Pawlla |
|
(21.3.2012 5:32:36) Představte si,že jste učitelkou ve škole,kde chodí romské děti-vyloučená lokalita.Bude vám řečeno,že se lépe s rodiči domluvíte v jejich prostředí,půjdete tam?Stačí ano/ne,ale budu ráda i když to někdo rozvede,ovšem k věci a slušně.Děkuji.
|
Hrozinka | •
|
(21.3.2012 5:56:27) Ano. S romskými dětmi pracuji a mohu potvrdit, že je nejlepší s rodiči dobře vycházet. Pak se dá s rodiči spolupracovat a to je u romských dětí strašně důležité. Stačí si dobře rozumět s tím dítětem, rodič pak ví, že to dítě máte rádi a chovají se k vám opravdu slušně. Není problém do té lokality jít přímo s dítětem, pak si myslím , že je to celkem bezpečné. Mmch tato rada (navštěvovat rodiče romských dětí doma) je už dávno ve starých pedagogických učebnicích.
|
Pawlla |
|
(21.3.2012 6:42:00) Hrozinko,to vím,ale zajímalo mě jestli to tak v praxi funguje,děkuji za odpově´d.
|
Hrozinka | •
|
(21.3.2012 8:31:55) No však ano Právě že funguje, v těch knihách jsem to objevila až postupem času, až když jsem to tak nějak praktikovala. Někdo tu psal o odmítání pohoštění - no tak to bych si nelajzla, radši jsem to kafe vždycky vypila
|
Eržika. |
|
(21.3.2012 8:39:53) Hrozinko, to já si kafe vždycky dala, ale pak následoval čaj, sladkosti....
|
Hrozinka | •
|
(21.3.2012 8:43:00) No jo, to je fakt, u kafe to nikdy neskončilo :-D Ale to je náhodou hezký, ne?
|
Pawlla |
|
(21.3.2012 8:48:03) Holky to jste mě mile překvapily,minulý týden totiž proběhl v našem městě seminář pro učitele z těchto škol a většina se vyjádřila,že má svou práci ve škole,nikoliv mimo a tím to skončilo.
|
Hrozinka | •
|
(21.3.2012 8:52:08) To je taky pravda. Taky mám kolegyně, které by tam prostě nešly - vesměs říkají, že z časových důvodů. Jestli mají důvody jiné, po tom nepátrám. Ale teda nejsem učitelka, dělám vychovatelku v DD.
|
Pawlla |
|
(21.3.2012 8:53:54) Hrozinko,to je jedno,otázka směřovala na všechny pracovníky ve školství.Je pravda,že třeba u ped.asistenů se s tím víceméně počítá,ale s učiteli je t horší.
|
|
|
Tante Ema |
|
(21.3.2012 10:09:08) Ono to fakt souvisí s tím, jak se s učiteli v práci zachází. I když rasismus, xenofobie a lenost hrají podstanou roli taky. Nediv se tomu, že učitelky takhle mluví, když jim jejich šéfové naservírují, že jejich PRVNÍ povinnost je být na pracovišti, rozumí se fyzicky přítomen ve školním baráku, dokavad nepadne. Holt pak musí mazat na nákup a domu, aby stihly uvařit, pofackovat prádlo, učit se s vlastními dětmi, obhospodařit ego manžela a dokonce jít ještě spát, až přijdou ze cvičení, aby nebyly tlusté a ošklivé. Nemají pak soucit s nikým, je to chyba, to je jasné, ale ta chyba je důsledek zvráceně zkonstruovaného systému.
|
Tante Ema |
|
(21.3.2012 13:05:42) Báro, samozřejmě může.
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(21.3.2012 8:53:36) Pawlo, tak učitelky můžou oslovit i nějakou neziskovku, která se problematikou zabývá. Ta vyšle do rodiny svého pracovníka, který zprostředkovává kontakt mezi školou a rodinou.
|
Pawlla |
|
(21.3.2012 8:54:34) Ano,přesně tak,nebo může jít s učitelem,pokud je tam nějaká obava.
|
|
|
Blanka | •
|
(21.3.2012 9:16:11) Jenomže na druhou stranu se tady pořád mluví o rasismu, ale proč se právě u romských dětí dělají takové výjímky, napadlo by to někoho u rodiny, která je, když to tak musím napsat, bílá ? Proč se s nimi dá komunikovat pouze takto, proč oni mají to privilegium, že se za nimi bude chodit domů, aby dítě chodilo do školy, ale já když tam děti nepošlu, tak mě budou soudit ? Podotýkám, že v žádném případě nemám nic konkrétního proti lidem jiné rasy, jen mi vadí, že přestože se dnes a denně setkáváme s problémy kolem nich, tak přesto jsou jistým způsobem upřednostňováni.
|
Lei |
|
(21.3.2012 9:57:43) Blanko, za rodiči mého "bílého" otce přišel učitel taky domů, protože oni nechtěli, aby dál studoval, ale učitel viděl, že je chytrý. Táta pak vystudoval nejen gympl, ale i VŠ. Dodneška je tomu učiteli vděčný. Stačí pár knížek z dob minulých, kdy učitel znamenal určitou autoritu, a prostě zašel tam, kde byly problémy, tam, odkud dítě třeba pár dní nepřišlo do školy, protože se tehdy stávalo leccos. Pomoc potřebuje potřebný, ne? Možná kdyby ti učitelé zašli za rodiči "bílých" dětí, nedostali by ani to kafe, kdo ví .
|
Lei |
|
(21.3.2012 10:01:39) A nejsem si jistá, jestli nepopisuješ jinou situaci. Když Ty dítě nepošleš do školy - vůbec - tak je to přece něco jiného, než když učitel zajde do rodiny, odkud dítě do školy chodí byť třeba jakžtakž), ale prostě má nějaký problém a - jak uvádí zakladatelka - se s rodiči lze lépe domluvit na domácí půdě. Nemusí jít jen o záškoláctví (ale to jen odhaduju).
|
|
|
Tante Ema |
|
(21.3.2012 10:02:28) Protože to jde vnímat konstruktivěji, ne jako poskytování privilegií, ale jako cestu, jak přivést romské děti ke vzdělání, co je jediná cesta pro Romy, jak vyjít z izolace. I vnímání toho, co je privilegium, je dost relativní, vsadila bych klidně boty, že ti hodně lidí řekne, že si rozhodně nepřeje, aby jim nějaká učitelka lezla domů a narušovala soukromí. Učitel kdysi za starých časů pracoval pro komunitu, byl jí většinou i ctěn a návštěvy v rodinách měl v "popisu práce". Dneska už to tak není, očekává se, že "učitel bude pěkně v práci jako každý, aby to bylo spravedlivé", pak lze těžko oekávat, že jako běžného koníčka ještě návštěvy. Bohužel učitel současně nemůže být ouřada třetí kategorie vytářející právně nenapadnutelné byrokratické postupy a samostatně pracující tvůrčí osobnost, to jsou vlastnosti, které se z principu v jednom člověku nemohou snoubit.
|
Lei |
|
(21.3.2012 10:05:08) Naprosto souhlasím, mimino to napsalo skvěle .
|
|
|
Hrozinka | •
|
(21.3.2012 10:09:31) Nevím, jak jinde, ale u nás to nerozlišujeme. Navíc máme většinu dětí ze smíšených rodin (jeden rodič Rom, druhý "bílý"), ale jejich způsob života je vlastně stejný. Děti do školy víc nechodí, než chodí. No a když se s tou rodinou komunikuje tak nějak "po dobrém", tak se s nimi holt víc pořídí, to je logické, že. Účel světí prostředky
Takže je to spíš o konkrétních lidech, jako vždy. Jak říkám, někteří pedagogové by k těm dětem domů prostě nešli...
Ale chápu tohle rozhořčení, že vlastně ten, co dělá problémy, má nejvíc pozornosti a pomoci. Na druhou stranu, není to tak i v životě? ))
|
Blanka | •
|
(21.3.2012 10:17:15) Samozřejmě chápu, že je lepší jednat po dobrém, jenomže pokud tady padly odpovědi, že tyhle rady se píšou už ve starých knížkách, tak už by se za ta léta musela v přístupu menšin ke vzdělání něco změnit a tak mi to rozhodně nepřipadá.
|
Hrozinka | •
|
(21.3.2012 10:22:49) Samozřejmě chápu, že je lepší jednat po dobrém, jenomže pokud tady padly odpovědi, že tyhle rady se píšou už ve starých knížkách, tak už by se za ta léta musela v přístupu menšin ke vzdělání něco změnit a tak mi to rozhodně nepřipadá.
No právě že tady i padly odpovědi, že se to příliš nepraktikuje, což si myslím, že je ten kámen úrazu. Promyšlená teorie, ale v praxi ...
|
Tante Ema |
|
(21.3.2012 10:30:15) Za ta léta? Ty knížky jsou z doby do druhé světové války, kdy Romové, kteří tradičně žili na našem území a byli v zásadě "integrovaní", zahynuli v koncentrácích a místo nich přišli úplně jiní lidé, lidé s naprosto jinou tradicí, myšlením atd. z východního Slovenska, kam předtím přišli z jihovýchodní Evropy. A na tyto lidi pak byly uvaleny blševické normy a pracovní metody, které dílo zkázy dokonaly. To vůbec není takhle, jak to podáváš. Od války do teď byly všechny akce týkající se "romské problematiky" takové, že problém vždycky jen prohloubily. S výjimkou nultých ročníků, se kterým se začalo před pár lety v západních Čechách, to fungovalo skvěle, tak to stát típnul.
|
Blanka | •
|
(21.3.2012 10:37:05) Já vím, je to těžké, jen že mi poslední dobou čím dál víc připadá, že z Romů se dělají chudáci, kterým je třeba pomáhat,ale bohužel už se nečeká moc přičinění z jejich strany a znovu podotýkám, že jinak proti nim v zásadě nic nemám
|
Tante Ema |
|
(21.3.2012 10:46:27) Jenže oni jsou chudáci a lví podíl na jejich současné situaci má majorita. I to, že jsou pasivní, popř. se rovnou chovají asociálně, je projev bídy, ve které jsou uvízlí. Impulz, energii ke změně, musí dodat ten, kdo ji má a to je majorita. Majorita musí vypiplat tolik malých Romů, aby z nich mohla vzniknout nová romská elita, která bude ochotná se dál brát za vlastní lidi. Jiná cesta není. Můžeš si to představit jako hladem zmučeného psa, který leží před boudou a čeká až mu někdo přinese jídlo. Mohl by si klidně něco najít sám, protože řetěz už mu z krku sundali, jenže on si toho zaprvé nevšiml, protože mu ho sundali ve chvíli, kdy už byl tak vyčerpaný a letargický, že to ani nevnímal a měl ho tak dlouho, že na variantu, že by ho mít nemusel, už zapomněl. A kromě toho je z hladu tak slabý, že ho ani nohy nenesou. Tak "není ochotný pro zlepšení své situace něco udělat".
|
Blanka | •
|
(21.3.2012 11:04:13) S názorem, že skutečně jsou chudáci, kteří nechtějí pracovat, chtějí pouze dávky, mám osobní zkušenost, pracuji ve státní správě,nesouhlasím, ale respektuji ho, zřejmě takovouhle zkušenost nemáš.
|
|
babiki |
|
(21.3.2012 12:49:05) Tante do kamene tesat, si to snad ulozim a budu kopirovat pokazde, jak se budou mit mistni prudicky protiromsky slet
|
|
|
Pawlla |
|
(21.3.2012 11:46:05) Blanko,na to Ti napíšu to,co píšu každému s podobným názorem,tady se jedná o děti,které v těch rodinách vyrůstají,ty jaksi nemají moc na výběr,snažit by se měli dospělí a pokud to nedělají a ještě strhávají děti,pak ano,tam by se mělo pomáhat.
|
|
|
|
Pawlla |
|
(21.3.2012 11:38:02)
"No právě že tady i padly odpovědi, že se to příliš nepraktikuje, což si myslím, že je ten kámen úrazu. Promyšlená teorie, ale v praxi .."
Ano,přesně tohle jsem měla na mysli.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(21.3.2012 11:42:10) Báro,to vím,ale já se ptám na učitele,nejde o to,aby tam někdo chodil,jde o to,aby brali zrovna toho učitele jako partnera.Oni úctu ke vzdělání nemají,to je známý fakt,z učitele si taky na zadek nesednou jen proto,že je učitel,ale pokud on tam příjde a mluví s nimi na jejich "území",dá si to kafe nebo něco,tak už napořád budou na jeho straně a povedou k tomu i to dítě,to jsem teď hodně zjednodušila,jak mi to bylo vysvětleno.
|
Dáňula |
|
(21.3.2012 12:44:19) BOže teď to vyznělo, jako by je právě vypustili z pralesa a ne, že už tu víc jak 50let jsou s celou rodinou. Nebo proč se s nimi stále má jednat v rukavičkách s různými privilegii? Jen proto, že před 50lety kočovali a odmítají se po dobu 50let přizpůsobit alespoň tím, že se vzdělají, když už je to "zadarmo"? Takového zacházení se nedostávalo ani emigrantům z Arménie, těm se jen na ZŠ udělalo pár hodin českého jazyka a starej se sám, domu za nimi nikdo nechodil aby probral jak si dítě vede ve škole atp. A děcka do školy chodily poctivě, i když skoro nerozuměly a učitelé jim to moc neulehčovali(alespoň co mohu posoudit z těch několika spolužáků-běženců co jsem poznala ve škole) a chodily dobrovolně a ještě rádi, že mají vubec kam jít. Já se učitelům nedivím, že se jim nechce courat po rodinách, většina z nich má svoje rodiny a děti a ty taky musí někdy vidět a užívat si jich.
|
|
|
|