je sice menší, než tvůj, ale my to tedy budeme podporovat pouze a jedině tou hudebkou. Sice máme taky základní hudební vzdělání, ale jen bychom ho zkazili. Jo, a zakazujeme mu všechna piánka, dětské hračky s melodiemi, atd. Protože to bývá falešné a kazí to hudební sluch.
|
|
|