| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Každodenní čtení nahlas

 Celkem 158 názorů.
 Delete 


Téma: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:31:51)
Byla jsem dnes na třídních schůzkách, tak mám zase námět na diskuzi. Z pozice rodiče mám toto téma vyřešené, ale zajímal by mě názor učitelek a učitelů.

Takže nejprve dotaz, jaké jsou cíle výuky čtení a literatury na prvním stupni ZŠ?

A potom, máte pocit, že povinné každodenní čtení má nějaký vliv na to, jestli později dítě rádo čte? Pokud ano, myslíte si, že tato povinnost ovlivňuje spíše pozitivně nebo spíše negativně?

A jaký je váš názor na hlasité každodenní čtení? Do jaké třídy by mělo být povinné pro všechny bez rozdílu, odkdy jen pro ty, co mají se čtením nahlas problém? Nebo se to nemá rozlišovat a mají číst nahlas všichni stejně?

A polsední dotaz, se čtením už jen částečně související...Jaká je podle vás odekvátní doba dělání domácích úkolů na prvním stupni? Myslíte, že hodina a více je u páťáků už v pořádku? Tu hodinu beru čistého času, tedy součet časů, kdy dítě sedí a píše, čte, rýsuje a nekouká nebo nelítá někde kolem....ale bez času na samotné učení (třeba slovíčka, slepé mapy apod.).
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:34:00)
Mně to přijde, že povinný každodenní čtení dovede většině dětí četbu pěkně otrávit. Nemyslím, že by to někoho přivedlo k oblibě čtení.
Povinný čtení nahlas bych nechala jen pro ty, kdo s ním mají problémy. Vyžadovat to po dětech, co čtou plynně, je podle mě totální nesmysl.
 KoproFka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 10:07:35)
jo, to je fakt, já třeba když čtu synkovi před spaním nahlas, kolikrát ani nevnímám obsah čteného, pokud mám hodně práce a starostí, stíhám si u toho přemýšlet o svém... pokud chci vědět, co čtu, musím vědomě začít vnímat čtené...
je to obdobné, jako když něco (všema deseti) přepisuji do PC, taky nevím, co vlastně píšu - vnímám jednotlivá písmena, max. slova...obsah už jde mimo mě, stejně tak gramatika, musím si to potom po sobě znovu přečíst. Je to normální, má to tak, co vím, skoro každý, kdo ovládá psaní všema deseti.
 katyn 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:35:07)
Mám syna ve 2.třídě, každý den nahlas čteme. Já v tom teda nevidím to, aby jednou rád četl, ale aby se pořádně naučil číst. Vidím to i v matice, čím víc počítáme, tím víc se mu to dostává pod kůži a líp mu to jde.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:40:11)
Nejmladší syn v první třídě vůbec nemusel nosit žádný podpisy, že četl - prostě se vzalo za daný, že už dlouho čte naprosto plynně a bez problémů.~;)
 katyn 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:09:57)
Syn se naučil číst až v té 1.třídě, takže jsme číst museli. Jedna holčička u něj už taky plynně četla, tak ta měla individuální úkoly.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:17:08)
Hexhex, my jsme právě neměli ani ty individuální úkoly - prostě se bralo jako danost, že syn čte dostatečně bez jakýhokoli úkolování nebo pobízení.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:45:05)
Hexhex a syna to baví?
Mám taky druháka a kdybych po něm chtěla,aby mi četl denně nahlas, nečetl by asi raději vůbec..Takhle si sedne ke knížce sám a rád. Chápu, v první třídě to asoň malou chviličku chce..
A hodinu úkoly je děs, to by nevydržel asi ani můj sekundán, nedá tolik v žádným případě ani učení..
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:10:02)
Dceru to baví, čteme na pokračování takové krátké pohádky, máme jednu nadvakrát. Já jsem četla v pěti letech, v první třídě plynně a potichu, tak je to pro mě hodně jiné, když ona ještě škobrtá i ve druhé nahlas, ale snažím se :)

Ve chvíli, kdy dokáže přečíst text plynně nahlas a převyprávět mi ho po čtení potichu, už na čtení nahlas rozhodně trvat nebudu, i kdyby se měla učitelka rozkrájet :)
 katyn 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:17:02)
Nebaví, ale musí ~:-D Když je to bez chyby, čteme jednou, pokud dělá chyby, cvičíme víc. Nikdy jsem se nepozastavovala nad tím, že každý den nahlas čteme. Ono ho těch 5-10 minut denně nezabije, naopak.
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:01:29)
Vždyť nemusí číst knížku, může ti číst recept. Co na tom, že ty to už dávno nepotřebuješ a ještě se cítí důležitě.~2~
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:08:44)
v pátý třídě ? Recept? ~t~ Mně těžko,nevařim...A hlavně by mě nebavilo denně si něco vymejšlet..
Já teda považuju dítě v pátý třídě za samostatnou jednotku,co se školy týče, nehodlám nic kontrolovat, podepisovat, ani se starat o úkoly..
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:19:20)
nemáš dyslektika viď, musela jsem vymýšlet co číst dlouho, recept v pátý proč ne? Mě holka předčítá recepty z časáků do teď a její 17 vybere co jí zaujalo, přečte a domluvíme co doma máme,co dokoupí a co ona uvaří, vaří sama od 13. Jsou i kluci co rádi vaří, letos mám kroužek vaření, přihlášených je 8 kluků a 3 holky ~;)
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:21:18)
Jahalo, já třeba dyslektika mám ~;) teď teda dva, a jednoho dysgrafika ~t~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:25:49)
Jahalo,
já nevařím, když nemusím a podle receptu už vůbec ne ~a~. A holka raději uvaří, než aby četla recept...
Není dyslektik, je trochu lempl, ale to si umím ukočírovat, čte nahlas nejmladší holce už tři roky, ale jako nutit ji dělat to každý den? Dokud četla dětské knížky, tak to šlo, ale ona se pomalu ale jistě probojovává k dívčím románům...teď má teda Foglara, pak je v plánu Ransome, možná zkusím i Robinsona Crusoe a Říkali mi Leni....to už prostě pro tu malou není ~a~. Navíc ta si už začne číst pomalu, ale jistě sama a navíc si užívá při čtení tatínka, který na ně jinak až tolik času nemá....

Ne, pokud už musí číst, bude číst, co ji baví...Pro mě je to už jen dalších 10 minut navíc nějakého poslouchání...upřímně, tři nebo čtyři knížky plus ještě moje do toho najednou, to nemá rozečtené hned tak někdo, že?
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:39:00)
Recept byl nápad který se u nás osvědčil. Synovec četl nahlas články dědovi z Živy, jen ty o broucích, protože na ty malý písmenka "neviděl".~d~ Vždycky se dá něco smysluplného najít, když je to potřeba. V Ivy případě mi to přijde jako nesmyslná buzerace. Loni jsem dělala asistenta u autíka v dys. třídě " jediný kdo denně četl byl on, ostatní děti se většinou nedaly poslouchat. četli jen ve škole, porozumění textu nula nula nic. jaký měli výsledky srovnávací scio testů o tom raději mlčím.
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:44:54)
Jahalo,
jo, SCIO testy dělaly děti loni a Lenka měla výsledky vysoce nadprůměrné, což je také jeden z důvodů, proč chci, aby na gympl šla, i když je takový lempl a pro mě to bude možná dost zápřah na psychiku (já prostě musí mít všechno v pořádku, takže jsem úplně nepříčetná, když něco v pořádku není ~f~)...

Taky jsem jí koupila takové ty procvičovací testy k přijímačká a ona zvládá v pohodě gramatiku páté třídy, protože má prostě načteno...
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:49:48)
Ivo, tak ať je naštvaná, stejně bych ji na gympl dala, co se s ní trápit ještě další roky, když se můžeš trápit s někým jiným ~k~ Neboj ono si to sedne ~6~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:56:08)
Jahalo,
jenže já si vůbec nejsem jistá, že na gympl dokopu všechny čtyři holky, takže se téhle učitelky hned tak nezbavím ~a~. Už teď učí dvě. A jestli budu mít pech (a ten já mívám pravidelně), chytne ji za třídní nejmladší holka za pět let ~d~. Pokud teda do té doby neskončí, ale tomu nevěřím, ony tyhle učitelky vydrží většinou dlouho...
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:07:25)
Ivo, uff to je teda vyhlídka a takovéhle bývají nesmrtelné ~Rv
Ještě, že mám jedináčka. Všech učitelů se zbavím jednou pro vždy. Já neskutečně vytáčím učitele otázkou, ale nejde o život ne? Po té co nám oběma jednom období o život šlo, se na známky koukám jinak, i když loňský školní rok, mi tento nadhled dal opravdu hodně, ale hodně práce ~:(
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:01:36)
Joooo, to je přesný....my už na to máme seznam, který každý večer kontroluju....jak něco není, tak čárka a za každou čárku koruna dolů z kapesného...
Základ je dvacetikoruna (já vím, prd, ale doteď nedostávaly nic, tak i to je pro ně suma)....No a Lenka za tři týdny dostala dvakrát pětikorunu a jednou nic ~d~. Tenhle týden to možná bude lepší, ale jen proto, že jedo na tři dny k babičce, takže dva večery se nečárkuje ~t~.
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:59:22)
Loro,
jo, to jsem Lence taky vyhrožovala, že jestli se nezlepší v tom přístupu k úkolům, tak ji na gympl nepustím ~t~.
Jen se bojím, že se jí nakonec chtít nebude, že si to rozmyslí kvůli kamarádkám. Navíc ona je zatím z učitelky (i těch ostatních) celkem nadšená....
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:09:18)
někdo "moc hodný" by se nám jaksi nehodil do krámu ~t~~t~~t~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:12:11)
Loro,
mně by nevadila přísnost. Mně vadí nekompromisnost a to, jak se mnou jednala...
Nejprve, jaký máte problém, zeptejte se, všechno vyřešíme dohodou...pak, no bude to takhle a žádné řeči....nakonec přednáška o tom, že hlavně, ať ji nepodvádíme a nesrážíme doma autoritu tím, že o ní budeme špatně mluvit....na mě se nedívala, ale mluvila jen se mnou a ještě s jednou maminkou, která má kluka pomalého a mají jiné problémy....
Takže tohle už jsem si vzala dost osobně a ozvala se....řekla jsem jí, že jsem taky učitelka a že mám pohled z obou stran...
No a pak mluvila o tom, že Lenka nedává pozor a pak dělá víc, než udělat měla (jednou napsala celé cvičení místo asi dvou třetin a jednou určila i slovní druhy....bylo to v zadání úlohy v učebnici, ale prý to dělat neměli ~d~)....No ale neřekla, Lenka dělá to a to, ale řekla...vaše děti dělají to a to....okamžitě do toho zahrnula i ostatní....To už jsem skoro brečela, protože jsem věděla, že s ní nebudu umět mluvit ~a~....
 luthienka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:39:06)
Hlasité čtení je fajn, ale důležitější je podle mě porozumění. U syna jsem nijak zvlášť doma hlasité čtení netrénovala. Motivací k jeho vlastnímu čtení byla spíš chvilka čtení před spaním /já nebo manžel) a případně si kousek dočetl sám. Dnes čte rád a hodně.
Jinak domácí úkoly mu trvají tak hodinu denně od té doby co je na gymplu.A to jen tehdy, když se mu úkoly nastřádají. Na prvním stupni mu to trvalo max. půl hodiny.

U dcery uvidíme - zatím je v první třídě.
 luthienka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:03:23)
teď si syn vzpomněl, že nahlas ze slabikáře doma prý nikdy nečetl. Četli jsme si prý jeho knihy...
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:04:58)
to my taky ne, ale to snad nevadí. naopak,číst ze slabikáře je docela blbost, pak už je to nebaví...nehledě tedy na to, že te slabikář je fakt většinou nuda....
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:07:17)
Nemluvě o tom, že číst třeba jeden odstavec několikrát je nebetyčná blbost - spousta dětí to po druhým přečtení už recituje zpaměti ~j~
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:19:23)
Lído, to si úplně nemyslím. Jen se to dítě líp naučí vázat slova, dívat se dopředu... Já teda nejsem učitelka, ale vidím na naší holce, jak obrovskou radost měla když mi tu četla Vílu Amálku(podruhé) a fakt četla úplně předpisově - skoro bych řekla, že bych to líp nepřečetla ~;) A o tom to možná je, že dítku naroste sebevědomí :-)
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:24:27)
Zerat, přečti si znovu, co jsem psala. Považuju za nesmysl zadat třeba číst pětkrát JEDEN ODSTAVEC ze slabikáře. To je pár řádek a dítě se to během druhýho opakování skutečně naučí zpaměti.
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:33:35)
Lído, promiň, to jsem nějak nepobrala ~f~ Tak tohle po nás nikdy nikdo nechtěl něco číst vícekrát za sebou ~;)
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:41:44)
Zerat, když jsem chodila do první třídy já, tak tuhle blbinu chtěli. Já jsem to nikdy nečetla, máma mi vždycky jen podepsala, kam jsem ukázala. Taky jsem v tý době už pár let plynně četla, a měla jsem načteno dost tlustejch knih.
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:07:04)
Lído nemá, to smysl pro někoho kdo už plynně čte, ale pro někoho kdo se to učí je to jinak, proto si děti mají ukazovat aby si v hlavě zafixovaly vizuální podobu slova pes a nemuseli p e s pes ~d~ Pro někoho kdo to už dávno umí je to neskutečná pruda
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:09:38)
Jahalo, však právě o tom mluvíme... chtít hlasitý čtení povinně po všech dětech, bez ohledu na to, jak dobře čtou, je prostě totální hovadina a buzerace.
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:22:47)
Lído, v tom případě souhlas.~R^ Jen jsem chtěla podotknout, že pro někoho kdo se to učí, čtení 3x dokola není jen zbytečná buzerace, že tím jak už ví co v textu je může se byť nevědomky soustředit na něco jiného (vizuální celkovou podobu slova) a to je také důležité.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:24:12)
Ovšem my jsme to po našem nejstarším dyslektikovi nechtěli, číst se naučil, během poměrně krátký doby se z něj stal knihomol.
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:31:06)
Hmm, kdybych to já po holce nechtěla, tak je negramotná do teď ~7~ chytla se na střídání knížek, a recepty, je to strašná kuchta. V 10 na mě žebrala v trafice, kromě Sabriny a čtyřlístku, ještě gurmána či co to bylo ~8~
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:24:48)
no jo,ale pokud si to přečtě třikrát, tak to zná nazpaměť a už pak vůbec nečte recituje, zpaměti~t~
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:26:50)
Právě proto si u toho má ukazovat co recituje ~j~
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:31:13)
můj druhám má denně nahlas číst,ale anglický knížky,má na každej tejdne jednu..Jsou to takvý malý knížky,na každý straně pl stránky textu. tamto čtení chápu, protže se učí číst globální metodou,musí si vrejt do paměti celý slovo,jak se píše ajak se čte.
Jenže on to prostě přečte třikrát, pak jen otevře na daný straně a odříkává, vpodstatě se tam vůbec nedívá..
 Jahala. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:45:22)
Fed, " v podstatě se tam vůbec nedívá" a to je chyba zvlášť u genetické metody ~:-D~d~
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 6:59:38)
Jahalo,
on nemá v angličtině genetickou metodu, ale globální.A nemůžu zabránit tomu,aby se tam nedíval, když to umí nazpaměť po druhým, třetím přečtení..
Asi jedině dostávat novou knížku každej druhej den..
A číst nahlas anglicky musí, zatím..
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 6:51:27)
Já takovýho chlapečka ve škole měla. Rodiče mi tvrdili, že umí číst, ale on trval na tom, že mi přečte to, co už s rodičema trénoval. Jenže při "čtení" koukal jinam, než kde jakože čet. Když jsem po něm chtěla, aby mi zkusil přečíst pár slov z jiný stránky, tak mi řek, že rodiče říkali, že mi smí číst jen tenhle jeden text a začal hlavou bouchat o stůl. Bohužel s rodiči nebyla řeč - trvali na tom, že syn čte a kdykoli jsem se pokusila uhnout z jejich scénáře, chlapeček začal s nějakou formou sebepoškozování. Zanedlouho ho dali na jinou školu.

Jinak k diskusi - v hlasitym čtení nevidim moc smysl (resp. vidim ho tam spíš později, když už dítě chce něco číst někomu - třeba syn včera čet pohádku kamarádce ze školky, která u nás spala). Na začátku mi přijde důležitější čtení s porozuměním. Jinak naše děti doma nečtou (jakože to nemají za úkol, čtou si, když mají chuť).
 Ráchel, 3 děti 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 7:37:34)
~e~ teda takhle divný rodiče si neumím ani představit, o co jim šlo? ~e~
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 17:50:50)
Ráchel, těžko říct. Můj osobní výklad je, že se snažili sami sebe přesvědčit, že maj dokonalý dítě a nesrovnali se s tim, jaký je doopravdy, tak ho rvali do nějaký formičky.

Začalo to už u zápisu, kdy se mi chlapeček jevil jako nezralej, ale rodiče mi namluvili, že je po nemoci, že jindy by byl OK. Moje úvaha byla, že rodič zná dítě líp, než já a nemá důvod mu uškodit předčasným nástupem do školy, takže jim budu věřit. Zpětně vim, že lhali a že chlapec měl mít odklad.

Pokud se po odchodu od nás dostal do třídy s velkym počtem dětí a bez individuálního přístupu, kde při čtení sedí všechny děti nad jedním textem a střídají se ve čtení, dokážu si představit, že jim to učení se zpaměti učitelka nějakou dobu neprokoukla. Ale už jsem o něm neslyšela. Párkrát jsem měla nutkání jim napsat a zeptat se, jak se mu daří, ale usoudila, že by mi napsali, že je vše v pořádku, i kdyby to nebyla pravda, když jsme se nerozešli v dobrym.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 17:51:37)
Možná nelhali mně, ale hlavně sobě. Těžko říct.
 štěpánkaa 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(1.10.2011 11:38:46)
slabikář je nuda jen pro toho, kdo už umí číst~;)
Navíc takový Ferdův slabikář, ten jsem si zrovna nedávno s chutí přečetla~t~~t~~t~
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(1.10.2011 14:48:19)
Ferdův slabikář je super, ale moje děti ho nay nazpaměť už před školou. A klasickej slabikář pak byl nuda tuplovaně:-)
Ale u nás nenutili číst slabikář-a te´d mají čítanku od Frause ata se líbí i mně, jsou tam už běžný nezkracovaný úryvky z knížek,Děti z Bullerbynu, Felix, Mauglí..
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(1.10.2011 15:04:59)
Naše Lenka se učila číst ze slabikářem který napsal Jiří Žáček a ten mi tedy jako nuda nepřišel. Bavilo ji to a mně nevadilo to poslouchat ~;).

Co se týče toho, jestl holka umí nebo neumí číst nahlas....no předchozí učitelka tvrdila, že umí. Mladší holka, které Lenka občas čte, taky neříká, že by maminka nebo tatínek četli lépe a že od Lenky nechce...
Když ale Lenka četla mně, tak to bylo hrozné a ona sama to tak zhodnotila. Říkala, že jí to vůbec nejde, ale že ve škole čte mnohem lépe. Tak vůbec nevím.
Každopádně učitelka řekla, že nebude řešit, kdo číst umí a kdo ne a číst prostě budou všichni. A pokud se stav nezlepší (rozumím pod tím, pokud se ani ti nejhorší výrazně nezlepší), tak v tom budou pokračovat i od pololetí...

No leží mi to v hlavě, učitelka i v žaludku. Budu si teď všímat hlavně toho, jak hodnotí holky a jestli je schopná rozlišit, že učí dvě různé osobnnosti. To mě možná dožralo ještě víc než nějaké pitomé čtení nahlas...
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(1.10.2011 15:49:10)
Ivo,
Žáčka loni Denis měl, ale nudil ho..Jenže on už četl před školou,svoje knížky a ty texty v tom slabikáři jsou prostě jednodušší a ne moc zábavný, když už čte jinak třeba ty Děti z Bullerbynu. Jinak ten slabikář je docela hezkej..
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(1.10.2011 17:25:56)
Fed,
tak jasně, když už dítě čte, tak slabikář nemá význam. Ale když nečte, je také rozdíl, na čem se učí...

No tak my teď čteme nahlas Foglara, alespoň vynechám své každoroční kolečko a budu číst třeba něco jiného....Slyšet to nahlas a ještě číst to sama, zas až takový blázen nejsem ~t~.
 1kulička 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:51:56)
Já s tím mám velký problém - moje druhačka má už dnes diagnostikovanou dyslexii, čistě náhodou. Nechala jsem ji vyšetřit kvůli psychické labilitě a hrůze ze čtení v druhém pololetí první třídy. Mě samotné nepřišlo, že by četla nějak špatně, ikdyž plynně to nebylo (jak prý většina prvňáků tak cca v březnu již čte). Jen měla hrůzu z toho, že dělali soutěže typu kolik slov přečtou za minutu, pak mají ve škole pasování na čtenáře a malá se už 3 měsíce budila hrůzou, ža tam nechce (má to být slavnost pro prvňáčky). Kupodivu to podobně prožívala zhruba polovina prvňáků, takže nějaké diagnózy mě nenapadaly.
No, já sama jsem v první třídě rozhodně plynně nečetla, čtení nahlas se dalo poslouchat ode mne tak až od třetí, čtvrté třídy, sama jsem si před desátým rokem určitě nic nečetla. Je ze mě VŠ vzdělaná, slušně sečtělá osoba, která nechápe, proč se mají ty malé děti dnes tak drezurovat!
Dcerka letos spolupracuje mnohem víc, ale vzhledem k tomu, že za září chyběla 10 dní (má vysokou nemocnost), tak neustále něco doděláváme a příprava na školu v době, kdy není nemocná trvá klidně i dvě hodiny a pak ještě večer čte nahlas - naštěstí ji nemusím už nutit. Se psaním je dost pomalá, ale 20 příkladů spočítá klidně za 3 minuty. Někdy mě píučka fakt štve, opravuje dítě nelogicky a chce některé věci nesmyslně přepisovat...
Na závěr malá poznámka: to, že dcera čte dnes bez nucení, je zásluhou toho, že jsem ji před začátkem š.r. dovedla k milé paní psycholožce, která jí vysvětlila, že má právo na to, že jí to nejde tak, jak si představuje paní učitelka a že to musí trénovat a pak se jí to podaří. Píučka po té diagnpstice taky polevila, už nemáme v notýsku napsané "PROSÍM ČTĚTE, ČTĚTE, ČTĚTE!!!!"
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:00:20)
Jano,
tak fakt není běžný, že by dítě třeba ještě ve třídě plynně nečetlo,ale teda dělat z pasování na čtenáře strašáka a závodit v počtu přečtených slov na čas,to je šílený!!A nechápu cíl takový činnosti..
 1kulička 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:30:45)
Ve kteréže třídě to není normální? Já psala, jak to bylo za nás (byla jsem premiant právě od té 4.třídy) a všichni čteme...
Jsou děti, které čtou plynně již při nástupu do první třídy, mě ale požadavek na plynné čtení u prvňáka fakt překvapil. No, ale vyřešili jsme si to.Jsem zvědavá na druhou dceru, letos je v první, zatím si úkoly dělá hned po příchodu domů a mě u toho nechce (narozdíl od druhačky). S naší loňskou prvňačkou jsme dělali úkoly ve druhém pololetí i hodinu a půl + 20minut čtení, hodinu tak 2x vtýdnu pravidelně. Přišlo mi to moc, ale moc se stím neudělalo - pak měli celý červen vpodstatě volno a jen jezdili na výlety...
 magrata1 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:56:57)
Dcera číst z čítanky nahlas nemusela, čtení nahlas ji baví dodnes, čteme si totiž společně. Četla jsem jí od malička před spaním, pak se ve 4 letech naučila číst a tak od 5 čte plynně, nahlas už tehdy četla pomalu líp než já.
 Inka 
  • 

Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 21:58:22)
My jsme se v tý první druhý třídě ve čtení před spaním střídali, takže to nebylo tak násilné, jako kdyny musel číst sám
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:15:59)
Mám dcerku ve 2. třídě a denně nahlas mi nečte, ale snažím se, aby denně aspoň chvíli četla sama pro sebe (tedy potichu). Za srpen a září má přečtené dvě knížky a jednu objemnější teď čte a dost ráda čte z Bible, přitom co si budeme, je tam pro ni dost těžkých slov, ale pro ni je to asi výzva... pak probíráme, co jsme přečetli...

Co ji moc baví je, že si spolu večer lehneme do postele a čteme spolu - střídáme se a nebo ji poprosím ať mi jde číst k vaření, že se aspoň nebudu nudit ~:-D. Sleduju, jak se zlepšuje v intonaci... protože slyší, jak čtu já a má po kom to opakovat. Včera mi četla do školy z čítanky a opravdu jsem nechápala, jak po tom měsíci čte krásně, plynně a s intonací... ten článek četla po druhé, ale myslím, že je to super! ~R^ Nutno říct, že jí kupuju Sluníčko, Mateřídoušku, časopis o přírodě... tohle ji dle mého rozčetlo a teď tu často louská s radostí i manželovu četbu Týden ~:-D
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:17:18)
Takže doplním situaci.

Dcera je v páté třídě. mají novou třídní a učí se už druhostupňově (na každý předmět jiný učitel), i třídní je z druhého stupně a možná je bude mít až do deváté třídy.

Dneska jsem se s ní skoro pohádala. Vlastně být víc od rány, asi se pohádám doopravdy, takhle jsem sklapla...

Celá třída musí denně 10 minut nahlas číst. Prý jí nemáme do notýsku lhát a když dítě nečte, tak napsat, že nečetlo, ale na druhou stranu jim za nečtení píše zapomínání a za zapomínání poznámky.....

No a kromě čtení mají denně tři až čtyři úkoly....třeba vyplnit celou stránku z pracovního sešitu ve vlastivědě nebo přírodovědě, pravopisné cvičení z češtiny na stránku v sešitě, něco z matiky a něco z angličtiny. Plus tedy to čtení a pak ještě dlouhodobé úkoly, jako čtenářský denník nebo vlastivědné karty apod.

Holka je celkem lempl, vím, že dokáže úkol na deset minut psát dvě hodiny, tak už pár dní hlídám, aby opravdu psala a ona se fakt snaží....a přesto je to hodina, někdy i víc, než všechno udělá, plus pak ještě nějaké to učení (zopakování látky před písemkou)....

Jako rodič to prostě neberu a považuju za špatné, jak to čtení, tak tu nálož úkolů (i na druhý stupeň je to moc)....Ale učitelka byla dost nekompromisní, ostatní si to s ní asi nechtěli rozházet, navíc spoustu z nich učila, takže jsem v tom zůstala víceméně sama....
No ale říkala jsem si, že to třeba má nějaký smysl. Proto mě zajímají ty cíle toho čtení....rozhodně to nevede k porozumění, ani k efektivitě a čtení jako takové to totálně znechucuje....a to je holka opravdu náruživý čtenář....

Tak by mě zajímalo, jak se k tomu staví učitelky, obzvlášť češtinářky.

Já jako rodič i jako učitelka jsem dost rozčarovaná ~d~.

Jo a ředitelka při projevu na plenární schůzi říkala, abychom jako rodiče neházeli na školu výchovu, že jejich prací je vzdělávat....A že oni hází vzdělávání na rodiče, to jaksi zapomněla poznamenat....

Třídní pak, když jsme se bavily o Lence a o těch úkolech, rovnou přešla do množného čísla, jako že moje děti dělají to a ono....tak to už mi došla řeč....ona má ještě druhou holku na angličtinu a prostě je bere, že jsou obě stejné....no pro ní budou stejné asi všechny, až je (jestli je) potká....a vůbec nemám na mysli vzhled...
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:23:59)
Ivo, mně ta hodina denně učení moc nepřipadá ~d~ a ani to co učitelka chce mi nepřipadá přehnané. Naše holka ve 2. třídě mají min. 1 úkol, ale často denně 2. Někdy ho má za 5 minut hotový a někdy se s tím morduje i hodinu - což jí říkám, že je čistě její problém, protože prostor k soustředění má. Dnes ještě ke všemu počítala 20 příkladů z matematiky, protože dělá z nepozornosti chyby a máme pravidlo, že když bude nepozorná a budou horší známky než 1- bude doma diktát či počítání z matematiky - v závislosti v čem budou hrubky z nepozornosti. Ono to na ni platí.

S tím čtením, vám nepřipadá alarmující, že děti v 15 letech nerozumí čtenému textu? Vždyť se to tu nedávno probíralo...
Myslím, že učitelka je sice přísná nebo aspoň tak zní, ale přece záleží i na Tobě, jak to dcerce podáš a jak se ji snažíš zaujmout... ~d~
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:30:56)
Buchlovanko, tak jasně, že se chce s tím dítkem pak bavit, co četlo... A myslím, že kombinace - kdy se mnou čte nahlas a sama si čte časopisy a i knížky dle chuti potichu je ideální ~;) Paradoxně v normální knížce jsme snad ještě nenarazili na něco čemu by holka nerozuměla. Ale je fakt, že zatím četla jen knížky typu Strašidýlko Josífek - to je super knížka - holce se strašně líbila a už i její kámoška si ji chce od ní půjčit a teď si čte Prázdniny s delfíny a vůbec první její knížka byla Kocourek se vrací /tuším, že tak nějak se to jmenovalo/ - opravdu jednoduše psaná knížka s dobrodružným obsahem a hlavně méně textu dost obrázků...
U nás ale hodně platí to, že nás holka vidí s knížkama - je fakt, že oba s mužem louskáme spíše odborné knihy, ale máme doma snad tisíce knížek (nepočítala jsem je), takže obě holky od malička knížkama listují... jinak spojitost, že by čtení nahlas brzdilo slyším prvně - musím se poptat manžela co mi na to coby odborník na pedagogiku poví ~:-D
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:40:49)
zerat,
moje holka je knihomil, čte, čte a čte....teď musí povinně a nahlas k tomu....co myslíš, jak dlouho ji to bude bavit? Bojím se, že pak ani to, že mě vidí pořád s knížkou, její lásku ke knihám nezachrání...

I když právě proto se ptám, jestli to hlasité čtení opravdu tu ne/chuť ke čtení může ovlivnit....Já se bojím, že jo....
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:43:14)
J,Ivo, ovlivní..
Četla jsem hodně a ráda...A fakt si nedovedu představit,že by někdo moje rodiče a mě nutil,abych jim četla denně nahlas, v pátý třídě!!
každopádně vím,co by udělai naši~t~ Zaklepali by si na čelo a tím by to haslo,žádný čtení nahlas by se nekonalo..~t~
Ale já byhc tímhle skončit nedovedla, fakt bych to řešila,není to normální požadavek...
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:44:58)
V páté třídě mi to přijde fakt uhozené. Kamarádka se vzbouřila už někdy v druhé, kdy měli rodiče(!) psát denně(!), co děti četly. Nakonec psala jednou týdně a posléze ještě méně často, kolik knih syn přečetl, že si denně vyhledává něco na internetu, sleduje stránky hokejových lig, ale byl to docela boj.

Buď bych bojovala nebo lhala, s tím, že bych to paní učitelce dala vědět (lžu, ale na papíře to máte, když se s nezapsáním nepotřebnosti nedovedete smířit).

čas na úkoly neposoudím, ale po 8h školy a denně mi přijde docela dost.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:26:35)
Ivo, mně by se takovej přístup nelíbil ani trochu. A na požadavek na každodenní hlasitý čtení V PÁTÝ TŘÍDĚ bych si snad stěžovala kamkoli vejš - pro naprostou většinu dětí to považuju za úděsnou buzeraci. MMCH, jsem spíš nakloněná brát jako nadměrnou buzeraci i požadavek na podepisování úkolů (v tomhle případě buzeraci rodičů).
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:37:25)
Lído,
jenže já jsem zjistila, že tady je to bráno jako naprosto normální ~8~. A já jsem vlastně kverulant, který všechno moc řeší ~d~.
Jo a to neřeším to povinné podepisování úkolů....denně se podepisuju asi 15x....ale to mi fakt vadí ze všeho nejmíň....

zerat,
čtení nahlas nepřispívá k porozumění čteného, navíc moje holka čte od první třídy, hltá celé knížky a ví, o čem čte...
Jenže ve třídě jsou děti, které kokatjí nebo nevědí, co čtou, no tak se každodenní čtení napaří všem....za nečtení následuje trest ve formě poznámky, která má vliv na hodnocení chování (napomenutí, třídní důtka, ředitelská....).
A opakuju, ve druhé třídě je to jiné než v páté....mám ještě děti ve třetí a v první a ani v té třetí už nás takhle nebuzerujou a doufám, že už ani nezačnou....tam stačí, že holky čtou, i když by také měly každý den, ale když nečtou, nikdo je za to netrestá...

A fakt ti hodina na úkoly (bez učení se, opakování, procvičování) připadá v pořádku? Po osmi hodinách ve škole? No mně fakt ne ~a~.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:41:13)
jo a podepisování úkolů v pátý třídě je taky naprostá buzerace. K čemu to má podepisovat? Mně je fakt úplně nedjno,kde si úkoly moje dítě píše,ať si je píše klidně na klíně v autobuse, okud ho má, je všechno v pořádku..
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:44:00)
Ivo, mně to učení fakt moc nepřipadá. Co se týká toho čtení. Pokud Tvoje dcerka čte dobře, tak v tom případě bych zašla za učitelkou soukromě a poptala bych se jí, jestli si myslí, že to i Tvoje dcerka skutečně potřebuje a proč si to myslí a řekla bych jí, že vzhledem k tomu, že čte dobře a třeba zase potřebuje více času na splnění jiných úkolů, tak to čtení prostě vypustíš, protože čte sama... Třeba se s ní dá domluvit a zbytečně se tím užíráš ~d~
Pokud na tom uč. bude trvat - tak bych to viděla takhle, pokud jsi přesvědčená, že to nepotřebuje, tak bych ji číst nenutila nechce-li a považuješ-li to fakt za zbytečné, protože víš, že to umí bezvadně a tak nějak všeobecně, by mě vůbec nenapadlo zrovna v tomhle případě měřit čas. HOld bych jí vždycky podepsala, že četla a hotovo - nijak bych to nehrotila - z mého úhlu pohledu zbytečné to řešit. ~;)
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:46:00)
Zerat, hodina ÚKOLŮ, ne hodina učení. To je fakt docela hodně. To nemá ani můj septimán ~t~
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:47:21)
Lído, ale jak chceš tu hodinu změřit? Jedno dítě má ty úkoly třeba hotové za 10 minut, jiné se s tím párá hold hodinu -myslím, že tohle prostě ošéfovat dostatečně ideálně nejde ~d~
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:51:43)
To množství, co Iva udává, mi přijde skutečně silně nepřiměřený. To už vypadá, jako když ve škole nic nedělají a má se to dohánět doma. Hele, když učila moje babička, nemohla úkoly zadávat prakticky vůbec - za prvé je děti neměly kdy dělat (hned po příchodu ze školy měly plno dalších povinností doma), za druhé by ani nemohla čekat, že by dítěti někdo s úkolem pomohl (dost rodičů bylo gramotnejch jen částečně). On ani náš kluk neměl v první třídě skoro žádný úkoly, a pozdějc taky jen minimum.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:52:13)
Zerat,
ale Iva tady psala, v jaký rozsahu asi ty úkoly dostávají, to je tak na hodinu pro běžný dítě, ne pro pomalý dítě.
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:57:32)
Federiko, ale když každý předmět učí někdo jiný - hele za nás tohle taky nikdo neřešil. Prostě bylo x předmětů denně a na 90% jsme z každého měli úkol. Nemyslím si, že u mojí dcerky to bude jinak. Když srovnávám nároky na ZŠ kam jsme holku dali a nároky na ZŠ spádové, tak to se vůbec nedá srovnat, takže očekávám, že holka bude taky nad plněním úkolů trávit hodně času.
Kdyby tolik úkolů dávala jedna uč. tak bych řekla, že je hloupá, ale když učí předměty různí učitelé? ~d~ (a tak si to nějak vybavuju z psaní zakladatelky - doufám, že si to vybavuju dobře).
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:04:27)
v pátý třídě je pár předmětů a ty ještě nejsou denně, takže fakt nemusí bejt ani úkol každej den. Z nějakýho zeměpisu, přírodovědy ani nevidím důvdo,proč by měly bejt úkoly..
Syn chodí na náročnej víceletej gympl a fakt ani nevím,že by nějaký úkoly měl, v pátý třídě s nima byl hotovej do deseti minut,pokud nedělal sloh nebo seminárku..
Druhák má úkoly z několika předmětů a přesto je s nima hotovej do deseti minut, pokud nepočítám čtení.rostě je nesmysl dávat úkoly,který vyžadujou delší dobu, proč?
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:06:49)
zerat,
ano, mají 7 různých učitelů...ale každý z nich dává úkol takového rozsahu, jako by byl jen ten jeden předmět....stránka v pracovním sešitě (třeba 6 cičení)? Opsat cvičení, které vyjde na celou stránku? Snad jen z matematiky mají rozumnou délku, většinou jde o jedno cvičení, tedy 2 - 6 příkladů podle toho, jak jsou obsáhlé...

Ano, klidně ať mají z každého předmětu úkol....ale z češtiny jsou to vlastně dva (čtení plus opisování do domácího sešitu z učebnice) a občas tři (když je k tomu ještě cvičení v pracovním sešitě)....a angličtinu má u nich tatáž učitelka....takže čtyři denně jen od ní ~d~.

Prostě tohle je učitelka, která se tváří přátelsky, ale jedná nekompromisně. Když za ní půjdu, potopí jednak Lenku, která chce jít na gympl (a na té učitelce bylo dneska vidět, jak je jí to proti srsti, když odcházejí děti z pětky na gympl), ale i další dceru, která má tuhle učitelku na angličtinu....Už dneska ukázala, že vůbec nerozlišuje, o které z nich mluví ~d~.

Přiznám se, mám strach....
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:09:43)
to se ti Ivo, nedivím...
Frrr, na gympl, přežijte to...
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:11:58)
Fed,
to bude muset udělt přijímačky....a jak to vypadá, bude mít nevýhodu několika dvojek na vysvědčení....obávám se, že z češtiny a angličtiny už je poznamenaná a matiku si zvoře sama....

Mimochodem, jak je na tom malá?
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:14:12)
Ivo, dobrý, je zas ve školce..Já dodělávám resty a pak už knečně můžem dát kafe:-)
Mám poslední dobou trochu depku, nestíhám a jsem unavená, potřebuju nějakou vzpruhu,..~j~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:17:11)
Fed,
no právě, pomalu se dostávám do stavu, kdy se buď vykecám nebo skončím na AD....
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:21:16)
ty taky,jo?
Já bych dneska nejradši všechny poslala někam ...nevim kam, estihla mě rozčílit jen malá.A navíc jsem na všechny řvala tak, že devítiletje kluk, syn od kamarádky,kterej u nás spí, mi pozdějš přišel říct, že nemůže usnout~a~
teda nevim,jestl to bylo kvůli mně,ale je to možný...~j~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:27:47)
A proč myslíš, že jsem se ptala, jak je na tom malá? Myslíš jako, že ze zájmu o její malou osobičku, jo? ~t~

Ba ne, to víš, že mě to zajímalo, ale svůj zájem jsem v tom měla taky, to ne že ne ~f~.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:32:43)
napíšu na mejl, když nikdo neonemocní, měla bych cca ve sředu odevzdat překlad pak by mělo bejt pár dní klidnějš....:-)
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:37:57)
Fed,
jasně, já zatím nic nemám...ale budu muset začít lítat po doktorech, protože jdu nejspíš za tři týdny pod kudlu....nechám si vrtat koleno a nebude to kvůli koruně ~a~.
Což je další důvod, proč jsem s nervama v kyblíku ~f~.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:41:24)
ó, jé tak to držím palce..meniskus nebo co? byla na tom teď známá, dělala balet a podepsalo se to na ní..
Tak se nějak domluvíme, dřív než bude ukotvená doma:-)
Razím do vany, zítra ráno budím 4 děti..~t~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:47:06)
Loro,
neozvou ~a~. Jak jsem psala, oni si s ní někteří tykají, jiné učila....já jsem přivandrovalec....
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:14:48)
Ivo, nám říkali v první třídě, že nás upozorňují, že z naší ZŠ se na gympl přijímacími zkouškami dostávají i trojakři. Zástupce ředitele nám přímo řekl, že nejlepší jsou rodiče jedničkářů z okolních ZŠ, kteří nemůžou pochopit, jak to, že jejich dítě, které má celé roky samé jedničky prostě nesložilo zkoušky. Takže dvojkama bych se já asi vůbec netrápila ~d~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:19:10)
zerat,
no a tady se nedostanou ani ti se samými jedničkami.....~d~.
No být to moje kolegyně, je asi na půdě školy hodně dusno. Jenže já se zařekla, že na škole, kam chodí moje děti, učit nebudu....
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:13:07)
Ivo, tak potom nevím, co poradit. Jedině teda zajít za dalšími učiteli, kteří holku učí a zkusit s nimi rozumně popovídat o délce úkolů...~d~ A nebo to teď už nechat plavat a vydržet to, bojíš-li se, že to pak budou holkám vracet ~Rv
U nás je naštěstí štěstí v neštěstí, že ZŠ má svůj víceletý gympl a naopak cítíme, že jim hodně jde, aby od nich děti na gympl odcházely, takže tím i zdůvodňují vyšší nároky na děti...
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:15:37)
to je dobře, Zerat,že mají samy zájem na odchod dětí a gympl..Nicméně vyšší nároky nesouvisí s větším rozsahem domácch úkolů..
A za základka pak normálně pokračuje?
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:17:50)
Federiko ano. Spojí pak zbytky do tříd kolik je třeba a jede se dál a i se dost snaží, nepřistupují k dětem coby k odpadu - ždímají z nich dál co se dá :-)(říkala kamarádka, která tam má syny ve vyšších ročnících). A jinak k těm úkolům jsem psala, že je-li u zakladatelky, tak velký rozsah úkolů, že bych to zkusila řešit s konkrétními učiteli - teda já bych tam poslala nejspíš manžela ~j~~f~
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:19:04)
ó bože,manžela já ne, to by dopadlo~t~
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:24:32)
~t~ Federiko, tož já to beru tak, že on ví profesně líp o čem mluví. Já jsem třeba vloni přišla jako spráskaný pes domů, že mi uč. řekla, že holka nedrží při vyučování pozornost a když jsem to říkala manželovi, tak on mě zarazil a říká "a ptala ses jí, co máš s tím udělat, jak to či ono připomenout holce?" Nezeptala - nějak mi nedošlo, že těžko můžu něco zmoct s tím, u čeho nejsem ~d~ Takže druhý den jsem mastila znovu za učitelkou zjistit podrobnosti - o jaký druh nepozornosti jde... ~f~ ~:-D
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:27:38)
tak to máš dobrý. Já mám manžela cizince, česky sice mluví,ale on obecně mluví hodně málo,je jedno, jakým jazykem~t~. A nikdy se na nic nezeptá,nic neřeší.
Jednu jsem ho dostala na rodičák a to je proto, že mladší syn měl besídku a někod musel i k němu,tak jsem mu dala vybrat,rodičák byl kratší~j~
Z celýho rodičáku mi řek je to, že má David počmáranou lavici a že dvě ženský strašně smrděly parfémem...~e~
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:47:25)
z mého pohledu to není zbytečný.
Starší syn měl taky denně číst nahlas,ve druhý třídě. nechtěl anepotřeboval to, měla jsemale podepisovat "čtení", denně. Jo,mohla jsem to podškrábnout,bylo by to to nejjednoduší, ale přišlo mi to nefér, ukazovat dítěti takhle brzy,jak obcházet učitelku. Víc fér mi přišlo zajít za učitekou a oznámit jí, že můj syn prostě nahlas číct nebude aproč. Tudíž že ani nebude domů nosit nic napodepisování..
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:51:38)
Federiko, však já jsem psala, že bych v první řadě zašla za učitelkou... U nás taky druháci už mají čtenářský deník. Učitelka nám ale na rodičáku řekla, že netrvá na tom, aby tam byly knihy v pravém slova smyslu. Stačí časopisové knihy , Čtyřlístky... prostě aby bylo vidět, že dítě něco zkouší číst. Ono to ty děti docela motivuje. Naše holka třeba nejdřív protažený obličej a když jsem jí ukázala můj opravdu velmi vymazlený čtenářský deník ze střední školy, tak mi přišlo, že tenhle úkol u ní dostal úplně jiný rozměr ~:-D
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:51:53)
zerat,
no ona rovnou řekla, že nehodlá řešit, jak kdo čte, že prostě nahlas budou číst povinně všichni...
A já zase nedokážu holce říct, že nemá číst a napsat, že četla....to je totiž přesně to, co je u mě ve vztahu rodič - učitel už přs čáru. Prostě nechci holce vztah k učitelce narušit, i když z mého pohledu nemá pravdu.
Já se tedy snažila vecpat do Školské rady, což se mi, bohužel, nepovedlo, protože pak bych na takové věci měla opravdu vliv. Takhle mám šanci jen tehdy, když se za mě postaví více rodičů, což se neděje, protože si s učitelkou buď tykají nebo je učila a oni k ní mají důvěru, zatímco já jsem přivandrovalec...

Jo, možná to moc řeším....ale fakt se potom nedivím, že vztahy mezi rodiči a učiteli jsou takové, jaké jsou....
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:53:42)
Ivo,
jo,to je to,o čem jsem psala..přijde mi to nefér, lhát, podvádět a ještě to učit dítě.Nepodepíšu,že četl,dyž to tak není anebudu nutit svý dítě nahlas číst,když jsem přesvědčená o tom,že je to nesmysl, navíc kontraproduktivní...
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:54:04)
Ivo, tak bych zašla klidně za učitelkou osobně a řekla bych jí do čeho Tě nutí (podvádět, potažmo to zkusit řešit jinde). ~d~
 Červená řepa 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:02:36)
Já mám dceru ve třetí, plynně čte už od první třídy, přečetla desítky knih. Máme tatéž každý den číst deset minut nahlas, řešily jsme to snad skoro od počátku tak, že si dcera četla každý večer v posteli sama co chtěla( nikoli nahlas), já jí to zapsala a podepsala, tedy jsem zadání úkolu sama trochu pozmněnila. Myslím že to není nic proti ničemu, ona čte-to jsem ráda, učitelka má podpis, číst umí perfektně. NEřešily jsme spolu jestli bude nebo nebude učitelce říkat, že nečte nahlas ale v duchu. A i kdyby to spolu řešily a řekla by pravdu, tak co, nestydím se za to, nejsme ovce.~l~. A nepřipadá mi že bychom učitelku obcházely, podváděly, atd...
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:06:07)
mně to tak přijde, Bukvice. A hlavně-nevidím k tomu žádnej důvod, já si vybírám učitele pro svý děti,školu pro svý děti a nevidím důvod, proč bych neměl klást podmínky-tedy alespoň v tom smyslu,že můžu vyslovit svůj názor na smysluplnost a nesmysluplnost nějakých aktivit..
 Červená řepa 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:11:53)
když budu cítit potřebu vyslovit svůj názor, tak to udělám, ale zatím nemám. Že denně čte mi nevadí a s tím že to není v případě dcery nahlas, za tím si stojím a věřím že učitelka by na to nic nenamítala. Kdyby ano, pak bych to teprve řešila.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:13:01)
Bukvice,
ale Iva právě psala,že to musí bejt nahlas..
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:15:16)
Bukvice,
no ta naše namítala ~d~.
A z těch deseti rodičů, co jsme tam byli, jsem byla prostě jediná, kdo s tím měl problém....nebo spíš, kdo byl ochotný o tom mluvit....předpokládám, že ostatní to buď řeší tak, jako ty (ještě loni jsme to tak také řešili, ale s tím, že čtení nahlas nebylo povinné, dokonce ani každodenní čtení nebylo nutné), nebo ty děti nenutí číst vůbec ~d~.
Já jsem holt "poctivej blbec", fakt nedokážu podepsat, že četla, když nečetla....
No tak holt chodí spát občas i v jedenáct, protože jsem nezodpovědná a ona chodí i na nějaké kroužky ~d~.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:18:35)
hehe, Ivo, víš, kdy naše učitelka ve druhý třídě přestala s požadavkem každodnního podepisování čtení?~t~
Arch s podpisama kontrolvala každý pondělí..A jednou si ho vyžádala kvůli něčemu hned v úterý po kotrolním pondělku a zjistila,že půlka dětí má podpisy v kolonkách až do dalšího pondělí!!!!~t~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:20:29)
Fed,
jenže tady se to kontroluje každý den ~n~.
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:20:34)
Federiko, arch s podpisama? Tak tohle u nás ještě není. Podepisujeme jen v sešitech a co je potřeba podepsat si hlídá holka sama. Co si neřekne to nepodepíšu ~:-D
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:23:51)
jo,Arch, tam předtištěný datumy, s kolonkou podpis. Jak nebyly v pondělí všechy podpis,ybyl černej puntík..A jelikož samozřemě občas zapomínali i rodiče,tak si to vzájeně ulehčovali a hned to pondělí opět podepsali celej následující tejden...~t~
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:26:09)
~t~~t~~t~~t~ pěkný ~t~~R^ ještě měla zavést černé puntíky pro rodiče ~k~
Já se omlouvám, padám spát. Přeji všem hezkou dobrou noc! ~3~
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:31:06)
My máme notýsky...na čtená, na informace, na úkoly, na zapomínání....dva notýsky a používají se z obou stran....
Plus žákovská na jiná sdělení....a podepsaná musí být každý týden u každého předmětu....takže v neděli večer jen do žákovských podepisuju asi 20x....plus ty notýsky a pak případně i něco u Janičky.....ale tam má učitelka rozum, podepisovat nic nechce, jen nějaké ty informace o třídních schůzkách a výletech...
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:41:55)
Loro,
no u nás není nutno podepsat každou známku, takže každou neděli to stačí...
Za pět zapomenutí už je poznámka....jak to pak mají odstupňované na ta napomenutí a důtky nevím, ale odhaduju, že to bude také tak po pěti....
Tohle ale nedopustím, i kdyby to mělo znamenat, že budu celý rok kontrolovat, jestli má opravdu všechno hotové...
Takovouhle buzeraci jsem tedy nezažila ani před třiceti lety ~a~. A pro lidi tady je to normální, sami tím prošli a považují to za správné ~d~.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:43:31)
Loro, podepisovat každou známku, to by mi za chvíli jeblo. FUJ. U dcery žákajdu podepisujeme jednou za měsíc (i tak na to občas zapomínám), syn na gymplu žádnou nemá ~t~
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:53:04)
Loro, já bych se nesnažila si na takovou blbinu zvyknout ~;) šla bych se hádat. Je ale fakt, že my tady máme úžasnou výhodu, že si školy můžeme vybírat - máme jich v dosahu několik, některý jsou i blíž než ta, kam dcera chodí.
 Červená řepa 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:21:50)
~t~ vtipný
 Červená řepa 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:20:09)
hm, my jsme teda čtení s učitelkou nikde nikdy neprobírali, takže vlastně nevím jak se k tomu staví, ale doufám. Kdyby k tomu došlo a vyšlo by jako u vás najevo že učitelka vyloženě vyžaduje aby všichni, včetně konkrétně tvé dcery četli nahlas, taky bych už to cítila jinak. Těžká situace. Ale v páté třídě to je fakt úlet, asi bych si dupla.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:40:05)
Ivo,
já nejsem učitelka, ale hodně rychle byhc takovou učitelku zabrzdila..
Čtění nahlas v pátý třídě? Povinně? nazdar, paní učitelko, naprostej nesmysl, jestli máte chu´t, čtěte si tak sama..
Úkoly na hodinu? Nesmyls,k čmeu je škola? Úkoly maj sloužit jen k opravdu lehkému procvičení probraný látky. Můj sekundán by třeba hodinu úkolů denně myslím ani nevydržel.Nedělal by je.
Jsem ráda,že jsem na podobnou blbku ještě nenarazila...
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:34:53)
Lora,
uvažovala, psala jsem, že tím pádem se bojím dělat dusno, aby se jí nepodepsala na známkách ~d~. Už takhle je nakvašená, že jí dvě nejlepší děti ze třídy chtějí odejít...
 Len 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:29:08)
Neumim cist nahlas dodnes (jsem dyslektik), ve skole to byl mor, nahlas a na rychlost~8~ Porozumeni textu mam skvele v obou jazycich a ctu porad. Cteni nahlas vubec nechapu, k cemu je to dobre. Jde o porozumeni a pochopeni pointy.

Jinak kazdodenni cteni bych podporovala, ale nemyslim, ze pro kazdeho se to stane konickem.
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:36:15)
Len, mám kamaráda, který celý život nahlas číst neuměl, taky nejspíš nějaký dis... a představ si, že si vzal on učitelku češtiny a světe div se, on dnes čte, že všichni zíráme jako tele na nové vrata. Jak jsme zjistili, že umí krásně číst? Chodíme do modlitebny, kde tu a tam někdo něco předčítá a když tenhle dotyčný před lety stoupnul a četl, tak jsme všichni nestíhali zírat! Nemůžu na základě tohoto jednoho příkladu napsat, že to jde u všech, ale třeba jo - jen najít tu nejlepší metodu ~d~
 Len 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:41:53)
Zerat, u me jde o to, ze to v podstate nepotrebuju a netouzim po tom. Podle me to nema smysl. Detske knizky umim vsechny skoro zpameti a obcas teda neco prectu, obcas se zaseknu, preskocim slovo a tak).

Mimochodem, ja znam jednoho cloveka z naseho mesta z vasi cirkve, ktery taky neumel cist (sedeli jsme vedle sebe na zakladce ctyri roky na cestinu a furt opisoval, neumel ani mluvnici, ale jinak moc chytry kluk)~t~
 zerat 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:45:28)
Len, tak samozřejmě, že je někdo adventista ještě neznamená, že umí číst ~:-D, výhoda je, že tam nikdo nevyvolává ~t~ ~R^
 Len 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:51:44)
Zerat~t~
 Yuki 00,03,07 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:43:03)
synové nikdy nahlas nečetli, mladší má dost těžkou logo vadu, takže mu čtení nahlas hodně vadilo, vlastně ho to rišilo. V první třídě četl Verneovky a rozhodně věděl, o čem čte. Oba čtou hodně, pořád, kdykoliv mají trochu času, knížky milují, ale nahlas nečetli nikdy, snad jen starší na začátku první třídy občas musel řádek písmenek, abych věděla, že to bude číst správně ve škole, mladší už ani to ne, on to stejně četl jako jedno slovo, i když to bylo MLPS :))

dobrý vztah ke čtení vznikne dávno před tím, než se dítě naučí číst, v rodině

úlohy pro prvňáka tak do půl hodiny, potřebuje si hrát, když má družinu, tak je už pozdě a je unavený a pozornost taky neudrží dlouho a dělat úlohy na dvakrát, to je na odstřel, navíc u prvňáka musí někdo u úlohy být a nejsou všichni jedináčci, takže chudák rodič by se mohl rozkrájet, aby stíhal všechno
 1kulička 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:52:40)
NO, dnes mne nadzvihlo toto: dcera měla přepsat úkol, protože sloupeček názvů rostlin opsala za sebou takto:
Bez bílý, Dub šipák, Azalka horská, ....
Paní učitelka jí poučila, že tam nemá psát čárky, ale tečky a že to má napsat do sloupečku pod sebe....jsem se neudržela a podryla jsem autoritu paní učitelky a dceru poučila, že to je nesmysl a že to má napsané dobře. Když chctěla píuč sloupeček, tak jsme ho napsaly, ale sanžila jsem se jí vysvětlit, že tečky se píšou za větama a ne za názvy. Dcera ale drží při píučce a říká, že ona musí poslouchat paní učitelku a ne maminku....tak nevím.


 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:54:58)
no jasně, Jano~t~, já svým dětemříkám,že mají poslouchat paní učitelku, ale že paní učitelka je taky jen člověk a pokud viditelně mele blbosti, mají se radši optat maminky~t~
 Mišyčka a Minimišyčka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:45:16)
Mám osmičku dyslektiků na češtinu, všichni mají v papírech, že mají doma číst, pod dohledem rodičů. Když jsem toto požadovala na rodičáku po rodičích, tak se mi vysmáli, že teda s nimi sedět a číst nebudou. Je to hrůza jak čtou, v osmičce by tyto vývojové vady měly už skoro mizet, ale tím, že nečtou, tak neumí pravopis, neumí se vyjadřovat, zadání z matiky si přečtou špatně, tím pádem slovní úlohy neřeší správně. A pak mi řekněte, co mám dělat, jak je donutit, hlavně i rodiče, aby s dětmi doma četli. A ne tak, že máma u toho sedí u počítače, myje nádobí atd... Děcka si při čtení děsně vymýšlí.
 Mišyčka a Minimišyčka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:50:25)
Buchlovanko, oni nerozumí ani když si to čtou pro sebe, když jim dám něco přečíst potichu a pak se ptám na otázky, tak koukají, z které višně jsem slítla, že to tam vůbec nebylo. Vím, tady maminy řeší, co s čtením u prcků na prvním stupni, my to měli asi do druhé třídy a to stejně už jen někdo, mně to naši psali do notýsku jen v první třídě, pak už ne. Záleží, jak na tom, které dítě je.
Jinak hodina úkolů mi přijde dost, já třeba dávám úkoly z češtiny tak na 10 minut a to na to mají třeba od pondělí do čtvrtka, úkol chci až v pátek nebo zase až v pondělí.
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:54:39)
Buchlovanko,
jaké děti? Moje holka čte hodně...nahlas čte občas té nejmladší....ale naší učitelce tohle prostě nestačí ~d~.
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:55:28)
Beru zpět, bylo to na někoho jiného, takže neodpovídej ~;).
 Mišyčka a Minimišyčka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:59:22)
Buchlovanko, nečtou, to máš pravdu, psaní taky nic moc, když se jich zeptám, co budou dělat až budou velcí, tak to bude spousta automechaniků, podnikatelů, ale kdo jim přečte, jak vyplnit daňové přiznání, to je ve hvězdách.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:00:45)
Ivčo,
udělá to za ně daňovej poradce, ne?~t~
za mě to taky dělá a to číst umim..
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:02:41)
Ivčo, mně daňový přiznání dělá účetní ~;) nevím, proč bych se v tom měla vrtat, to mám lepší věci na práci.
 Mišyčka a Minimišyčka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:17:01)
tak brácha i taťka si ho dělali sami, jen se třeba zeptali kamarádky, nevydělávají tolik, aby si platili účetní
 Mišyčka a Minimišyčka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:20:42)
jo, to jsou přesně jejich nablblý argumenty, to si ani holky pak nepřečtou recept, podle čeho vařit a tak, člověk prostě potřebuje umět číst, alespoň podle mě
Já třeba malý každý večer před spaním čtu, momentálně jsou to většinou tři pohádky z Ferdy Mravence. Vybrala si ji sama v knihovně a chce, abych jí četla. A já jí čtu ráda. Jak tihle, co číst neumí, budou třeba dětem číst, já vím, pustí jim MP3 nebo dvd
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:22:02)
Ivčo,
jasně,to by vtip, pokud tam je nějakje problém,je třeba to řešit..
 Len 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 23:25:38)
Ivco, neumim sice cist nahlas, ale zpameti to umim docela dobre, spoustu detskych knizek. Kdyz opravdu ctu a neodrikavam zpameti, tak zadrhavam, v aj vic, ale detem to nevadi, jeste mi opravujou vyslovnost, i kdyz nezadrhavam~o~~t~ Jinak ctu potichu tak dve tri knizky tydne (ted vic, neb mam Kindle a spoustu uzasnych veci zadarmo) + ucebnice.
 Dalalmánek 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:52:30)
V pate tride je to nesmysl.
 magrata1 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(29.9.2011 22:55:59)
Kdybych měla chtít po dceři (5. tř), aby četla z čítanky nahlas, asi by myslela, že mi hráblo.
 Roya 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:18:02)
Z pozice bývalé učitelky na 1.stupni (nečetla jsem diskusi):

Takže nejprve dotaz, jaké jsou cíle výuky čtení a literatury na prvním stupni ZŠ?

- získat kladný vztah ke knížkám, porozumět přečtenému a zamýšlet se nad tím, tvořivě s tím pracovat

A potom, máte pocit, že povinné každodenní čtení má nějaký vliv na to, jestli později dítě rádo čte? Pokud ano, myslíte si, že tato povinnost ovlivňuje spíše pozitivně nebo spíše negativně?

- povinné každodenní čtení v první třídě je poměrně žádoucí trénink, ovšem je třeba vybírat zajímavé texty; ve vyšších ročnících už místo úplné povinnosti je na místě zaujmout jak nabízeným textem, tak způsobem zpracování (např. odpověď na zvědavost probouzející otázku nebo vlastní tvorba na základě přečteného - třeba domyslet konec apod.), a od 3. třídy už to ani nemusí být každý den.

A jaký je váš názor na hlasité každodenní čtení? Do jaké třídy by mělo být povinné pro všechny bez rozdílu, odkdy jen pro ty, co mají se čtením nahlas problém? Nebo se to nemá rozlišovat a mají číst nahlas všichni stejně?

- hlasité čtení má své místo v každém ročníku, ale pokud se jedná o domácí čtení, tak od chvíle, kdy dítě čte plynně a s porozuměním, to už není nutné (i když tak lze nacvičovat přednes a obrušovat ostýchavost v projevu)

A polsední dotaz, se čtením už jen částečně související...Jaká je podle vás odekvátní doba dělání domácích úkolů na prvním stupni? Myslíte, že hodina a více je u páťáků už v pořádku? Tu hodinu beru čistého času, tedy součet časů, kdy dítě sedí a píše, čte, rýsuje a nekouká nebo nelítá někde kolem....ale bez času na samotné učení (třeba slovíčka, slepé mapy apod.).

- 1. třída 20 minut, 2. a 3. třída 30 minut, 4.-5. třída 45 minut
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:21:17)
Royo,
děkuju...
Takhle nějak to vidím také....
Ale dneska jsem přišla o iluze....
A dcera brzy přestane číst proto, že ji to baví, a bude číst jen proto, že musí...
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:23:11)
Jen ještě doplním, že v těch 45 minutách by mělo být i veškeré opakování učiva, učení slovíček, příprava na písemky, prostě kompletní domácí příprava, ne jen psaní domácích úkolů a pak ještě třeba půl hodiny učení....
 Roya 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 0:40:01)
Tak jsem to taky myslela.

Já osobně uznávám školní povinnosti jen odsud - potud. Syn třeba měl v tašce papír, který začali dělat ve škole a mohli (ale nebyl to regulérní domácí úkol) si to dodělat doma. On to nestihl, protože bylo pěkně a šel ven, a já jsem ho do toho nenutila. Druhý den dostaly ostatní děti první jedničku (1. třída), on nic. Říkal mi to, a já jsem mu řekla, že si myslím, že v danou chvíli bylo lepší využít pěkného počasí, a těch jedniček že ještě dostane... Vůbec známkování beru jako nedůležitou věc, snahu o vnější motivaci, která funguje spíš opačně (z dlouhodobého hlediska). Dám si záležet na tom, aby můj syn nezávisel na známkách, ale aby se těšil z toho, že se něco nového naučil.

 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 1:38:17)
Royo,
postoj ke známkám a přístup k domácí přípravě mám stejný. Známky se ale bohužel započítávají do výsledků přijímaček a já mám strach, že když bude hodně dětí, jakože asi bude, začínají silné ročníky, budou rozhodovat maličkosti. Takže z toho se odvíjí můj strach z těch dvojek, jinak by mi to bylo fuk. A ode dneška má odchod na gympl zase o důvod víc, tak nad tím nedokážu jen mávnout rukou. Ona tam holka chce, tak snad to vyjde.
 Blanka 
  • 

Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 11:31:30)
Jenže v běžné škole v České republice bude s tímhle přístupem za chvíli chudák a já jsem přesvědčená, že pro děti je jednička víc, než nějaké razítko. Zažila jsem s dcerou oboje, takže můžu porovnávat.
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 11:39:34)
to si nemyslím, Blanko.
taky učím svoje děti, že ta jednička až tak důležitá v životě není...A razítko je rozhodně motivovalo úplně stejně, taky mám srovnání, jeden syn měl třeba v první třídě jen slovní hodnocení a ty razítka,samolepky či co..
 Líza 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 7:14:22)
Povinné každodenní čtení nahlas bez ohledu na věk či třídu mi přijde v pořádku u dětí, které mají s čtením potíže. Jinak nevidím důvod. Považuju to prostě jen za technické cvičení ve fázi, kdy jde o to, aby se dítě číst naučilo, aby potom mohlo začít číst s pochopením a posléze číst pro potěšení.
Takže - protože mám jedno dítě, které louskalo několikasetstránkové knihy jen tak o prázdninách před první třídou - nikdy by nemělo být povinné pro všechny bez rozdílu.

V páté třídě hodina čistého času... a podle koho to chceš měřit? Vždyť každému dítěti to bude trvat jinak dlouho.

 Radka + 2 
  • 

Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 7:41:18)
Každodenní čtení nahlas – dcera čte od 3 let, od 5 „v duchu“ , ale teď na základce čte povinně 20 minut nahlas a pak si normálně čte. Nějak jí to nahlas nevadí, hraje si s intonací a je strašně „důležitá“.

Úkoly – dělá kdy chce, většinou hned když přijde z družiny (to je kolem páté), aby to měla hned za sebou. Někdy je hezky a jde ven a dělá je pak kolem šesté.

Páťáci – nevím, tam jsme ještě nedospěli :)
 ivaxx 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 8:27:32)
U nás je to zatím nutnost - jak u třeťáka (dyslektik), tak u prvňačky (ještě nečte plynule). Jako odměnu jim pak čtu nahlas také já - především ty knihy, které by si starší strašně rád sám četl, ale ještě je to pro něj příliš obtížné.
 Elíláma 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 8:50:01)
Drobnost, kdyby mě ve škole nedonutili povinně číst, jak bych přišla na to, že je čtení fajn, když by mě k tomu nevedli rodiče? Stejně jako jsem ráda, že mě nutili na základce a střední se učit, jinak bych to nedělala, dítě v tý době nevnímá nějaké budoucí cíle, má tu motivaci jinde. To samé jsem měla s hudebkou, do jisté míry, chtěla jsem hrát na flétnu, ale nechtělo se mi cvičit, tak mě museli rodiče nutit, samozřejmě do jisté hranice (překonat lenost, ne odpor).

Já jsem se holt dospělá nenarodila ~d~
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 8:55:03)
Elííí, to bys ale mohla vědět, že u spousty dětí to funguje právě naopak (skoro bych řekla, že u většiny) - když něco mají povinně, je to pro ně už právě proto neskutečnej opruz.
Já jsem ráda, že mě do učení nikdo nenutil (taky jsem na to na základce i na gymplu pěkně kašlala).
 Elíláma 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 9:20:10)
Tak jasně, ale zase si lidi musí zvykat, že něco povinné, třeba zákony, placení daní, samotná docházka do školy (pojďme ji udělat nepovinnou a všichni tam budou chodit rádi! Ha ha) atd. Takže jen do jisté míry, nejsem zastáncem úplně liberální výchovy. U nás bylo povinné čtení literatury do matury, ale každý to vedl jinak, jedna učitelka řekla: musíte si přečíst Višňový sad, druhá řekla, musíte si přečíst něco z Rusů. A jedna vedla čtenářák takhle: obsah 1 stránka, hodnocení 3 řádky (Kniha se mi líbila, bla bla), druhá řekla, že ví, o čem kniha je a chce obsah na 3 řádky a hodnocení na stránku. Obojí bylo povinné jen tu první úču jsme nesnášeli a všechny knihy s ní. A čtení kvůli ní taky. U druhé jsme četli rádi, leč povinně. Vidíš ten rozdíl?
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 9:53:48)
Ne, nevidím rozdíl. Obojí obvykle skončí tím, že se obsahy a hodnocení opisujou.
 Xantipa. 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 13:45:35)
V páté třídě - to je trochu moc, řekla bych.
Ale v páté třídě měl syn povinný čtenářský deník - nic moc, 1 knihu měsíčně a mohli si vybrat sami. Jen učitelka říkala, ať dohlédneme na výběr, neboť tolerovat každý měsíc knihu o nějakém sportovci, kde jsou z 70% fotky a textu méně než u komiksů, je pro ni příliš.~;)
 Federika 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 9:47:14)
ježíši Elííí, mě naši v životě nenutili ani do učení ani do čtení,nikdy se mnou nečetli a nikdy se neptali,jestli se učím,ani mě nekontrolovali..A do školy jsem chodila ráda-a dlouho~t~
Svý děti taky nenutím číst nahlas, kromě teda tý angličtiny u druháka,ale to je denně pět minut a čte mi to zatím rád.
A nedovedu si představit,že byhc ještě na střední nutila dítě se učit, to už si snad řídí dítě samo...
 Mrej 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 11:42:56)
jak se mi stalo, že již ve školce mě fascinovala písmenka? Do čtení mě opravdu nikdo nemusel nutit a čtení nahlas mě od určitého okamžiku zdržovala, oči mě hltaly řádky rychleji než jsem byla schopná vyslovovat, takže jsem zažívala, jak hlasitě čtu začátek stránky a v duchu jsem už měla přečteno až na konec stránky, protože mluvení je prostě pomalejší než čtení ... už na 1.stupni jsem to měla takhle. Jasně, pak jsem dělala chyby v tom hlasitém čtení, ovšem moje paní učitelka byla inteligentní a všimla si, že jsem v tomhle jiná.
Když mi v 5.třídě přesunuli školu o 10 min dál, začala jsem chodi najednou pozdě (o těch 10 min) do školy. Učitelka se pídila, proč najednou tolik zaspávám, tak jsem se přiznala - začetla jsem se, měla jsem už vycvičený vnitřní budík, kdy seknout s knihou a jít do školy, ale budík se neposunul, zatímco škola jo. Tak byla skvělá, že mi to tolerovala a stačilo jen říct "pardon, začetla jsem se".
Nejkrutější trest mého dětství - měsíc zákaz do knihovny~:-D. Tak jsem chodila aspoň do té školní~g~
Dodnes si ze mě moje děti dělají legraci, že jsem chobotnička, akorát po mně ty písmenka zůstanou k dalšímu použití (Veselé vánoce přejí chobotnice).
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 14:08:46)
Elííí,
ale mně vůbec nevadí (teda vadí, ale jsem ochotná to zkousnout), že mají povinně číst....a že se to má zapisovat. Holka už minimálně tři roky čte svoje knížky, čte ráda, ale hlavně pro zábavu. No a tak nemá náladu každý den, což chápu, já také čtu, jen když se mi chce. No a teď najednou musí každý den a ještě nahlas! Proto jsem se ptala, jestli to čtení nahlas má nějaký smysl, u páťáků....no budiž, ten přednes, ale to je zase věc, kterou ení třeba trénovat denně, ne? Každopádně porozumění textu to rozhodně nepřispívá a jak už tu padlo a i učitelka říkala, důležité je, aby děti věděly, co čtou ~d~. Takže ona je vlastně nutí dělat opak toho, co tvrdí, že chce...A lásku ke čtení hlasité čtení spíš utlumí, než rozvine a to je to, co mi na tom vadí nejvíc ~d~. A bavíme se o deseti až dvanáctiletých, ne o prvňáčcích...
 štěpánkaa 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(1.10.2011 11:33:35)
Ivo, paní učitelce bych oznámila, že moje dítě tohle dělat nebude, protože nejsem přesvědčena o smyslu tohoto způsobu čtení (navíc v 5. třídě~a~~a~~a~). pokud by s tím měla problém, promluvila bych s ředitelem. To vše v případě, že bych si byla jistá, že dcera dobře čte a ve škole zvládne kdykoliv nahlas přečíst nějaký text. Doma bych to prostě nedělala, ale ani si "nevymýšlela" do deníčku. Prostě bych to nedělala a učitele vysvětlila proč~d~~d~~d~
 Blanka 
  • 

Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 11:28:53)
Dcera chodí do čtvrté a čte dobře. Taky přišla ze školy, že mají číst nahlas, ale čte nahlas jen občas, jinak sama pro sebe. Hlasitě, jen když na to má někdo nervy ji poslouchat.
 štěpánkaa 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 14:46:40)
IVO, AŽ DOTEĎ JSEM SI MYLELA, ŽE SMYSLEM KAŽDODENNÍHO ČTENÍ JE ABY SE DÍTĚ NAUČILO ČÍST. nevím, jak by to mohlo ovlivnit jeho lásku ke čtení - leda tak negativně. doma jsme nahlas s dětmi společně četli jen dokud nedokázali číst text s porozuměním, pak už ne~d~~d~~d~. Čtení nahlas - to nevím, jaký přesně má smysl, ale myslela jsem si, že jen kontrolní. Asi jsem nějaká nevědomá matka~;)~;)
 Delete 


Re: Každodenní čtení nahlas 

(30.9.2011 16:04:51)
štěpánko,
no tak to jsme na tom podobně....

Já na to od včerejška pořád myslím, nemůžu se na nic soustředit....vím, že nejde o nic zásadního, v podstatě je to jen zbytečná buzerace, nad kterou někdo mávne rukou....ale to je přesně to, co já neumím ~f~.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.