| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak vysvětlit prvňačce matematiku?

 Celkem 109 názorů.
 ANITA..... 


Téma: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 19:47:59)
Jak vysvětlit prvňačce matematiku? Dcera nechápe vůbec jak počítat např. 19-12
Zvládala v pohodě sčítat a odčítat do 10, ale jak přešli do 20 tak to nechápe. Může to být nějaká DIS porucha? Nevím zda mám jít za učitelkou, aby nám dala doporučení do nějaké poradny. Jsem už zoufalá - fakt nevím jak to vysvětlit - dcera na výše uvedený příklad řekne klidně že výsledek je 18 - prostě zcela mimo. Co dělat poraďte....
 anexa 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 19:52:20)
proč hned dys...zkus to na lentilkách, aby si to dobře představila
 Pečená sušenka 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 19:57:23)
Vy ted v prvni třídě pocitate uz do 20 a uz tak složité priklady? No my jsme asi opozdeni, pac pocitame do 10. Uz ted se desim ~5~
 Hadi a spol 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 19:59:24)
V klidu :-) naše holky tohle počítání do 20 dělaly až v prvním čtvrtletí druhé třídy :-) a zvládají v pohodě
 Eva + Klárka2/07 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 19:59:39)
u dcery počítají 20 - 9 (maximálně). počítají už i pod sebou.
podle mě je základ, aby uměla perfektně počty do 10 (sčítat a odčítat)
 Azia a 3 ryzova zrna 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:05:23)
Muj taky uz pocita do dvaceti~5~...a taky to nechape.
 caira (Vojta1/03,Mates11/04) 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 7:35:46)
ve druhé se probírá násobilka ;-)
 Hadi a spol 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:01:06)
Myslím, že učitelka našich holek na to šla oddělením desítek a jednotek, takže nejdřív odečetli 9-2, pak 10-10

Jaké má hodnocení ze školy? Třeba naše nejstarší má ve škole jedničky, ale doma potřebuje hodně času na to, aby si to spočítala

Chce to klid, pohodu a kouknout na to, jak to vysvětluje učitelka
 Kapradina 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:01:42)
A oni se ve škole neučí rozkládat na desítky u těhle příkladů?

19-12=
19-10=
9-2=7

 N. 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:08:57)
Nebo jak napsala Kapradina, to je taky mozny způsob. Neboj se ji ukazat zpusobu vic, nektery z nich snad pochopi.
 Citronove koliesko 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:17:43)
Ano, presne, aj na číselnej ose "skákali" dopredu a dozadu. Veľa porovnávali, počítali na kockovanom papieri stĺpčeky.
Zlé známky v prvej triede ani neboli, max za 3. Ale v triede bolo 10 detí, učiteľke sa učí veľmi dobre, syn je v dedinskej malotriedke.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:29:03)
Takhle se to neučí, ten základ při přechodu přes desítku je takto-

19 - 12

10 a 9

10 a 2

10-10=0
9-2=7

0+7=7

Ten postup neprobíhá přesně takhle, ale neumím to sem jinak vložit, od každého čísla jde roznožka, kam se napíší nalevo napíší desítky, napravo jednotky a pak se s tím dál pracuje. Ale tohle všechno je přímo v sešitech na matematiku, prvňáci, druháci, třeťáci nemají klasické knížky. A samozřejmě se začíná na dvojciferném a jednociferném čísle, je dost zvláštní, že někde se ani ne ve 3/4 letí první třídy bere odečítání dvouciferných čísel.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:38:34)
Žluťásku,
rozklad je základ, ač nám to přijde zbytečná a nedůležité, tak právě na něm stojí vytváření matematických představ.
Matematika není manipulace s čísly, ale právě k tomu to většinou sklouzne, pokud začne mít dítě nějaké potíže. Dítě pak sice sype z rukávu zpaměti součty, rozdíly, součiny a podíly, ale vůbec netuší, co a proč dělá.
S čísly to ještě jakž takž jde, ale je jen otázkou času, než dítě narazí na něco, co už mechanicky zvládnout nepůjde.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:45:21)
Šuplíku,
ano, některé je nepotřebují zapisovat, to jsou ty, které tu představu už mají vytvořenou. Ale těch zase až tolik není ~d~. Nám dospělým, protože už tu představu máme dávno vytvořenou a zažitou, to přijde jako samozřejmost, ale pro některé děti je to fakt dřina.
Navíc se to právě často nezachytí, protože tyhle příklady do 20 se dají celkem snadno naučit mechanicky a rodiče k tomu sáhnou ve chvíli, kdy se objeví první problém, prostě "počítají" stejné púříklady tak dlouho, až si dítě zapamatuje výsledky. To pak nějakou dobu slouží jako kompenzace....ale dříve nebo později to to dítě dožene ~7~.
 hbf 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 10:14:56)
Potřebují!! Je to základní prostředek logiky. Rozložit složité na jednoduché, zjistit, jak a proč je to sestavené, něco s tím udělat a pak to zase správně sestavit dohromady. Je jedno, zda je to číslo v desítkové či šestnáctkové soustavě, rovnice, slovesný tvar v češtině či cizím jazyku, nebo nějaký "proudžekt" v zaměstnání.

Ano některé děti se to nepotřebují učit, "vidí" to na první dobrou a umí to používat. I u nich je ale vhodné ověřit si, že to dělají správně a že to umí zobecnit. Tedy zadat jim nějaký složitý úkol, sledovat řešení, nechat si ho zdůvodnit a případně nasměrovat správným směrem.

 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:39:37)
Ale ne, tohle je právě úplně jednoduché, ale neumím to sem správně vložit, není rozklad jako rozklad. Zakladatelka ať si koupí pořádnou učebnici, do které může dcerka psát a klidně pro sebe metodiku učení, vyjde to na pár korun a prvňačka to určitě pochopí http://www.novaskolabrno.eu/zive-pocitani---2--dil.aspx
 ANITA..... 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:03:38)
Když já nevím jak to vysvětluje učitelka - dcera to také neví....... V sešitě jsou jenom příklady a za to má špatné známky - je mi to líto a nevím jak dceři pomoci když to nechápe - co myslíte na tu poradnu...
 Hadi a spol 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:06:07)
Na poradnu se vyprdni, dojdi za učitelkou ať jí to znovu vysvětlí a nebo ať vysvětlí tobě jak to mají počítat
 Kapradina 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:06:59)
Tak jí to vysvětli tím rozkladem na desítky. Důležitý je výsledek ne? Na to, jak to učitelka vysvětlila, bych se tady neohlížela, dle dceřiných známek asi blbě. ~;)
 Azia a 3 ryzova zrna 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:07:53)
Na poradnu je brzo!
 N. 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:08:02)
Poradnu zatim ne, ale zajit za učitelkou a zeptat se ji, jak to vysvětluje a pak to tak vysvětlit dceri.
Jinak opravdu rozlozit 19 - 12 je 19 - (9+3) = 10 - 3 (ale diteti to musíš vysvětlit bez tech závorek, ty ještě nepochopi...ale jde o to, ze se musí dopočítat dfo 10 a pak od desiti odečíst, co ji zbylo.
 sun 15 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:14:22)
Já myslím podle dcery , že jde hlavně o to predstavit si to a pak počítat a počítat. Já to vždy mlela pořád dokola i pak násobilku v metru všude. Když jí nejde hned tohle tak ja bych drtila pořád dokola lehčími jako 19-10 je kolik , pak 19-11 je kolik , 19-9 atd . 9-2 atd prostě když to nejde hned tak mlít pořad dokola a kolem !!! Neboj do poradny bych rozhodně nešla neznám nikoho kdo neví kolik je 19-12 takže klid :-) jde jen o to trénovat a ti pomalejší musí pořád .
 sun 15 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:19:18)
Jo a ještě jsem si vzpomněla , že dceři hodně pomáhalo i to když jsem jí dávala pořád stejné typu : 12+7 =19 ano :-) 7+ 12 = 19 ano :-) pak 19-12 =7 ano :-) 19-7= 12 ano :-) prostě jak s tatarem :-) ale dcera taky nebyla žádný chytrák ale tímto jsme to trénovali dokola.
 sun 15 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:20:59)
Jo a poslední rada :-) kupte počítadlo !!!!!! Je super !!!
 Citronove koliesko 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:13:51)
Dojdi za učiteľkou nech ti povie akým spôsobom ich učí počítať.
Naši prváci mali vždy v zošite postup farebne zvýraznený a až pod tým počítali príklady. Možno to nájdeš aj v učebnici alebo v pracovnom zošite, naznačené ako priklad počítať. No a potom už len trénovať presne týmto postupom. Tipujem že to bude cez rozklad čísel na desiatky a jednotky. Syn k tomu mal aj kreslené príklady kde mal napr. zistiť o koľko viac/menej je v danej skupinke ako v druhej. Oddelil desiatky a potom odpočítal jednotky.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:10:31)
Tento typ příkladů by se v první třídě neměl objevovat, leda snad jako rozšiřující učivo.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:32:54)
to je normální učivo 1. třídy - počítání do 20
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:15:10)
Tohle se učí po desítkách, rozložit čísla na desítky a jednotky. Ale nějak nechápu, jak to můžeš nevědět? Vždyť prvňáci mají pracovní sešity, kde je tohle přesně vypsané a do kterých sami píší, nemají klasické učebnice a k těm sešitům se v pohodě dají dokoupit ještě další cvičebné sešity.
 Dadulka,02/06,06/07 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:23:23)
Jde se opravdu klasicky přes rozklad, tedy mínus 10 a pak mínus 2. Jedete dost rychle, ale to má každá škola fakt jinak, záleží na ŠVP, náš prvňáček má do 20 bez přechodu, tedy příklady 19-5 apod.
Je to tedy klasicky, nevím, jakým způsobem na to jde třeba Fraus, resp.prof.Hejný, od něj trochu znám až vyšší matematiku(3.tř.)
 ANITA..... 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:27:01)
Jakou číselnou osu? To nemáme - ani počítadlo - takže doporučujete zakoupit počítadlo? Jsem fakt zoufalá - zkoušela jsem jí to vysvětlit já i manžel a i manžel odpadl a prohlásil, že jí zaplatíme doučování ......... přitom manžel má vysokou technickou školu a neumí dceři vysvětlit počítání do 20 ...... starší dítě vše chápalo a toto jsme neřešili nikdy ..... vše se naučilo ve škole..... a teď tohle - a to je teprve do 20 - co bude dál???
 Dadulka,02/06,06/07 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:29:04)
Ono to naskočí, neboj. Někdo to pobere hned, jiný se trápí, ale za rok se rozdíly smažou. Určitě budou do konce roku procvičovat. Ještě jsem se nesetkala, že by se v 1.třídě učilo víc jak do 20. To je totiž základ, pochopit princip, pak už to je většinou hračka.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:31:33)
ANITO,
jestli to nechytnete teď, tak dál bude boj, mechanické učení manipulace s čísly bez pochopení podstaty, problémy s psychikou (jsem blbá, protože neumím počítat a všichni říkají, že je to lehké), nesnášení matematiky....
Počítadlo je základ, ale ještě se budete muset vrátit o pár kroků zpět, než pochopí holka příklady tohoto typu. Nejspíš má problém i jen s představou počtu, natož aby chápala nějaký rozklad.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:33:28)
Jak co bude dál? Když holka nechápe postup, tak to nemůže umět a jak se naučí počítat přes 10, tak pak i snadno pochopí další počty.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:35:13)
na počitadle to uvidí i názorně - protože je po desítkách, takže tam jí krásně názorně ukážeš, kde jsou desítky, kde jednotky a tak
překvapuje mě, že nemáte žádné pomůcky
nebo si stačí namalovat puntíky po 10 v řadě
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:27:31)
A rady, že do poradny rozhodně ne, bych taky nebrala za bernou minci.

Nejde o ten papír, ale o to, že dítě má nějaký problém, který se může táhnout a na konci druhé třídy už může být hodně pozdě.

S procvičováním je potřeba začít tam, kde holčička naposledy zvládala a obávám se, že to bylo někde u počítání do 10. Podle mě nemá ještě ani představu, co představují ta čísla 19 a 12, takže s nimi může těžko manipulovat.

Vadí mi tohle bagatelizování problémů v matematice. Dyskalkuliků je v populaci podobný počet jako dyslektiků, jenže diagnostikovaných je jich podstatně méně. Nejprve se ty potíže řeší tím, že se nad nimi mává rukám ve stylu „to se naučí“, později zase s tím „že každý holt není génius“. Jak se cítí dítě, je fuk.

Já bych klidně do poradny zašla. Ne kvůli papíru, ale kvůli informacím, jak s malou pracovat. protože ve škole se tohle s největší pravděpodobností nedozvíš. Právě píšu závěrečnou práci o dyskalkulii a povědomí učitelek prvního stupně o způsobech, jak pomoci dětem s matematickými obtížemi, je žalostné. A začít napravovat ve třetí třídě je pozdě, jak mi potvrdili i v poradně, kde jsem byla na praxi.
 Liškodlak 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 20:29:03)
Jakou mají učebnici (nakladatelství)?
 ANITA..... 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:05:25)
DELETE takže se to nemají učit nazpaměť? Manžel tvrdí, že do 20 příklady musí umět každý nazpaměť - já naopak si myslím, že to musí umět pochopit a spočítat si..

Sešity, knihy - většinou nenosí - vše nechávají ve škole a nosí si jenom sešity na úkoly....
 Lída+4 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:09:22)
Anito, rozhodně by to měla hlavně pochopit, jinak hrozí, že bude mít od začátku v matice zásadní mezery.
 Dadulka,02/06,06/07 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:11:34)
Jasně, že to musí pochopit, nazpaměť je to vcelku na nic, resp.vystačí si s tím teď, ale už v září bude mít problém. Musí pochopit princip, proč to tak je, mít číselnou představu, jak tu holky psaly, pokud jí nemá zažitou.
Pak bych se klidně vrátila a cvičila příklady do 10, pak jen 10-20 a pak pomalu přes 20, ale začít jednoduše 12-3 a terpve potom 19-12
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:16:00)
ANITO,
ne, rozhodně ne zpaměti. Ono by to sice vyřešilo tento problém, ale na další by jí to zadělalo.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:17:02)
Zpaměti se učí násobilka a počítání do 10, pak musí pochopit postup, na tom se pak staví dál.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:19:00)
Pracovní sešity by měly děti nosit domů, jak pak máš vědět postup, jak se učí? A to počítají přechod přes desítku rovnou s dvoucifernými čísly a začínají odčítáním a ne sčítáním? Co to mají za učebnice?
 Helča + J+V+M 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:27:04)
Rin - ten uváděný příklad není příklad s přechodem přes desítku. To by byly příklady typu 4+7 nebo 14+7 nebo 11-7, 14-7.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:23:21)
Šuplíku,
nevím, jestli se to tak učí, ale často to tak dopadne. U násobilky zcela jistě a tam i pod vedením učitelek ~7~.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:25:56)
Ano, násobilka se normálně bifluje, děti ji musí umět nazpaměť.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:32:44)
Šuplíku, nejde, ne v tomto školském systému, kdy se bez nabiflování nedostaneš přes druhou s třetí třídu.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:40:38)
tak když chceš stavět, musíš mít cihly - a v případě matematiky jsou cihly základy sčítání a odečítání do 10, pak už nastupuje postup
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:21:07)
Rin-Tin-Tino,
to, že se to tak dělá, ale neznamená, že je to tak správně. Já bych tohle dítěti neudělala ~a~.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:24:20)
Co myslíš? Tu násobilku nebo to počítání do 10? To se hodí do paměti totiž samo, netřeba se to drtit, prvňáci to procvičují tak dlouho, až se to stane návykem a prostě to umí, neznám nikoho, kdo by do 10 musel složitě po konci první třídy počítat, děti rovnou střílí výsledky. Ale tady u nás se to fakt procvičuje, rozhodně děti neberou přechod přes desítku, pořád dokola a dokola do těch 10.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:29:07)
Počítat z hlavy a říct výsledek, aniž necháš zkoušejícího domluvit, je velký rozdíl. Umět počítat z hlavy je třeba. Syn tedy umí do 10 zpaměti sčítat, u těch odpočtů sem tam váhá, ale jinak ani nedořeknu příklad a on už valí automaticky výsledek, holka to tak měla taky, tak to procvičují, až to umí automaticky zpaměti. Nikdo je to extra učit nemusel.
 Lída+4 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:30:36)
Ne, i když to počítáš z hlavy, můžeš bejt rychlá, jako kdybys to měla jen nabiflovaný. Cokoli nabiflovat bez pochopení je naprosto k ničemu.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:35:00)
No a kdo píše, že to neumí dopočítat ~e~, píšu, že to tak procvičují, až se to prostě stane uměním a naučí se to zpaměti, ale ne, že se k tomu výsledku neumí dostat! To je snad normální, ne? Jako ty sedíš nad příkladem 3+2 a počítáš to? Já tedy vidím automatický výsledek, což ovšem neznamená, že si to neumím dopočítat, že?
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:59:34)
No tak nazpaměť to prostě je, jen střelíš výsledek, to neznamená, že nechápeš, jak se k němu dostat, když to budeš potřebovat. Je to prosté.
 Lída+2 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 5:32:38)
Rin-Tin-Tina , můj syn rozčiloval učitelku ještě v páté třídě, když byla slovní úloha, on to během čtení počítal a hned pod to napsal výsledek a odpově´d, jak k tomu přišel....odmítal napsat, přišlo mu směšný zapisovat něco co spočítal během předčítání.....

a mě ještě na prumce chyběli v rovnicích některé řádky ve výpočtu....něco jsem prostě zapisovat nepotřebovala.....prostě si na to matikářka zvykla, že jedu někde trochu jinak....a nepotřebuju si to zapisovat jako ostatní.
 Lída+4 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:19:59)
~t~ Já jsem takhle musela u písemky z matematický analýzy na VŠ následně vysvětlit, jak jsem dospěla k výsledkům - limity jsem tehdy uměla tak, že jsem u většiny příkladů mohla rovnou psát výsledky.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:36:34)
Rin-Tin-Tina,
ale i když to tak je, tak to prostě není dobře ~d~. Dítě musí pochopit, co je za těmi čísly, jinak se sice naučí házet čísla, ale matematiku se nenaučí...a právě proto je v první třídě tolik času, aby se vytvořily ty představy, ne aby se děti učily zpaměti výsledky ~:(.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:40:03)
Hele já nejsem učitelka, takhle se to ve škole učí a jedou podle osnov, násobilku musela mít holka nabiflovanou, tak se to zkoušelo a dávaly se za to známky, kdyby jí neuměla, neměla by šanci prolézt druhou třídu, dopočítat si to samozřejmě umí, ale děti psaly rychlé testy, zkoušelo se před tabulí a střílely se rovnou výsledky. Princip násobilky se samozřejmě učily také, ale zpaměti to fakt musela umět jako když bičem mrská.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:45:50)
+ - do desíti? To je automatika, to si nemůžu pomoct, neznám nikoho, kdo by si to dopočítával a nevěděl hned výsledek. To je jako když hraješ s dětmi nějakou hru s kostkou, taky nepočítáš tečky, kolik ti padlo, prostě to automaticky vidíš, pamatuju si, když to ještě sny musel počítat, od 4 to pak už prostě rovnou viděl, stalo se to uměním.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:49:32)
Rin-Tin-Tino,
ano, takhle by to mělo fungovat, že vidíš a nepočítáš po jedné....ale víš kolik dětí, nejen v první třídě, takhle dopočítává po jedné ještě třeba ve třetí třídě, protože tam ten počet prostě nevidí? A o tom to je, že nejdřív to dítě musí za tím číslem vidět počet a za počtem číslo....a protože nám dospělým to přijde tak jednoduché, tak si těžko představujeme, jak to někomu může dát zabrat a že je potřeba se právě tomuto hodně věnovat....když se to zanedbá, dítě se sice naučí, že 2 + 3 = 5 (ano, pořád se to opakuje, na to stačí průměrná paměť), ale absolutně nepochopí, že 12 + 3 = 15, 22 + 3 = 25 atd....
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:52:56)
To netuším, kolik dětí tohle nechápe, jak jsem psala, u nás se to v první třídě fakt procvičovalo hodně, takže to děti uměly dobře, přechod na větší cifry nebyl problém. Syn to ještě nebral, přesto si včera dopočítal, že když bublifuk stojí 200 a on má 1000, tak že si může koupit celkem 5 bublifuků, tudíž ten početní základ ze školy chápe velmi dobře.
 Lída+4 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:57:54)
To nepochopení naprostejch základů matiky je u nás bohužel poměrně dost rozšířený, řekla bych, že to má kořeny nejen v první třídě, ale často už dřív (se základníma matematickejma představama by dítě mělo do školy už nastupovat).
Teď na to znovu naráží jeden z mejch synů, kterej doučuje mladšího příbuznýho...
 Tragika 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:08:58)
Něco se nabiflovat zpaměti je věc jedna a pochopit, zase věc druhá.
Syn má teď násobilku 10 a zkoušeli jsme i 9. Určitě nedá zpaměti násobky 9, ale zatím si je odvozuje od té desítky. Tzn. ví, že 10x7 je 70 a když odečte od 70 sedmičku má 9x7. To zatím považuju za důležitější, než papouškovat 9,18,27,36.......
Když umí vypočítat 4+3, ví taky kolik je 24+3. Nejdřív jsme ale na počítadle dělali jen desítkovou řadu do stovky, pak přidávali i jednotky.
Na jednom pruhu papíru 10 čtverečků (pruhů máme 10 kusů)
na dalších papírkách jen jeden čtvereček
Počítáš příklad 12+ 4 - Vezmeš jeden dlouhý papírek s deseti čtverečky, k němu přidáš dva malé + vedle položíš čtyři malé čtverečky.
Je to potřeba vidět před sebou, když si to dítě nedokáže představit.
Dřevěné počítadlo taky udělalo dobrou službu.

 alena 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 23:32:53)
Na nasobilku deviti je trik. Das si pred sebe svych deset prstu, klasicky dlanemi nahoru. Cislo, kterym nasobis, se stane poradim ohnuteho prstu. Co je vlevo jsou desitky , vpravo jsou jednotky. Takze 3x9: ohnu treti prst (prostrednik) vlevo mam prsty dva, vpravo sedm cili =27.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:17:37)
Tragiko,
~R^.
 Tragika 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:31:07)
Tak mi to nedalo a vytáhla jsem z krabice druhé pololetí první třídy.
Uvedu ještě jeden příklad, který se navrčet nedá. Na tom přesně zjistím, zda dítě matematicky přemýšlí či jen memoruje zpaměti.

Když od čísla........ odečtu číslo 7 a ještě odečtu 2, dostanu 9.

Když si syn přečetl zadání, měl tmu před očima. Ale pak jsme vzali tužku, on kreslil, psal a na výsledek přišel sám. Pořád se pak dožadoval podobných příkladů. Příkladů typu - Na drátě seděly 4 vlaštovky , dvě odletěly a kolik jich tam zůstalo..... měl plné zuby během jednoho týdne. Těmi se matematická představivost opravdu nevybuduje.
Matematiku by měl člověk s dětmi trénovat i v běžném životě. Nejen u stolu nad domácím úkolem. dítě si pak ani neuvědomí, že se učí a kupodivu se během takových chvilek naučí někdy mnohem víc.
Lila bych vodu do kbelíků, počítala litry, vážila na váze a počítala kila, měřila metrem byt a počítala metry. Většina činností se dá s matematikou propojit.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:42:12)
Hele že ty máš stejné metodiky jako tady u nás ve škole? Tuhle trojřadu také počítají, zatím jen tedy do 10.
 Anni&Annika 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:46:22)
Tragiko, me u Frause v prvni tride zarazila /bylo to na konci roku/slovni uloha.....tonda a karel /jmena si vymyslim, fakt si je nepamatuju/ jsou dohromady 17 let stari. Tonda je o 3 roky starsi, kolik jim je.
Deti museli sami prijit jak na to~d~
Me se ten Fraus libi moc:-)
 Helena 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 11:09:31)
jeziss ... Deset a sedm ?
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:10:49)
Hele to fakt neposoudím, já si na učitelky v tomto fakt stěžovat nemůžu, dcera matematiku chápe ze školy, není třeba doma nic vysvětlovat, syn je zatím prvňák, ale vypadá to na to samé. Ale musí to být pro dítě dost demotivující, když to ze školy nechápe a kor když mu to ještě doma nedokáží vysvětlit.
 Tragika 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:17:20)
Ještě k tomu memorování a rychlosti. Na jedné straně je tu dítě, které počítá do deseti bez problémů, ale jen díky tomu ,,nabzučení zpaměti,,. Pak dostane triviální úkol, kde musí zapojit mozek a je v pytli. Výborně tohle odhlalí matematika Fraus, kde jsou např. v pololetí první třídy úkoly typu - myslím si číslo a když k němu přičtu číslo 3, dostanu číslo 7. Jaké číslo jsem si myslel?
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:26:46)
Tragiko, nevím tedy jak u vás, ale tento typ příkladů řeší děti u nás ve škole zcela 100% každý den, zrovna dnes měl syn přesně takovýto úkol i na doma. Cca 30 příkladů jsem mu podepisovala.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 10:03:37)
já myslím, že tu zbytečně slovíčkaříme - protože i tento případ je pro mě dokladem toho, že dítě prostě musí vědět základní počty do 10 - vy tady berete zpaměti jako že se naučí grafickou podobu, ale nechápe, co je za tím, kdežto já říkám zpaměti, ale tím samozřejmě myslím to, že mu musí naskakovat ta čísla
 Lída+4 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 10:06:52)
Pořád ještě to může bejt tak, že mu sice čísla naskakujou, ale vůbec nemá pochopenej vztah čísla a reálnýho počtu předmětů... takovejch dětí bohužel není málo.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 13:43:59)
ano, jde o to, co si kdo pod tím pojmem představuje, shodly jsme se tu na tom, že si představujeme to samé, jen to každý různě nazýváme - ale podstata je stejná
umět operace s čísly do 10 automaticky, takže když je někde 3, automaticky mi naskočí 7, ke dvojce 8, ke čtyřce 6 atd. - to jsem tím měla na mysli
ostatně to tady je na rodince často, že každý si pod jedním a tím pojmem představujeme něco úplně jiného (viz včerejší diskuse "zvát někoho někam")
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:05:28)
Rin-Tin-Tino,
to nemusí mít ze školy, k tomuhle spousta dětí prostě "dozraje" ~;). Ale některé prostě ne a s nimi se musí pracovat cíleně na tom, aby si tyto představy utvořily, ne jen do nich nacpat ty příklady jako takové. A to je to, co se děje, ve škole i doma.
Jinak vzdělání jako manžel téměř jistě nemám ~;). Já totiž v osmnácti netušila, že nějaká speciální pedagogika existuje ~f~, takže místo abych šla přímo a měla tuto kvalifikaci plnou, tak jdu dost velkou oklikou a mám jen částečnou....ale zase o to intenzivněji se věnuju těm poruchám učení, které jsou na specce spíš vedlejší záležitost ~7~.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:08:40)
~t~ no tak to máte hodně společného, on v 18 taky netušil, že bude dělat vejšku, tu si dělal dálkově až jako ženáč :-). Jinak s dětmi s poruchami - nejen učení tedy, jsem pracovala já i on.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:15:42)
Rin-Tin-Tino,
tak to já na tu VŠ v těch osmnácti šla, ale na úplně jinou ~;).
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:29:26)
Jo to on taky - v 19 tedy :-). Ale táhly ho prostě děti, ačkoliv to teď už nedělá, to by rodinu neuživil.
 Tragika 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:32:11)
Rin-Tin-Tina, já učím syna doma.
Úkoly tudíž nemáme.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:39:52)
Tak to my ano :-), já bych na učení doma už neměla nervy a syn potřebuje kolektiv, takže úkoly nosí, ale dnes měl přesně to, co jsi popisovala. Učila se to takto i dcera. V té Nové škole jsou ty příklady běžné.
 Tragika 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:43:49)
No, já bych zase neměla nervy na ZŠ. Takto 100% vím, že když moje dítě něco nepochopí, je to moje chyba, neb jsem mu látku špatně vysvětlila.
~;)
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 23:00:37)
Tak si najdi stránku 23, tam to zrovna je :-). 1+7+.=10. Například. Každopádně ve cvičném sešitě takto počítají hodně, ne jen v učebnici.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:44:55)
Rin-Tin-Tino,
a já učitelka jsem, navíc se právě profiluju coby speckařka zaměřená na nápravy poruch učení ~;).
Vím, že se to tak ve škole dělá a považuju to za špatné. Teď se mi vrací dotazníky, co jsem dávala na první stupeň základek učitelkám tady v okolí a povědomí o nápravách matematických obtíží (netřeba hned řešit dyskalkulii, ty nápravy fungují i u "pomalejších" dětí) je minimální. Natož pak o tom, že spousta věcí by šla dělat ne jako nápravy, ale jako prevence.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:50:22)
Zřejmě máš stejné vzdělání jako manžel, je také speckař. Já se s učitelkou hádat nehodlám, syn má sice ADHD, takže je to s ním kapku těžší a zatímco dcera si doma jen udělala úkol a tím končila příprava do školy, tak jemu je potřeba se více pověnovat, tak s ním problém ve škole není, styl výuky mu vyhovuje, jak ostatním dětem, tak to fakt nevím. Je pravda, že říkal, že některé děti mají 4,5 ze čtení, ale to si nedovolím posuzovat, zda je chyba na straně učitelky nebo na to doma rodiče kašlou a s dětmi nepracují.
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:43:06)
Jinak se tedy neučí v první třídě zpaměti výsledky, holka třeba mohla používat prsty až do konce první třídy, syn nesměl už v pololetí, tohle záleží na učitelce, jak se k tomu postaví. Kluk nesmí, tak prostě nesmí, on má velkou fantazii, takže si to dokáže představit v hlavě, ale sčítání do 10 umí teda už nazpaměť. Ale motat dětem hlavu takovými příklady, co tu uvádí zakladatelka, tak to nechápu, podle jakých osnov se u nich ve škole jede a co mají za knížky.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:34:52)
Šuplíku,
jasně. I když já se tam budu věnovat hlavně využívání pomůcek a materiálů na nápravu, možná podle jednoho nápadu od učitelky zkusím udělat návrh ještě jiné. Zjistila jsem, že by se na to dala napsat i disertačka, nikdo se tomu moc nevěnuje ~d~. Jak jsem tu zjišťovala ty články o dyskalkulii, tak z nich je zřejmé, že to není jen u nás, ale i ve světě. A mě by to tak bavilo....jenže tupec na angličtinu má smůlu ~n~.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:40:26)
Žluťásku,
jo, ona stejně bude muset být veřejně vyvěšená, jako všechny diplomky a tak...
 Myšutka* 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 8:09:42)
Delete, učím matematiku na VŠ, čas od času nám tam přijde dyskalkulik, můžeš mi, prosím, poradit nějaké zdroje, ze kterých bych si načetla, jak jim ulehčit život? Oni mají samozřejmě k dispozici různé programy, pouštím jim animace, ale pak jsou písemky, kde má dyskalkulik samozřejmě problémy.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 15:45:31)
Myšutko,

upřímně, jak je to s přetrváváním poruchy moc netuším, pokud je člověk schopný studovat VŠ, mívá své potíže už kompenzované ~d~. Třeba nás učí jeden pan docent, který zcela nepokrytě přiznal, že cokoliv se týkalo matematiky a logiky, tak se učil zpaměti. Měl tak vytrénovanou paměť, že prošel i zkoušky z matematiky, statistiky a logiky na VŠ ~d~. A pán je to chytrý, ve svém oboru zcela jistě odborník, takže třeba jeho bych na dyskalkulika tipla jen tak od oka....

Obecně o dyskalkulii je: Hendrik Simon - Dyskalkulie a něco by snad mohlo být ve Věra Pokorná - Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti.
 Lída+4 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:29:16)
Princip je potřeba pochopit i u sčítání do 10, jak jinak by pak děti mohly pochopit sčítání větších čísel??? ~a~
 remus 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:37:05)
To je na mě? Kde píšu o biflování? Píšu o procvičování, kdy si to děti automaticky zafixují, tady by měl člověk pocit, že si to fakt všechny složitě neustále dopočítáváte!
 Lída+2 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 5:23:22)
ANITA..... , to,. že se mají učit z matiky něco nazpamět, vyplave v řeči většinou těch, co s matikou bojovali a sami se to naučili nazpaměť.
prakticky od 7 třídy se nechapali, nebo prolejzali jen tak tak.....

většina těch co s matikou nemá prablém Ti řekne, že neumí ani násobilku zpaměti~;), protože jim to příjde zbytečné se to tak naučit, když to umí dopočítat...

Mě příjde na hlavu se tento předmět učit tak jak chce Tvůj manžel...to není dějepis, to se přece musí logicky vymyslet.~;)

Jo a moje děti měli ve škole místo počítatadla 20(4 barvy) víček od minerálek zrovna nedávno na mě vypadl plátěný sáček a v něm tahle pomůcka....když nevěděli, rozložili si to na lavici a počítali s tím místo počítadla.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:38:03)
do 10 musí umět nazpamět - takže 1 a kolik je 10, 2 a kolik je 10, atd.
až bude umět pozpátku sčítat i odečítat i v noci, pak je čas na příklady s desítkami
pak už je to jen o principu - desítky, stovky atd.
ale do 10 musí znát součty, odečty
 Miilu 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:14:44)
nešla bych do poradny, ale za učitelkou...
 x x 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:16:57)
Kup počítadlo. Kuličkový.
 Helča + J+V+M 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 21:24:15)
Anita - u tvého příkladu 19-12 si dítko musí uvědomit, že pod 12 se skrývá 10+2, takže postup je pak ten, že počítá 19- 10 a pak -2 =7. Pracuje se s 10. Tyto rozklady mají třeba v učebnicích od DIDAKTISU pro 1.třídu. Fajn je i počítadlo. Nebo jsme používali domácí variantu montessori pomůcek - zelené čtverečky papíru (1x1cm) jako JEDNOTKY, modrý proužek (1x10 cm, vyznačené po 1x1cm ctvereccich) jako DESÍTKY. Klasické papírové cislice - 1 -vyskladany jeden zelený ctverecek, 2- dva zelené čtverečky .... 10-deset zelených čtverečků což je vlastně modrý proužek, 11 - modrý proužek a jeden zelený ctverecek .... 20-dva modré proužky. Pomocí toho jsme si i počítali příklady - přidávání či odebirani čtverečků, smenovani zelených čtverečků za modré proužky.
Hlavně aby si to mohla dcerka osahat, manipulovat, zkoušet. Držím palce.
 Colombi 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:05:58)
zkuste pořídit klasické počítadlo ~d~
 Miri+L&M&K 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 22:44:22)
Zkus třeba i peníze. Hrát si na prodavačku. U nás nám učitelka kladla na srdce, že do desíti musí umět nazpaměť. Žádné dopočítávání na prstech apod. Aby prý pak pochopili odčítání přes desítku. Odčítají tedy jen 19-6 apod. Neodčítají přes desítku. Používají např. i víčka z pet lahví, počitadla, maji spoustu slovních úloh, číselné osy. I nosí ofocené papíry s obrázky, které musí vybarvit. Třeba rybu, která mám v každé šupině příklad a dle výsledku vybarvit příslušnou barvou. Pracují s čísly opravdu hodně. Naštěstí syna matematika navíc. Čísla ho zajímají od tří let.
Zatím psaní hotově nebaví, musíme dost trénovat. Minulý týden mu nešlo velké Z, pak T. Popsal dvě stránky. Ofocuji mu písanku, aby mohl trénovat.
Na tvém místě bych zašla za třídní, třeba poradí.
 Saamajna 


Rychlonavod: 

(18.3.2014 23:08:51)
Vem si hromadu vetsich koralku (prumer idealne tak 1cm) a pocitej je s dcerkou.

Furt dokola: ja mam - tri, ty mas - ...
- kdo ma vic? Min? O kolik? Stejne?
Kolik je ROZDIL?

Zatim jenom do 10.
Asi potrebuje upevnit pojem "cislo".

Az bude umet, davej "cisla" (jiny nazev mnoziny, lidove hromadky ;-)) dohromady (Cela mnozina a cast mnoziny) a pak zase rozdelavat na ty puvodni.
Po case zaved slova pro dohromady (Plus) a ubrat (Minus).

Zaved "kvuli rychlosti" znaceni + a -.
Pojem pro stejne hodne je =.

A az bude umet scitat a odcitat do 10, zacni navlikat ty koralky na snurku.
Stop u 10!!!
A dalsi snurka.
- Tak to delali lidi v minulosti - 10 prstu, vzal se misto toho klacik a pocitalo se dal znova.

Udelej ji tech desitkovych snurek (desitek) 9 a pak jeste asi 20 volnych kulicek.
A mas bezvadnou pomucku na pocitani do 100 i do budoucna.

A s tim se da krasne pocitat: 19 - 12 znamena vezmu 1 desitku a 9 koralku, musim oddelat 12.
Podle libosti nejdriv oddelam tu desitku nebo ty 2....

Treba:
13 - 5 je nutno nejdriv oddelat ty 3 pak tu desitku VYMENIT za 10 volnych a z nich jeste 2 pryc.


Jo a netlacit na pilu s tim pocitanim!
Normalni terapie - jak jsem to zhustene napsala je tak na 1,5 roku...

Hodne stesti.



Poradna Ti jeste nepomuze.
Ja dokazu diagnostikovat dyskalkulii az pred koncem 1. tridy - a to mam letity zkusenosti s testovanim a individualni terapii.


 Alena 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(18.3.2014 23:38:52)
JAk rikaji ostatni , maximalni konkrtizace, at to vidi. ZLate stare pocitadlo, tam jsou videt desitky, dobre se s nim manipuluje. NEbo kroky kridou na chodniku, tam,zpatky. ROzklad bych dite neucila, v tuto chvili je to abstraktni a hlavne by si na nej melo dite prijit samo. Je to zatim tezke, ono to naskoci.
 Winky 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 3:01:14)
nám pomáhaly ty víčka od PET lahví - ve 2 různých barvách (potřebuješ jich tedy aspoň 40 resp 20 od každé barvy). Jedna barva počítá do 10, druhá nad 10.
Takže složíš 10 červených a 9 žlutých víček - to jako 19, pak zase 10 červených a 2 žlutá jakože 12.
Už když je to takhle složené (srovnané!), mělo by dítě lépe vidět v čem se ta čísla podobají a v čem se liší, jaký je mezi nimi rozdíl.


Ale chce to čas a procvičovat pořád dokola. Dcera má tu představivost na čísla taky hodně slabou. Teď je ve třetí třídě a neustále trénujeme hodiny. To mě dost drtí, přijde mi, že má taky nějaký blok v tom "vidění" - kolik má vidět hodin a minut a kolik chybí či přebývá z celé atd.
 Lída+2 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 5:41:02)
Winky , když přišli v druhé třídě hodiny....učitelka byla zoufalá.....2/3 třídy se nechytali a ten zbytek to uměl od školky.....nakonec jela dála zkusila to na konci roku a bylo to krapet lepší a znovu v 3. třídě.
 Miri+L&M&K 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 6:56:26)
U nás se budou učit hodiny nyní na konci roku v první třídě. Náš malej už to trochu chápe, učím ho to od vánoc. Ale je to zase o tom, že jsou to čísla. Myslím že hodiny pochopí málo dětí.
Sčítání a odčítání do deseti nám učitelka řekla, že musí umět bez dlouhého přemýšlení ...jak když bičem mrská.
Naopak třeba zavazovat tkaničky byl ještě v lednu problém.
 LaDa_A (2 deti) 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:03:51)
K cemu ta zoufalost? Co budes delat v pate tride?
Tohle musis zjistit od ucitelky jakou metodu pouzivaji - treba se uci rozklad na jednicky a desitky, nebo pouzivaji casovou osu, nebo zpameti dvojice cisel ktere daji dohromady dvacitku? To asi nebude stejne u vsech prvnich trid v republice.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:12:35)
oddělit desítky a jednotky - představ si, kdybys tam tu jedničku neměla - zakrýt ji a počítat příklad jako 9-2, to zná, takže 7 a teď před to přidá tu 1, kterou předtím zakryla - jde to ale jen bez přechodu přes desítku, takže počítání bez přechodu přes desítku
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 9:26:56)
oprava - samozřejmě desítky musí taky odečíst, pokud jsou na obou stranách - spletla jsem to s příkladem 19-2, tam by desítka zůstala
takže 9-2 je 7
10-10 je 0, tak se už před jednotky nic nepřidává, výsledek je 7
 hbf 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 10:24:58)
Na Vašem místě bych to probral s učitelkou, abyste postupovaly jednotně.

Pokud bych se do toho měl pustit ad hoc, začal bych s kuličkovým počítadlem a nechal odpočítávat každou kuličku. Příklady typu 5 + 10, 10 + 5. Potom 15 - 3, později 15 - 10. Celé bych to směřoval k uvědomění si destíky, třeba odklonem od počítadla k penězům (desetikoruna a korunové mince).

Na dis, dys i na poradnu je ještě brzy :-)
 Margottka 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(19.3.2014 12:23:45)
Naše dítě se to učilo ve škole takhle: Zakrýt si desítku a spočítat 9-2 =7. Taky občas něco trvalo, než mu to naskočilo, ale počítá velmi dobře
 Dari79 


Re: Jak vysvětlit prvňačce matematiku? 

(20.3.2014 6:12:30)
Já jsem pro počítadlo. To je geniální vynález.

Dítě to musí VIDĚT, podle mě... Myšleno - umět si za tou abstraktní číslicí představit to reálno... Není nic horšího, než od začátku dělat z matematiky abstrakci... V 1. třídě rozhodně.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.