Pawlla |
|
(24.9.2011 5:00:35) Ivo,osobně si myslím,že moc se toho naučit nedá,jo v začátcích,kdy člověku chybí praxe,to jo.Ale jinak si myslím a vidím to i na dětech,že někdo autoritu má a někdo ne.Málokdy je to o trestech.
|
Delete |
|
(24.9.2011 16:34:52) Pawllo, no já nastoupila do školy plná ideálů a na tohle jsem trochu dojela., že jsem s těmi tresty neuměla pracovat. Jako ono to dlouho šlo bez nich, ale když pak nastane situace, kdy už po něčem sáhnout musíš, chce to být připraven, protože jinak to skončí podobnými úlety jako 50x opiš.... Navíc já jsem ohledně kázně byla dost benevolentní a zjistila jsem, že to je špatně. Mně spousta věcí nevadila, nejradši jsem učila stylem, že jsem nadhodila otázku a nechala žáky, ať odpovídají, často to probíhalo formou rozhovoru s někým, ostatní třeba jen poslouchali...jenže jsem právě neodhadla, kdy je to ještě dobré a kdy už přes čáru, ten "pracovní ruch"....a bylo toho víc.... O to spíš mě zajímají různé nápady, zkušenosti, co komu vadí a co ne, co kdo trestá a jak.... Jo a poznámky jsem nepsala a i to mi děti občas vyčetly, přitom to bylo většinou bez efektu, když někdo nějakou dostal, ale ony to braly, že se to má.... Pro mě je poznámka sdělení rodičům, že jsem selhala....a já se tak nerada pranýřuju . Ostatně co může rodič doma udělat s tím, že ten konrétní žák vyrušuje v mé hodině? To je podle mě věc právě jen mezi mnou a tím žákem....
|
Delete |
|
(24.9.2011 16:41:42) A ještě mě napadla otázka....
Učíte někdo ve třídě, kde je katedra na celou šířku učebny (podobně jako v posluchárnách na VŠ) a žáci sedí v řadách, kde je jich 10 vedle sebe, neoddělených uličkou? Navíc stoly přišroubované k podlaze a spojené dráty (aby šly dělat pokusy s elektřinou přímo v lavicích), takže se uspořádání lavic nedá měnit....
Mně toto uspořádání hodně nevyhovovalo, byla jsem od žáků víceméně odříznutá svým pracovním prostorem, vzhledem k pomůckám a pokusům jsem se do třídy ani pořádně nedostala, takže mi chybělo takové to uklidňování třídy tím, že procházím mezi dětmi....Mohla jsem chodit jen okolo a to ještě tak při písemce....
Jaké uspořádání třídy máte nejradši? Mně by se líbilo U, abych měla ke všem stejně daleko a všichni stejně dobře viděli, co to tam na tom svém stole provádím. Současně by tak vzniknul uprostřed super prostor pro pokusy a složitější manipulace.....
|
Markéta s párkem | •
|
(26.9.2011 10:08:09) Já U měla v jazykovce a nesnášela jsem to. Znamenalo to hodinu a půl bejt otočená bokem.
|
štěpánkaa |
|
(26.9.2011 13:04:48) ono, s tím "účkem" musí umět učitel zacházet. Moje bývalá (a velmi oblíbená) kolegyně AJ vždy stála nebo seděla většinu hodiny uprostřed toho U a mohla tak komunikovat se všemi stejně. Pokud někdo učí "klasicky", tak je to pro ty "bokem" opruz.
|
Delete |
|
(26.9.2011 14:27:51) No tak já při hodině nikdy nesedím a neustále něco ukazuju, předvádím nebo píšu na tabuli. Ale právě při tom předvádění už ti ze druhé a třetí lavice se hrnuli dopředu, že nevidí. Také mi právě chyběl ten prostor pro různá měření, pouštění autíček, vláčků, když se řešil pohyb, pro větší stojany a další manipulace, co se lépe dělají na zemi.... Jinak to U bych brala tak, aby můj stůl byl vysunutý z toho U ven, takže bych bokem neseděla k nikomu....
|
štěpánkaa |
|
(26.9.2011 15:08:42) víš jak velkou třídu bys na to potřebovala? při počtu 30 ve třídě? a myslím, že šlo hlavně o to, že žáci (když s tím učitel neumí zacházet) sedí bokem k centru dění, k tabuli,.... U nás má fyziky stupínky, takže, kdo chce, ten vidí.
|
Delete |
|
(26.9.2011 17:43:55) štěpánko, já vím, že je to náročné na prostor....jen píšu, co by se mi líbilo nejvíc, za podmínky, že ty lavice budou i tak spojené drátama, aby se daly dělat ty věci s elektřinou. Stupínky jsou fajn na koukání, ale zase berou ten manipulační prostor, kdy potřebuješ delší dráhu (ještě je možné chodit na chotbu, ale to si zase stěžují ostatní ).... Kdyby nebylo nutné mít do lavic zavedenou elektřinu, tak se dá udělat pseudoúčko, takže lavice za sebou trochu nakloněné a bez prostřední řady, ale pro třicet dětí pořád spíše nerealizovatelné ....
|
štěpánkaa |
|
(26.9.2011 17:50:54) u nás mají fyziku v řadách pro 3 žáky, uprostřed ulička. Kadedra široká, ale často si chystají pokusy na vozík a ten si postaví mezi katedru a děti a stojí mezeře mezi katedrou a vozíkem. docela dobře vyřešeno (dle mě). Mají tam zásuvky na 12V na každém žák.místě
|
Delete |
|
(26.9.2011 18:03:19) Já učila kdysi v klasické třídě, kde byl stolek pro učitelku jako normálně u okna a pak dlouhý stůl před tabulí....bez stupínku....tam to bylo v pohodě, protože žáci seděli po dvou, mola jsem mezi nimi procházet...
No a teď jsem dva roky učila ve třídě, kdy byl dlouhý stupínek, na něm dlouhý učitelský stůl a jedna bílá tabule, plátno, co se stahovalo přes tabuli a dataprojektor....smůla, buď se požívalo jedno nebo druhé... Tabule byla bílá na fixy a jen jedna plocha, bez otvírání, totálně malá, když si tam člověk chtěl něco nachystat.... No a pod stupínkem tři řady lavic po deseti, mezi kterými se nedalo projít, protože to bylo na sebe nalepené tak akorát, aby se tam dalo pohodlně sedět. Všechny lavice stejně nízko, navíc široké (teda hluboké), takže ze třetí lavice už dopředu moc vidět nebylo. Zdířku měla také každá lavice, smůla byla, že byly zapojené do série, takže zdroj stejně neutáhl všechny najednou.... U okna a u dveří ulička tak akorát na projítí, ale už ne na to, aby tam někdo stál a ještě se tam dalo něco dělat.... No učitelka, která třídu zařizovala, byla hrdá na svůj výtvor a spokojená, učilo se jí tam dobře....vyhovuje jí frontální výuka, žáky z lavic nepouští, dataprojektor prakticky nepoužívá nebo jen na pouštění filmů, do kterých pak sama nezasahovala, takže při tom nepotřebovala ani tu tabuli.... Ale já jsem tam byla celkem nešťastná, k těm dětem jsem měla na můj vkus daleko, když někdo něco potřeboval, znamenalo to obejít celou třídu a v případě těch, co neseděli na kraji, i vyrušit všechny v cestě....
|
štěpánkaa |
|
(26.9.2011 18:45:05) ty bílé tabule - ty jsou fakt děs. Bohužel pro mnoho rodičů je to ukázka ůmoderního" zařízení
|
Delete |
|
(26.9.2011 19:33:01) Mně by ani nevadila, asi bych zkousla i interaktivní, ale jedna plocha je hrozně málo.....Takže kdyby byla otvírací jako ta klasická, klidně budu psát fixama.....ony ty barvičky jsou na té bílé pěkně vidět .
|
štěpánkaa |
|
(26.9.2011 19:33:30) no, to jso, jsou pěkně vidět, asi tak do 3.lavice
|
Delete |
|
(26.9.2011 19:44:32) To je pravda u některých, my měli takové doplňovací, ty psaly hezky, ale člověk si musel dát pozor, aby nepsal moc malá písmena....ono jak se s tím dobře píše, tak to k tomu svádí....
A taky jsem si těmi doplňovacími barvami zničila několik triček. Když se to naplnilo víc, tak fixa při otevření vycákla....a samozřejmě, že mně na triko . Vyprat to nešlo, odstranit ničím jiným také ne...
Když jsem si koupila svoje fixy na whiteboard, tak ty na té tabuli nebyly skoro vidět .
Na černé tabuli je zase dobře vidět jen bílá, těmi barvenými se dá dozdobovat, ale na psaní jako takové už se tolik nehodí a hlavně ne všechny....
Prostě je to celé nedokonalé....co takhle tabule zrušit úplně?
Co do čitelnosti na dálku i v barvách jsou asi nejlepší ty interaktivní.....
|
štěpánkaa |
|
(26.9.2011 19:48:18) to nevím, u nás je nemáme. kluci to ve škole mají, ale prý to skoro nikdo z učitelů neumí využívat....
|
Delete |
|
(26.9.2011 20:00:37) Interaktivní tabuli? No vidíš a já bych se na ní vyřádila doaleluja.....právě ten nekonečný virtuální prostor na psaní, možnost překlikávat mezi tím dávno napsaným, nemuset nic mazat, abych mohla napsat něco jiného.....do toho filmečky s pokusama, která já třeba neumím, možnost více oken vedle sebe..... A všelijaké hry a hříčky, co už jsou naprogramované a stačí si je jen naplnit vlastním obsahem...
Ale ono je to spíš pro ty počítačové blázny jako jsem já....
Ve škole nás takových bylo minimum, trochu to používaly přírodopisářky, které měly svojí tabuli v přírodopisu, sem tam někdo na prvním stupni, ale všichni spíš nahodile a často hlavně proto, že se to muselo....protože to bylo za peníze z projektu a škola musela prokázat, že se to používá....
Asi by to bylo jiné, kdyby měl každý svou tabuli, ale střídat se u jedné, nemít pořádně možnost si tam všechno včas připravit, vyzkoušet a hlavně nemoct kombinovat s ostatními pomůckami, to pak ztrácí smysl .
|
|
|
|
|
Markéta s párkem | •
|
(27.9.2011 10:04:50) Ani tlustá fixa není tak silná jako křída.
Projektor jsem jako dítě nenáviděla. Bylo to vždycky hůř vidět než na tabuli (a to jsem seděla ve 2.lavici). Když chtěla učitelka ukázat něco na tabuli, normálně ukázala rukou nebo ukazovátkem. Na projektoru to ukázat nešlo. Navíc jak vykládala, šoupala s tím zápisem, aby to posunula, to byla to hrůza. Vůbec jsem zápisy nestíhala.
|
|
|
|
|
|
|
|
Markéta s párkem | •
|
(27.9.2011 10:00:37) Pro ty demonstračky to chápu, ale pro situace, kdy o něčem "jen" mluvím - viz můj příspěvek níže.
A to s tím bokem - nemyslela jsem to tak, že je učitel bokem, ale žáci jsou bokem k němu.
|
|
|
Markéta s párkem | •
|
(27.9.2011 9:58:43) A jak by se s tím mělo správně pracovat? Ať si to U představím podlouhlé nebo široké a učitele v kterémkoliv místě, tak vždycky bude k někomu zády nebo žák bude sedět bokem. Nemůžu si pomoct, ale klasický rozložení lavic mně připadá nejlepší - učitel je ke všem rovně čelem.
|
štěpánkaa |
|
(27.9.2011 11:22:42) ta moje kolegyně stála (nebo seděla na kolečkové židli) uprostřed toho U a na toho s kým mluvila se otočila čelem. pak rozesadila děti tak, že mohly pracovat ve skupinkách, ona je jednotlivě obcházela. Jen asi 5 min z hodiny byla u tabule a něco si zapisovali, tak to byly 2/3 bokem, to jo, na chvilku pro sebe (matematika) si to moc představit neumím, je nutné koukat na tabuli rovně, případně na plátno.
|
Delete |
|
(27.9.2011 16:18:52) štěpánko, matematika je dost specifická....ale ta fyzika vlastně taky, u těch menších dětí obzvlášť, tam je potřeba, aby si to hodně osahali... Taky jde o to, jak učitel učí, každému vyhovuje něco jiného. Někdo lépe vypráví, to mi pak přijde klasické uspořádání lavic asi nejlepší. Já zase raději vedu rozhovory nebo nechávám hovořit děti mezi sebou a to je pak lepší, když na sebe všichni vidí....
|
|
|
Delete |
|
(27.9.2011 16:23:44) Markéto, když bude učitel z toho U vytažený ven, tak bude ke všem víceméně čelem...ono pro ty děti není takový problém se v lavici lehce pootočit...Jinak co vím, tak dětem u nás ve škole toto uspořádání vyhovovalo, kdo se mu bránil, byly učitelky....
Jo a nevím, jestli nepíšeš o zpětném projektoru, z toho se ty zápisy opravdu špatně četly, pokud to bylo napsané moc malým písmem....ale nebylo to špatné na různé obrázky, kde člověk potřeboval postupně přidávat vrstvy.... Co se týče dataprojektoru, tak ten jen promítá, co si v počítači nastavíš....a čitelnost písma z PC není špatná, takže třeba na zápisy je to fajn....jen by to plátno mělo být někde vedle tabule, aby se dalo zároveň používat oboje...
|
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(24.9.2011 18:07:29) Souhlasím,myslím,že si dobrá učitelka.
|
|
Xantipa. |
|
(26.9.2011 10:41:04) Ivo - ad tresty Za mne - absolutně nepřijatelné tresty jsou přesně ty typu 50x, x krát opiš........ poznámky - na této škole je zvykem, že těmto poznámkách se neříká poznámky, ale sdělení rodičům - zdá se, že to je jen o názvu, ale není - sdělení typu - neměl tu a tu pomůcku - znamená, že musí dodělat učivo a pokud je to často, že je s tím u žáka problém. Sdělení - neustále hovoří při hodině apod. znamená, že problém je velký a v podstatě to znamená nepřímou pozvánku do školy. Ve škole ale asi dospěli k názoru, že zápisy nemají smysl a v případě nějakého problému se volá rodičům a řeší se to na extra setkání. Jinak v případě nekázně - je extra úkol z toho kterého přemětu - nemám s tím problém. Na druhém stupni začala jedna učitelka nekázeň řešit extra testem na známky - ani s tím nemám problém, nevymýšlí si věci, aby žáky tzv. dostala, ale je to běžný procvičovací diktát - je to učitelka češtiny.
|
|
|
|