Zazi (1+1+1) |
|
(14.9.2011 21:12:48) Blko, a co zkusit systematicky "prudit", důsledně, ale nenásilně vyžadovat každodenní cvičení, které budete postupně prodlužovat? Nečekat na chuť dítěte, ale stanovit nejaký čas, kdy se prostě jen a pouze cvičí a důsledně na něm trvat? Ze začátku pár minut a postupně to prodloužit na pro vás potřebný čas? Je to asi cesta nejnáročnější, ale mohla by mít výsledky a přitom bys nemusela používat metody, které se ti příčí.
|
. | •
|
(14.9.2011 21:33:41) My vypínáme PC dokud není po cvičení. Celkem funguje, i když ne dokonale.
|
|
blka |
|
(14.9.2011 22:06:15) Systematicky prudit je právě u nás ten největší problém. On si dnes neodnesl plácanec za to, že vyslovuje špatně, nýbrž za to, že se nehodlá odhodlat soustředit se na cvičení. Vysvětlím techniku a nic, semtam malý pokrok. Přijde v určenou dobu na určené místo a dělá blbiny. Najednou mi dojde trpělivost, použiji násilí - např. u měkkých sykavek silně zmáčku pusu do kapříka a najednou to jde. Dnes plácanec. V momentě, kdy pochopí, jak to písmeno správně tvořit, pak už se další dny cvičení nebrání, domluvíme si, kolik slov na které písmeno, počítá si na prstech, spokojenost. No a za určitou dobu začneme cvičit nové písmeno a vše se opakuje. Musí dojít ke zlomovému okamžitku a nejednou se daří. Ale bohužel zlomový okamžik nikdy nepřijde sám od sebe. Na druhou stranu s, z a l naskočilo samo bez nácviku, takže si říkám, že snad i to r jednou naskočí. Nejvíc mně šokovala jedna ze dvou logopedek, se kterými jsem na začátku jednala. Prý: on většinu písmen umí vyslovit, jenom je nepoužívá. Tudíž naše obrovské pokroky v prvním roce dochážky na logopedii vlastně byly o to tom, donutit dítě používat příslušné písmeno a ne o tom naučit ho to písmeno tvořit.
|
Zazi (1+1+1) |
|
(14.9.2011 22:27:36) blko, ale ono umět písmeno vyslovit a umět ho používat běžně je odlišná dovednost, ty děti to fakt nedělají naschvál. Zkus si třeba nějakou dobu mluvit tak, že všechna "l" budeš zaměňovat za "r". (Což je přesně to, co se po těch dětech chce, aby naučenou a automatickou výslovnost zaměnili za nějakou jinou, vědomě korigovanou.) Zkus tak třeba manželovi (kterého předem varuješ ) odvyprávět, co jsi dneska dělala, jak ses při tom cítila, co tě zaujalo... Fakt to není taková legranda, jak formulace "umí, ale nepoužívá" podsouvá, on to totiž neumí a musí se to teprve naučit.
|
blka |
|
(14.9.2011 22:45:45) To vím a chápu, že je to běh na dlouhou trať, já nepožaduji, aby to písmeno používal hned ve větách, od toho je nácvik, jde mi jen a pouze o ten okamžik, kdy je konečně schopen písmeno správně utvořit, protože se plně soustředil na moje vysvětlení, v jaké poloze má být jazyk atd. Sykavky počítám, že budeme docvičovat ještě rok a možná i dýl, ale dnes mohu odpovědně říct, že umí všechny sykavky vyslovit se všemi kombinacemi slabik a ve všech polohách ve slově. Bohužel nejsem odborník, abych dokázala určit, zda má správné sluchové vnímání a zda dobře rozlišuje měkkost a tvrdost sykavky. Jsem zvědavá na přípravku pro předškoláky, kterou pořádá školka a co přinese vyšetření školní zralosti.
|
|
Hanka | •
|
(15.9.2011 8:57:37) No, obě moje dcery prošly logopedií a naopak jsem zírala, jak rychle převáděly nově naučená písmena do běžné řeči. Ale to naučení trvalo občas děsivě dlouho.
Nejhorší ale byla "hlavní vada" - starší neuměla K a říkala T. Tohle (ještě v kombinaci s nedokonalými sykavkami a chybějícím R a Ř) dělalo řeč v podstatě nesrozumitelnou, a přitom byla ukecaná, mluvila ve složitých větách a vztekala se, že jí tupé okolí nerozumí - ve čtyřech letech to bylo na zabití
R a Ř obě chytily až v první třídě a okamžitě ho používaly víceméně naplno; takže ho slyšely, jen ho opravdu nedokázaly vyslovit. Bála jsem se toho, že nešly do první třídy už nacvičené, ale odklad by u nich byl opravdu z ostatních hledisek nevhodný, a nakonec nebyl problém (správně ta písmenka psaly, i když je nevyslovovaly, toho jsem se nejvíc bála).
|
|
|
|
blka |
|
(14.9.2011 22:52:00) Hra na to, jaké písmenko slyší, ho baví moc. Prvně si udělal pravidlo, že mám-li úsměv při sykavce, je to tvrdá a mám-li našpulenou pusu, je to měkká. To jsem snadno odhalila, že se řídí jen zrakem-má nadprůměrné zrakové vnímání podle psychologického vyšetření, tak jsem ho otočila zády ke mně. Pokud to bylo slovo nezaměnitelné, řekl správně. Pokud to by bylo slovo použitelné oběma způsoby (šídlo-sídlo) řekl neurčité písmeno
|
|
|