| CPO |
 |
(4.7.2013 7:50:42) Nároky můžu mít jakékoliv na cokoliv. To je zcela legitimní, a v mnoha případech budou moje nároky i oprávněné. Uplatňovat je mohu na lampárně.
|
| Kudla2 | 
 |
(4.7.2013 9:42:26) "Nároky můžu mít jakékoliv na cokoliv. To je zcela legitimní, a v mnoha případech budou moje nároky i oprávněné. Uplatňovat je mohu na lampárně."
Creo   
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 11:22:46) No ono to zní velice vtipně, ale přesto, pokud by někdo nesplnil mé elementární nároky na morálku, tak mu prostě utnu tipec a nemusím chodit nikam do oddělení světel
|
| Kudla2 | 
 |
(4.7.2013 11:35:14) tak sama sis odpověděla - ty elementární nároky jsou otázkou pouze tvé subjektivní interpretace, a je to tak dobře.
Chtěla bys radši, aby ti to vnucovala nějaká "obecná morálka", která by velela koukat se na tebe přes prsty třeba proto, že jsi rozvedená?
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 11:44:18) Je otázka, kolik by bylo rozvedenejch (na kraji sil) a samoživitelek (v téže situaci), kdyby nějaká obecná morálka fungovala.
Jestli tento akceptující svět, kdy celkem nikdo nikoho nezajímá, se neobrací proti nám samotným.
Pozn:(pro Eeku a ty, co si o mě dělaj starost, nejsem ani rozvedená ani samoživitelka)
|
| CPO |
 |
(4.7.2013 11:48:19) "Jestli tento akceptující svět, kdy celkem nikdo nikoho nezajímá, se neobrací proti nám samotným."
Kravina. Se SPOUSTOU věcí nemůžeš nakonec stejně udělat nic víc než to AKCEPTOVAT.
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:01:33) Jo? A proč si holíme příro a pijeme Tequillu? Ptž o tom se mluví a každej to dělá Vzniklo to v posledních 20 letech a ujmulo se to, jako ty samoživitelky a otcové v ilegalite
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:04:09) Tak jestli si holíš příro a piješ Tequilu, je to furt Tvoje volba, bez ohledu na to, kdo to kolem Tebe dělá nebo nedělá.
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:06:08) Ale jak by mě to samotnou napadlo? Ve střední Evropě, v drsném klimatickém pásmu, v kraji fernetu a piva.
Mluvím o vlivu okolí na naše chování
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:08:39) libiku, mezi "vědět o možnosti" a "zvolit možnost" je pořád ještě nějaký proces vlastního rozhodování. A to pak určuje, jestli si příro oholíš nebo ne (a okolí to stejně nepozná, pokud nechodíš na nudu) a jestli piješ Ferneta, tequilu, čaj nebu džus.
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:13:21) Ale dost se pije tequilla i holej pipky, ne?
Utváření norem je tématem, ne já a moje pohlaví nebo kamarád.
|
| Kudla2 | 
 |
(4.7.2013 12:17:10) nechápu, jak souvisí holení a tequila (efemérní módní záležitosti) s věcmi s přesahem, jako je rodičovství?
Nehledě na to, že i to podléhá módě - před sto lety by asi byla spíš norma moc se dítěti nevěnovat a když má pětky ve škole, tak ho zmlátit.
Tak nějak je mi i v tomhle bližší ta dnešní doba.
|
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:19:14) libiku, možná se pipky dost holej a tequila pije (já to ale fakt neposoudím, protože v žádné reálné komunitě, kde by tequila nebo bobr byly TÉMA, se nepohybuju), co to ale znamená pro mne nebo pro Tebe jako jednotlivce? Jak to ovlivňuje naše životní volby?
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:25:18) No primárně tak, že si dovedeš představit, že si někdo holí rozkrok a pije Teguillu a jsi k tomu tolerantní(neřešíš to). Stánek se psím masem či smaženými sklípkany na Václaváku už by tě šoknul, musel by se zažít.
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:27:50) Ale já vidím pořád zásadní rozdíl mezi "něco tolerovat" a "něco dělat". A pokud člověk neškodí druhému, což holením své pipky nebo popíjením tequily nebo konzumací smažených pavouků, nedělá, tak mi řekni jedinej rozumnej důvod, proč mu to netolerovat?
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:37:13) Ježišmarjá.
Bavíme se o utváření norem tím, že něco akceptujeme nebo napodobujeme, zkoušíme, že se k tomu vyjadřujeme, že to dokonce požadujeme (pročpak se na veřejnosti nevyměšuje). Ať si každý žere, co mu vlastní pocity dovolí, bude-li tolerováno obecně ... a chtěla jsem dodat extrémní případ, ale nějak mě to přestalo bavit.
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:40:34) libiku, bez ohledu na normy a na to, jak o nich tady budeš plamenně hovořit, Tvůj kamarád je dospělá samostatná osoba a sám si určuje, jak s obecnými normami naloží. Ty na tom nezměníš nic.
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:42:18) Auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
ta otázka byla, kde se ty obecné normy berou a jestli mohou být tvořeny názorem nějak blízkých lidí
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:45:02) Pokud mluvíš o OBECNÝCH normách, tak ty názorem blízkých lidí tvořeny nejsou, ty jsou snad tvořeny širším konsensem, ne? To, že se nekálí na veřejnosti, je konsensus daleko většího měřítka, než skupiny kamarádů, rodiny, firmy, města atd. A já mluvím zase o tom, že i když je člověk s existencí obecných norem seznámen, neznamená to, že se jimi vždy řídí.
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:47:28) Jako nedělej si iluze, že kamarád neví, že dělá něco špatně. Ví to. Ví, jaká je "ov¨becná norma", ať už ji nastavil ve společnosti kdokoli, ví dokonce i to, jaký je Tvlj názor na jeho konání, ale to, že tyhle věci ví, pořád neznamená, že se tím nežádoucím způsobem chovat přestane.
|
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:48:29) A jak vzniká ten širší konsensus?
Ale ne, už to není o ničem
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:49:55) Libiku, a chceš se skutečně bavit o tom, jak vzniká obecná norma? Není tématem, které jsi založila, spíš rozhodování jednotlivce a vliv okolních norem na člověka? To jsou totiž různé věci.
|
|
| CPO |
 |
(4.7.2013 12:52:33) "už to není o ničem"
Tak ono od začátku to téma je "o ničem", protože ve skutečnosti tě dere něco jiného, než popisuješ. Udělala bys líp, kdyby sis upřímně přiznala, co, a to si vyřešila, než tu plamenit nad zkažeností lidstva.
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 13:28:22) jj, derou mě vši a neštobice, nadváha, stáří, pms, žlučník.
A tak se zčistajasna blbě zeptám na to, jestli kecat druhejm do svědomím, za sebe řeknu, že jo, ptž o nějaký obecný svědomí stojím
Rodina je plná lidí, co ví,hm,hm
|
|
|
|
|
|
|
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:38:44) No ale když se vrátíme k "závažnějším" prohřeškům, než je holení bobra, tak já bych odpověď na Tvoji úvodní otázku viděla v tom, že morální nároky na své kamarády můžeš mít v tom směru, že pokud oni jim nevyhovují, kamarády nebudou. Nemůžeš se stát něčím svědomím nebo vychovatelkou z toho titulu, že jsi kamarádka, a požadovat od svéprávného dospělého člověka, aby se choval jak Ty chceš.
|
|
|
|
|
|
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:12:20) No a jaký má okolí Tvého kamaráda vliv na jeho chování? Kdo ho uvrtal do toho, aby se nestaral o své dítě? Jak podle Tebe okolí člověka ovlivňuje k tomu, aby hobloval kromě své manželky ještě sousedku?
|
| překvapená 20.9. | 
 |
(4.7.2013 12:15:37) Blbě se mi to říká, ale zřejmě tolerance. Nebo lhostejnost.
Jinak, já tu nejsem za Boha, i na Rodině jsou k dohledání má velmi rouhavá prohlášení
|
| Kudla2 | 
 |
(4.7.2013 12:18:22) Jako myslíš, že když na kamaráda zahrozíš káravým prstíčkem, tak on půjde do sebe a rázem začne dítěti lepit modýlky letadel a vodit ho do kroužků?
|
| Markéta s párkem | •
 |
(4.7.2013 14:42:08) Tak doslova ne, že částečně ano.
Můj otec byl jakožto otec velice lhostejný. Jako dědeček je naopak velice snaživý. Jsem přesvědčená, že k tomu přispívá to, co vidí a slyší v okolí. Že je normální, resp. chválihodné, aby se muž (ať už je to otec, děda, strýc, otčím) dětem věnoval, že to není "ženská práce", ale něco, co by měli dělat obě pohlaví. Jistě k tomu přispívá i to, že jako děda to nemusí dělat furt, ale jen když se mu chce, ale jsem přesvědčena, že kdyby tu nebyl vliv okolí, tak by byl i k vnoučatům stejně lhostejný, jako byl k nám, vlastním dětem.
|
|
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:20:04) libiku, a když se koukneš do končin, kde ta tolerance/lhostejnost není, je tam víc morálky?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Kudla2 | 
 |
(4.7.2013 12:15:26) tak samoživitelek podstatně míň.
Děti svobodných matek před sto lety měly výrazně menší šanci na to dožít se dvou let, potažmo dospělosti, než dneska.
Taky řešení společnosti spoutané morálkou, po které voláš.
Nebo pseudomorálkou?
Tak ti mi nějak je bližší ta dnešní situace.
|
| Žžena |
 |
(4.7.2013 12:22:53) Tak samozřejmě i v dobách, kdy nebyla taková tolerance a lhostejnost, bylo určité procento rodičů, kteří se o své dítě prostě nepostarali, jak výchovně, tak materiálně.
|
|
|
|
|
|