| Pafča+3(10/02,10/04,1/09) | 
 |
(21.2.2010 22:46:03) Děti společně se studenty vyráběly/i draky?? Jak to bude v této větě se shodou podmětu s přísudkem? 
"Děti a studenti vyráběli draky" je asi jasné. Podmět je "děti a studenti", takže by mělo být vyráběli, je to tak?
Ale co: "Děti společně se studenty..." Je to celé podmět a opět bude měkké -i vyráběli? Nebo je podmět "děti", potom tedy "vyráběly". Ale co za větný člen je "společně se studenty?"
Díky za osvětlení problému
|
| daba+holčička | 
 |
(21.2.2010 22:49:21) no já bych řekla že ve druhé větě bude y a to, protože "společně se studenty" už není podmět, ale vlastně příslovce, ale nejsem češtinář, pravidla si nepamatuju, dělám to jen podle citu, ale většinou dobře
|
|
| Niana | 
 |
(21.2.2010 22:49:32) Příslovečné určení způsobu?Jak vyráběly?Společně se studenty.Možná se pletu, ale cítím to tak.
|
| Zufi. | 
 |
(21.2.2010 22:50:36) Pádová otázka má přednost, je to předmět.
|
| Niana | 
 |
(21.2.2010 22:52:28) Ok.Díky.o)
|
|
| -petra- | 
 |
(22.2.2010 13:54:42) Právě že p á d o v á o t á z k a n e m á p ř e d n o s t.
|
|
|
|
| Jana Nová |
 |
(21.2.2010 22:50:26) Větný člen ti nepovím, ale v obou případech je podle mého názoru měkké i. Při více podmětech má vždycky přednost mužský rod, tj. TEN student, tudíž sloveso končí měkkým i.
|
| Zufi. | 
 |
(21.2.2010 22:51:29) Boleslavko, studenty není první pád a podmět je v prvním pádu.
|
| Jana Nová |
 |
(21.2.2010 22:52:42) Zufi, už jsem se opravila. Dík za upozornění
|
| Zufi. | 
 |
(21.2.2010 22:53:10)
|
|
|
|
| Jana Nová |
 |
(21.2.2010 22:52:11) Ne, ostatní mají pravdu . Děti společně se studenty vyráběly draka.
|
|
|
| Jana, 2/07+10/08+5/11 | 
 |
(21.2.2010 22:50:40) Děti vyráběly je podnět a přísudek, to společně se studenty je nějaký přívlastek neshodný tuším, neodděluje se čárkou, ale ve větě má jen doplňující význam, i bez něj má věta smysl. Doufám, že si to pamatuju dobře.
|
| remus | 
 |
(21.2.2010 22:53:39) naprosto správně
|
| Zufi. | 
 |
(21.2.2010 22:56:20) Já bych řekla předmět, s kým čím vyráběly, ale fakty to může být i přívlastek neshodný ...Každopádně podmět děti tj. y. Pa
|
|
| remus | 
 |
(21.2.2010 23:00:06)
zapojme mozky a mazejme pro pravidla!
|
| Jana, 2/07+10/08+5/11 | 
 |
(21.2.2010 23:01:58) My jsme měli učitelku, která nás s tím fakt tejrala. Teď jsem to snad poprvé v životě použila v praxi. Po 20-ti letech.
|
| remus | 
 |
(21.2.2010 23:08:07) No my měli také něco podobného, ale já měla češtinu ráda, tak mi to nějak nevadilo, hele teď jsme na diskuzi o hrubkách narazili na byste aby jste, také jste se učili, že při vykání se píše Vy by jste! Ve třetí osobě množného čísla je vy byste, ale jednotného je to by jste, že jo???
|
| Jana, 2/07+10/08+5/11 | 
 |
(21.2.2010 23:14:00) To ne. My bychom, Vy byste, vy byste. Ee, to se mi nezdá. Mně vůbec jakákoliv varianta "by jste" děsně bolí do očí.
|
| remus | 
 |
(21.2.2010 23:17:44) No to mě taky, al emy to takhle psát museli a kolik toho bylo! Něco jako jsi měla ty stěmi větami, pořád dokola, učitelka nám to vysvětlila tak, že je to jednotné číslo-tedy jedna osoba, takže když máš v jednotném čísle ty by jsi, tak Vy by jste
|
| Jana, 2/07+10/08+5/11 | 
 |
(21.2.2010 23:21:14) Já mám v jednotném čísle ty bys.  Hele, já jdu spát, nebo budu zítra jak můra. Mějte se prima, holkdy. Dobrou.
|
| remus | 
 |
(21.2.2010 23:27:45) To ne, ty bys se měla víc..., to nejde, ne? Musí být ty by jsi se... Já jdu tak ychrupat, každopádně vytáhnu pravidla a najdu di to, normálně mi to teda nedá, jukni na to apk to sem hoď, pa
|
|
|
| Pafča+3(10/02,10/04,1/09) | 
 |
(21.2.2010 23:26:52) to je nějaké zmatené, ne?? Vždyť není TY BY JSI, ale TY BYS!! Bych, bys, by, bychom, byste, by 
Néé?
|
| remus | 
 |
(21.2.2010 23:45:49) Jo, tak mi to nedalo, máš pravdu, kdyby se více učila, našla jsem, že to jde napsat i se jsi se, ale je to moc krkolomné a nedoporučuje se to, ale o to vykání jsem nic nenašla
|
| Teraza Horáková |
 |
(21.2.2010 23:49:56) Hlavně klídek. Od doby, co tohle řeší děti, mívám problémy s různými i/y a od doby, co píšu na rodinu s mě a mně.... p.s. teoreticky to znám dobře, i se zdůvodněním, ale leckdy v tom fofru, pak se stydím
|
| remus | 
 |
(22.2.2010 8:38:28)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| pavla12345 |
 |
(22.2.2010 9:19:35) podle mne to přívlastek určitě není.
jak vyráběly - společně - přísl. určení způsobu s kým vyráběly - se studenty -předmět v 7.p. Na přívlastek se ptáme jaký, který, čí.
|
|
|
| Tesa | 
 |
(21.2.2010 22:51:08) Už jsem ze školy strašně dlouho, ale tipla bych, že bude -y, protože vyráběly děti a společně se studenty je určení způsobu - tuším, že věta přívlastková (nebo rozvinutý přívlastek)
|
| Zufi. | 
 |
(21.2.2010 22:52:31) Věta přívlastková to být fakty nemůže, není tam další sloveso.
|
| Tesa | 
 |
(21.2.2010 22:57:34) Jasně Zufi, pravdu díš, přívlastek to je, ale sloveso chybí
|
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(21.2.2010 23:43:18) ještě, že už nechodím na základku, bych vyletěla
|
|
| Líza | 
 |
(22.2.2010 5:24:12) Děti jsou podmět, společně s je rozvíjející větný člen, neptej se mě jaký konkrétně, takže děti vyráběly, i kdyby to bylo společně s kýmkoli.
|
|
| -petra- | 
 |
(22.2.2010 13:59:54) Děti společně se studenty vyráběly...... je tu v přísudku y, protože podmětem jsou děti, společně se studenty je příslovečné určení způsobu, zeptáme se jak, jakým způsobem vyráběly? Pádová otázka přednost nemá, tedy příslovečná určení mají přednost před předměty.
|
|
|