Zufi. |
|
(29.3.2012 16:53:18) Ráno mě chytla kolegyně, že mi musí něco vyprávět. Její sestra učí matiku a fyziku někde na Praze 8, minulý týden nastoupila slečna studentka na praxi , poprvé mezi děti, jen tak ji tam ,,hodili,, a uč Pythagorovu větu.... Slečna byla připravena, měla i projekci na IT tabuli, měla i historii o P., vyzbrojena maximálně, jenže.... Děti se bavily, zkoušely to na ní, ona byla opravdu překvapena, žila v domnění (asi zapomněla na svá školní léta), ve škole, když se učí, tak je TICHO. Vydržela asi 3 minuty a utekla za ředitelkou. Ředitelka pak šla do hodiny s ní, vše už proběhlo OK, ale kolegyním jí bylo líto. Měly jste také podobné ideály? Při vstupu kantora, žáci stojí a mlčí. Já si totéž myslela o prvńáčcích, než jsem tam poprvé suplovala, oni se (světe div se) normálně bavili nahlas, ale ukecala jsem je pohádkou a pak už byl klid.
|
Hr.ouda |
|
(29.3.2012 16:59:47) Zufi, já nejsem vystudovaný pedagog, takže když jsem šla čerstvě po škole učit na SŠ, tak jsem opravdu předstupovala před žády poprvé v životě¨. Iluze jem si nedělala, spíš jsem si to vykreslila v temnejších barvách než jak to pak bylo, ale prostě vypadala jsem mladší než nekteré moje studentky čtvrtého ročníku a neměla jsem žádné zkušenosti, takže když projevili studenti hned na začátku tendenci ke hluku a nekázni, nejdříve jsem houkla jak kaprál a pak jim suchám hlasem bez intonave vysvětlila a s obličejem bez mimiky , že tohle se dělat nebude )). čuměli. Já jsem ovšem byla ubnitř vyklepaná jak ratlík a utěšovala sjem se, že když to nevyjde, jsem ve zkušebce a můžu z minuty na minutu odejít.
Dneska bych si klid zjednala jinak, ne stylem buldozer.
|
Zufi. |
|
(29.3.2012 17:15:32)
|
|
|
Cloe |
|
(29.3.2012 17:01:27) Ja jsem ucila jen chvilku, ale u me deti(prazske skoly) nekecaly. Ja se nedam a nemam problem smrady poradne utrit. Mela jsem vsak kolegyni a tam nebylo poznat, ze je ve tride ucitel. Byla to takova kunka, deti ji vubec nebraly.
|
Babsi+2 |
|
(29.3.2012 20:19:22) Já to v pondělí přehnala-po pěti hodinách na druhém stupni jsem přišla na stupeň první. Několikrát jsem je hezky upozornila, že si nemůžou s počítačem dělat co chtějí, že musí sledovat společný postup a teprve příště to zkusit sami (formát písma). Neposlouchali, tak jsem to na ně zařvala a do konce hodiny bylo slyšet jen mě a šumění větráků. Celkem se mi ulevilo (a překvapilo mě), že ještě někde zvýšení hlasu funguje.
|
ALL |
|
(16.4.2012 22:22:44) No jo, hlavně nic samostatně nezkoušet a neexeprimentovat, pěkně počkat a dělat vše přesně podle instrukcí. To se musí naučit co nejdřív a jejich vlastní aktivitu a spontaneitu je třeba zašlapat v zárodku... Typická česká škola.
|
štěpánkaa |
|
(17.4.2012 10:53:15) chtěla bych vidět, jak se někdo naučí formátovat písmo ve Wordu, se kterým vůbec neumí "spontánně" To spíš přepnout počítač na hry
|
ALL |
|
(17.4.2012 12:57:41) No metodou pokus - omyl, přece! Jak jinak se to učí většina dospělých? Aspoň já se tak na počítači učila postupně úplně vše, co jsem doposud potřebovala. Hry bych samozřejmě v té chvíli taky nedovolila...
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(17.4.2012 13:28:06) AL, problém je v tom, že u řady věcí pak netušíš, že by šly udělat, případně je děláš neskutečně nešikovným způsobem.
|
ALL |
|
(17.4.2012 15:01:59) No vidíš, a docela spokojeně s tím žiju... A pokud to budu nutně potřebovat vylepšit, můžu se to kdykoliv doučit.
Počítám, že by to děti víc bavilo, nejdřív to zkoušet, přijít na to samy. Pak je to samozřejmě možné vylepšovat - a mohou nakonec i samy uznat, že metoda od paní učitelky je efektivnější. Ale na učení není důležitý jen výsledek (dokonalý, předem učitelkou připravený) a přesně předaný způsob, jak k němu dojít (opět dokonalý, hotový, učitelkou připravený). Důležitý pro učení je samotný proces hledání, zkoušení a objevování!!! No a to právě česká škola ve své většině nechápe, nechce, neumí... Navíc učitel si těžko přizná, že by často vlastně ani nebyl až tak potřeba K tématu doporučuju toto zajímavé video: http://www.ceskaskola.cz/2011/11/tedsugata-mitra-o-vzdelavani-deti-jimi.html
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(17.4.2012 15:55:01) AL, zkoušet si můžou doma. Ve škole je potřeba tomu dát aspoň nějakej řád. MMCH, umíš ve Wordu vyrobit rejstřík?
|
ALL |
|
(17.4.2012 22:12:31) Neumím a vůbec mi to nevadí, asi jsem to zatím nepotřebovala. Ale koukám, že se to, jako vše, dá vygooglit. Mimochodem, potřebují to děti na prvním stupni?
Ale zpět k tomu hlavnímu: proč to zkoušet doma? co takhle zkoušet to ve škole a potom tomu ve škole také společně dát řád?
|
|
ALL |
|
(17.4.2012 22:45:21) A taky není vůbec jisté, že nějaký rejstřík ve Wordu jednou budou dnešní děti potřebovat. Spíš je víc než jisté, že budou jednou používat něco úplně jiného. Já například psala diplomku ještě v T602 a ani jsem ji zrovna moc neovládala. A ještě že jsem tehdy nenašprtala příslušnou příručku! Co jsem potřebovala, to jsem napsala. A kde je dnes "Té šestsetdevítce" konec?
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(17.4.2012 23:24:48) AL, ty jsi legrační Principy textovejch editorů jsou víceméně stejný prakticky celou dobu, co se něco takovýho používá (a to už je u nás přes čtvrt století). Neřekla bych, že by dnešní děti přinejmenším na začátku profesní dráhy měly používat něco, co by se výrazně lišilo. Třeba zrovna u diplomky potřebuješ vyrobit obsah, seznam obrázků, seznam tabulek... Pokud to matláš ručně, příšerně se nadřeš a nasekáš v tom chyby.
|
|
Líza |
|
(18.4.2012 7:46:24) Al, no to je zajímavej postoj. Dalo by se z něj odvodit, že se rovnou můžem vybodnout na jakýkoli vzdělávání dětí, protože stejně jednoho dne bude všechno jinak, než se to dneska učí ;)
|
ALL |
|
(18.4.2012 10:39:29) No, to je názor většiny, já o tom vím. Taky proto se tady školství ještě hóódně dlouho až na výjimky nezmění. Tak si to užívejte, když Vám to vyhovuje...
|
|
|
ALL |
|
(18.4.2012 10:58:04) No, to je otázka, co kdo rozumí pod pojmem "vzdělávání". Když myslíte, že to znamená šprátní zbytečností... (a tady se samozřejmě zase budeme rozcházet v tom, co je to zbytečnost). Když zůstanu zrovna u těch textových editorů: vzdělaný gramotný člověk si poradí s jakýmkliv textovým editorem, aniž by se kdy některý z nich musel šprtat (navíc přesně podle návodu paní učitelky bez možnosti experimentování). Prostě ví, kde a jak si to zjistit, porozumí tomu a dokáže to pak aplikovat. POKUD to bude potřebovat, bude k tomu mít i motivaci. POKUD mu bude některá funkce moci usnadnit práci, vsadila bych se, že se ji taky dokomale naučí používat! Ovšem pokud tu funkci nepotřebuju, je mi vážně ukradená... Jedničku za ni nechci!
|
Hanka | •
|
(18.4.2012 14:57:53) AL,
občas učím vzdělané gramotné lidi zacházet s počítačem a s textovými editory a ujišťuji tě, že SAMI se s nimi naučí zacházet jen někteří, většina potřebuje zaškolení. A ukázat, co je vůbec možné. Navíc je to pro ně efektivnější než metoda "půl dne zoufale pátrám, jak udělat číslované odstavce, protože to určitě nějak jde, když to tam má i Alfons odvedle. A nakonec to prostě udělám ručně a při vsunutí nového poctivě přečísluji" - což je přesně styl, ke kterému se uchýlí tak cca 80% gramotných lidí.
|
ALL |
|
(18.4.2012 15:23:06) No ano, tak si třeba najdou Vás na to zaškolení, když to potřebují - to patří k tomu "poradit si s tím". Nevím, proč by se pro jistotu měli všichni učit všechno hotové zpaměti už na prvním stupni pod heslem "jednou to možná budou potřebovat." Bez možnosti ve škole zkoumat, hledat, chybovat a nacházet. A tím se učit.
|
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(18.4.2012 15:26:30) AL, ujišťuju tě, že používat textovej editor GRAMOTNĚ se naučí sám jen málokdo Plno lidí totiž vůbec nenapadne, že některý věci si tam můžou podstatně usnadnit. Ale tobě zřejmě nemá smysl něco takovýho vykládat, ty si meleš furt svou. Víš, já takový věci učím studenty na technický VŠ, a ujišťuju tě, že ani oni si na to sami jen tak nepřijdou.
|
ALL |
|
(19.4.2012 12:25:50) No, tady ani tak nejde o ten omílaný textový editor,ten tady slouží jenom jako příklad. Mně jde o to, co by měla být náplň vzdělání... A v tom se evidentně neshodneme... Většina si prostě pořád myslí, že vzdělání rovná se našprtané hotové postupy a fakta. Já si to prostě nemyslím. Vím, že jsem v menšině...
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(19.4.2012 14:21:48) AL, ty víš houby, co si kdo myslí Hotový postupy jsou vcelku k ničemu, ale o některejch věcech je potřeba se dozvědět, že vůbec existujou. POKUD NEVÍŠ, ŽE NĚCO EXISTUJE, TĚŽKO TĚ NAPADNE, ŽE TO JDE ROZUMNĚ UDĚLAT.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(19.4.2012 16:04:23) hahaha, já se taky učila metodou pokus -omyl. Když jsem zablokovala školní pačítač tak, že se muselo volat do správcovské firmy kamsi (je to už skoro 20 let), pochopila jsem, že metoda pokus - omyl není ta pravá. A dokud jsme neabsolvovala školení na word, excel, poweppoint a další, tak jsem to prostě pořádně neuměla. Moje děti totéž. To není o nutnost "naučených postupů", ale o zjištění, že spousta věcí vůbec je možná
|
ALL |
|
(19.4.2012 23:15:45) Myslím, že je to pořád "jeden o voze a druhý o koze..." Já samozřejmě ve škole počítám s přítomností pedagoga, který ten postup nějak šikovně reguluje. Ale vždyť si to dělejte, jak chcete, já vám to neberu... Člověk si vždycky umí odůvodit, že něco nejde a proč... P.S. Na to video (viz odkaz výše) jste se podívali? Nikdo tam nic nerozbyl a nezablokoval. Ale nejde o textový editor, to zase ne...
|
ALL |
|
(19.4.2012 23:16:54) Jejda, pardon , samozřejmě "nerozbil"
|
|
|
|
|
|
|
|
vokounek |
|
(30.3.2012 22:00:23) To má být jednou z hlavních vlastností učitele na druhém stupni umět dobře zařvat a když nemá hlas jako zvon, tak je kuňkal? Asi jo, jak tak čtu příspěvky. Většinou to je o tom, že nikdo nemá problémy s kázní a když už náááhodou, tak umí pěkně zařvat a má klid, že je slyšet špendlíček.
|
štěpánkaa |
|
(30.3.2012 22:26:33) ale di, to tu snad nebylo..... jen, že se to dá použít jako krajní řešení
|
|
Pawlla |
|
(31.3.2012 5:30:36) Já mám teda zajímavou zkušenost,když chodila dcera na základku,učitelé teda nic moc,ale strašné rozdíly v tom,jak tu třídu vnímali nebo spíš jak se ta třída u koho chovala.Někdo měl v hodině kravál,že nemohl učit a někdo neměl problém.To až tak divné není,každý tu autoritu nemá,ale zajímavé bylo něco jiného.Jednou jsem po dceřině odchodu našla doma její žákovskou,jelikož bydlíme naproti školy,tak jsem tam šla ji to podat,nebyla jsem tam poprvé a většinou byly děti slyšet už zdálky,tentokrát jsem myslela,že tam nejsou,dokonce jsem chvíli i poslouchala za dveřmi a slyšela jsem učitelku,jak mluví tichým hlasem a ve třídě ticho.Když jsem otevřela,tak jsem uviděla malou blondýnku,některé dívky vypadaly starší než ona,rozhodně byly víc nalíčené.Odpoledne jsem se dcery na ni ptala a bylo mi řečeno,že je to paní učitelka přírodopisu a takové ticho má v hodinách vždy.Nekřičí nikdy,podle dcery jim dopředu oznámí,co se bude dít,když potichu nebudou a hlavně to vždy dodrží,většinou šlo o neplánovaný test nebo zrušení volnější hodiny atd.Takže já bych řekla,že o křiku to být nemusí,můžou být i jiné metody.
|
Delete |
|
(31.3.2012 19:18:23) Pawllo, přesně tohle mi radila psycholožka ze školy (pracovnice PPP, co tam docházela), že to dobře funguje. Já se to musím naučit, protože i při běžném hovoru mluvím dost nahlas, ale při tom, jak trapně se cítím, když křičím, je to pro mě velmi dobrá alternativa.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(31.3.2012 23:39:31) No, já tišší mluvení leckdy používám, ale když jsou děti rozjetý (a někdy takový jsou bez viditelný příčiny - říkám tomu, že jsou erupce na slunci), tak to nepomáhá - jsou totiž schopný vůbec nevnímat.
Tuhle se mi cestou na oběd stalo, že když stály u přechodu a já říkala, že můžem (přecházet), tak mě vůbec nevnímaly. Tak jsem si řekla, že udělám pokus - budu tam s nima stát na kraji chodníku před přechodem, pozorovat, jak si povídají a čekat, za jak dlouho si někdo všimne, že to je nějaký divný, že stojíme na místě a nejdeme na oběd. Asi po čtyřech minutách jsem to vzdala - vesele si dál povídali a stání na místě NIKOMU divný nepřišlo. Prostě fakt mimoňskej den Bohužel do jídelny musíme chodit na čas, tak jsem nemohla vydržet dýl, ale obávám se, že by tam stáli tak čtvrt hodiny...
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(31.3.2012 23:40:57) stály - povídali - sorry za i/y - někdy myslim na to, že to jsou děti a někdy na to, že tam byli všichni... a měla bych to po sobě číst
|
|
|
|
|
Hanka | •
|
(31.3.2012 10:49:13) Vokounko,
pro mě jsou "kuňky" spíš učitelky, které si jen tak něco špitají, že je ani v tiché třídě neslyší dál, než tak tři lavice... ano, i takové jsem potkala. Pak ti vzadu pochopitelně hlučí, protože se nudí, i kdyby byl výklad sebezajímavější.
A pak si myslím, že je opravdu průser, když se učitelka dětí bojí. To byla má sestřenka, nejprve učila první stupeň prvňáčky a druháky, po několika letech ji šoupli na druhý (kam aprobací patřila) a byl to děs, ona se po dvou třech měsících regulérně bála k sedmákům a výš... Nakonec musela změnit školu a učila zase první stupeň.
Řvát se jistě nemusí, ale chce to mít v rukávu jiné triky
|
Hanka | •
|
(31.3.2012 10:52:39) vokounku.
Promiň, omlouvám se za prznění nicku.
|
|
|
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(29.3.2012 17:02:31) No, budu trochu v opozici - když začínám, děti mě nerespektují, "necítí" to ze mě...odešla bych z toho povolání...dle mě se "to" nedá naučit. Mám zkušenost, že kolegyně, na které si děti dovolovaly ze začátku, jsou dětským oblíbeným terčem doteď. Nechápu je (kolegyně), že za takové atmosféry ve třídě jsou schopné vydržet učit už více let. Já bych to teda určitě nevydržela.
|
Cloe |
|
(29.3.2012 17:04:41) Martino, souhlas. Musi na to mit clovek "dar", jinak to nema smysl. Ruzne figle a pristupy se naucit daji, ale musi tam byt dobry zaklad v prirozenem nastaveni cloveka.
|
Martina, 2 kluci |
|
(29.3.2012 17:20:32) Mě to leží v hlavě proto, že jsem podědila po té kolegyni třídu deváťáků, kteří mají dělat přijímačky, a v devítce využívat znalosti z nižších ročníků k náročnějším úlohám. A oni při jejich každohodinovém "řevu" nepostřehli, jak se zachází s celými čísly, jak se řádně v klidu a trpělivě řeší rovnice, používá poměr a pod. Pak je hodně těžké chtít po nich aplikovat jejich nižší "znalosti" na složité slovní úlohy...a čas na znovuvysvětlování základů fakt není. Dle mě tím trpí hlavně ty děti, učitelka si může najít jiné povolání, ale systematický základ technických předmětů moc dohnat nejde.
|
|
|
Katka, kluci 9 a 13 | •
|
(29.3.2012 17:19:32) Já si to myslím taky...syn má třeba momentálně jednu paní učitelku, se kterou jsem 2x mluvila po telefonu a ona si takovým unylým,ukňouraným až plačtivým hlasem stěžovala, že kluk neplní zadané úkoly a nerespektuje jí...vyznívalo to, jak když jedno malé dítě žaluje na druhé... Já jsem nějak nevěděla co na to říci, představovala jsem si jí jak touto formou hovoří ke stádu rozjetých sedmáků....samozřejmě jsem klukovi vynadala, ale v duchu se bohužel domnívám, že tahle mladá slečna by prostě měla dělat něco jiného.Že jsou dnešní puberťáci zvěř, o tom samozřejmě žádná....
|
Martina, 2 kluci |
|
(29.3.2012 17:25:43) Nevím, jestli jsou zvěř, učím už skoro 20 let, děti mi přijdou pořád podobné - nejisté, snažící se obstát před ostatníma spolužákama, k tomu se věnovat tomu, co je zajímá...Ale zdá se mi, že souč. děti jsou cílevědomější než např. já - spousta z nich už na ZŠ hodně řeší, čím v budoucnu budou a zda na to mají, mají snahu si v daném oboru něco zjistit, vyzkoušet, zda-li jim zachutná a pod. Já bych to tak černě neviděla
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(29.3.2012 17:59:22) Po prvním nezdaru bych nad studentkou hůl nelámala. Opravdu stačí dát najevo trochu nejistoty a puberťáci jsou "na koni". A kdo není na první hodině nejistý? Člověk může získat zkušenosti a otrkat se. Ale je pravda, že komu není naděleno, dobrým učitele s potřebnou autoritou se nestane nikdy. Ale jedna nepovedená hodina nemusí ještě vůbec nic znamenat.
|
|
|
|