JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.6.2012 9:24:32) Ahoj
Píšu tady výza a rozhodla jsem se, že příští rok nastavím v HV pevnou strukturu. Ve výtvarce děti nemají problém s tím, že děláme pokžadé něco jiného - jednou venku, jednou uvniř, jednou na papír, jednou z krabic, jednou z papírové hmoty atd.. ale v hudebce to občas nějak vázne. Asi že ve výtvarce obyvkle jedna činnost zabere celou hodinu a půl, kdežto v HV je to členitý... někdy se mi to podaří naplánovat jako celek (např. si kreslili na obličej maorské tetování a pak nacvičovali maorský tanec), ale někdy máme samostatnou výtvarku a další týden samostatnou hudebku.
V těláku mi pomohlo, že jsem nastavila naprostou pravidelnost stylem - 4 kolečka kolem tělocvičny - rozcvička - jedna hra na zahřátí (je to vlastně pár her furt dokola) - něco nového - např. driblování, kruhy, florbal apod. - něco opakovacího, co už umí - něco dle výběru dětí pro radost (opět výběr z několika her, který jedem furt dokola) (jsme v tělocvičně 60 minut) Děti to berou jako samozřejmost a všechno šlape, jak má.
Tak bych chtěla něco podobnýho nastavit i v hudebce. Má někdo nějakej tip?
Tohle je jen výčet bez pořadí a uvítám jak návrh pořadí, pokud má někdo osvědčenej, tak doplnění, co by tam ještě mohlo bejt: rytmický cvičení (deklamace, vytleskávání - opakování nebo dle not...) zpěv (s kytarou) nástroje (Orfovy nebo vztahující se k projektovým tématům - letos k Austráli didgeridoo, k Africe bubny atp.) poslech - hudebníci, kapely, zpěváci... něco pohybového (tanec, pohyb podle rytmu, pohyb po prostoru - stronzo - doprovázení živých soch zvukem atp.)
Máme to v blocích hodinu a půl dlouhých.
|
Dadulka,02/06,06/07 |
|
(24.6.2012 9:52:55) Ahoj, já mám pořadí skoro stejné, jako jsi to napsala. Jen pokud dávám poslech, tak ho dávám hned na začátek a pak terpve rytmus, rozezpívání, zpěv, orfáče, pohyb. POslech střídám s naukou.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.6.2012 10:44:19) Díky.
Poslech, pokud mám, tak taky dávám spíš na začátek. Kvůli neslyšícími dítěti i nový písničky pouštím nejdřív na youtube (pokud k tomu existuje videoklip) pro lepší pochopení obsahu, takže u nás poslech někdy plynule přechází do zpěvu... Na deklamaci si pak děti vymýšlí slova která souvisí s tématem (s úvodem).
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(24.6.2012 10:02:10) Já nejsem hudebkářka, ani prvostupňařka, jen přidám postřeh z jedné alternativní školy (4. třída) z Německa. Tam hudebka byla postavená na nějakém skladateli - ať už současném, nebo z minulosti. Něco jednoduchého si poslechli a pak se od toho dovíjeli další činnosti - např. vyjadřovali pocit z poslechu výtvarně či dramaticky, poznávali nástroje, doplňovali skladbu vlastní produkcí apod. Učitelka jim vyprávěla příběh o skladateli nebo o daném díle. Všechno to bylo velmi triviální, ale odpíchnout se do jednoho tématu mi připadalo velmi zajímavé a děti to bavilo.
MMch tohle dělali i ve výtvarce. Využívali umělce 20. století, nebo přelomu 19./20. století a např. se snažili nakreslit nebo dokreslit nebo předělat (podle svého, ale s využitím jeho prvků) obraz, který jim učitelka prezentovala.
Třeba je to úplně mimo, třeba něco využiješ... Držím palce!
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.6.2012 10:40:32) Jájo, já jedu taky po tématech - letos byly kontinenty, tak proto didgeridoo, bubny, maorové apod., příští rok bude historie od pravěku po současnost, čili v pravěku hraní na kameny, mušle a tak... S tématy není problém, ta si tam dosadim a funguje mi to přesně jak píšeš - je to inspirace pro náplň hodiny.
Teď bych ráda dala do kupy tu obecnou strukturu z tý vyloženě hudební stránky.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(24.6.2012 13:50:04) Líbí se mi to. Ale chybi mi tam nejaké prohloubení temat - například pokud clenis témata geograficky, nezamerovala bych se jen na původní domorodou hudbu. Australie ma digeridoo, ale i Operu v Sydney. A nejaký soucasny popik, ze. V Africe splachnes pul světa i žánrů, bo ma vliv křížem krážem všude. Ještě otazku: vážná hudba je fakt nepruchodna?
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.6.2012 14:15:33) Veveru, to byl jen příklad. Každý téma trvá 4 týdny, řeší se v několika předmětech celkem 9-11 hod týdně, takže samozřejmě i na operu došlo. Vážnou hudbu řešim taky, ale u didgeridoo či bubnů šlo o to, že se můžou donést nástroje a děti se na ně učí hrát. Operu si nezahrajou - to je na poslech.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.6.2012 14:23:01) Jinak ze současných australanů jsem si zamilovala tohohle: http://www.colours.cz/historie/3-colours-of-ostrava-2011/ucinkujici/279-frank-yamma
|
|
|
|
Markéta, kluci 10 a 3 | •
|
(24.6.2012 18:08:34) Mě by úplně stačilo,kdyby na hudebce zpívali. Za pololetí syn donesl DVĚ nové písničky, jsem z té jejich hudebky úplně vedle.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.6.2012 20:48:09) Markéto, můj vlastní syn z mojí hudebky nedonese písničku žádnou - to ještě nemusí nic znamenat
|
|
|
Betkaa |
|
(24.6.2012 18:58:02) Holky, to je uzasny, ze nekdo si da takovou praci s hudebni vychovou! Uz jsem skoro ztracela nadeji... Mne pripada, ze dobre napady jsou v knizkach Z. Simanovskeho a A Tiche. Jsou tam navrhy na dramatizaci pisnicek a jsou tam navrhy, jak s tim dal pracovat i v psychologickem smyslu. Asi bych to nezarazovala uplne na kazde hodine, ale treba to v pevnem schematu prostridat s necim jinym...?
|
|
|