Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 13:02:32) Chodí sem celkem dost učitelek, takže prosím o vaše rady a zkušenosti.
Vracím se do školství po 5 letech na RD. Zajímalo by mě, jaký byl váš návrat do práce, jak jste zvládaly organizačně? Předpokládám, že hodně času mi zabere domácí příprava, určitě víc, než když jsem nastoupila čerstvě po škole nadšená a plná nápadů. Několik známých mi říkalo, že po mateřské se jim učilo líp, protože získaly potřebný nadhled ve smyslu "jsou to jen děti." Jak jste to měly vy?
Jsem češtinářka na 2.stupni ZŠ. Doporučíte mi nějaké nové zajímavé výukové materiály pro vylepšení hodiny? Co vás v poslední době zaujalo? Uvítám i tipy všeobecné, zajímavou knížku např. o komunikaci s žáky, různé hry atd.
Díky
|
quovadis |
|
(23.8.2011 13:09:44) Tak mi osobně se lépe učilo, když jsem byla ještě sama. Dost jsem se soustředila na učení, přípravy jsem si nedělala. Teď, jak mám malého, tak je to shon s ním do školky, aby vše klaplo, aby nebyl nemocný, teď si přípravy dělám (večer). Byla jsem ve škole od února a ted po prázdninách musím najet na nějaký režim, který mi bude vyhovovat a doufám, že to půjde jen a jen líp.
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 13:31:17) Díky za odpověď. Mě právě před RD bavilo vymýšlet zajímavé hodiny, navíc jsem si odpoledne od všeho oddechla, měla čas pro sebe. Děti mi usínají pozdě, v noci jsem zvyklá dělat svoje "bokovky", nevím, kde na ně budu brát čas. Z opravování bude za chvilku rutina, ale ty přípravy budu potřebovat, neměla jsem ráda, když byla hodina nudná, jen výklad a cvičení.
K tomu ranní rozvoz dětí do školky a na hlídání, ale to řeší po mateřské asi všechny. Ještě že aspoň ta pracovní doba je super.
|
|
|
Fany | •
|
(23.8.2011 13:28:15) Zkus web: www.mojecestina.cz Třeba se ti tam bude něco hodit.
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 13:34:34) Díky, už jsem na něj narazila, když jsem letos dělala kurz Využití IT v ČJ. Doufám, že se situace ve škole zlepšila a dostanu se s třídou na počítače aspoň občas.
|
|
|
karma |
|
(23.8.2011 13:38:30) Tak já bych jako plus hodnotila prohloubenou zkušenost s dětma (ale já jsem speckař a mentalita "mých" současných dětí se více blíží malým dětem), jako děsné mínus mín času (já jsem dělávala cca 2hod/den přípravy...I VÍC...to se mi smrsklo, popř musím v noci (dcera chodí spát okolo22). Pracovní doba samozřejmě výhodou. Další mínus teda u mě je trochu jednostranné zatížení: v práci děti, doma pak dítě...dřív jsem se z práce šííííleně těšila na to TICHO.
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 13:58:41) Sisan, taky jsem speckař , ale nakonec na základce, snad i na tu specku jednou dojde. To jednostranné zatížení je přesné, před mateřskou jsem byla ráda, že je po práci doma ticho, nesnesla jsem ani televizi. Naštěstí mám děti malé, ve škole větší, třídnictví v osmičce, takže aspoň nějaký rozdíl.
|
karma |
|
(23.8.2011 17:31:34) Jo, to bude dobrý...já napřed měla 9.praktickou a bezva (parádní děcka), ale pak (2.pololetí) speciálku a to teda bylo dost na bednu...po mateřský jsem právě byla ráda, že už nemusím dokola říkadla, básničky, barvičky...a pak zas hup do toho. Osmička buáde skvostná.
|
karma |
|
(23.8.2011 17:34:32) mmch mám teda 3/4 úvazek, abych přece jen byla hodně s dcerou, tj bezvadný (akorát prachy 10tisíc jsou bezvadný mín), ale na zvykání dítěte/dětí ve školce tj k nezaplacení.
|
|
|
|
|
Senedra |
|
(23.8.2011 13:45:45) Po RD jsem se v práci cítila víc nad věcí, s větším nadhledem, přestala jsem tolik "žrát" práci. Zpětně jsme zjistila, jak moc mě to vysilovalo. Učila jsem po RD jen pár hodin týdně a brala jsme to jako fajn oraz. Jako mínus teda beru to, že jsem nemohla moc dělat přípravy přes den, musela jsem nad ně sednout vždycky večer, když dcera usnula. Vzhledem k tomu, že jsem kvůli dojíždění změnila školu, tak jsem se těm přípravám musela věnovat, naštěstí už ne tolik, jako po VŠ. Jestli to klapne, tak příští školní rok do procesu znova nastoupím, ale to zase bude o něčem jiném, budeme se stěhovat, doma dvě děti, budu dojíždět dál.... Ale už se docela těším, že se budu angažovat i jinde, než v utírání nosů, přípravě svačinek a recitování básniček.
|
|
štěpánkaa |
|
(23.8.2011 13:47:07) nessie, určitě budeš tolerantnější než před MD. Já se vracela po mateřské v únoru a jenom na půl úvazku, učila jsem 2 dny v týdnu. byla to dost honička, internet nebyl běžný, takže případné změny v mém školním rozvrhu jsem zjišťovala ráno, děti mě nenašly, když potřebovaly něco řešit a těžko jsem si chystala věci "na další den". ale nebyl to takový "náraz" jako rovnou na celý úvazek. od září jsem pak měla celý úvazek. přípravy mi zabraly opravdu hodně času, to co jsem měla z dřívějška, bylo vesměs nepoužitelné, až na pár nápadů a připravených testů (ty stačilo přepsat do Wordu). já nastupovala s velkou chutí, bohužel občas zkomplikovanou mateřskými povinnostmi. tak hodně štěstí, kolegyně
|
štěpánkaa |
|
(23.8.2011 14:03:18) jo a ještě - velikou pomocí pro mě byla úleva, že s plným úvazkem jsem začínala každý den až od 9 hodin, vodila jsem kluky (chornické nevstávače) ráno do školky.
|
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 14:04:26) Díky
Taky jsem doufala v postupný rozjezd, mateřskou mám až do února, letos měl být částečný úvazek. Nakonec se to sešlo tak, že buď celý nebo nic ani v tom únoru, takže jdu.
Těším se už asi rok, jen teď se k tomu začínám trošku i bát
|
štěpánkaa |
|
(23.8.2011 14:18:27) nessie - připrav se na nejhorší a ono tu bude lepší pamatuju si, jak jsem nastupovala s pocitem - copak mě bude někdo s mým mateřskou vymatlaným mozkem poslouchat? co jim tak asi nabídnu? co budu dělat, když mě budou ignorovat,.... ale vše byly plané obavy. hrozně se mi ulevilo, že při výuce konečně nemyslí - co asi dělají kluci (byli spokojeni ve školce a nebo nemocní s babičkou) a žiju svůj vlastní život.
|
|
|
|
Květa | •
|
(23.8.2011 13:57:55) Já jsem po RD nastoupila už loňské září na celý úvazek, malá šla do školky a já do práce - také ZŠ, 2.stupeň. Rozdíl to určitě byl, dcerka si nejprve měsíc zvykala na školku, já jsem z toho, přiznám se, měla také větší nervy,takže zpočátku shon. O to méně důrazu jsem pak kladla na práci. Ne že bych se tam válela -to ani nejde, hodinu prostě sestavit musíš, ale více činnosti jsem kupodivu nakládala na děti než na sebe, pokud to jen trochu šlo. To bylo přínosem. Mínus opravdu v menším čase na přípravy atd., navíc se přidružuje ve většině školách výroba elektronických příprava - DUMů, další čas, atd. Musím si ale pochválit to, že mi první rok nedali třídnictví, odpolední výuku ani nácvik různých vystoupení. To letos už mě tak šetřit nebudou. A jak si práci zjednodušit? To asi nejde, leda, když třeba učíš v paralelkách, nebo vyrobíš něco méně obtížného, co se dá využít pro celý druhý stupeň, těžko říct. Jo, a děti ti možná připadnou opět o něco jinačejší, nevím, jaké slovo použít, aby to neznělo skepticky. Ráda jsem s nimi absolvovala výuku, kdy byly rozděleny do menších skupin, to člověk chvilku nepracoval jako dráb, ale mohl i navázat lidštější kontakt. Uvidíme na letošní start, moc se mi nechce, počasí příliš letní na uzavření se do školy...
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 14:10:15) No, kolegyně mě už upozorňovaly, že děti jsou zas trošku jiné, jsem zvědavá
Ulehčit asi moc nepůjde, třídnictví mám, paralelního moc nebude (možná 2 třídy), ale předpokládám, že přesně jak píšeš, nebude tolik času zabývat se prací jako dřív.
|
Janča+Adélka9/05 a Simonka5/08 |
|
(23.8.2011 14:45:37) Jojo, děti se opravdu změnili bohužel k horšímu, ale já měla na rozjezd štěstí. Asi je nejdůležitější neupředňostňovat práci (cizí děti) před vlastními. To se mi párkrát stalo a hned jsem hodila zpátečku, že za tohle mi to fakt nestojí. Říct vlastním dětem, teď ne, mám práci (která je pro jiné děti). Když jsem fakt v presu, manžel to už umí vycítit a raději se dětem věnuje prostě více, ale to je mi pak líto. Nebo, když jsem měla pracovní úraz a dr. řekl, že bych měla jít na nemocenskou, tak první, co mě napadlo, jak velký skluz mi to v učivu vytvoří, za týden jsem si to už vyčítala, protože do toho mi onemocněly vlastní děti a já je dávala k babi, takhle jsme to mohli zvládnout vklidu společně. Jsou to malé věci,ale teď už prostě vím, co je přednější
|
|
|
|
Šeredka + 2 |
|
(23.8.2011 14:27:25) Ahoj, taky nastupuju do školy po třech letech na mateřské. Děti mají necelé tři a rok a půl. Nejdu na celý úvazek, třídnictví jsem si sama vyžádala, taky mám češtinu. Do práce jsem chtěla jít, manžel si zkrátil úvazek, dcera jde do školky, synek na 3 dny k paní na hlídání, kdyby to nešlo, jistí to prababička. Tak si taky ráda přečtu všechny rady. A tobě přeju hodně štěstí.
|
|
Delete |
|
(23.8.2011 14:37:13) Já takhle nastupvala před třemi roky a první rok jsem byla vysloveně nadšená i když jsem měla zápřah včetně dvou odpoledních vyučování a dojíždění 30 km pro děti do školky a do školy. Byla jsem nabitá tou změnou po mateřské, nadšená do práce...Přípravy mi tedy zabraly třeba čtyři hodiny denně, hodně jsem se snažila dělat věci na interaktivní tabuli a všechny materiály jsem si dělala sama, plus pracovní listy na běžnou výuku, protože neumím pracovat s klasickým pracovními sešity...Všecny přípravy po nocích, spát jsem chodila třeba ve dvě, vstávala jsem v šest....ale nějak se to zvládalo....
Druhý rok, i když odpadlo dojíždění, neměla jsem odpoledky a i ty přípravy už jsem mohla částečně kopírovat z prvního roku (jen částečně, druhý rok mi přibyly ročníky, měnila jsem počet hodin v jednom ročníku, takže jsem musela jinak rozkládat učivo), tak se najednou dostavila děsná únava, zmizelo nadšení, začala jsem vidět i ty věci kolem, rozdíly v přístupu žeditelky k různým lidem, pronikla jsem více do vnitřních záležitostí v pracovním kolektivu, přestala jsem stíhat svoje děti, přestala jsem zvládat ty ve škole (problémy s kázní), nastoupila deprese....Tak jsem po tom druhém roce skončila a jsem teď zase doma.
Přeci jen raději počkám, až budou moje děti samostatnější v tom odpoledním programu, protože na tři směny to nezvládám. A to jsem neměla plný úvazek, ale stejně v té škole byl člověk od rána do odpoledne každý den, pak odpoledne vlastní děti, v noci přípravy...vzdala jse to....a těším se, že se třeba jednou vrátím....i když teď nikam nespěchám.
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 15:28:38) Ivo, jako bys popisovala mě před mateřskou. První rok ohromné nadšení, všechno jsem zvládala, druhý to šlo, třetí jsem byla šťastná, že se blíží mateřská. Byla jsem ze všeho hrozně unavená, viděla tolik negativ školství.Možná to bylo i pokročilým těhotenstvím, ale po té zkušenosti si chci udržet zadní vrátka až jednou ve školství skončím. Mám pocit, že jestli to chci dělat dobře, není do to pro mě práce do důchodu, bála bych se vyhoření. A není nic horšího než opotřebovaná a znechucená učitelka.
Ty ses rozhodla zůstat doma někdy teď? Podle témat v této sekci jsem myslela, že pořád učíš.
|
Delete |
|
(23.8.2011 15:53:03) Nessie, rok už jsem zase doma...v něčem spokojená (to pohodlí a klid na všechno), v něčem nespokojená (na mě hroná nuda, chybí mi lidé i ta práce)....tak se snažím udržovat se alespoň trochu v dění...Za ty dva roky jsem bohužel nenavázala nějaký bližší vztah s jinou kolegyní, je to tak na to se pozdravit, jednou dvakrát za rok se vidět na nějaké akci, ale jinak musím sama... Letos už jsem tedy nevydržela a jestli se sejde dost dětí, povedu alespoň kroužek v DDM....
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 15:58:22) Držím palce. To bude příjemný POZVOLNÝ návrat do praxe
|
|
|
|
květa | •
|
(23.8.2011 15:33:46) Tak s takovým nasazením bych skončila úplně stejně. Jsem vyléčená z odevzdávání se škole, na to tam nikdo zvědavý není, rychle si na to všichni zvyknou a rozmazlí se. Vděk víceméně žádný. Ale to je n o r m á l n í. Chci se naučit být učitelkou, která umí hodně improvizovat, vycítit emoce ve třídě a k tomu samozřejmě odborně neselhávat, děti připravit a naučit je se učit. Je to těžká profese, každý den není posvícení. Někdy mám elánu více, jindy se dobíjím od dětí. Jak já bych si přála, kdyby nám na základkách zůstávaly ve třídách všechny děti všech schopností. Opravdu nadávám na víceletá gymnázia, vezmou nám všechny šikulky a ambiciozní děti,které motivují zbytek třídy. Zdravím a všem kantorům přeju hodně sil.
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 15:45:54) Květo, "Chci se naučit být učitelkou, která umí hodně improvizovat, vycítit emoce ve třídě a k tomu samozřejmě odborně neselhávat, děti připravit a naučit je se učit." Teď ještě jak se to naučit Mám pár pedagogických vzorů, které fakt obdivuju...
|
Květa | •
|
(23.8.2011 16:54:39) I já mám v mysli několik učitelů, na které vzpomínám s obdivem, ba dokonce jsou mými kolegy. Ani jednoho z nich, jak jsem po čase zjistila, nemohu v ničem kopírovat, nejtěžší je najít si svou cestu. Horší je, že ta má cesta ( a nejen má) je bohužel trnitější díky určitému naivivnímu uvažování, že po prohřešku následuje adekvátní trest, že ten, kdo nepracuje,nemůže být odměněn, spíše po zásluze potrestán větším naložením práce. Trochu míchám hrušky a jablka - žáky a učitele jako zaměstnance, ale vyjde to nastejno. Bohužel mě to dostalo do mírné pasivity a pozorovatele, ale přesto, jak jsem zjistila, když už tuhle práci dělám, nemohu ji dělat s odporem, vždycky se najde pár dětí, které mě baví naštvávat svými požadavky,které se stále k mé nevoli snižují. Škola je natolik specifické prostředí, jako nemocnice atd., ten, kdo nepracuje vysloveně s lidmi, to nemůže pochopit. Děsí mě ztráta základních hodnot ve společnosti, práva na všechno, povinnost vůči ničemu. Nějaké nehmotné ideje táhnoucí lidi vpřed. zdravím
|
|
|
Delete |
|
(23.8.2011 15:56:52) To bych také chtěla umět.
Je fakt, že jsem schopná se učit z vlastních chyb, takže až příště začnu (doufám, že zase začnu), tak vím, co už udělat nesmím...
Ale učitelský vzor nemám, zatím jsem nepotkala fyzikáře, který by to současně zvládal lidsky a u té fyziky vnímám trochu moc negativní emoce na to, aby stačilo mít hodiny zajímavé.... Takže si hledám svou cestu....
|
|
|
|
Janča+Adélka9/05 a Simonka5/08 |
|
(23.8.2011 14:39:15) Měla jsem to stejně, nastupovala jsem po 5 a půl letech (2 děti) zrovna před rokem. Mladší jsme vozili v našem městě k babičce, neměla ještě 3 roky a starší jezdila se mnou a manželem do 22km vzdáleného města do školky a my do práce. Byla to vždy docela honička, ale na to, že to bylo tak komplikované, nám to vycházelo dobře časově. Já je rozvezla (ml. dcerka, manžel na 7 do práce, pak MŠ st. dcerka a kousek od ní mám školu a pak před 15 hodinou je zase všechny sesbírat.) Hned po prvních pokusech donést si práci domů, jako kdysi bezdětná, jsem to vzdala a díky tomu, že manžel končí v 15 hodin, tak se snažím co nejvíce udělat do té doby v práci. Máme výhodu skvělého kolektivu, takže si materiály hodně půjčujeme, radíme si co a jak, didaktické hry apod. Mimochodem - učím na prvním stupni. DOma jsem díky dcerkám už nebyla schopná jakéhokoliv myšlení na školu. Už tak mi přišlo, že jdu z louže do bláta, často se jich ale ujímá manžel, protože vidí, že občas mi mají tendenci ujíždět nervy po celém dni v práci. Jinak jsem ani nevěřila, ale po měsíci mi už ani nepřišlo, že jsem byla tak dlouho doma. Ano, občas mám mezery v papírování apod., ale od toho mám skvělé kolegy. Musím říct, že už mám docela depku, že ty prázdniny tak rychle utekly a pozítří zase do práce, ale na své kolegy se těším a díky nim je ta práce super. Třídu mám taky dobrou, rodiče taky, tak co si více přát. Musím ale ještě napsat, že můj manžel po mém odchodu z MD do práce automaticky začal vše dělat se mnou napůl - domácí práce, vaření (nebo si vezme holky ven a já si vklidu udělám, co potřebuji, což je v tomhle skvělá podpora - vím, že to tak všude není. Tobě přeji, ať se rychle adaptuješ, žáci moc nezlobí a celkově ať se daří.
|
Nessie a příšerky |
|
(23.8.2011 15:31:09) Jančo, díky za pozitivní příspěvek
Manžel bude problém, po práci dělá ještě z domu a dělá opravdu hodně. Bavili jsme se o tom hodněkrát, že se bude muset zapojit doma. Teoreticky už to ovládá, jsem zvědavá na praxi
|
Gudrun |
|
(23.8.2011 19:11:18) Po 15 letech jsem šla na druhou MD, a to s radostí, že si konečně oddychnu od školy (SŠ), kde se nikdo nechce učit. Necelé 3 roky jsem si oddychla, jsem tam, kde jsem byla před MD, vloni jsem nastoupila na plný úvazek, k tomu třídnictví, školení na státní maturity...syna nevzali do školky, hlídali mí rodiče. Z práce jsem letěla domů, na přípravy nic moc času, do toho rekonstrukce domu... Byl to nejhorší školní rok, který jsem kdy zažila také kvůli hloubkové inspekci a jiné buzeraci, snižování platu (soukromá škola). Uvažuju o jiné škole, případně úplně odchodu ze školství, ale kvůli věku by mě nikde nechtěli.
|
|
quovadis |
|
(23.8.2011 20:05:28) Mohu poprosit o pár tipů, jak IT využít v Čj? Třeba na mail... Děkuji
|
Delete |
|
(23.8.2011 21:43:38) quo, na školení k interaktivní tabuli nám ukazovali zrovna na češtinu řadu ukázek. Od doplňování písmen, přes nahrazování slov v textu, k tvoření slov z různých částí.... Interaktivní tabule se dá používat při výkladu, ale nejlepší je, podle mě, na procvičování všeho možného. Trochu záleží na tom, jakou tabuli máte, některé programy (bohužel téměř vždy je program jen pro tu kterou tabuli a na jinou značku se nedá použít) mají už zabudované různé hříčky a tvorbu testů.
Já osobně radši zkouším vlastní nápady, než přejímám hotové věci od někoho. Chtěla jsem ti tu dát odkaz na stránky, kde byly nějaké ukázky ke stažení a nemůžu je najít....Mám pocit, že si to začíná každý šušnit pro sebe a už zase chybí to vzájemné sdílení .
|
Delete |
|
(23.8.2011 22:03:56) Tohle jsem zatím objevila, třeba by se tu dalo najít něco vhodného:
http://www.veskole.cz/
|
quovadis |
|
(24.8.2011 10:00:30) Děkuji za ochotu, nemyslela jsem to tak, že něco vezmu od jiného. Chtěla jsem jen nakopnout, taky si ráda tvořím své přípravy a své texty. Tvořivá jsem dost, jen jsem byla právě při budování interaktivní tabule k nám do školy na MD a tak jsem pak skočila přímo do hotového a jsem v začátcích.
|
Delete |
|
(24.8.2011 12:07:01) quo, no a já to zase brala tak, že ne každý na to je, prostě někomu to s tou techniko tak moc nejde, viděla jsem to v naší škole, něco udělat na tabuli a hlavně ji zakomponovat do hodiny jinak než na promítání, nás tam byla tak čtvrtina.... Navíc mi přijde zbytečné vymýšlet vymyšlené, takže stáhnout nějakou hříčku a doplnit si vlastní údaje také není od věci... Jak velké děti učíš? Třeba by mě něco napadlo, mě to totiž docela baví .
|
quovadis |
|
(24.8.2011 13:17:44) 2.st.ZŠ, český jazyk... ale jak už jsem psala, nedělá mi problém se do toho ponořit a vymýšlet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|